Optimalizálás az új irányra
Jól látható, hogy a Gaming Evolved egy elég komplex partnerprogram, ami persze folyamatosan átalakulóban van. Jelenleg a legfőbb cél az AMD számára, hogy odaköltözzenek a fejlesztőpartnerek mellé. Ez egy olyan lépcsőfok, amit nehéz megugrani, de a vállalat nézetei szerint erre szükség van, mivel a következő időszakban drámaian megváltozik a programfejlesztés menete. Ne felejtsük el, hogy az alacsony szintű hardverelérést biztosító API-k már a küszöbön állnak, illetve némelyik már a gyakorlatban is bemutatkozott, így maga az átállás megkezdődött. Az AMD ezt az irányt már nagyon várja, mert felkészültek rá a dokumentációkkal, a fejlesztőeszközökkel, a GCN disassemblerrel és most rendszerprogramozóikat szeretnék elhelyezni a fejlesztőpartnereknél. Utóbbi egy apró biztosíték arra, hogy az adott szoftver az AMD hardverein biztosan jól megy majd, mivel van némi esély arra, hogy a dokumentálás és a fejlesztőeszközök, illetve a konzolokról áthozott optimalizálás ellenére a program alacsony szintű optimalizálása PC-n nem lesz tökéletes. Ennek az lehet az oka, hogy az alacsony szintű hardverelérést biztosító API-kkal a grafikus eszközillesztő lényegében egy shader fordító lesz, így ami eddig a Catalystban volt benne, az most a program része lesz.
Bizonyos értelemben ez felfogható úgy, hogy a mostantól az alkalmazás tartalmaz egy olyan réteget, amely a vezérli az összes kompatibilis grafikus hardvert a gyártóktól függetlenül. Az AMD nézőpontja szerint biztonságosabb, ha a fejlesztőpartner motorprogramozója mellett ül egy képzett rendszerprogramozó, aki tanácsokat tud adni az optimalizálásra vonatkozóan. Maga a hatékony kódolás a Microsoft szerint is nagyon fontos, hiszen a DirectX 12 is egy alacsony szintű hardverelérést biztosító grafikus API lesz, és az adott rendszer teljesítménye nagyjából kétharmad részt attól függ majd, hogy az alkalmazás architektúra-specifikus optimalizálása mennyire hatékony, míg a hardver elméleti teljesítménye a tempót csak egyharmad részt határozza meg.
Ezt akár a jelenlegi modellben is könnyen el lehet képzelni, hiszen néha előfordul, hogy egy-egy új játékhoz nem érkezik meg időben az optimális teljesítményt biztosító grafikus meghajtó, így a hardver sebességvesztést szenved el. Esetenként ez lehet akár igen sok is. Ez a jelenség a DirectX 12-ben is fennállhat, de annyi különbség lesz, hogy az új API-val az efféle problémát már nem lehet egy új meghajtóval orvosolni, mivel teljes egészében az alkalmazás kódja felel az esetlegesen nem hatékony a munkavégzésért. Ebből könnyen megérthető, hogy az AMD miért akar annyira odaköltözni a fejlesztők mellé. Mindenféle egyéb segítség biztosítása mellett is csak ez ad garanciát arra, hogy a program stabil és gyors lesz a Radeonokon.
A spártai szigor jelenti a fűszert
A Gaming Evolved kapcsán vannak dolgok, amelyekről jellemzően senki sem beszél. A partnerprogram többek között rendelkezik pár olyan kritériummal, amit nem egyszerű teljesíteni, vagyis játékfejlesztőknek komolyan el kell gondolkodni a belépésen. Az AMD elmúlt az években meglehetősen szigorú szabályozást ír elő a kritikus fontosságú partnereknek. A vállalat a jó teljesítményt nyújtó fejlesztőkkel nagyon bőkezűen bánik a Never Settle promóció részeként, de ugyanakkor a gyengébb eredményeknek még csak a lehetőségét sem tolerálják, így a kiemelt partneri státusz nagyon gyorsan felfüggeszthető. Ilyenre láthattunk példát is az elmúlt években, hiszen a Creative Assembly a Total War: Rome 2-re vonatkozóan nem teljesítette az elvártakat, így elvesztették az AMD kiemelt támogatását. Ez a fejlesztők számára sem volt kedvező, hiszen az említett játékot a megjelenés után sok hónappal sikerült olyan állapotba hozni, hogy azt elfogadható minőségként értékeljék a sorozat rajongói is. Ebből látható, hogy a Gaming Evolved szigorú követelményei csak az AMD által elfogadottnak vélt minőség fenntartását célozzák meg, tehát bármennyire is szigorúak a szabályok, a PC-s játékipar érdekét szolgálják. A Creative Assembly mára visszatért a Gaming Evolved partnerprogramba, és ez rögtön eredményezett egy Alien: Isolation című alkotást, amely példás minőséget képvisel az optimalizálás szempontjából.
A Gaming Evolvedbe tulajdonképpen viszonylag könnyű bekerülni, de kiemelt státuszt szerezni már nagyon nehéz, és azt csak úgy lehet megtartani, ha az adott fejlesztőstúdió állandóan teljesíti az AMD elvárásait. A vállalat nyolc kiadóval a tarsolyában mindenképp úgy gondolhatja, hogy jó irányba viszik a koncepciót, és azt sem szabad elfelejteni, hogy a Gaming Evolvednek is megvannak a maga erőforrásbeli korlátjai, vagyis jó eséllyel több PC-s kiadót nem is tudnának kiszolgálni.
A követelmények tehát szándékosan teljesíthetők nehezen, mivel az AMD a PC-s fejlesztői elitre hajt, így nem is cél, hogy a felhelyezett lécet akárki átugorhassa. Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy viszonylag sok fejlesztő számára nem a vörös oldal partnerprogramja jelenti az ideális választást, és itt jönnek képbe a konkurensek, név szerint az NVIDIA és az Intel, amely cégek sokszor elkapják a lepattanókat, illetve olyan stúdiók igényeit is kiszolgálják, akik számára a Gaming Evolved működése nem optimális.
Abu85