Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • loszerafin

    senior tag

    válasz loszerafin #170 üzenetére

    Közben találtam egy cikket, ebből az derül ki, hogy a töltőáram az akku kapacitásának max 1/10-ed része lehet. Nyilván a tekerőgombbak a töltőáramot szabályozom, jó lesz a
    legkisebb értéken, bár nincs ráírva az akkura a kapacitása.


    Most már csak az a kérdés, miből tudom, hogy feltöltöttem.

    Itt a cikk:

    Bővebben: link

  • Batman2

    őstag

    válasz loszerafin #170 üzenetére

    Szevasz

    Most az ünnepek utáni ''uborkaszezonról'' visszatérve válaszolok a kérdéseidre, (nem mintha névszerint nekem szólt volna).
    Az ólomakkukat, ahogy te is olvastad, a kapacitásuk 1/10-edével kell tölteni és 14.5V a max. feszültség, amit feltöltött állapotban, a rákapcsolt töltővel együtt elérhet. Mindeképpen 14-14.2 felett, ha már lényegesen nem változik és intenzív a buborékképzés, akkor már fel van töltve és nem is szabad tovább nyúzni. Ilyenkor már melegszik is, és károsdhat a további töltéstől.
    Én az az ólomakkukat 44-96Ah-ig egy 45 illetve a másik vég fele egy 60W-os ízzón keresztül töltőm, szintén egy orosz, kétfelé tekerhető, 6 állásu kapcsolos töltőről. Egy 45W-os (40/45W fényszóróízzó) ízzón keresztül, ezzel a töltővel kb. kezdeti 2-2.5A-es töltőárommal, olyan 24 óra alatt tölt fel teljesen az akku, ha előzőleg eléggé ki volt merülve és éri el a max. kb. 14.43V feszültséget. Ha nem kötök be a körbe ízzót, akkor az akku kezdeti áromfelvétele 10A körül mozog, ha nagyon kimerült, akkor még többet. Ez igen hamar tönkre tenné!
    Kb. olyan 66Ah-tól már egy 55-60W-os ízzóval érdemes próbálkozni. A töltő kapcsolóját általában csak a harmadik fokozatig szoktam legfeljbb felkapcsolni az elején, aztán a végefelé a minimumon megy. De ha végig a minimumon van, akkor sem lehet baj. Ez a módszer ugyan nem a kapacitás tizedével tölti az akkut, de tapasztalatom szerint jó eredményü, ha nem is a leggyorsabb.
    A folyadékszint mellett a töltés előtt a savsűrűséget sem árt ellenőrizni, ebből is lehet jól következtetni az akku állapotára (kimerültség, öregedés). 1:20-as, 1:18-as savsűrűségnél gyakorlatilag teljesen ki van merülve az akku. 1:25 körül kb. félig töltöttek a cellák. 1:30, új akkuknál akár 1:32 nél teljesen fel van töltve. Ja és a cellák közti eltéréseket és a ZÁRLATOS cellákat is nagyon jól mutatja!
    Ha a cellák közel hasonlóan fel van töltve, de egy esetleg két cella sűrűsége sokkal alacsonyabb a többinél, akkor az a cella zárlatos, azzal már nem igen lehet mit csinálni és ilyenkor már az egész akkuval sem, mivel nem fogja tartani a névleges 12V-ját feltöltve sem használat közben a kiesett cella hiányzó feszültsége miatt. A zárlatot még úgy is ki lehet mutatni egy akkuban, ha nagyobb terhelést (100-300W) ráteszünk és figyeljük a cellák pezsgését. Amelyik nagyon pezseg, az a kakukktojás.
    Azt ugyan nem tudom, hogy neked mekkora teljesítményü az akkud, de ha Trabantba kell, már ha az kétütemű, 12V-os példány, akkor abban 35Ah-s akku szokott lenni. Azt lehet tölteni egy 40W-os ízzón keresztül, a fentebb feírt módon.
    Ha csak után akarod tölteni az akkut, egyébként nincs nagyon kimerülve, akkor nem kell 24 óra. Ha később este, mondjuk 11 körül elkezded a töltést, akkor másnap délelőtt esetleg délután már meg is lesz töltve és figyelemmel tudod kísérni a folyamatot.
    Jó töltést!
    Üdv. és mindenkinek BUÉK:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

Új hozzászólás Aktív témák