Garanciális problémák I.

Bevezető

Bizonyára sokunkkal előfordult már, hogy kisebb-nagyobb kellemetlenségek értek minket a legkülönfélébb fogyasztási cikkek, szolgáltatások vásárlása vagy azoknak használata során. „Ami elromolhat, az el is romlik” – mondja Murphy, ráadásul ez a megállapítás éppúgy vonatkozik a legdrágább szórakoztatóelektronikai termékre, mint – némileg kifacsart értelemben – a hentes hűtőpultján heverő fél rúd parizerre. Ezen íratlan törvény ellen jószerivel semmit nem tehetünk, maximum arra törekedhetünk, hogy a megvásárolt terméket a saját érdekünkben rendeltetésének megfelelően használjuk, továbbá reménykedhetünk, hogy mindezek mellett teljes életciklusán keresztül hibátlanul fog minket szolgálni.

Hirdetés

A számítógépek, számítástechnikai alkatrészek hazai piaca számos speciális jegyet hordoz magán. A '90-es évek elején hatalmas növekedésnek induló üzletág egyes szereplői máig nem tudták teljes mértékben levetkőzni a korszakra jellemző vadkapitalista szemléletet, ugyanakkor a vásárlóközönség tekintetében is egyedi helyzet teremtődött pár év alatt: Magyarország ugyanis alighanem a világ élvonalába tartozik az egy négyzetkilométerre eső informatikus szakemberek számában. Ez a két tényező önmagában elég ahhoz, hogy jelentős mértékben megnőjön azoknak az eseteknek az előfordulási valószínűsége, amelyek a fogyasztói közönség és a kereskedők közt olyan szinten elmérgesedett vitás helyzeteket szülnek, hogy legvégső esetben jogerős bírósági döntéssel lehet csak kikényszeríteni a felek megállapodását.

A fogyasztói jogrendszer alapjai

Magyarországon, miként a világ más jogállamaiban, az emberi és állampolgári jogok fejlődésének eredményeként, azokból mintegy kikristályosodva számos jogi norma szabályozza a fogyasztói jogok gyakorlását. Erre elsősorban azért van szükség, mert a fogyasztó az esetek túlnyomó többségében a kereskedőnél rosszabbul informált, kevesebb tapasztalattal rendelkezik, így többnyire csak a használatba vétel során (tehát csak a vásárlás után) bizonyosodhat meg arról, hogy a termék vagy szolgáltatás megfelel-e annak, amit állítottak vagy amit ő maga feltételezett róla. A fogyasztó a vásárlás pillanatában tehát általában kiszolgáltatott helyzetben van, ezt a kiszolgáltatottságot kell ellensúlyoznia többek között a fogyasztóvédelmi szervezeteknek és jogrendszernek.

A hazai szakigazgatási ág közel 150 – anyagi, illetőleg eljárási szabályokat rögzítő – jogi normát foglal magában. Természetesen senkitől nem várható el, hogy ezeket betűről-betűre ismerje, ugyanakkor a kereskedőknek alapvetően érdekükben állhat megfelelni ezeknek a szabályoknak, ugyanis a sorozatos vagy kirívó mértékű szabályszegés nem csak bírságolási eljárásokat eredményezhet, hanem előbb-utóbb a fogyasztók bizalmának elvesztéséhez is vezethet, ami hosszú távon egészen biztosan a vállalkozás gazdasági érdekei ellen hat.

Fontos tudni, hogy a számítógépek, számítástechnikai alkatrészek piacát nem szabályozza semmilyen, csak erre az üzletágra érvényes speciális rendelet, így a piac szereplői között létrejött tranzakciókra ugyanazok a jogi kitételek vonatkoznak, mint bármely más polgári rendtartásban lévő fogyasztói szerződésre.

Cikkünk készítése során a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség illetékesén kívül igyekeztünk kikérni a fontosabb piaci szereplők, köztük kereskedők, nagykereskedők, szervizesek véleményét. Sajnálatos módon az általunk kiválasztott kiskereskedők egy kivételtől eltekintve gyakorlatilag nem reagáltak megkeresésünkre, így fontos kiemelni, hogy a cikkben szereplő jogértelmezések többnyire csak az egyik (fogyasztói) oldal álláspontját tükrözik. Hangsúlyozzuk, hogy oldalunk nem kívánja eljátszani az önkéntes bíróság szerepét, ugyanakkor fontos tudatosítani, hogy a kereskedői oldal sem alkalmazhatja a jogszabályokat öncélúan.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények