Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • csab2

    veterán

    válasz -=RelakS=- #158 üzenetére

    Ezek a távolságok átlagok, nem mindenkinél egyformák, de azért méteres eltérések nincsenek. Fizika. A szem felbontó képessége véges.

    Asus Vivobook 14 X413EA, iPhone 13 mini, LG 50LF652V, PS4 slim

  • #54625216

    törölt tag

    válasz -=RelakS=- #169 üzenetére

    Ha már tartalom (nem vitatkozás, inkább kiegészítésként):

    Grafikánál a "retina hatás" érvényesül, azaz a kontrasztos élek a túlmintavételezés miatt kisebb aliasinggal, élesebbnek látszanak akkor is, ha magukat a pixeleket már nem tudod megkülönböztetni.

    A filmes tartalom esetében viszont nincs retina hatás, sőt a filmgrain, motion blur és az optika felbontása már a 4K értelmét is megkérdőjelenzi.

    Kevesen foglalkoznak vele, de a 4K és a 8K tartalmakhoz 4K és 8K részletesség is kell.
    Érdemes beleolvasni bármelyik fotós topikba és kiderül, hogy már a 20 megapixel körüli szenzorokhoz (6K) is kellenek a drága (1000EUR+) objektívek, amik képesek valóban 20 megapixel körüli részletet rajzolni a szenzorra. A 8K pedig 33 megapixel.
    És ez csak az optika, ott van a másik probléma, hogy a nagyobb felbontáshoz a kép tárgyának is több részletet kell tartalmaznia. Sok filmben szándékosan lágyítanak a képen, hogy pl. a közeliknél a főszereplő arca simábbnak látszódjon, mert a sok kivehető apró részlet miatt a legapróbb ránc is túl erősen látszik és a színészeket agyon kell sminkelni, hogy ne nézzenek ki matuzsálemnek.
    A legtöbb esetben, azaz mozifilmek vagy tv sorozatok esetében tehát hiába nagyobb a natív felbontás, valójában nincs több érdemi részlet a képen, mint 2K.

    A CG-nél meg még nehezebb a helyzet. A nagyobb felbontás több renderidőt és nagyobb textúrákat igényel, a nagyobb textúra több részletet, a több részlet pedig több időt a texture artisttól, ami mind durván megdobja a költségeket. Ugyanez a helyzet a növényzet, haj, részecskék részletességével: ha több a részlet, akkor bonyolultabb a szimuláció, magasabbak produkciós költségek.
    Ezért a produkciók inkább felskálázzák a kisebb felbontású rendert, mint hogy natív 4K-ban vagy pláne 8K-ban rendereljenek.

    A celluloid film a maga max. 2.5-3K felbontásával (szituáció függő) elérte az optimális határt, aminél - legalábbis a hagyományos fikciós műfajokban - nincs értelme tovább menni.
    A nagyobb felbontásnak lehet létjogosultsága a sportközvetítések, VR, grafikus interfacek esetében, illetve mint felvételi (és nem delivery) formátumnak, de a tartalomfogyasztás jelentős részét a fikciós műfajok teszik ki, azoknál meg a 4K is bőven parasztvakítás.

  • ZnVjaw0K

    tag

    válasz -=RelakS=- #241 üzenetére

    Ja, bocs: 120fps

    (#242) Raymond:
    Na, haladunk. "a HFR elonytelen a filmeknel es nem kell az embereknek".
    Nem olvastam 2012-ben a Hobbit reakciókat, pont ezért kérdezem. Világosíts fel kérlek!
    Tehát:
    - Miért előnylelen? (azon kívül, hogy a hobbitban esetleg el volt b@szva az illesztés, ami nem a HFR hibája)
    - Miért nem kell az embereknek? (azon kívül, hogy mert igénytelenek)
    Eddig is ezekre voltam kíváncsi, ehelyett történetmesélést meg kéretlen művészeti továbbképzést kaptam.

    (#243) PuMbA:
    Neked jó, igényesebbeknek nem.
    Már hogy ne lenne köze a mozgókép minőségének a képkockaszámhoz? Ne röhögtess, kérlek!

    [ Szerkesztve ]

  • ZnVjaw0K

    tag

    válasz -=RelakS=- #252 üzenetére

    :C

    Ha már szóba jött, csak érdekességképpen:
    24fps film megjelenítése 60Hz-es monitoron:
    Egy félig végrehajtott 2:3 pullup, avagy a nemtörődöm megjelenítés (amint van új képkocka, az kerül megjelenítésre, addig meg marad az előző).
    És egy lineáris interpoláció.

    Ezeket szemmel követve, csak a mozgás hibája:
    2:3
    linear
    Látható, hogy az interpoláció jobban kenődik, de a súlypont mindig középen van, a 2:3 pedig kicsit jobban rángatózik.
    Illetve a mozgás ideálistól vett eltérése számszerűsítve a konkrét példán:
    2:3:
    MSE: 565,857344184027734
    PSNR: 20,60373403959829018686045478204 dB

    linear:
    MSE: 202,673988498263904
    PSNR: 25,062823466423614541835414016798 dB

    [ Szerkesztve ]

  • Linem

    senior tag

    válasz -=RelakS=- #273 üzenetére

    Igen, ez jogos, hogy előbb épüljön fel egy előfizetői piac, csak utána jöhet az előrelépés a szolgáltatóknál.
    Viszont az UHD már jó ideje itt van, és szinte már csak a 4k tv-t éri meg vásárolni a kis árkülönbség miatt, ennek ellenére mégsem állt át egy csatorna sem 4k felbontásra. Legalább pár sportcsatorna elkezdené (pl.: eurosport), de semmi.
    Jelenleg ott tartunk, hogy az egyre több 1080i felbontású csatorna is a technológia határait súrolják, mert a DVB-C ideje már leáldozóban van. Az IPTV-t preferálja a szolgáltatók többsége, aminél rengeteg helyen még mindig csak a 30mbps maximum sávszélességű internet az elérhető. Szóval ebből még nagyon-nagyon sokára lesz 4k a hazai infrastruktúra miatt. Nemhogy a 8k, ami már 33 mpixeles műsorszórást jelentene.

  • JoeYi

    őstag

    válasz -=RelakS=- #273 üzenetére

    szerintem te is érzed, hogy kb sosem lesz 8K műsorszórás. De legalábbis nem ennék a tévének az életében. Ez a tévé már évek óta az óceánban fog hánykolódni mire 4K-nak hazudott felskálázott csatornák elkezdenek megjelenni. Szerintem nincs üzletileg értelme 8K studiókamerákat venni, megfelelően gyors és nagy tárhelyet, megfelelően gyors kommunikációs csatornákat kiépíteni. A megvételük fenntartásuk és a brutál felbontással járó energiafogyasztásuk simán megbukik már az üzleti terv szintjén.

    Itthon meg pláne csak akkor lesz ilyen, ha foci megszállott miniszterelnök helyett technológia megszállott lesz, és azt mondja, hogy nem számít, költsünk 10-100 milliárdokat a tévécsatornák modernizálására, ha megtérül, ha nem

    [ Szerkesztve ]

  • BiP

    nagyúr

    válasz -=RelakS=- #331 üzenetére

    :) vicces, pont ez volt az egyik jelenet, amibe sikerült belepörgetni. Ennél éreztem a werkfilm feelinget. (de lehet, hogy 70perc filmnézés után már tök beleélném magam.)
    Az persze vitathatatlan, hogy sokkal többminden látszik, mint egy szétblur-özött 24fps filmben.

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz -=RelakS=- #331 üzenetére

    Ez nagyon jól néz ki (igaz, csak FHD-ban nézem). Egy baja van így nem mozi:
    dokumentumfilmnek néz ki, mintha közvetítené valaki. Talán az effektek hiánya
    miatt, vagy nem tudom. Zene sincs alatta, és a dolgok is a pofádba robbannak,
    semmi cifrázás. Tudom, az élet se lassít be, de mozinál azért hiányzik.:))

    Illetve azt mondják, hogy amikor az emberrel történik a baleset, akkor számára
    úgy tűnik, hogy belassul az idő. Lehet, hogy ezért is tetszetős a moziban is.:K
    Az ilyesmihez persze nem kell 24 fps, simán meg lehet effektelni 60-nál is, sőt!
    Csak ha kihagyják, mert éljen a realitás, akkor "realitást" kapsz, és nem mozit.

    Szerk: néha csúnyán beszaggat: valószínűleg kiesik a TV-m 60-as szinkronból.
    (Lehet, hogy csak a YT "vacakol", megpróbálom letölteni, és megnézni úgy is.)
    Hm, letöltve is pont ugyanazoknál a jeleneteknél szaggat be. Most már nagyon
    kíváncsi vagyok, hogy ezt most hogy.:K Szerk: megvan. Duplikált képkockák.
    Ha ebben ilyen van (akárki sara), gáz: totál hazavágja az élményt, hogy beakad.
    Egy játéknál is csak elviseli az ember az ilyesmit. De nem szereti. Egy filmnél?

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák