- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- TCL LCD és LED TV-k
- Az Apple megszerezné a klubvilágbajnokság közvetítési jogait
- Milyen belső merevlemezt vegyek?
- Alapértelmezett konfiguráción sok Core CPU-nak lehet stabilitási gondja
- OLED TV topic
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- Microsoft Surface
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- bb0t: Gyilkos szénhidrátok, avagy hogyan fogytam önsanyargatás nélkül 16 kg-ot
- GoodSpeed: ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI - Memory Context Restory (MCR)
- Sub-ZeRo: Euro Truck Simulator 2 & American Truck Simulator 1 (esetleg 2 majd, ha lesz) :)
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
Hirdetés
-
Képeken az egyik kameráját elvesztő Sony Xperia 10 VI
ma Részletes anyag került fel az internetre a Sony idei középkategóriás telefonjáról, három helyett két hátlapi kamera várható.
-
A franciáknak elege van abból, hogy minden gyerek mobilozik
it Vissza akarják szorítani a gyerekek és tinédzserek közösségi média- és okostelefon-használatát.
-
Lunar Lander Beyond teszt
gp Nagyon sok évtizeddel az eredeti Lunar Lander megjelenése óta ismét ezen a címen jelent meg Atari logóval egy játék. Vajon mennyit javult a játékdesign a hetvenes évek óta?
Új hozzászólás Aktív témák
-
őstag
Régi szép idők...
Van eltéve két darab Voodoo 3-mas, egy 2-es és 1-es is. Csendben pihennek
-
DraXoN
addikt
érdekes lett volna ha megtud jelenni és nem veszi meg az nvidia a 3dfx-et ... anno haragudtam rá ezen lépése miatt ... talán még mindig haragszom rájuk ezen lépés miatt ...
The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5
-
->Raizen<-
veterán
Ott el a 3dfx tovabb nv berkekben ezert is csak nv karit veszek. Meg volt voodoo 1 es voodoo 2 karim.
-
További info-k a cikkben szereplő kártyáról
Valóban durva darab lett volna, ha sikerül időben megjelennie, talán megmenthette volna a 3dfx-et. A fenti oldalon egyébként minden más 3dfx típusról is rengeteg hasznos infó olvasható, többek között a szintén soha meg nem jelent 4 db VSA-100 chipet alkalmazó Voodoo 5 6000-ről is.
[ Szerkesztve ]
-
Tyrel
őstag
Nekem azt magyarázza el valaki, hogy a mai gyártók miért küzködnek olyan keservesen a multi-GPU-val, miközben anno a Voodoo 2-n nemhogy 2, de rögtön 3 GPU volt és látszólag nem okozott neki semmiféle problémát a feladatok szétosztása vagy épp a kép szinkronizálása... csak simán működött.
Ha nekik ez - IT léptékkel mérve - a középkorban már simán ment, akkor a többiek most mit bénáznak?
[ Szerkesztve ]
Turenkarn
-
jedis
senior tag
"soha meg nem jelent 4 db VSA-100 chipet alkalmazó Voodoo 5 6000-ről is"
Bár megjelenni nem jelent meg, de ebből is kering pár mérnöki példány a gyűjtők között.Én is nagy 3Dfx rajongó voltam anno. Az első ( és egyben sajnos utolsó ) voodoo kártyám, egy Diamond Monster voodoo 4MB volt 97'-ben. Akkoriban hihetetlen vizuális hyperugrás volt egy ilyen kártya, a szoftver render után. Emlékszem volt hozzá egy demo cd, amin volt egy csomó olyan alkalmazás, ami megmutatta mit is tud a cucc. Egyikben, egy kisebb kastély termeit lehetett bejárni. Fú hogy az hogy nézett ki ! A játékokról meg nem is beszélve. A Quake 1, Tomb Raider 1, Glide ( 3Dfx saját api-ja ) támogatással brutálisan nézett ki. A Star Wars-os Shadow of the Empire-ről meg nem is beszélve, ami meg kimondottan csak 3D-s kártyával ment, szoftveresen nem is. Rettenetesen sajnálom én is őket. Én meg az előző kollégával ellenkezőleg, pont azért lettem ATI-s ( AMD -s ), mert berágtam az NV-re.
Ha az autópályán haladván, egyszer csak vészjósló mennydörgést hallasz magad mögött, és hátratekintvén egy nagy feketeség közelít feléd ezerrel, ne hidd azt hogy egy viharfelhő vett üldözőbe !
-
A Voodoo2-n nem volt 3 GPU, hanem 3 különálló chipben tartalmazta azt (1 frame buffer és 2 TMU + volt még egy különálló RAMDAC chip is), amit az összes konkurens gyártó egyetlen chipben oldott meg már akkor. Ez nem a technikai fejlettségét mutatja, hanem éppen ellenkezőleg. Az egyébként igaz, hogy a Voodoo2 SLI-t is tudott, vagyis összeköthettél két kártyát, de ezt a mai megoldásoknál sokkal egyszerűbb módon tette: nem volt semmi erőforrás management, feladat elosztás a két kártya között, egyszerűen a páratlan pixelsorokat az egyik kártya számolta, a párosakat meg a másik, és így állt össze a kép. Ennél a mai megoldások nagyságrendekkel bonyolultabbak.
[ Szerkesztve ]
-
Mostly Harmless
tag
Vajon ez is 16 bites színmélységű lett volna? =}
(the cake is a lie)
-
Fücsök007
őstag
Sajnos nem, mert túl sok hibája volt. Egyes területeken nagyon fejlett volt a termék, más területeken viszont elmaradt a riválisoktól. Ezt nem lehet sokáig eljátszani, mielőtt csődbe megy a cég. Ráadásul túl későn kezdték volna integrálni a T&L chipeket a GPU-ba, ameddig nem tartottak volna ki anyagilag, akkor sem ha kész lett volna a Rampage mondjuk 2000 decembere és 2001 decembere között. A GF3 és ATI R200 nagyjából 1db Rampage + Sage chip teljesítményét hozza, de olcsóbban. A csúcskategóriában pedig nincs elég vásárló önmagában.
-
A 3dfx nagy szerencséje az volt, hogy ők tettek le az asztalra először megfizethető 3D gyorsítót a PC piacon. Ezáltal rengeteg korabeli játék csak a Glide-ot támogatta, ezáltal csak 3dfx kártyával működött 3D gyorsított üzemmódban, más gyártó kártyáival nem. Ez jelentősen hozzájárult a 3dfx Voodoo1-2 és talán még a Voodoo3 kártyák népszerűségéhez is. Én is imádtam a 3dfx kártyákat, valódi álleejtés volt a software rendering után 3D gyorsított játékokat látni, de az az igazság sajnos, hogy technikai értelemben eléggé elmaradottak voltak mindig is. Minden termékükre igaz ez, kezdve a fentebb említett, különálló chipeket és elavult EDO RAM modulokat használó Voodoo1-2 kártyáktól, az alacsony textúrafelbontású, és 32 bites színmélységben történő renderelést nem támogató Voodoo 3-on keresztül, az elavult 3.3V-os AGP csatlakozóba illő, és HW T&L-t nem támogató Voodoo 4-5 kártyákig bezárólag az összes típusra. A sors fintora, hogy a valóban technológiailag is fejlett Rampage (elvileg dx8-as lett volna) már nem jelenhetett meg.
-
válasz Mostly Harmless #8 üzenetére
A Voodoo 4/5 már tudott 32 bitet
-
Akkor még sokkal egyszerűbbek voltak a GPU-k. Már ha annak nevezünk mindent, ami képet ad, mert van egy olyan (pontosabb) definíciója is, hogy GPU-t annak nevezünk, ami tud hardveres transzformációt és megvilágítást (HW T&L).
A Voodoo kártyákon látható chipek semmilyen értelemben sem GPU-k, legfeljebb egy GPU egyes részei, s nem adnak ki együtt egy teljes GPU-t, mert a Voodoo-khoz kellett külön 2D "monitorvezérlő" kártya, szimpla gyorsítókártyák voltak. Az első Voodoo-n a második lapka az egy TMU, a Voodoo 2-n pedig már 2 TMU lapka volt, így jött össze a 3 lapka. De a második TMU chipet direktben támogatnia kellett a játéknak, s ez anno nem volt túl nehéz.
[ Szerkesztve ]
A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.
-
#41354240
törölt tag
Vajon a későbbi Geforce-okban mennyi 3dfx knowhow volt?
-
-
Fücsök007
őstag
2001-ben már kellett a játékoknak a T&L képesség, tehát ahogy írtad is teljesítményben nem lett volna megfelelő a termék. Ezzel kb. 1 évvel korábban kellett volna előrukkolni, továbbá 2001-ben 180nm-en harcolt volna a Daytona széria a 150nm-es GF3 ellen, ami fogyasztás terén is jobb volt, frekvencia szempontjából nagyjából azonos. Végül pedig az instabil driver-ek eléggé feltették az i-re a pontot.
[ Szerkesztve ]
-
válasz Fücsök007 #18 üzenetére
Igen, sajnos lóhalálában kellett behozniuk a gyakorlatilag egész fennállásuk alatt jelen lévő technológiai lemaradást, amivel korábban nem nagyon foglalkoztak. Mindenesetre a Rampage nagyjából egálban lehetett volna tudásban a konkurenciával, a fogyasztással meg akkoriban még nem nem nagyon foglalkozott senki, a drivereket pedig lehetett volna még csiszolni a megjelenésig. Előállítási költségben nyilván öngyilkosság lett volna egy 3 db chipet használó kártyát indítani az 1 chipes GF3 ellen, ami lehet, hogy a kártya árát is az egekbe lőtte volna, de ha megjelenik időben, akkor biztos lett volna egy fanatikus réteg, aki megveszi, és talán életben maradhatott volna a cég. De ezt már sajnos sosem tudjuk meg
-
arn
félisten
Gyk a v2 utan folyamatosan lepeshatranyban voltak, igy nem csoda, hogy nem futott a szeker... az nv felevente tolta ki az ujabb kartyakat, az elso aranykoruk volt.
Ha nem cseszik el a penzuket a sajat kartyagyartasra, talan tovabb huzzak.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
BITBOYS
addikt
Én is a rajongójuk voltam, vagyok, de jött a tnt és mindent vitt. Ez van sajnos..
Viszont ha már emlékek a Glaze3d is keményen beleszólhatott volna a csatába, nagy dobásra készültek, gyorsan fel is vásárolták a céget.mod: Valami per kapcsán vásárolta fel az Nvidia, mivel szabadalmi jogokat sértettek a 3dfx-el szemben és így megúszták a rendkívűl magas anyagi kártérítést. Ha jól emlékszem..
[ Szerkesztve ]
Az ellenség? Ő is kötelességtudó volt, akár te. Vajon mi volt a neve? Honnét jött? Valóban gonoszság ült a szívében? Miféle hazugságok sodorták ily távol az otthonától? Maradt volna inkább odahaza...,békében. A háború mindnyájunkkal végez.
-
arn
félisten
A gpu elnevezest csak az nv nepszerusitette, hasznaltak mar elotte is, aztan beragadt, mint a vga. A vput megprobalta az ati bedobni, de az mar nem jott ossze. Igy nyugodtan lehet akarmire hasznalni
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
2002-ben a 3DFX megszűnésekor alig voltam 5 éves, sajnálom ,hogy kimaradtak ezek a kártyák az életemből.
V6
-
-
nuke7
veterán
"A feltételes módot elhagyva ábrándozzunk kicsit."
ezt mire kell érteni..? A cikk melyik része ábrándozik..? Hogy nézne ki ma a grafikus gyorsítók piaca..?
https://youtube.com/user/nuke7
-
ftc
nagyúr
3DFX saját maga alatt vágta a fát... ha nem azonnal pár év múlva elbuktak volna. Sorozatos hibák halmozása. Talán a legnagyobb a saját VGA gyár volt...
2001-ben ugye volt az Ati, PowerVR, NV.
PowervR 3-as chip egész jó volt...a 4-re amiben már beépített T&L lett volna ST beszüntette a grafikus részlegét... Előremutató technológia volt.
-
titán
GPU-t annak nevezünk, ami tud hardveres transzformációt és megvilágítást (HW T&L)
Mert az a gyártó, amelyik betette a HW T&L-t, az ezt találta ki, hogy megkülönböztesse magát a piacon. "Ez már valódi GPU, az még nem." De ha a "graphics processing unit" valódi jelentést nézzük, akkor bármi, ami grafikai műveleteket végez, az GPU.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
Ragnar_
addikt
Régi szép idők.. Voodoo1, Voodoo2, Voodoo3 is volt.. Quake2, Hexen2, Unreal, Voodoo2-vel priceless volt 800x600-os fölbontáson, Majd a Quake3 a 16Mb-os Voodoo3-al 1024x768-ban. (manapság egy átlag mobillal készített 1db képfájl kb. több, mint 16 Mb )
[ Szerkesztve ]
Ryzen R5 1600X - ASUS PIRME-B350 PLUS - 2x8Gb G.Skill Aegis 3GHz - Gigabyte 1070 G1 Gaming
-
Dr. Romano
veterán
Azért a Voodoo5 9000 még ma is odaver....
Ez....e...ee...ez egy.... ez egy FOTEL???
-
Amerigo57
őstag
Nekem még Geforce GTX 2-m volt 2001 -ben , ami 32 MB volt ,
de már akkor igen húzós ára volt , 78ezer Ft.
-
Attól még, hogy az NV egy marketing-bullshit gyár, itt pont igaza volt. A T&L egy igencsak fontos lépése a grafikus futószalagnak, ami színtiszta grafika, DirectX 7.0 óta már a GPU-n fut (fixfunkciós szinten), míg DX 8.0 óta már programozható is, így lett a pixel és a vertex shader. S akkor ezzel az összes grafikai feladatot egy egység végzi, ezért pontosabb GPU-nak nevezni csak azt, ami már T&L-t is tud.
Nemrég sikerült persze ezt is meglépni, mégpedig azzal, hogy a culling is GPU-n fut, de ezt még kevés játék használja, s egyelőre ez nem szabványos, csak GPGPU szinten működik. Van a gyártóknak erre saját megoldása is, ugye ez a primitive shader az AMD-nél illetve a mesh shader az NV-nél. Ha ezt végre szabványosítják, akkor átkerül a CPU-ról a GPU-ra a futószalag egy újabb lépcsője, szóval olyasmi lépés lesz, mint a DX 7.0. Azonban fontos, hogy a culling nem egy feltétlenül szükséges lépés, nélküle is létezik grafika, csak ugye nem túl hatékony a renderelés, hogy ha azt is kirajzoltatod, ami nem látszik.
[ Szerkesztve ]
A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.
-
válasz Dr. Romano #33 üzenetére
Erről a videóról sose tudom eldönteni, hogy nagyon ügyes 3D render, vagy tényleg készített valaki egy ekkora fake nyákot A videó elején látható 4 db Voodoo 5 6000 valószínűleg valódi, de az alattuk lévő alaplap megint csak fake, hiszen 4 db AGP slottal felszerelt lap nemigen volt (vagy belefaragta PCI-ba a kártyákat, hogy "jól nézzen ki")
-
válasz andy19770128 #34 üzenetére
Nekem volt anno saját használatra FX 5800 kártyám (még a PH korabeli tesztjéhez is kölcsön adtam ), nem volt az annyira rossz, mint sokan sejtik/képzelik, minden akkori játék ment vele maximum grafikán, csak később, amikor a dx9 jobban kezdett terjedni, akkor kezdődtek a gondok
Egyébként erről jut eszembe, hogy ha akkoriban simán kért a PH kártyákat kölcsön az olvasóitól, akkor most vajon miért nem lehet megtenni? Nem hiszem, hogy ne akadna, aki szívesen adna kölcsön RTX 2070/2080/2080Ti kártyákat egy teszthez, ha már máshonnan nem tudtok szerezni...
-
-
cheatergs
senior tag
Nem volt igaza az NV-nek, mert már a 80-as években is használták, csak rossz szokásához híven fel akarta találni a spanyolviaszt.
A T&L egy szimpla lépcső volt a grafikus megjelenítésben, amit ráadásul a bolha nem használt (túl hamar jöttek a shaderek). Nem onnantól kezdve rajzolták ki a képpontokat a GPU-k.
A G256-nál még a 3d-gyorsító V1 is többet tett le az asztalra, nem beszélve az S3 911-ről.
Mindig minden mindegy
-
kk75
tag
Az első 3d gyorsító kártyám nekem is egy Voodoo 1 volt, még össze kellett kötni egy sima 2d kártyával ami egy S3 Trio 64 volt...
Az S3 cég is hogy eltünt..[ Szerkesztve ]
Dominion (Uralom) film a nagyüzemi állattartás kegyetlenségére hívja fel a figyelmet : https://www.dominionmovement.com/watch
-
keembo
tag
Igen, a baj ott volt, hogy a játékok többségénél nem választhattad ki, hogy melyik Dx-et (fícsörjeit) használja. Fx-5600-am volt, megjelent a HL2/CS:S és defaulton diavetítés ment. A -dxlevel [71,80,81]-en viszont már játszható framerate-et kapott az ember. Bevallom én rühelltem az FX szériát...pedig a nevében benne volt az X, akkor biztos jónak kell lennie!!4négy
-
-
ForRedGlory
félisten
Ahh... első értelmes kártyám 3DFX Voodoo 2 volt. Osztálytársamtól vettem. Akkor eléggé vártam a suli végét, hogy húzhassak haza és röffenthessem be a Quaket.
-
titán
válasz ForRedGlory #45 üzenetére
Érdekes, és Riva TNT-s voltam, nem Voodoos.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
akos86
aktív tag
Mindig is jó érzés számomra a 3dfx-ről olvasni, gyerekkorom meghatározó kártyája egy voodoo2 12mb (powercolor g111) kártya volt, amin az akkor játékok szépen futottak (1998-99) SLI-ben pedig tudta az 1024*768-at, illetve a 3dfx logó a játékok előtt hogy tudd most ez a kártya dolgozik, azért eléggé odavágós volt akkoriban.
[ Szerkesztve ]
3dfx, gone but never forgotten...
-
-
Bilux
veterán
S3 savage 2000 régi szép idők
Viper racing[ Szerkesztve ]
Ne feledd: amatőrök építették Noé bárkáját - profik a Titanicot!
Új hozzászólás Aktív témák
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Gitáros topic
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- OnePlus Nord 2 5G - észak-északkelet
- Politika
- Helldivers 2 (PC, PS5)
- Filmvilág
- Forza sorozat (Horizon/Motorsport)
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen