- Az NVIDIA szerint a partnereik prémium AI PC-ket kínálnak
- Két Zen 5-ös dizájnjának mintáit is szállítja már az AMD
- A Colorful "fagyosan kompakt" alkatrészekkel megy elébe a nyárnak
- A Keychron ismét egy űr betöltését vállalta magára az egerek szegmensében
- Az átlagnál vaskosabb ventilátorok kandikáltak ki a Corsair vitorlája mögül
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Az NVIDIA szerint a partnereik prémium AI PC-ket kínálnak
- Vezetékes FEJhallgatók
- TCL LCD és LED TV-k
- AMD Navi Radeon™ RX 6xxx sorozat
- Micro Four Thirds
- Rendkívül ütőképesnek tűnik az újragondolt Apple tv
- Raspberry Pi
- Gamepad
Hirdetés
-
Nyár végén jön az idei THQ Nordic Digital Showcase
gp Az új bejelentések mellett újabb részleteket kapunk a Gothic Remake-ről és a Titan Quest II-ről is.
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
A Colorful "fagyosan kompakt" alkatrészekkel megy elébe a nyárnak
ph A vállalat többek között egy slim profilos léghűtővel, egy helytakarékos táppal és egy ITX-es házzal adott magáról életjelet.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Fryskitt
addikt
Commodore Világ.. mekkora lap volt. És humoros is. Szerettem azt is.
Ne vegyél élő nyulat Húsvétra! Az ilyenkor vett kisnyuszik 90%-a nem éri meg az egyéves kort!
-
Fryskitt
addikt
Nem tudom, ilyet szabad -e, de idézek:
"Kedves 1.75 és a szakállas!
Véletlenül kezembe került a CoV. 1. száma. Van ugyan néhány kifogásolni valóm, de alapjában véve nem tartom egy rossz újságnak (Nahát ez igazán kedves - Covboy). Először is PLUS/4 tulajdonos vagyok és nem tartom a gépemet olyan rossznak, hogy "RÚT KISKACSÁNAK" kellene nevezni (Oké, bocs', akkor esetleg "fellegekben szárnyaló flamingó" jó lesz? - CoVboy). "Ne vegyél élő nyulat Húsvétra! Az ilyenkor vett kisnyuszik 90%-a nem éri meg az egyéves kort!
-
Frawly
veterán
válasz #54625216 #145 üzenetére
Ez még ma is így van, elsősorban platform kell az embereknek. Jó, a hardvernek is fejlődnie kell, de sokkal fontosabb az teljesítmény/ár aránynál, hogy mint platform legyen használható. A Windowsnak is ez a sikere, nem azért, mert jó OS, hanem az vált szabvánnyá. Sőt, a nevenincs kínai gyártók androidos telefonjai is itt buknak meg, nem kapnak frissítéseket, hardverben hiába csodálatosak, meg ugyanezen a ponton bukott el az iOS-en kívül az összes többi mobilos OS is az Android ellenében.
A +4 nekem is az első gép volt, ami elé leültem még 1988 nyarán. Nagyon szerettem, sokkal jobban bejött a formavilága, billentyűzete, képernyős színvilága, fejlettebb BASIC-e, mint a C64-é. Egyáltalán nem volt rossz gép, de mivel nem volt benne sprite-os támogatás és SID chip, és nem volt C64 kompatibilis, azért a C64 népszerűségének árnyékában halálra volt ítélve, az emberek játszani akartak, meg a C64-re írt rengeteg szoftvert használni, így C64-et vettek. Még így is versenyképes lehetett volna, ha legelőször is piszok olcsón adták volna a C64-hez képest is, és nem mint játékgépet, hanem iskolai/tanulós/programozós gépet hirdették volna.
[ Szerkesztve ]
-
MZperX75
addikt
válasz #18193920 #156 üzenetére
Kb 2 éve dobtam ki ezeket a könyveket,sokáig kerülgettem,5éve még bekapcsoltam egyszer a plusz 4-et,de a bilkentyűzete nem volt már jó,játékot sem akart már beolvasni a magnójáról.
Épp Decemberben gondoltam beszerzek egy jó Amigát kicsit bohockodni,1994-ben A600HD -m volt már.
[ Szerkesztve ]
-
scarabaeus
őstag
válasz ABnormal #149 üzenetére
Na ez, meg a vaskos, és igen viseltesre forgatott ROM-lista (jó, a 100+4 könyvek is megvoltak, persze).
A megjegyzésekkel bőven ellátott ROM-listát keresztül-kasul megismertem a végére.
Alkalmaztak trükköket
Át is vettem párat, ami beugrik, hirtelen, a BIT trükkös felhasználása:. 2E68 A5 D0 LDA $D0
. 2E6A 49 FF EOR #$FF
. 2E6C 85 D0 STA $D0
. 2E6E D0 03 BNE $2E73
. 2E70 A9 F4 LDA #$F4
. 2E72 2C A9 F8 BIT $F8A9 ; . 2E73 A9 F8 LDA #$F8
. 2E75 8D 13 FF STA $FF13
. 2E78 4C 0E CE JMP $CE0EQuoth the Raven "Nevermore."
-
Frawly
veterán
válasz MZperX75 #159 üzenetére
Pedig általában nem nehéz őket életre kelteni. Mármint a régi mikroszámítógépeket. A magnónak is lehet csak egy fejállítás kellett volna, és olvasott volna újra mindent. Ma már szerintem amúgy sincs nagy jelentősége, felteszel egy olyan C64 emulátort, ami a többi Commodore-gépet is tudja emulálni, és máris használhatsz +4-et is, meg a netről leszedve magnó nélkül betölthetsz rá egy csomó szoftvert.
Az Amiga nálam teljesen kimaradt, a mai napig nem ültem egy előtt sem. YouTube-on láttam róla videókat, de azokról nem tűnik olyan nagy számnak, mint istenítik. Még most is viszonylag drága gép, szerintem túlértékelik.
-
MZperX75
addikt
Föleg úgy ,hogy a LOAD beírása fél óra,mert jó a bill, ha siker van és még a RETURN-t is bevette boldogság van,ha pedig a meglévő kazetta 60 perces,és 90 ha sérült az első játék,akkor az első játék után a másodikat találd meg fejállítgatva,úgy hogy a plus4-ed magnó van csak a házba,és mikor 15 . Töltéshiba üzenettel 1.5 óra probálkozás után,nem azt mondom nem oldható meg csak nincs rá fél napom,csupa élvezet.
(Mivel a kazetta nyilvántartás füzetbe volt vezetve,kazik csak felszámozva,füzet meg az istentudja) 1990-óta nem használtam a plu4-et. Ez csak 28éve volt .Az a lendület amivel elővettem (pince ganézása közben megtalált Commodore plus 4-et 1541-es csoda magnetofont pár kazival) hamar alábbhagyott.....
[ Szerkesztve ]
-
scarabaeus
őstag
(Bakker, ez hosszú lett, vissza is veszem az OFF-ból, mert bár off, de ekkora szürke szöveg már durva)
"YouTube-on láttam róla videókat, de azokról nem tűnik olyan nagy számnak, mint istenítik"
A 8 bites gépek után, abban a korban, amikor PC-ken eleinte borostyánsárga vagy neonzöld fényű Hercules vagy az akkoriban is nevetséges CGA "színes" monitorok előtt ülve hallgattam a PC-speaker aláfestő ciripelését, az Amiga egy hosszú éveken át tartó szerelem volt, máig szép emlék, persze az összes akkoriban írt dolgom, a korábbi, 8 bites gépekhez hasonlóan megvan ezen a PC-n is, amin írok. Jött persze a PC-n a hangkártyás, CD-s, SVGA-s majd 3Dfx-es korszakom, az Amiga háttérbe vonult a '90-es évek közepére.
Valamelyik '80-as évek végi copypartyn láttam egy addig nem látott gépet, fura, nem 5,25"-ös kicsi lemezeket pakoltak bele népek, elindult rajta a már C64-ről ismert Defender of the Crown. Leesett az állam a grafikán, a C64-en megszokotthoz képest. Nem ez a hallomásból ismert Amiga? Az volt. Az egyetemi könyvtárban olvasgattam egy Scientific Americant, írtak egy érdekes eljárásról, sugárkövetésnek írták (vagy ha az angol kiadást olvastam, akkor raytracingnek, nem emlékszem már), és mutattak mellette képeket az eljárással generált képekről. A '80-as évek végén olyan képeket látni számítógéptől, ráadásul házi számítógéptől, hiszen mutatták, az Amiga HAM módja különösen kedvez a fotorealisztikus megjelenítésnek, eltérően a többi, fixpalettás gép dolgaitól. Sok évfolyamtársam kedvelte az Amigát, addig is össze-összejöttünk, vagy egyikünknél-másikunknál, vagy a Miskolcon akkor már működő Amiga klubban, 1990 végén már nekem is volt Amigám, stencilezett rendszerdokumentáció is lett (ugye, nem a felhasználói kézikönyvre volt szükségem), azzal és egy 68000-es könyvvel együtt belevetettem magam az Amiga programozásába.
Elvoltam a 8 bites Commodore-ok assemblyjével, elvoltam a 80286 assembly programozásával is, de az a szabadság, amit a 68000-es adott, az, hogy a 8 adat és 8 cím regisztert, mind 32 bites, úgy használtam, ahogy akartam, nem volt kötöttség, melyik regiszterrel milyen utasításnál hogyan indexelhetek, olyan címzésmódokat felépíthettem, mint a "regiszter indirekt cím 8 bites címeltolással és index-regiszterrel", a forrás szinte magasszintű nyelvnek tűnt az akkori assemblyk között (jó, a 386-ostól kezdve kezdtek megszűnni azok a regiszterkötöttségek, de engem már a 8 bites gépek közt is kissé taszított a Z80 CPU). Ehhez hozzájöttek az Amiga kövér Agnusának a részei: a Blitter, amelyben külön folyamatokként indíthattam el akár alakzatok fillezését is grafikakészítés közben, a Copper, amivel a 8 bites gépek soronkénti rasztermanipulációjához képest már soron belül is beleszólásom volt, Copper-listának nevezett programok futtatásával abba, hogy honnan, hogyan gyűrjem-tépjem a bitplane-eket, színeket, na meg Paula, a 2 bal, 2 jobb (igaz, 8 bites, nem 16, mint Atarin) csatornával, eleve digitalizált hangokra épülő hangja (a másik, amitől legyökereztem, amikor először láttam Amigát), szóval a szofisztikált 68000-essel vezényelve ezeket a külön alrendszereket valami elképesztő volt a programozás. A Plus4-es Hexaédert át is írtam, már Hexahedron címmel, texture mappinges 3D ábrázolással, kibővítve, pl. kiegészítve a kétjátékos üzemmódot egy kicsit hülye, de veszélyes gépi játékossal, valamint további pályákkal, funkciókkal.
És akkor még nem volt szó a készen kapott demókról, játékokról. Számomra teljesen megváltoztatta a képet a 8 bites játékok után az amigás világ. Felhasználói programok terén is. Amikor a Windows 3.1 előtti korban már javában egerésztem, ablakokat pakolgattam ide-oda, és persze megérintett a Scientific Americanből megismert raytracing is, hogy az ember lemodellez dolgokat, és tükröződéssel, fénnyel-árnyékkal látja megvalósulni a képzeletét (jó lassan, persze, de attól még animációk elkészítésétől sem rettentünk vissza).
Persze Amigákat használtak a Genlock miatt városi tévékben, egyebekben, a raytracingre akkor optimális voltát is kihasználták stúdiók is, de otthoni használatban, azokban az időkben, mindenképpen tökéletes volt.
A hangulatra pedig: annak idején még tévé műsorok háttereként is láttam egy Amiga-demót, nem a 3D bűvészkedésével fogta meg a népeket, hanem a hangulatával, a State of the Art a Spaceballs-tól:
https://www.youtube.com/watch?v=89wq5EoXy-0[ Szerkesztve ]
Quoth the Raven "Nevermore."
-
MMSZoli
tag
Szerintem a kiemelkedően gazdag paletta feleannyira sem vol kihasználva, mint lehetett volna.
Talán maguk a fejlesztős sem tudták, értették, mennyire nagyszerű volt a maga korában ez a grafika (igaz a sprite hiányával komolyan lecsökkentek a benne rejlő lehetőségek)Az, hogy az Amiga-t a BOING demoval mutatták be, míg a Plus/4-hez szinte nem volt semmi, csak a lebutított 3+1 program a ROM-ban (és később sem használták ki a 64K-t, minden cég 16K-ra fejleszett a C16 miatt).
Meg lehet nézni a 16K-s ZX Spectrum programokat, azok sem voltak a legkiemelkedőbbek. Még a Manic Minernek is 48K kellett! Nagyjából látni lehet, mekkora limitet jelentett a16K RAM-ra való fejlesztés.Ha Plus/4 kiemelkedő grafikai képességei jobban ki lettek volnap domborítva/reklámozva (ekkor a PC-n még csak CGA és Hercules volt, az EGA 1984-ben jelent meg (mint a Plus/4) a VGA meg 1987-ben), talán kicsit sikeresebb lehetett volna. Talán nem akciójátékban, hanem kalandjátékban.
A lenti két első kép a VDC challenge slideshowm-ból való, amit IstvanV segítségével hoztam létre, a legalsó kép pedig egy mai konverzió egy újabb/fejlettebb konverterrel (PC-s Lands of Lore-ból), de az utolsó interlace kép, úgyhogy a valóságban egy kicsit vibrál.
Mindhárom 320x200 HFLI kép, amelyik technika ugyan még nem létezett 1984-ben, de semmilyen módosítás nem kell hozzá, ezt tudja az 1984-ben kiadott alap hardver.
(nem csalás, nem ámítás: a VDC Challange letölthető és megnézhető a plus4world-ről, a Toplista menuben legalula Slideshow-knál).
Ezek csak síma konvertált képek, bár az alapképen kellett dolgozni, hogy kevés hibás pixel jöjjön létre.
Tut szemén még dolgozhattam volna egy kicsit, de pár óra után az ember azért megunja a banánt és a pixelvadászatot :-)Szerintem Carrion rajzolt képei még ennél is jobbak, és igazi CRT-n ezek még jobban néznek ki.
Nincs túl messze a gyengébb Amiga képektől, nem igaz?
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
A Profik-féle Dreamtime 2K17 +4-et láttad?
Még Youtube-on is jól néz ki, CRT-n meg főleg (projektoron meg pláne).
DRM is theft
-
MMSZoli
tag
Egyébként még annyit, hogy ezek a képek le vannak tömörítve, és gyorstöltő + kitömörítéssel együtt kb 8-10 másodperc alatt jön be a következő kép 1551-el, kb 15 másodperc 1541-el
A kitömörítésről:
TED nélkül (képernyő lekapcsolva) a Plus/4 a valaha készült egyik leggyorsabb 8 bites "klasszikus" CPU-val rendelkezik. Erről objektív tesztek tanúskodnak, van egy nagyon jó összefoglaló Litwr barátom jóvoltából. Persze lehet egyéb teszteket is kitalálni, a PI kalkuláció általánosan elfogadott módszer .Hogy értelmezhető legyen ezen a teszten a PAL+4 sebessége, 3000 digites számolás esetén:
-amikor csak +4 CPU csak kalkulált, akkor 70%-al gyorsabb volt mint a C64
-10%-al gyorsabb, mint a 2MHz-es C128.
-15%-al gyorsabb, mint a 3.5MHz-es Z80 a ZX Spektrumban
-Éppen csak, de megelőzi a korának egyik leggyorsabb architektúrájával rendelkező BBC Micro-t. (de CPU bővítőkártáykkal már persze sokkal gyorsabb is lehet)
-Csak kb. kétszer volt lassabb, mint a NEC VAX11/730 miniszámítógép, ami 3.7MHz-es procival futott.Persze a SuperCPU-val felszerelt C64 a földbe döngölte, és az Amiga 500 is 8x gyorsabb.
A Plus/4-et az NMI vonal hiánya miatt nem lehet CPU bővítőkkel ellátni, amennyire tudom, tehár erre se Z80, se SuperCPU nem fejleszthető (sajnos) -
MMSZoli
tag
Élőben néztem végig az Arok-on, és ott ült mellettem Larry, az egyik készítője :-) Nagyon durva volt, az Amigások is megtapsolták.
(jah, és az én 1541emmel lett bemutatva, mert a szervezők buhera 1541-n meg nem futott a spéci 1541 gyorstöltő)Egyébként úgy volt hogy én készítem hozzá a PETSCII átvezető Loading feliratot, de sürgős munka miatt épp tartósan küldföldre kellett utaznom :-(
Igen a Dreamtime minősége ezt a szintet meghaladja, de nem illik más tollával ékeskedni, ezért inkább a sajátot mutattam... :-)
(Most épp egy új előfeldolgozási módszeren dolgozok, ahol a Dreamtime szintet próbálom megközelíteni, interlace nélkül. Szerintem 1-2 hónap, és készre csiszolok egy új verziót, természetesen más képekkel) -
dabadab
titán
"-10%-al gyorsabb, mint a 2MHz-es C128."
Mondjuk itt valami gond lesz a méréssel, mert a +4-ben és a C128-ban gyakorlatilag ugyanaz a CPU volt, csak a 128-ban magasabb órajelen, szóval nem tud lassabb lenni, mint a +4.
Szerk: most látom, hogy +4-en a szorzót lehetett szoftveresen állítani PAL és NTSC konfig között, így a PAL gépek kikapcsolt képernyővel 2,22 MHz-en is tudtak menni - ez megmagyarázza a dolgokat.
(#170) MMSZoli: ja, akkor te is Árkon láttad
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
MMSZoli
tag
Nem egészen. A Plus4-ben 7501/8501 futott,a C128-ben a 2MHz-es 8502.
A C128 nem tudta megfutni a 2MHz-et még kikapcsolt videó mellett sem, mert a Z80 minden ciklusban ellopott tőle egy kis időt. Bil Herd szerint a Z80 bootcode nélkül valamiért el sem tudott indulni a gép, úgyhogy a végén igazi áldás lett a multiprocesszoros felépítés.
BTW én voltam aki az SFD1001-es floppy drive-ot promózta egy C64-en.
Pár sör után, lehet hogy kívülről viccesebb volt mint belülről :-)Az a C= SFD1001 floppy drive is mekkora fejlesztés már
1MB per DS/4D lemez, akkoriban 10MB volt egy XT-s HDD[ Szerkesztve ]
-
ceia
őstag
Amenniyre én tudom, Plus4-en főleg a grafikus-szöveges kalandjátékok voltak a legjobbak. Valami ilyesmi rémlik a CoV újságokból..
(#124) Dr. Akula Az első C64-em nem is az enyém volt, egy haveromé, de állandóan nálam volt, és inkább ő járt el hozzám játszani. Mindig addig játszott valamelyikünk, amíg nem vesztett életet. Így játszottunk le több mászkálós játékot, örökélettel, jó móka volt. Na meg a Pitstop 2 egymás ellen
(#162) Frawly "nem tűnik olyan nagy számnak, mint istenítik" Pedig az volt! Nekem még most is az! Az első multimédiás képességű személyi számítógép volt. 4096 színű grafikát és sztereó digitális hangot tudott, 3,5'' floppy (800KB), composit és RGB kimenet, valamint beépített beszédszintetizátor 1986-ban!
Két sci-fi sorozat animációit is Amigákon renderelték, ha jól tudom, a Seaquest DSV, és a Babylon 5 voltak. Meg egy csomó kisebb tv stúdióban használták feliratozásra.
[ Szerkesztve ]
it's more fun to compute
-
Dr. Akula
nagyúr
Leginkább a Defender of the Crown hiányzott +4-en. Meg némileg a Vendetta, Myth. Pedig akkoriban azt terjesztették hogy a +4 jobb mint a C64, de azt is leszartam volna, DOC-ért szívesen cseréltem volna szarabbra is. Egészen amíg meg nem láttam egy Amigát, na az valami ufó volt minden addigihoz képest, de annyira már voltunk realisták hogy tudtuk ilyenünk nekünk sose lesz, honnan is lenne? Nem is lett. Utána egyből a 286 jött.
-
ABnormal
őstag
-
Dr. Akula
nagyúr
Azért hiányzott mert nem volt. Mivel ez egy nem hivatalos kiadás, hanem házibarkács port, nyilván jóval kevésbé terjedt mint egy eredeti, aminél jóval több volt a "seeder". Ne feldjük, akkoriban nem volt net, nem a download gombra kellett klikkelni, hanem a havernál másolni 2kazettás magnóval. Az én ismerősi körömig már nem jutott el. Mondjuk ezt az is nehezítette hogy asszem csak 1 ismerősömnek volt +4-e, mint lejjebb írtam, ebben a korban nem az számított hogy milyen géped van, hanem hogy van-e, hát a többieknek vagy nem volt, vagy más (C64, Enterprise, ZX Spectrum). Azzal meg nem voltam beljebb.
-
IT user
tag
De jó volt ezt olvasni!
Itthon porosodik egy példány, zöld monitorral, flopival, és ami a legfontosabb: még működik. Egyszerűen nincs szívem megválni tőle! -
hokuszpk
nagyúr
Anka Márton is Plus/4-en kezdett programozni )
https://index.hu/tech/startup/2013/10/07/en_keresek_legrosszabbul_a_sajat_cegemben/
Első AMD-m - a 65-ös - a seregben volt...
-
őstag
Akkor én is.
Vagyis igen, nekem is az első gépem a Plusi volt. Még Bécsben vettük annó mindennel együtt (magnó, 1551-es drive (mert az konkrétan a +/4-hez volt tervezve, nem úgy, mint a 1541)). Aztán itthon ismertem Csory-t, aki a Bard's Tale-eket, és hasonló progikat írta át C64-ről, és onnan szereztem jó sok játékot. Bár akkoriban felénk a legnépszerűbbek a joystick gyilkos ilyen-olyan olimpiai játékok voltak, amikkel jól lehetett egymás ellen menni, de drága volt, mert hullottak a joyok (a mikrokapcsolósok is, meg az olcsóak is). Még mindig megvan mindennel együtt (a legutolsó joy speciel nagyon sokáig bírta, még mindig működőképes) - a kazettákkal, lemezekkel együtt van elcsomagolva az egyik szekrényünk mélyére ('pihenés' közben meghalt az egyik IC-je (kifolyt belőle valami, mintha egy kondi cucca lenne, de az IC-t vette körül), így már -sajnos- nem használható). De az Elite-re még mindig szeretettel gondolok vissza.
Persze mindezzel együtt nem a Plusival kezdtem a gépekkel való ismerkedést, hanem én is általánosban Primo-val (a félig használhatatlan érintőgombos verzióval), majd Videoton TVC-vel; és már szakközépben C16/64-ekkel folytattam, amikor sikerült rávennem a szüleimet a bécsi kirándulásra, és a +/4 beszerzésére (egész olcsón ahhoz képest, hogy mennyi volt itthon). Sok dolgot írogattam rá, mert a Basic-je egész használható volt, nem úgy, mint a C64-é.
De mindez már jó történelem. Mindenesetre köszönet az emlékek előhozásáért. -
#04701440
törölt tag
Primo... Az nekünk is volt a suliban. Ötödik elején otthon írogattam rá egy nagy kockás füzetbe (elnézést: négyzetrácsosba) BASIC programokat. Volt, hogy bekéredzkedtem a matektanárnéninél az alagsori számítógépterembe, jó fej volt, beengedett, adott egy kulcsot, elment a dolgára, néha benézett, hogy élek-e még, majd a nap végén kizavart onnan Kimenteni a programot persze nem volt hova, úgyhogy ez volt a kockás papíros programtárolás korszaka, radír, ceruza...
Nagyon kellett volna már otthonra is egy gép. Ahogyan egy normális gyerek a krémeseket nézegette a kirakat előtt vágyakozva, én a ZX-81-et az Ofotértnél. A Rádiótechnika magazinos HT-1080Z, ZX-81 és Spectrum kapcsolási rajzokon felbuzdulva kínomban már az járt a naív fejemben, hogy építek egy Z80-as saját gépet - persze kondenzátorok és ellenállások nélkül, mert azokat nem értettem, hogy mire jók -, gyűjtöttem is egy CPU-ra. Néha meglátogattam, ott figyelt elzárva a rádióamatőr bolt vitrinjében. Aztán valami felsőbb erő megmentett a kínos kudarctól, hála ennek a Commodore-os "bukásnak", karácsonyra kaptunk egy Commodore 16-ot, magnóval. Jó, hát, nem C64, de 121 szín, és akkor nem kell Z80 se! Át kellett hozzá vergődnünk a hóesésben Zalaegerszegről Győrbe, az ÁPISZ-ba, a kis piros Daciaval (amiben Szombathely környékén talán már a fűtés is megjött). Még volt fél óránk zárásig, de Győrben eltévedtünk, kóvályogtunk, már ott lógott a levegőben, hogy a félretetetett gépnek lőttek, el fogják kapkodni másnap, de az utolsó percekben megtaláltuk a boltot. Nem volt túl őszinte a hölgyek mosolya, de azért kiszolgáltak minket gyorsan, apámék leválasztották az arcomat a vitrinekről, és irány haza. Otthon rádugtuk a TV-re, rágörbültem a gépre, aztán úgy maradtam. A többire nem emlékszem, tisztelt bíróság.
-
Frawly
veterán
válasz #04701440 #187 üzenetére
Ezeknek a régi időkben megvolt a varázsa. Hogy tudtunk örülni a kockás füzetben progamozás után egy ZX Spectrumnak, meg Commodore-nak, hú, öcsém, megy, színes, lefut a program, még rajzolni is lehet vele, aztán néztük a recés pixelgrafikát meg a prüntyögést kistévére kötve, vibrált, mosottak voltak a színek és a pixelek. Pedig akkor semmilyen grafikus felület, API, antialiasing, 3D render mód nem állt rendelkezésre (volt már akkor GEOS és társai, de elég kevés embernek volt meg), ma meg csak megrendeled az IPS meg FullHD/4K kijelzőt, meg a 3D gyorsításos gépet online, és kihozzák, nem kell érte utazgatni meg félretetetni, de már a zsebekben is ilyen lapul okostelefon formájában. Más lett a világ, el lettünk kényeztetve, nem tudjuk értékelni a kicsi dolgokat.
Nekem anno a 80-as évek végén, 90-es évek legelején a mikroszámítógépek után még az IBM és klón XT-ktől még jobban leesett az állam, pedig azokhoz főleg Hercules vagy CGA monitort használtak, és az a 1-4 szín, meg egyszólamú PC speaker visszalépésnek tűnt sok embernek, de én már akkor is láttam, hogy mennyivel tisztább a kép egy rendes monitoron, mennyivel profibb a mikrokapcsolós IBM billentyűzet és a kiosztása, mennyivel több memória van a gépben, mennyivel nagyobb háttértár (több floppy is ráfért), mennyivel komolyabb alkalmazások vannak arra, mennyivel több prognyelv érhető el rá, mennyivel nagyobb benne a potenciál, az lesz a jövő (pedig akkor még nem tudtam, hogy a proci is 2-4× gyorsabb volt benne, meg architekturálisan eleve ugrás volt 8-ról 16 bitre). Nem kellett nagy jóstehetség hozzá, hogy lássa az ember. Nyugaton akkor már mindenki PC-t használt, a mikroszámítógépes korszak már lecsengett, és megjelentek az IBM után az olcsó klón PC-k. A PC csak nálunk volt olyan drága a COCOM-lista miatt, erősen hiánycikk volt, egy ház árát simán elkérték érte eleinte.
Emiatt én a mai napig, ha retro gépet vennék, a Commode-nál, Amigánál előbb vennék valami korai PC-t herculessel (és nyomatnám rajta a DOS-t Win 3.1-gyel) vagy korai Mac-et, aminek meg monokróm volt a kijelzője. Még mindig tartom, hogy nagyobb a hangulata, pedig a +4 is nosztalgikus még mindig. Csak hát hely/pénzhiány miatt ha ilyen igényem támad, akkor ott az emulátorozás, Linux alatt meg a grafikus felületre lehet régi klasszikus skineket vagy felületet húzni (Classic MacOS, Win 3.x/95, OS/2, IRIX MAXX, CDE Nextstep), akár monokróm színekkel és háttérképpel.
-
frescho
addikt
Te már nem korai PC-t láttál. Az első széria igen gyaszurára sikeredett. 81-ben még 64kB memóriával jött ki. Az XT 83-ban, amit nem sokkal később követett az első Macintosh. Az IBM ereje és az olcsó klónok emelték fel a PC-t. Na meg a konkurencia is bénázott. Commodore vezetés impotenciája, az almások horror árazása...
https://frescho.hu
-
Frawly
veterán
Nekem még a 84-86-os modellek is koraiak. A legrégebbi, ami előtt ültem, 84-es XT volt, ráadásul eredeti IBM, abban már 640 KB RAM meg 20 MB-os HDD volt. Azzal viszont egyetértek, hogy a PC sikeréhez kellett a konkurencia bénázása. Az MS is annak köszönheti a sikerét, hogy a CP/M készítője nem tudta az IBM-et megfogni, vannak erről videók a YouTube-on, csak azért hullott a lehetőség a MS ölébe a DOS-szal.
A Commodore bukása igazából az volt, hogy túl későn jöttek rá, hogy a céges felhasználásra kell rámenni.
[ Szerkesztve ]
-
#04701440
törölt tag
válasz scarabaeus #188 üzenetére
"(AZ a Pigmy?)"
( Remélem, hogy én vagyok Valamikor régebben - talán 10-15 éve - valaki írogatott pigmy néven asszem valami hardware-es fórumba orbitális hülyeségeket, na az nem én voltam. Itt meg találtam egy Pigmyt, szerintem az viszont én voltam, csak hát 2002-ben, és már nem tudok belépni. Vagy mégsem én voltam, sosem lehet tudni. Bár a linuxos avatar az gyanús... Mindegy, szerintem most én vagyok. )
-
#54625216
törölt tag
A PC sikere az architektúra nyitottságában rejlett. A 8bites korszakban a hardver és az OS nem vált külön, a gyártók max. hardver kompatibilitásban gondolkodtak, az OS maga nem számított önálló terméknek.
A PC esetében viszont bárki gyárthatott klónt, ami valamilyen szinten kompatibilis maradt az IBM PC-vel, elég ha intel cpu volt benne és futott rajta az MS-DOS.
A klónok megjelenése aztán legyalulta a teljes piacot, mert egyetlen addigi gyártó sem tudott versenyezni a nyílt platformmal. Mindig volt egy PC, ami vagy árban, vagy teljesítményben megelőzte a hagyományos mikrogépeket, hiába adtak el belőle darabszámra kevesebbet, mint mondjuk Commodore-ból, a kis szériás klónok is a teljes PC platformot bővítették, míg pl. a Commodore még a saját termékei közötti kompatibilitást sem tudta megoldani.A vicces az egészben, hogy az IBM is a PC nyitottsága miatt bukta el a PC piacot. Későn vették észre, hogy az IBM PC nem IBM, hanem Intel-Microsoft PC.
Az IBM rádaásul szándékosan visszafogta a PC-k teljesítményét, 386-ra pl. jó darabig nem upgradeltek, nehogy konkurenciát támasszanak a saját pro kategóriás minigépeiknek. A klón gyártókat viszont nem korlátozta semmi, így egy idő után nem csak ár/teljesítményben, de nettó teljesítményben is beelőzték az IBM-et.
Mire az IBM reagált már megtörtént a baj és felnőttek köré olyan brandek, mint a Compaq, így a klón PC mint műfaj kikerült az "olcsó távolkeleti másolat" megítélés alól.
Egyedül a bios tartotta magát, mint az IBM utolsó aduja, hogy magánál tartsa a szabvány feletti kontrollt, de az sem sokáig, mert a klónozók találtak egy ügyes kiskaput a bios lenyúlására:
- megbíztak egy külsős szakértőt a bios visszafejtésére, aki írt egy specifikációt, hogy minek kell megfelelnie egy 100%-ig IBM kompatibilis biosnak
- megbíztak egy programozót, aki garantáltan (értsd: bíróság előtt bizonyíthatóan) nem látta az eredeti IBM bios kódot és megíratták fele az új biost az igen részletes specifikációk alapján.
Így egy idő után az IBM megszűnt "A" PC gyártó lenni és csak egy lett a sok PC brand közül.A Commodore egyértelműen a management bénázása miatt ment csődbe, az Apple viszont nem az árazása, hanem a platform hardverhez kötöttsége miatt szorult háttérbe.
A Mac annyival megelőzte a korát (1985), hogy az Apple-ben fel sem merült, hogy a MacOS-t önálló termékként licencelje más hardverre, mondván hogy miért hízlalják a konkurenciát, amikor az OS hatalmas előnyt ad a saját hardvereik eladásában. (Lám megint előjön a hardver vs. platform szűklátókörűség.)
Vicces belegondolni, Bill Gates maga is lobbizott a MacOs licencelhetősége mellett. Az MS akkoriban főleg az irodai szoftvereiből élt, így nekik kapóra jött volna, ha a MacOS jobban terjed, mert az a fő piacukat is növelte volna. Mivel azonban az Apple mereven elutasította a MacOS licencelését, az MS belevágott a Windows fejlesztésébe.[ Szerkesztve ]
-
frescho
addikt
A Commodore bukása több lépésben történt, de leginkábba amanagementnek köszönhető. Az üzleti, felsőbb kategóriás vonalat eröltette Chuc Peddle, de Tramiel kigolyózta. Aztán Tramiel-t is kirugrták aki irányt szabott addig a cégnek. Majd jött egy nagy bénázás, amikor majdnem csődbe vitték a céget. A gödörből sikerült kimászni, de Rattingan túl sok mindent vágott ki és Pepsi-től érkezve nem értett a számítógépekhez. Mire beletanult Irvin Gould őt is kirúgta. Eközben ugye ott volt az Amiga amit sikerült megszerezni, de jól pozícionálni nem.
Az egész történet olyan, mint egy Brazil szappanopera a lehető legváratlanabb csavarokkal és aljas fúrásokkal.
kpbendeguz Részben egyetértek, a PC vonal a széles szoftver és hardver választéknak köszönhetően nyert. De ez tuti nem igaz:
"Mindig volt egy PC, ami vagy árban, vagy teljesítményben megelőzte a hagyományos mikrogépeket"
A mikrogépek évekkel jártak a PC előtt. Főként ha ide vesszük a 68000-es szériás gépeket. Mac, Atari, Amiga... Bacsissal vitatkoztunk már erről eleget, normális hangot a PC-k valahol a 90-es évek elejétől produkáltak. A videó megjelenítésben is több éves volt a lemaradásuk. Csak aztán az olcsó 386 klónok bedarálták az elkényelmesedett konkurenciát.
A Mac-es részhez: A management igencsak bénázott ott is. Párhuzamosan tolták a II és Mac vonalat. A fejlett mac az elején csak botladozott, a II-es tartotta el a céget. Voltak belharcok, de Scully kitolta Jobs-ot a cégből. Ha ez nem történik, akkor a Mac vonal sokkal erősebb lett volna, ami túl korainak bizonyulva hazavágta volna azt. De ez csak feltételezés, mert Jobs ikább NeXt-elt. Ehelyett többek között Gassée-nak köszönhetően csak a felső kategóriára fókuszáltak, ami rossz döntésnek bizonyult.
A Windows fejlesztése korábban indult, gyakorlatilag párhuzamosan futott a Mac OS-sel. A Xerox-tól ők is csábítottak le embereket Simonyi neve a struktúrált programozással/ MS office-val kapcsolatban és második magyar származású űrhajósként is ismert.
[ Szerkesztve ]
https://frescho.hu
-
-
félisten
na ja volt ZX81 -n valami autósjáték, az írásjeleket és a karaktereket használta fel grafikának. 200 sort kellett beírni hozzá, kb 2 órán át tartott
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
Blazs120gl
aktív tag
Naja, a Sinclair gépek első védelmi vonala a felhasználók ellen a billentyűzetek voltak .
Nekem már a QL-stílusú billentyűzetem volt, így amíg nem kaptam kölcsön gumibillentyűs Spectrum-ot a '90-es években, pont billentyűzet javításra (egy átlagos pesti lakótelepen hónapokig kerülgette két spectrum-os egymást, mire kiderült, hogy márkatársak ), nem tudtam mitől vannak úgy kiborulva egyesek.
-
#54625216
törölt tag
válasz Blazs120gl #198 üzenetére
Igazából a fóliás megoldással nem lett volna baj, sőt mostanság is sok billentyűzet működik ezen az elven, csak az anyaga volt katasztrofális. A fólia egy idő után megtört, a vezető réteg pedig vagy lekopot, vagy korrodálódott. A klasszikus spectrumnál maga a gumi borítás persze alkalmatlanná teszi a normális gépelésre, de ma már ez adja a hangulatát.
Van itt nálam egy spectrum és egy C64 is és érdekes, hogy a gumis spectrum új fóliával gyakorlatilag ugyanúgy működik, mint új korában, a C64 billentyűzetén viszont teljes tisztítás után is érződik a kora: zörög, nyikorog, billentyűzetenként más erővel kell lenyomni, stb. -
Blazs120gl
aktív tag
válasz #54625216 #199 üzenetére
"A klasszikus spectrumnál maga a gumi borítás persze alkalmatlanná teszi a normális gépelésre, de ma már ez adja a hangulatát. "
De legalább kattintott egyet a hangszóróba, ha sikerült lenyomni.
Sir Clive Sinclair mindig a stílus embere volt, soha nem tudta elfogadni, hogy a játékok adják el a gépeit. Talán a mi hibánk, hogy még azt sem kellett kigépelni, hogy LOAD?A gumis gombokat utólag tartósnak találom, bár gyorsan koszolódtak (cserébe könnyen lehetett tisztítani).
A QL/ZX+ billentyűk nagy hibája az volt, hogy nem voltak rendesen megvezetve, így az egynél hosszabb modulméretű billentyűk a szélükön megnyomva billentek és el tudtak akadni. A tetejükön kialakított 'kádak' (A Siemens Nixdorf gépek billentyűzetei voltak még hasonlóak a 90-es évek közepén-végén) a játékban gyakran használt ujjbegyeket, körömszéleket ki tudták kezdeni."billentyűzetenként más erővel kell lenyomni"
Akkor a billentyű is olyan volt, mint a SID chip-ek, hogy mindegyik egyedi és megismételhetetlen (gyártási szórás) volt?
Új hozzászólás Aktív témák
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- Autós topik
- LEGO klub
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Újabb Samsungok telepíthetik a Galaxy AI-t
- World of Tanks - MMO
- iPhone-t használók OFF topikja
- PlayStation 5
- Formula-1
- Érintésnélküli fizetési megoldások - PayPass via NFC
- További aktív témák...
- Újszerű - POWERCOLOR Radeon RX 5500 XT 8GB GDDR6 VGA videókártya
- Hibátlan - GIGABYTE GTX 1660Ti Windforce OC 6G 6GB GDDR6 VGA videókártya dobozos
- Hibátlan - PALIT GTX 1650 StormX 4GB GDDR5 VGA videókártya - tápcsatlakozó nélküli !!!
- MacBook Air M1, Space Gray, Magyar billentyűzet, makulátlan
- Samsung Galaxy S22 Ultra 5G 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával