Vissza a szigetre
Biztos vagyok benne, hogy ha írni kellene egy listát a történelem legfontosabb videójátékairól, akkor sok embernél – fiatalabbaknál és veteránoknál egyaránt – a Myst kimaradna a felsorolásból. Pedig a Cyan Worlds alkotása minden idők egyik legnagyobb hatású produkciója, amely megjelenése után évekig a legnagyobb példányszámban eladott PC-s játék címével büszkélkedhetett (amíg a The Sims 2002-ben le nem pipálta). A siker nem véletlen, hiszen egy igazi korszakalkotó játékról beszélhetünk.
A Myst 1993-ban jelent meg, és az egyik első játék volt, amely kihasználta az akkoriban újdonságnak számító CD-ROM technológia előnyeit. Egyszerű pixelek és midi prüttyögések helyett a kalandjáték döbbenetes, előre renderelt állóképekkel, CD minőségű zenékkel, sőt élőszereplős filmbetétekkel dolgozott, aminek köszönhetően utánozhatatlan hangulatot varázsolt a monitorokra. Mindemellett egy furmányosan megtervezett, kőkemény logikai játék volt, amelynek titkait nagyon sokáig tartott megfejteni egy olyan korban, amikor még nem léteztek online útmutatók és végigjátszás-videók. A túlzás nélkül varázslatos, addig nem látott fantáziavilágokat megjelenítő játék több folytatást, mellékszálat, tulajdonképpen egy egész univerzumot szült. Az eredeti első részt most teljes mértékben modernizált remake formájában élvezhetjük PC-n és Xbox konzolokon.
Az új Myst szakít az eredeti, állóképes formulával – a fejlesztők a teljes játékot interaktív 3D-ben alkották újra, Unreal Engine 4 grafikus motorral és meglepően modern megoldásokkal. Kattintgatás helyett szabadon mozoghatunk a játéktéren, amely egyúttal sokkal szebb lett, mint korábban bármikor, ám a felépítése, a logikai feladványok, a kapcsolók, a történet és a játékmenet mind maradt a régiben. Ugyanaz a cselekmény elevenedik meg, mint huszonnyolc évvel ezelőtt: egy rejtélyes könyvet találunk, amelyet megérintve a gyönyörű és titokzatos Myst szigetére érkezünk. Innentől kezdve semmilyen segítséget nem kapunk, magunknak kell rájönnünk, hogy mi folyik itt. Kiderül, hogy ezt a helyet olyan emberek lakják, akik írásukkal valódi világokat képesek teremteni, és ezekbe a világokba könyveken keresztül léphetnek át. Csakhogy a dolgok rosszra fordultak, négy kivételével minden világ elpusztult, két testvér pedig könyvekbe zárva ragadt, és azért könyörögnek, hogy kiszabadítsuk őket… Csak a játékos gondolkodásán és logikáján múlik, hogy megfejtse a sziget körmönfont szerkezeteinek titkát, eljusson a különböző világokba, és valahogy visszajusson a sajátjába.
A fejlesztők szerencsére gondoltak azokra, akik töviről-hegyire ismerik az eredeti játékot. Mivel minden kapcsoló és megoldás pont úgy működik, ahogy a legelső kiadásban, gyakorlatlanabbak elővehetik a régi útmutatókat, működni fognak ugyanazok a technikák, kombinációk, minden. Az új kiadásban viszont lehetőség van randomizálni a feladványokat: új játék indításakor választhatunk, hogy a klasszikus, 1993-as formában kérjük őket, vagy véletlenszerűen megkeverve. Így akár végtelen alkalommal újra lehet játszani a kalandot, a régi kódok és megfejtések nem fognak működni. Van ugyanakkor segítség is: a Myst-ben sok helyen hangok alapján kell feladatokat megoldani, ez pedig az eredeti játékban gyakran félrevezető volt. A játék most már (opcionálisan) kiírja számunkra, hogy milyen hangot hallunk, így ezeket megjegyezve (vagy felírva) a megfelelő helyeken össze lehet őket párosítani. A lehetőség kikapcsolható, így aki továbbra is kizárólag a fülét hegyezné, megteheti.
Minden másban csak előre lépett az új kiadás. Valós idejű 3D-ben tájékozódni egyszerűen sokkal jobb, mint előre beállított állóképekre meredni. A helyszínek mérete, kinézete és hangulata egyszerűen tökéletes, az újraalkotás ellenére is pontosan ugyanazt a varázst adja vissza a játék, mint annak idején, ez pedig hatalmas fegyvertény. Vannak persze művészi indíttatású változások, itt-ott változott a bevilágítás, másképp néznek ki bizonyos kapcsolók vagy berendezések – de a különböző világok alaphangulata ugyanolyan ámulatba ejtő, mint egykor.
Régi kaland, új technológia
Összesen két dologba tudok belekötni. Az egyik, hogy mivel ez az új változat alapvetően virtuális valóság headsetekhez készült, az élőszereplős filmbetéteket sajnos meglehetősen olcsó 3D-s karaktermodellekre kellett cserélni. Az eredeti Myst varázsához ezek a kis felbontású, pixeles, gyenge színészkedéssel előadott, mégis hatásos jelenetek is hozzátartoztak, így a hiányuk fájó (az egyik főszereplőt maga a Cyan egyik alapítója, Rand Miller játssza, így kordokumentumnak se lenne utolsó). A másik dolog apróság, de nekem eleinte fejtörést okozott: a különböző típusú kapcsolókat „megfogni” és állítgatni Xbox kontrollerrel nem mindig egyértelmű. A játék menüje több gombra is csak annyit ír, hogy „interakció”, de van, amikor elég egy gombnyomás, máskor a jobb ravasszal rá kell markolni, és a jobb karral lehet fel-le mozgatni. Van olyan szerkezet, ahol két egyforma kar is másképp működik, úgyhogy ha elsőre úgy tűnik, nem reagál, érdemes ezt észben tartani.
Technikai értelemben a fejlesztők kimaxolták a jelenkor lehetőségeit a remake-et illetően. Az új Myst nemcsak gyönyörű, de tökéletesen is fut, pedig 4K felbontást és raytracing technológiát is felvonultat a tükörsima 60 fps mozgás mellett. Könnyen lehet, hogy ez az első konzoljáték, amely alkalmazza az AMD FSR (Fidelity Super Resolution) technikát – a fejlett skálázásnak köszönhetően Series X-en a játék meg sem röccen. Kétféle grafikus mód közül lehet választani, de felesleges, a magasabbik, „Quality” módban is tökéletes a képfrissítés – elképzelhető viszont, hogy Series S-en már van értelme a sugárkövetés nélküli „Teljesítmény” módnak. Helyenként akadnak kevésbé éles, elnagyoltabb textúrák, de ez már csak szőrszálhasogatás – a játék az elejétől a végéig lenyűgöző, ritkán látni ennyire szép, tökéletesen futó, bugok nélküli alkotást a mai világban.
Érdekes egyébként, hogy a Myst, mint logikai kalandjáték a mai napig mennyire jól megállja a helyét. Ha valaki avatatlanul, az eredeti mindennemű ismerete nélkül áll hozzá, akkor egy örökkévalóságig is eltarthat, amit rájön a titkok nyitjára. Vicces, de a megoldások ismeretében egyáltalán nem akkora játék, amekkorának mutatja magát – hossza és tartalma épp abban áll, hogy sokáig tart legyőzni az esetenként őrjítően megtervezett gépezetek és összefüggések jelentette akadályokat. Azt gondolom, hogy a játék cselekménye, története, felépítése és játékmenete ma is ugyanannyira ütős és hatásos, mint 1993-ban. Ezt az emlékezetes kalandot pedig ilyen modern formába öntve átélni (vagy újraélni) szinte álomszerű.
A Myst remake tehát teljes egészében siker. Úgy sikerült vadonatúj, gyönyörű és tökéletesen játszható 3D-s köntösbe csomagolni a klasszikus játékot, hogy az csaknem minden hangulati elemét és varázsát megtartotta. Az apró játékmeneti segítségek nagyon üdvözlendők, a veteránok pedig a feladványok véletlenszerűsítésével tehetik újra izgalmassá a kalandot. Technikailag abszolút csúcs, nem csak szép, de az új generáció lehetőségeit is kihasználja, vagyis süt róla, hogy valódi energiát tettek bele a fejlesztők, nem csak egy olcsó felújítást végeztek. Mindenkinek csak ajánlani tudom. Az újoncoknak most érdemes felfedezni a Myst világát, a régi motorosoknak pedig új kihívásokat kínál. Akárhogy is, erre a szigetre nagyon megéri visszatérni.
Pro:
- a klasszikus játék tökéletes felújítása;
- látványos grafika hibátlan teljesítménnyel;
- kisebb játékmeneti segítségek;
- randomizálható feladványok;
- megőrzi az eredeti varázsát és hangulatát.
Kontra:
- az FMV jeleneteket 3D-s figurákra cserélték;
- kontrollerrel kisebb interakciós zökkenők.
80
A Myst új kiadása PC-re, Mac-re és Xbox One és Xbox Series X|S konzolokra érhető el.
dreampage