- Karácsonyfaként világíthat a Thermaltake új CPU-hűtője
- Az USA vizsgálja a RISC-V kínai terjedésének kockázatát
- Kicsit extrémre sikerült a Hyte belépője a készre szerelt vízhűtések világába
- Egészen nagy teljesítményspektrumon fedné le a mobil piacot az AMD
- Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Logitech Z906
- Vezetékes FEJhallgatók
- Milyen egeret válasszak?
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Modern monitorokra köthető 3dfx Voodoo kártya a fészerből
- Gaming notebook topik
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Milyen alaplapot vegyek?
Hirdetés
-
Karácsonyfaként világíthat a Thermaltake új CPU-hűtője
ph Az ASTRIA 600 ARGB ráadásul a hűtési teljesítmény szempontjából sem szégyenkezhet.
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
-
Samsung Univerzum: Így ismerhető meg a Galaxy AI bármilyen telefonon
ma A Try Galaxy webalkalmazás kontrollált környezetben mutatja meg, mit tud a One UI 6.1-es rendszer és a mesterséges intelligencia.
Új hozzászólás Aktív témák
-
További info-k a cikkben szereplő kártyáról
Valóban durva darab lett volna, ha sikerül időben megjelennie, talán megmenthette volna a 3dfx-et. A fenti oldalon egyébként minden más 3dfx típusról is rengeteg hasznos infó olvasható, többek között a szintén soha meg nem jelent 4 db VSA-100 chipet alkalmazó Voodoo 5 6000-ről is.
[ Szerkesztve ]
-
A Voodoo2-n nem volt 3 GPU, hanem 3 különálló chipben tartalmazta azt (1 frame buffer és 2 TMU + volt még egy különálló RAMDAC chip is), amit az összes konkurens gyártó egyetlen chipben oldott meg már akkor. Ez nem a technikai fejlettségét mutatja, hanem éppen ellenkezőleg. Az egyébként igaz, hogy a Voodoo2 SLI-t is tudott, vagyis összeköthettél két kártyát, de ezt a mai megoldásoknál sokkal egyszerűbb módon tette: nem volt semmi erőforrás management, feladat elosztás a két kártya között, egyszerűen a páratlan pixelsorokat az egyik kártya számolta, a párosakat meg a másik, és így állt össze a kép. Ennél a mai megoldások nagyságrendekkel bonyolultabbak.
[ Szerkesztve ]
-
A 3dfx nagy szerencséje az volt, hogy ők tettek le az asztalra először megfizethető 3D gyorsítót a PC piacon. Ezáltal rengeteg korabeli játék csak a Glide-ot támogatta, ezáltal csak 3dfx kártyával működött 3D gyorsított üzemmódban, más gyártó kártyáival nem. Ez jelentősen hozzájárult a 3dfx Voodoo1-2 és talán még a Voodoo3 kártyák népszerűségéhez is. Én is imádtam a 3dfx kártyákat, valódi álleejtés volt a software rendering után 3D gyorsított játékokat látni, de az az igazság sajnos, hogy technikai értelemben eléggé elmaradottak voltak mindig is. Minden termékükre igaz ez, kezdve a fentebb említett, különálló chipeket és elavult EDO RAM modulokat használó Voodoo1-2 kártyáktól, az alacsony textúrafelbontású, és 32 bites színmélységben történő renderelést nem támogató Voodoo 3-on keresztül, az elavult 3.3V-os AGP csatlakozóba illő, és HW T&L-t nem támogató Voodoo 4-5 kártyákig bezárólag az összes típusra. A sors fintora, hogy a valóban technológiailag is fejlett Rampage (elvileg dx8-as lett volna) már nem jelenhetett meg.
-
válasz Mostly Harmless #8 üzenetére
A Voodoo 4/5 már tudott 32 bitet
-
-
válasz Fücsök007 #18 üzenetére
Igen, sajnos lóhalálában kellett behozniuk a gyakorlatilag egész fennállásuk alatt jelen lévő technológiai lemaradást, amivel korábban nem nagyon foglalkoztak. Mindenesetre a Rampage nagyjából egálban lehetett volna tudásban a konkurenciával, a fogyasztással meg akkoriban még nem nem nagyon foglalkozott senki, a drivereket pedig lehetett volna még csiszolni a megjelenésig. Előállítási költségben nyilván öngyilkosság lett volna egy 3 db chipet használó kártyát indítani az 1 chipes GF3 ellen, ami lehet, hogy a kártya árát is az egekbe lőtte volna, de ha megjelenik időben, akkor biztos lett volna egy fanatikus réteg, aki megveszi, és talán életben maradhatott volna a cég. De ezt már sajnos sosem tudjuk meg
-
válasz Dr. Romano #33 üzenetére
Erről a videóról sose tudom eldönteni, hogy nagyon ügyes 3D render, vagy tényleg készített valaki egy ekkora fake nyákot A videó elején látható 4 db Voodoo 5 6000 valószínűleg valódi, de az alattuk lévő alaplap megint csak fake, hiszen 4 db AGP slottal felszerelt lap nemigen volt (vagy belefaragta PCI-ba a kártyákat, hogy "jól nézzen ki")
-
válasz andy19770128 #34 üzenetére
Nekem volt anno saját használatra FX 5800 kártyám (még a PH korabeli tesztjéhez is kölcsön adtam ), nem volt az annyira rossz, mint sokan sejtik/képzelik, minden akkori játék ment vele maximum grafikán, csak később, amikor a dx9 jobban kezdett terjedni, akkor kezdődtek a gondok
Egyébként erről jut eszembe, hogy ha akkoriban simán kért a PH kártyákat kölcsön az olvasóitól, akkor most vajon miért nem lehet megtenni? Nem hiszem, hogy ne akadna, aki szívesen adna kölcsön RTX 2070/2080/2080Ti kártyákat egy teszthez, ha már máshonnan nem tudtok szerezni...
-
-
-
Ha valódi, akkor valakinek nagyon sok ideje lehetett csinálni egy ilyen fake kártyát Még egy Voodoo1-2 chipet is tett oda, ahol a V5 6000-esen az Intel bridge chip van, meg Voodoo2 SLI csatkakozót a tetejére Beteg dolog annyi biztos, de biztosan nem működő kártya, még vezetékelések sincsenek a nyákon.
-
-
Igazából a 3dfx sosem volt ritka, a Voodoo 4/5 modelleket kivéve. Voodoo 1-2-3 és Banshee kártyákkal Dunát lehetett rekeszteni 10-15 évvel ezelőtt. Akkoriban szedtem össze ezt a kis gyűjteményt (sajnos már nincs meg). Csak mostanában ment fel az áruk, csak hüledezek amikor mezei Voodoo 2-esekért 10k-t is elkérnek, akkoriban egy ezresért hajították utánad őket. Pedig most se ritkábbak, mint a korabeli egyéb nagy teljesítményű modellek.
[ Szerkesztve ]
-
-
-
-
válasz Dr. Akula #105 üzenetére
Igen, ez így igaz, sőt a Voodoo1-2 is csak az elsőségének és a Glide exkluzivitásának köszönhette a sikerét, mert hardware-esen rémesen elavultak voltak már egy Riva 128-hoz vagy ATI Rage-hez képest is, hiszen 3-4 különálló chippel oldották meg azt, amit a többiek 1-el, és elavult EDO RAM-okkal voltak telepakolva, amikor a többiek már SDR-t használtak, de leginkább amiatt, mert csak 3D gyorsító társkártyák voltak, vagyis venni kellett melléjük egy 2D kártyát is, ami szintén nem volt olcsó. Ez a Voodoo 1 idejében talán még elment, de a Voodoo 2 korában már semmiképp. Szóval drága volt és macerás a használata, cserébe (a kor színvonalán) gyönyörű képet adott, és megfelelő sebességet garantált minden korabeli játékban.
Később aztán a konkurencia fejlődésével ezek az előnyök elmúltak, és a 3dfx ott állt egy elavult hardware-el, meg a dicső múlt emlékével, amire nem lehetett támaszkodni. Ők csak gamer kártyákat gyártottak, nem számíthattak a filléres, de OEM gépekbe százezrével eladott modellekből származó bevételre, ami az ATI-nak és az NV-nek is, de főleg az S3-nak a fő bevételt hozta.
A VSA-100-al tettek egy lépést előre (de az is túl későn jelent meg), a Rampage pedig nem tudott elkészülni időben. Ha elkészül, talán másképp alakul minden, bár azért ott is maradt némi berögződés a régi hibákból (2-3 chippel oldani meg azt, amit a többiek 1-ből), vagyis előállítani biztosan drága lett volna, ezáltal borítékolható lett volna a magas végfelhasználói ár, vagy az alacsony nyereség a cégnek, és ugye eleve egy rétegtermékről volt szó, amiből nem lehet megélni.
Szóval minden hardware-es lemaradásuk mellett, az volt a legnagyobb hibájuk, hogy nem készítetek low-end modelleket. Ontani kellett volna a Velocity 100 szintű (emlékszik erre valaki? a legbutább Voodoo3 volt, de egyáltalán nem terjedt el, nagyon ritka modell), vagy még ennél is visszafogottabb modelleket, fejlettebb multimédiás képességekkel, az átlagfelhasználók gépeibe, akik nem, vagy csak nagyon ritkán játszanak.
[ Szerkesztve ]
-
válasz cheatergs #114 üzenetére
A Riva 128-nak sokkal csúnyább képe volt, mint a Voodoo-knak, ezt tapasztalatból mondhatom, hiszen volt anno mindkettő. A TNT már rendben volt ezen a téren. ATI Rage-em sose volt aktív használatra, de a retro tesztem készítésekor nem igazán győztek meg a képminőségükkel, a sebességükkel meg pláne. Az ATI akkoriban még nem volt a topon, ők a Radeonnal robbantak be a köztudatba. A Matrox meg sose volt kifejezetten gamer kártya, szóval tény, hogy a legszebb képe neki volt, de az árát is megkérték (kb mint manapság a Quadro vagy FireGL kártyáknak).
Amit jogosan rónak fel a Voodoo-knak, az a kis textúrafelbontás, és a 32 bites színmélységben renderelés hiánya. Ez a Voodoo 1-2 korában még nem számított nagy hátránynak, de a Voodoo 3-nál már határozottan csúnyább képet eredményezett, mint a konkurens TNT2, Savage 4 és Rage 128 Pro típusok esetében.
Igazából addig volt előnyben a 3dfx a képminőség terén (is), amíg a többi gyártó csak szárnypróbálgatásokat tett a 3D gyorsítók piacán. A Riva 128 például határozottan ilyen az NV-nél, de az utána következő TNT már ütött sebességben és képminőségben egyaránt. Ugyanígy az ATI-nál, az első Rage-eket inkább hagyjuk, a Rage 128-ak már so-so rendben voltak, verték a Voodoo-t minőségben. Az S3 szintén, a Savage 3D (ha a különböző, szerintem csak nevében 3D-képes Trio 3D-t és Virge modelleket nem számolom, mert azokból sose tudtam érdemi 3D gyorsítást kicsikarni) még bugos, lassú, és csúnya képű volt, a Savage 4 már rendben volt.
Igazából a 3dfx legjobban sikerült terméke egyben a legelső is: a Voodoo 1. Nemcsak, hogy az első megfizethető 3D gyorsító volt a piacon, de gyakorlatilag nélkülözte a gyermekbetegségeket is. A képe csodás volt a kor színvonalán, és nem nagyon emlékszem bugokra, textúrahibákra a korabeli játékokban vele. Ellentétben a Riva 128-al ami hiába volt egy hajszállal gyorsabb, de rengeteg bug és csúnya képminőség jellemezte, miként a többi gyártó első 3D-képes típusait is. A Voodoo elsőre jó volt, beraktad a gépbe és leesett az állad. Nem szívtál a driverekkel, valóban "plug and play" volt. Persze ez jórészt a Glide-nak is köszönhető. Aki akkor megtapasztalta azt az élményt, amikor az első Voodoo-val először játszik 3D gyorsított módban, abból 3dfx fanatikus lett, és máig az maradt
Szóval összegezve igen, a legtöbb Voodoo kártyára igaz az, hogy egyfajta szűrőszemüvegen át értelmezi a teljesítményét és képminőségét a felhasználók egy része. De az első Voodoo az ütött. Gyakorlatilag ellenfele se volt. Nekem szerencsém volt, hogy megjelenése környékén egy havernál megtapasztalhattam, hogy mire képes (saját használatra csak 1999 táján, használtan tudtam szerezni egyet, de még akkor is sok örömet szerzett), és ez az emlék örökké megmarad
-
Igen, ha jól emlékszem, a pályák csak az egyik irányból voltak lemodellezve (nem lehetett visszafordulni, illetve igen, de akkor szemből mutatta az autót ). Bár ettől még gondolom meg lehetett volna csinálni hozzá a 3dfx patchet, de érthető, hogy inkább az aktuális második részre koncentráltak, ami szintén nagyon jó lett szerintem, rengeteget játszottam vele anno.
[ Szerkesztve ]
-
Akkoriban kicsit más volt a fejlődés üteme Évente új VGA generáció érkezett, ami általában ráduplázott az előd teljesítményére, és a processzorok is sokkal gyorsabban fejlődtek. Nem az volt, mint manapság, hogy egy 10 éves procival, és 3-4 éves VGA-val is vígan elvagy az összes játékban.
-
-
-
Igen, grafikában szerintem se nagyon van már hova fejlődni, viszont amin még dolgozhatnának, az a fizikai modellezés, illetve annak játék beli összetettsége. Pl a GTA-nál maradva, minden tárgy rombolható legyen, ne csak néhány. Akár a házak is dőljenek össze, ha egy repülőgéppel belecsapódok. A villanyoszlopról ne pattanjon vissza az autó, hanem dőljön ki az is, a vezetékekkel magával rántva a többit. Maga az autó roncsolódjon sokkal élethűbben, és ne csak 1-2 előre megírt fix törésminta jelenjen meg rajta. Szerintem most ilyesmi irányba kéne fejlődni, és erre is bevethetők lennének a videokártyák (lásd physx, ami mostanában kicsit elfelejtődött...).
[ Szerkesztve ]
-
Arról nem is beszélve, hogy sose értettem, miért kell a 3dfx felvásárlása miatt az NV-t hibáztatni. A 3dfx csak saját magának köszönheti a bukást, mert hiába voltak elsők a 3D gyorsítás megjelenésekor, nem tudtak élni ezzel az előnyükkel, és később egyre nagyobb lemaradásba kerültek a hardware-eik képessége terén, valamint csak egy lábon álltak, kizárólag gamer VGA-kat gyártottak. Ha eme két végzetes hiba közül legalább az egyiket nem követik el, akkor talán ma is léteznének, de így választhattak az NV általi felvásárlás, vagy a csődeljárás között. Az előbbit választották, gondolom ez volt a fájdalommentesebb.
[ Szerkesztve ]
-
-
válasz kisbalázs #231 üzenetére
A G92 alapú 9800 pont hogy kevesebbet evett, mint a G80 alapú 8800, szóval nem tudom miről beszélsz. Azt az "imádkozást" meg erősen AMD-fanboy szemüvegen keresztül nézed. Az NV mindig a piac aktuális igényeinek fejlesztett (mondjuk ez most változott az RTX-el), az AMD meg szeretett vizionálni, hogy mi lesz a jövőben, ami azt eredményezte, hogy a kártyái a jelenben lassabbak voltak, a jövő meg sosem érkezett el Vagy mire igen, addigra rányomták a "Legacy" plecsnit a kártyára, és nem volt már hozzá normális driver, lásd X1900 széria. Szóval az általad emlegetett marketing trükközés szerintem sokkal inkább az AMD-re igaz, de ez a hír nem erről szólt.
[ Szerkesztve ]
-
válasz cheatergs #233 üzenetére
Megjelenésekor persze hogy nem, de Win7 alá már nincs hivatalos driver hozzá, csak Vista-hoz. Ami azt jelenti, hogy a modernebb (de még dx9 alapú) játékokhoz Crossfire profil sincs. Szívtam vele eleget a tesztemben.
-
válasz cheatergs #235 üzenetére
Ezért írtam úgy, hogy mire a nagy jövőbelátásuk az igazi hasznát hozta volna, addigra váltak Legacy termékké a kártyák. Különösen az X1000 szériára jellemző, hogy a modernebb dx9 programokban tényleg földbe döngölik a GF7-es kártyákat, de mire ez az idő eljött (és tény, hogy addigra már tényleg nem voltak új típusok, de még használhatók lettek volna), addigra már szenvedős volt hozzájuk a driverezettség. De ugyanez el lett játszva a HD2/3/4000 szériával, majd később a HD5/6000 szériával is. Régi, de még használható kártyákhoz nem volt már új driver. Én ezt tettem szóvá, és nem a megjelenéskori drivereket Az NV-nél a GF6/7 kártyákat simán, zökkenőmentesen használtad Win7 alatt, a GF8/9/200 kártyák kaptak Win10 drivert, 400-tól fölfele pedig a mai napig támogatva vannak (ez ugye AMD fronton a HD 5000 széria lenne). A Fermi-s kártyák még dx12 támogatást is kaptak (nyilván más kérdés, hogy minek, de a gesztus a lényeg, AMD oldalon meg lesheted a Legacy feliratot a kártyád neve mellett és a legfrissebb hivatalos, az AMD oldala által javasolt driverrel dx9 alatt csak fekete képernyőt produkálnak a Terascale2-es kártyák. Szóval ilyenekről beszélek).
[ Szerkesztve ]