Radeon R7 260 és 240
Tavaly október óta az aktuális Radeon széria legtöbb tagját már leteszteltük, de az R7 200-as sorozat útnak indítása óta újabbnál újabb modelleket jelentett be az AMD, így még akadnak bemutatásra váró modellek. Aktuális tesztünkben a széria legkisebb tagját az R7 240-et, illetve a középkategória alján tanyázó R7 260-at vesszük górcső alá.
A Radeon R7 240 a korábban bemutatott R7 250-hez hasonlóan az Oland elnevezésű központi egységre alapoz, mely mindössze 90 mm²-es területével rendkívül kicsinek számít a GPU-k körében.
Az R7 240 esetében a szóban forgó cGPU 320 darab GCN számolóegységet rejt magában, melyek maximális üzemi frekvenciája 780 MHz. A memóriabusz szélessége maradt 128 bites, míg a memória típusát már a gyártókra bízták, akik a GDDR5 mellett az olcsóbb DDR3-at is választhatják. Előbbi esetében 4500, míg utóbbiban 1800 MHz a chipek referencia órajele, ami mellé meglehetősen alacsony, mindössze 30 wattos TDP társul.
A Radeon R7 260 gyakorlatilag a 260X kistestvére, hisz a Bonaire kódnevű cGPU személyében ugyanarra a grafikus processzorra épül.
A végrehajtók egy részét letiltották, így 768 maradt, melyek maximális órajele is csökkent, így az egészen pontosan 1 GHz. A GDDR5-ös memória mérete 1 GB, órajele pedig 6 GHz. A kurtításoktól a maximális fogyasztás is csökkent, így a TDP az R7 260 esetében 95 watt.
A Radeon R7 240
Radeon R7 240-ből egy HIS gyártmányú landolt nálunk, mely csomagolás nélkül érkezett.
A kék színű kártya kategóriájának megfelelően meglehetősen rövid, alig hosszabb, mint a PCIe slot.
A NYÁK egyszerű, akárcsak a tápellátás, de a 30 wattos TDP-hez nem is kell ennél több.
A hűtés sincs túlbonyolítva. Az egyszerű alumíniumbordára egy 7 centiméteres légkavaró került.
Az Oland kódnevű egység a maga 90 mm²-es területével nagyon kicsike, ránézésre leginkább az alaplapi vezérlőhidakra emlékeztethet minket. A HIS nem nyúlt a referencia értékekhez, így a grafikus processzor órajele 780 MHz.
Az 1 GB összkapacitású GDDR5-ös chipek az Elpida (Micron tulajdon) műhelyéből származnak. A W2032BBBG-6A-F típusjelzésű modellek hivatalosan 6 GHz-es effektív sebességre képesek 1,5 voltos feszültség mellett, ami a gyárilag beállított, referenciának megfelelő 4,5 GHz-es értékkel messze nincs kihasználva.
A hátlapon az analóg megjelenítők meghajtására alkalmas VGA (D-Sub) kimenet mellett egy HDMI 1.4a, illetve egy DVI-D is helyet kapott. Utóbbi single-link típusú, így legfeljebb 1920x1200-as felbontást lehet kicsikarni belőle.
A Radeon R7 260
Az R7 260-ból az AMD referencia dizájnja jutott el hozzánk. A kártya meglehetősen rövid, hossza mindössze 17,5 centiméter körül alakul, ugyanakkor a legtöbb VGA-hoz hasonlóan ez a modell is két kártyahelyet foglal el.
A referencia R7 260 kialakítása meglehetősen hasonlít az R7 260X-ére.
A hűtést nem cifrázta túl az AMD, ami egy minden bizonnyal alumíniumból készült, feketére festett bordát, illetve egy 8 centiméteres légkavarót jelent.
A szokás szerint középtájon húzódó GPU ebben az esetben sem túl nagy kiterjedésű.
Az R7 260 esetében a 160 mm²-es Bonaire 768 darab aktív végrehajtóegységet vonultat fel, órajelük pedig 1000 MHz.
A kis GPU-hoz egy szolidabb tápellátás társul, mely összesen 4 fázisból áll.
Az 1 GB összkapacitású GDDR5-ös chipek ennél a kártyánál is az Elpida (Micron tulajdon) műhelyéből származnak. Az W2032BBBG-6A-F típusjelzésű modellek hivatalosan 6 GHz-es effektív sebességre képesek 1,5 voltos feszültség mellett, ami a gyárilag beállított, referenciának megfelelő 6 GHz-es értékkel hajszálpontosan ki van használva.
Az R7 260 hátlapja egy normál méretű DisplayPort 1.2 HBR2 csatolóval nyit, mellé került a 3 GHz-es HDMI 1.4a. Ezután a dual-link DVI-I port jön, mely felett egy szintén dual-link DVI-D helyezkedik el. Mindez azt jelenti, hogy mostantól DisplayPort használata nélkül is van lehetőség három HDMI/DVI csatolású megjelenítő egyidejű, Eyefinity-ben való használatára, melyet a DisplayPort közreműködésével még akár további hárommal egészíthetünk ki.
Hirdetés
Tesztkonfig, specifikációk
Videokártyák | AMD Radeon R7 260 1024 MB (Catalyst 14.4) HIS Radeon R7 240 1024 MB (Catalyst 14.4) AMD Radeon R7 260X 2048 MB (Catalyst 14.4) Sapphire Radeon R7 250 1024 MB (Catalyst 14.4) AMD Radeon HD 6870 1024 MB (Catalyst 14.4) AMD Radeon HD 7770 1024 MB (Catalyst 14.4) ASUS Radeon HD 7750 1024 MB (Catalyst 14.4) Palit GeForce GTX 750 2048 MB (Geforce driver 337.88) ASUS GeForce GTX 650 MB 1024 MB (Geforce driver 337.88) |
---|---|
Processzor | Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap | MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset AHCI driver: Intel 11.5.0.1207 |
Memória |
G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL |
Háttértárak | Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps) Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Tápegység | Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Operációs rendszer | Windows 8.1 64 bit |
Tesztünkhöz Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeltük, ami mellé 16 GB, G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD oldalán elérhető 14.4-es WHQL driverrel teszteltük.
A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1600x900-es és 1920x1080-as felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függően közepesre vagy magasra állítottuk. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.
Játékok
- Battlefield 4 (DirectX 11.1) – motor: Frostbite 3 / műfaj: FPS
- Batman: Arkham Origins (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
- Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
- Crysis 3 (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
- GRID 2 (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
- Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
- Metro: Last Light (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
- Thief (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
- Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland
A mérésekhez használt játékok palettáját az új kártyák tiszteletére most is megváltoztattuk kissé. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, ezért az elődöt a Battlefield 4 váltotta, a Bioshock helyét a Batman: Arkham Origins vette át, míg a DiRT Showdown-t a GRID 2-re cseréltük le, illetve a Metróból is az újabb rész került a pakkba. Végül, de nem utolsósorban pedig a Sleeping Dogs helyére a legújabb Thief epizódot pakoltuk be.
A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a GRID 2-nél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Batman, Metro, Hitman: Absolution, Company of Heroes 2, valamint a Thief és Tomb Raider esetében is. A Battlefield 4-nél az első küldetés víz alatti perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük.
A grafikonokat a minimum képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a mindenkori nagyobbik felbontás az elsődleges szempont.
VGA megnevezése | Radeon R7 260 |
Radeon R7 260X |
Radeon R7 240 |
Radeon R7 250 |
GeForce GTX 750 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Kódnév | Bonaire | Bonaire XTX | Oland XT | Oland Pro | GM107 | |
Gyártástechnológia | 28 nm (TSMC) | |||||
Mikroarchitektúra | GCN | Maxwell | ||||
Tranzisztorok száma | 2,08 milliárd | 1,04 milliárd | 1,87 milliárd | |||
GPU lapka mérete | 160 mm2 | 90 mm2 | 148 mm2 | |||
GPU/Shader v. Turbo órajele | 1000 MHz | 1100 MHz | 780 MHz | 1050 MHz | 1085 MHz | |
GPU/shader órajele üresjáratban | 300 MHz | 324 MHz | ||||
Shader processzorok típusa | multiprecíziós vektor | stream | ||||
Számolóegységek száma | 768 | 896 | 320 | 384 | 512 | |
Textúrázók száma | 48 textúracímző és -szűrő |
56 textúracímző és -szűrő |
20 textúracímző és -szűrő |
24 textúracímző és -szűrő |
32 textúracímző és -szűrő |
|
ROP egységek száma | 4 blokk (16) | 2 blokk (8) | 4 blokk (16) | |||
Memória mérete | 1024 MB | 2048 MB | 1024 MB | |||
Memóriavezérlő | 128 bites hubvezérelt | 128 bites crossbar | ||||
Memória órajele terhelve | 1500 MHz (GDDR5) | 1625 MHz (GDDR5) | 1125 MHz (GDDR5) | 1150 MHz (GDDR5) | 1250 MHz (GDDR5) | |
Üresjáratban | 150 MHz | 162 MHz | ||||
Max. memória-sávszélesség | 96 000 MB/s | 104 000 MB/s | 72 000 MB/s | 73 600 MB/s | 80 000 MB/s | |
Támogatott DirectX | 11.2 | 11 | ||||
Dedikált HD transzkódoló | VCE | NVENC | ||||
HD képanyagok lejátszásának hardveres támogatása | AVIVO HD (UVD 3) | Purevideo HD (VP4) | ||||
Hivatalos TDP | 95 watt | 115 watt | 30 watt | 65 watt | 55 watt |
Fogyasztás, hűtés, tuning
Fogyasztás
A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel. Az újabb játékok bekerülése mellett még egy kisebb változás, hogy már a hardveres DXVA dekódolás alatti fogyasztást is regisztráljuk, és az így összegyűjtött eredmények bekerülnek a szokásos grafikonba.
Teljes terhelés alatt az R7 240-nel szerelt rendszer 100 wattot fogyasztott, ami bár alacsony, de csak alig kevesebb, mint az R7 250 értéke. Az R7 260 9 wattal kért többet a HD 7770-nel szerelt rendszernél, és 26 wattal kevesebbet az R7 260X-nél.
Hűtés
A hűtés teljesítményének vizsgálatát egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció egy asztalon volt összeállítva.
A HIS R7 240 esetében 50 °C környékén tetőzött a GPU hőmérséklete, miközben a ventilátor sebessége alig változott. Ennek tükrében kijelenthetjük, hogy a HIS kártyája mind üresjáratban, mind terhelés alatt halk. Az R7 260 GPU-jának hőmérséklete 65 °C környékéig kúszott fel, miközben a ventilátor zajszintje üresjáratban és terhelve is alacsony maradt.
Tuning
Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre.
Az R7 240 esetében a Catalyst által nyújtott maximális értékig sikerült elmennünk, ami 900 MHz-es GPU-, és 1300 MHz-es memória-órajelet jelentett. Az R7 260 esetében hasonló volt a helyzet, így ott 1150 MHz-es GPU-, és 1675 MHz-es memória-órajeleket értünk el.
Hitman: Absolution, Grid 2, Company of Heroes 2
Míg kisebb meglepetésre az R7 240 alig maradt el az R7 250-től, addig az R7 260 a Hitman és a Grid 2 esetében a GTX 750-nel csatázott, míg a Company of Heroes 2 tesztjében viszonylag nagy előnnyel végzett a GeForce előtt.
Metro: Last Light, Crysis 3, Thief
Metro és Crysis 3 alatt a GeForce 750 lenyomta az R7 260-at, míg Thief esetében a Radeon volt a jobb. Eközben az R7 240 kitartóan kullogott a sor végén.
Batman, Battlefield 4, Tomb Raider
A Batman a GTX 750 egyértelmű sikerét hozta, míg Battlefield 4 alatt az R7 260 és a GeForce szinte azonos tempót mutatott fel, akárcsak Tomb Raider alatt.
ComputeMark, LuxMark
Az GPU-k általános számítási feladatokra való használatának népszerűsödésével két, ezen képességet vizsgáló benchmark is bekerült méréseink közé. Mivel félig-meddig szintetikus tesztekről van szó, így messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni ezek eredményeiből.
A ComputeMark egyszerűbb DirectCompute shaderekkel operál, melyekkel főleg a játékok alatt lehet találkozni. A Luxmark az egyik legelterjedtebb benchmark a ray-tracing tesztelésére. Míg előbbi nem, addig utóbbi képes több GPU párhuzamos meghajtására, amit jól tükröznek az eredmények.
Összegzés
Az összesítés alapján az R7 260 nagyjából 25%-kal gyorsabb a HD 7770-nél, ami egyben azt is jelenti, hogy az R7 250X-nél is ennyivel jobb, hisz utóbbi a HD 7770 átnevezésének tekinthető. A konkurencia oldaláról a GeForce GTX 750 körülbelül 3%-kal múlja felül az R7 260-at, ergo a két megoldás nagyjából azonos szinten van, csupán az adott játéktól függ, hogy épp melyik a jobb. Az GDDR5-ös R7 240 némi meglepetésre alig maradt el az R7 250-től, amire nem számítottunk, viszont a HD 7750-nél már jelentősen lassabb, ami nem túl jó hír.
A teljesítmény/fogyasztás mutatót tekintve jó eredményt mutatott az R7 260, bár a rendkívül hatékony Maxwell architektúra beéréshez még ez sem volt elég.
A számok alapján megállapíthatjuk, hogy a középkategória alján tanyázó R7 260 a GeForce GTX 750 közvetlen ellenfele. Teljesítményben nagyon hasonló szinten állnak, ami az árazásra is igaz. Az R7 260-hoz már 28-29 000 forint környékén hozzá lehet jutni, akárcsak a GeForce-hoz. Bár az R7 260 alapvetően tetszett nekünk, de a GTX 750 kevesebbet fogyaszt, ergo hatékonyabb az energiafelhasználása, így ha a kettő közül kellene választatnunk, akkor inkább az NVIDIA megoldása mellett tennénk le voksunkat.
Az R7 240-nek jelen helyzetben nem igazán látjuk a létjogosultságát, pláne az IGP-k mellett. Bár az integrált megoldásoknál gyorsabb, de az általunk használt 9 játék közül csupán a Battlefield 4 alatt tudott játszható szintet produkálni 1600x900-as felbontáson. Amennyiben ehhez hozzávesszük 15-16 000 Ft körüli árát, akkor végképp nem tudjuk javasolni a legkisebb Radeont.
AMD Radeon R7 260 videokártya
Oliverda
A tesztben szereplő AMD Radeon R7 260 és R7 240 grafikus kártyát az AMD biztosította.