- Computex 2024: a jövőt vázolta fel az NVIDIA
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- Azonnali VGA-s kérdések órája
- ThinkPad (NEM IdeaPad)
- TCL LCD és LED TV-k
- Computex 2024: az ASRock monitorok is a gaming szegmens krémjét vették célba
- Computex 2024: beröffentette az AI-t az AMD
- Asztrofotózás
- Computex 2024: feltárta a Lunar Lake-et az Intel
- Melyik tápegységet vegyem?
Hirdetés
-
Ismét láthatjuk hogy fest az Enotria: The Last Song
gp A korábbi halasztások után szeptember közepén elviekben végre megkapjuk a teljes kiadást.
-
Retro Kocka Kuckó 2024
lo Megint eltelt egy esztendő, ezért mögyünk retrokockulni Vásárhelyre! Gyere velünk gyereknapon!
-
Az iPhone 15 frissítésgaranciát, a 16 szép rendereket kapott
ma Sokáig hallgatott az Apple a frissítésekről, most viszont megtudtuk, mennyit garantál.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
Aztán azt a "jó embert" nem lehet előszedni egy kis garanciális utómunkára ?
Ezért nem hívok én soha szerelőt, inkább kínlódok magam, ha kell, de akkor legalább tudom, hogy van megcsinálva, mire számíthatok (... hogy nyaldosná meg az áram az ilyen "jó embert" ! ).
Ha pedig már nem tudod előkeríteni, akkor megoldás lehet, hogy a falon kívül vezetsz minden problémás konnektorhoz egy földelő szálat az órától !
Panelben én is így csináltam, mivel nem tudok belemászni a betonba.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Van egy 220-as LEDes lámpám, amiben a csokorból 1 LED már nem világít !
Hogyan lehet az, hogy csak egy nem világít, mikor a 220-as kapcsolásokban rendszerint sok LED van sorbakötve (esetleg ilyen sorok egymással párhuzamosan), tehát ha egy tönkremegy, akkor elvileg egy egész sor (több) LED nem világít !?
Vagy olyan trükkösen mennek ezek tönkre, hogy átkötéssé válnak és nem szakadássá, így a sor, egy LED híján világít tovább, csak mostmár nagyobb lesz a LEDenkénti terhelés, tehát várható, hogy egyre hamarabb fog tönkre menni a többi is, minél több megy tönkre !
Másik érdekes észrevétel, hogy ez a lámpa azonnal világít, ahogy bekapcsolom és azonnal elalszi, ahogy kikapcsolom, azon túl üzem közben enyhén vibrál, tehát puffer kondi nem igen van benne, ami nem csak a villódzó fénye miatt zavaró, hanem így a LEDek igen nagy áram csúcsokat kapnak, ami feltételezem hogy rövidíti az élettartamukat.
Skori kapcsolásai alapján csináltam egy 220-as LEDes lámpát, igaz abban szép mérets puffer kondit tettem, és még előtét ellenállás is van a LEDek előtt, így azok nem vibrálnak semmit és lassan, lágyan kapcsolnak be és ki is !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Speeedfire #13865 üzenetére
Igen, valóban áramgenerátorosan kell hivatalosan meghajtani a LEDeket, de a gyakorlatban, ha nem teljes terheléssel hajtod őket, akkor stabilizátorral, adott feszültséget beállítva is lehet táplálni a LEDet, mivel az áramfelvételük feszültség függő is !
Én rendszerint ilyet szoktam csinálni, de azért biztonság okából még bekötök egy 10-30ohmos ellenállást a LEDek elé, hogy garantáltan megakadályozzam a túláramot !
Ha beállítod a fesz stabot az adott színű LED jellemző üzemi feszültségére (nem a maximumra, hanem közé értékre, pl. fehér LED: 3,3-3,4V) akkor nyugodtan lehet hajtani így is, de még jobb, ha a beállítást úgy végzed, hogy kb. 10 ohmos ellenállás a LEDek elé, közbeiktatsz egy árammérőt és addig csavarod felfelé a feszültséget a feszt stabon, amíg a LEDek 15-18mA körüli áramot nem vesznek fel.
10-15 mA esetében meg lehet próbálni direktben, előtét ellenállás nélkül is, de ha elég finoman tudod állítani a feszültséget, akkor akár 20mA-ig is !LM 317-tel ezt minden további nélkül lehet kivitelezni, sőt, ha jól emlékszem, akkor ennek még van kicsi, tranyó tokos verziója is (talán TO-92), kisebb (max. 200mA-es) terhelések esetén használható, kicsi helyekre is könnyen beépíthető táp készíthető vele, de persze áramgenerátor kapcsolásban is használható minden további nélkül !
Jó szerelést !Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
-
Batman2
őstag
Kötöttem már előtét ellenállsá nélkül, közvetlen a stab IC-re LEDet, fix feszültség stabilizátor kapcsolásban, igaz a LEDet nem hajtottam ki, nem tudom, hogy akkor mi lenne, kb. 10mA-rel rendben megy a LED.
De 1 db előtét ellenállásba semmiképpen sem hal bele és az már megakadályozza a túláramokat !
De mivel az USB-n teljesen stabil a feszültség szerintem fölösleges a stab. kocka, elég egy darab nagyobb teljesítményű előtét ellenállás (vagy több kisebb teljesítményű és nagyobb értéküből párhuzamosan összehozva az adott érték).
Igazából mindegy, hogy a stab kocka vagy az ellenállás melegszik, mindkettő ugyanannyit melegszik és ugyanúgy elfűti a felesleget !Csak az lenne ennél jobb megoldás, ha kapcsoló üzemű tápegységet használna, ami valóban "transzformál", ezért alig van felesleg, nincs melegedés és így kisebb a fogyasztása is, de ez persze sokkal bonyolultabb és szerintem fölösleges is.
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Speeedfire #13878 üzenetére
Ember !!!
Vedd már észre, hogy beleszrekesztettél egy rövidzárat a rajzodba, a dokumentációban opcionálisan ajánlott puffer/szűrő kondi helyett !!!
Nyugodtan megcsinálhatod így is a kapcsolást, csak azonnal el fogod vele prökölni a stab kockát !
Ha ezt nem érted, akkor még tanulj, mielőtt áramkört akarsz készíteni !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Speeedfire #13876 üzenetére
No, kezdjük akkor tételesen !
1. Az ellenállásokkal párhuzamosan, ha lehet így nevezni, nem egy átkötés, egy rövidzár van az árbárn szaggatott vonallal, hanem egy puffer(szűrőkondenzátor !
Ezt nem kötelező beépíteni, el lehet hagyni, de helyette egyszerű átkötés, rövidzár nem alkalmazható !2. A LED üzemi feszültsége 3,5V és üzemi árama 20mA az adatlap szerint !
A záróirányú max. feszültség (visszfeszültség) az az 5V, nem a nyitó irányú max fesz. !
Folyamatos áram 20mA, impulzus üzemben a csúcs áram 40mA !
A teljesítménye 100mW.Előtét mindeképpen javasolt a LEDek elé, legalább egy 10ohmos, mondjuk 1W-os !
Így nem táncol a kapcsolás pengeélen, ha nem pontosan sikerül belőni a feszültséget sem mennek tönkre a LEDek !Nem tudpm, hány darab LEDet akarsz üzemeltetni az USB-ről, de egyrészt az USB max terhelhetősége 500mA, ezért semmiképpen sem javasolt a maximumra tervezni a kapcsolást, mert akkor már egy pendrájvot sem tudsz mellette használni, másrészt ha 10 LEDet akarsz üzemeltetni, akkor annak max. 200mA kell folyamatos üzemben, az 500 több mint sok !!!
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Speeedfire #13880 üzenetére
Nekem 8 LEDem egyszerű ellenállással van USB-re kötve egy kis lámpa formájában, hibátlanul működik, spt még egy kapcsolót is szereltem rá, amivel két előtét ellenállás közül tudok választani, nagyobb áram - nagyobb fény, vagy kiseb áram - kisebb fényt.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Speeedfire #13933 üzenetére
Ha nem hajtod ki a LEDeket maximumra (20mA, vagy még tőbbel) akkor nem okoznak nagy problémát a gyártási külömbségek az egyes LEDek között, max egy-egy kifejezetten gyártási hibás, azt legfeljebb kicseréled, de egyébként elég egyformák ahhoz hogy egy közös előtét ellenállásról tudjanak üzemelni, de csak max 15mA-ig, LEDenként, ekkor még egyiknek sem lesz akkora áramfelvétele, amit ne bírna el, fényerőben pedig gyak nem látsz külömbséget !
Amúgy valóban mindegyik elé külön előtét ellenállás kellene, hogy az egyedi külömbségeket kompenzáljuk, de az előbb említett megoldás egy jó kompromisszum, gyakorlatból mondom !
A kapcsolás így már jó, ahogy linkelted, már csak ki kell számolni nagyjából az értékeket, hogy mekkora fesz osztó kell, ahhoz, hogy a kívánt feszültséget szolgáltassa a fesz satb., majd az egyik ellenállás helyábe javaslok betenni egy potmétert, aminek a tarományába benne van a számított érték (lehetőleg a közepe felé essen) és addig kell tekergetni a potmétert, közben mérve a LEDek fogyasztását egy áramerőmérésre kapcsolt, sorba iktatott multiméterrel a LED sor előtt, amig el nem érd kb a 150 mA-es fogyasztást 10 LED esetén !
Ekkor kiszerelve megméred a potméter ellenállását, de azon lábak között, amelyik kettőt használtad és a lehető leg közelebbi értékű ellenállással helyettesíted azt, he nem kapsz olyan értéket, akkor akár összerakod kettőből sorosan, vagy párhuzamosan kötve !
Jó szerelést !Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Speeedfire #13945 üzenetére
Ezek a standard LEDek normál üzemi körlmények között nem melegednek annyit, hogy jelentősen megugorjon a fogyasztásuk, így véleményem szerint ez nem probléma.
Az előtét ellenállás is ezt akadályozza meg.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Speeedfire #13933 üzenetére
De épp emiatt lett készítve a 3.5V-os fesz. stab. Mert akkor 0V*200mA vagy 0V*20mA.
Node gondolkodj egy kicsit, hogy jön létre az a 3,5V ???
Az 5V-ból csináljuk, úgy hogy a szükségtelen energiát ellenálláson keresztül elnyeljük, mivel a fesz. stab. az nem más, mint egy ellenállás, csak szabályozható az értéke, sőt automatikusan tudja szabályozni a feszültségtől függően, hogy a kimenet mindíg ugyanannyi legyen, de ettől még marad egy ellenállás, amin a fölös energia hő formájában adódik le, tehát nem transzformál, nem alakítja át az áramot, mint egy transzformátor, hanem elnyeli és hő formájában kisugározza !
Tehát maga a kapcsolás 5V-ról megy és a max, 3,5V feszültségű LEDeket egy előtét teszi alkamassá az 5V-os üzemre !Vagyis, ha 5V-ból stabilizálsz, mondjuk 3,3V-ot, akkor az azt jelenti, hogy ha 150mA-t esznek meg a LEDek, akkor az IC-n, vagyis ellenálláson is 150mA folyik át !
A LEDeken eső teljesítmény 3,3V x 150mA, vagyis 0,5W, az IC-n eső energia pedig 1,7V (az 5V-ig fennmaradó feszültség külömbség) x 150mA, vagyis 0,26W, ennyit kell elfűtenie az IC-nek, a LEDek a 0,5W nagy részét viszont fény formjában sugározzák ki, és csak kis részét hő formájában (pontos hatásfokot eddig még nem sikerült találnom)
Talán így már érthetőbb lesz számodra, miről is van szó !Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz CPT.Pirk #13950 üzenetére
Azt már én is olvastam több helyen és hallottam is, hogy az A osztályú erősítőknek átalában jobb a hangminőségük, mint a B osztályuaknak, csak azért idegenkedem tőlük, mivel ezeknek elég nagy az áramfogyasztásuk, igen nagy hűtőbordák kellenek a félvezetőkre, mivel tudtommal magas a nyugalmi áramuk, nem sokkal kevesebb, mint maximumra kivezérelve !
Javítsatok ki, ha nem jól tudom !Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz moha21 #14358 üzenetére
Nekem van egy 300W-os, egyszerű inverterem, arra ha árkötöm a laptop adaptert, akkor szép cicergő hangot hallatt, nem túl szimpatikus, de egyébként megy róla !
Szerintem itt is a jel alakkal lehet a probléma, ugyanis ez nem szinuszos inverter, hanem valami trapéz jelformát produkál, ilyenek az egyszerübbek, a szinuszosok nagyon dárgák !
Csak rövid távon, kipróbálás szintjén hajtottam róla (1 óra max.).Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz moha21 #14356 üzenetére
Igen, erre már én is gondoltam, hogy jó lenne PC táp erősítő tápjaként, használt, de még működő képeshez fillérekért, de újhoz is olcsón hozzá lehet jutni, nagy teljesítményű, csakhogy nem szimmetrikus a teljesítménye és dupla tápláláskor a negatív ágon alig van energia, ami szerintem pillanatok alatt torzításba viszi az erősítőt, szóval nem használható !
Sőt, arra is gondoltam, hogy szimpla 24V-os tápként is lehetne használni, csak a + és -12V-os ágakat használva, de ekkor is ez a probléma, hogy nem szimmetrikus a teljesítmény és hiába a 10A az egyik oldalon, a másik oldal lekorlátoz !Át kellene valahogy alakítani a PC tápot, hogy legalább 5-6A jöjjön a negatív ágról is, akkor már nagyon jó és olcsó megoldás lenne !!
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
PC táp átalakításra valakinek van infója ???
Olyan módosítást, rajzot már találtam PC tápnál, amely által a +12V helyett +13,5V-tot tud szolgáltatni, valamivel kisebb áramerővel, de ennyi, a negatív ág átalakításáról nem tudok !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #14424 üzenetére
Ilyeneket én is szedtem szét gyerekkoromban !!
Egy rakás pici kör alakú fémlemezke, rajta egy korong formájú kidomborodó felülettel !
Akkor ezek szerint az volt a szelén rajta, no ilyen korongból volt benne jónehány (akár 100 is lehetett).
Azt már akkor is gondoltam, hogy a magas feszültség miatt kell olyan sok korong sorba kötve legyen.Sőt, mostmár emlékszem, csináltam is belőle nagyobb teljesítményű egyenirányítót, több korongot két pénz érme közé beszorítva !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz PH-User #14518 üzenetére
Én egy Fahrenheitet vettem vagy 3 éve, van neki egy doboza, abban van atrafó és a hőfokszabályozó és extra puha kábellel csatlakozik hozzá a páka rész.
Ez is 50W körül van.
A tűheggyel minden tmeg lehet csinálni, és mivel nagyobb teljesítményű, még nagyobb forrasztásokhoz is alkalmas.
Egyetlen hiába, hogy csakran leválik a hegyéről a cinfilm és akkor kínlódni kell vele.
Kis gyanta és noszogtatás (pucolás, majd dörzsölés egy cines felületen) és újra cines.
Mondjuk én mezei hangszerészeti kemény gyantát használok forrasztáthoz, ami SMD-hez nem igazán jó, legalábbis a forrasztó hegyére nem.
Korlátozottan alkalmas a CMOS eszközökhöz is, földelés az nincsen rajta, de kis feszültségű a hegy, nem 220.Amúgy merem ajánlani a készüléket.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz atesss #14557 üzenetére
Ugyanez van nekünk is, mi is az Aldiban vettük, csak akkor még 4990-ért adták !
Már többszőr hazsnáltam, nagyon jól működik, töltöttem vele 44Ah-ás autó akkut és 12Ah-ás kötött elektrolitos akkut is, egyiket "autó", másikat "motor" módban és remekül tette a dolgát, sőt az ezzel feltöltött autó akku, azóta mgé jobban is bírja a kiképzést, mint előtte, pedig már ott voltunk, hogy cserélni kell !A kis akkut is kifogástalanul tölti, nincs vele gond.
Az egyetlen gond akkor van, mikor jól lemerül egy 12V-os akku és nem tudja felismerni, illetve rosszul ismeri fel és 6V-osként kezdi tölteni !
A múltkorában ezzel szembesültem, mivel elfelejtettem figyelni a kis akkut és lemerült egészen 6V-ig !!
Akkor tettem fel, de 6V-osként azonosította, ami így nem volt jó.
Ekkor kicsit nyomta az akkuba áramot egy trafóról, amivel még mindíg csak a köztes 8-9V-os tartományban ment fel, akkor pedig elkezdte az 1,5 perces próba töltést, amikor kevés áramot csorgat és ha a döntetlen állapot fölé emelkedik az akku feszültsége (talán 10,5V), akkor 12V-osként tölti tovább, ha pedig azt nem éri el, akkor a 6V-os program indul el.
Mivel ez nagyon le volt merülve, így nem csak csökkent a feszültsége és nem sikerült rávennem a 12V-os programra, még tovább kellett "kézileg" töltenem az akkut, és utána már rendben elindult és le is futott a 12V-os "motor" akku program.
Az akkura azóta jobban figyelek, egyébként nem lett cellazárlatos, tartja a feszültségét, rendben műúködik.Nagy akkut még nem töltöttem vele, de majd lesz mit, mert van egy 95Ah-ás indító akksink is, remélem, azt is gond nélkül fogja tölteni, bár ahhoz kicsit kevésnek tűnik a 3,6A töltőárama, mivel a kapacitás tizedével kellene töoteni, az pedig 9,5A !
De ettől eltekintve tudom ajánlani !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz atesss #14577 üzenetére
Szevasz
Az időket pontosan nem mértem, hoyg mennyi idő alatt tölti fel az akkut, rendszerint este ráteszem a töltőt az akkura és reggelre készen van !
A kis akkukat 0,8A-rel tölti, szerintem 5-6 órát tölthette, bár egy 12Ah-ásnál ez bőven több mint 10 óra lenne levileg, a lényeg az, hogy a készülék feszültség kijelzése és multiméteres mérés, próba terhelés alapján is feltöltötte az akkut !A kézi töltés nálam azt jelenti, hogy fogo egy trafót, aminek a kimenetére egynirányító híd is van kötve, és 1-2A-t ad, ezzel töltöm egy-két percig a nagyon lemerült akkut, hogy emelkedjen a feszültsége, majd utána ezt levettem róla, és rátettem a hivatalos töltőt.
Ha az akku feszültsége az "injekció" által már meghaladta a töltő 12V-os programjának minimum észlelési feszültség küszöbét, akkor gond nélkül 12V-osként azonosítja és elindul a 12V-os töltő program.Igen, a 3,6A a maximum.
A töltő leírásában minden műszaki paraméter benne van, a töltőfeszültség, a töltőáram, az is hogy milyen feszültség tartományokban azonosítja az akkukat 6 illetve 12V-osnak, stb.
E szerint az "autó" akku töltőprogramban (ami csak 12V-os módban van) konstatns, tehát folyamatos 3,6A a töltőáram, a motor akku üzemmódban 0,8A, ha jól emlékszem.
6V-os programban csak "motor" akku töltőprogram van, gondolom, az is 0,8A-res.
A töltőáram az a megadott érték minden programban, a feszültség az a "hideg" akku programban magasabb, mint a többiben.
Saját magam nem mértem a töltőáramot, hogy valóban annyi, amennyit megad.Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Batman2 #14580 üzenetére
(bocs, csak közben még írtam hozzá, és már nem engedte beleszerkeszteni)
Szevasz
Az időket pontosan nem mértem, hoyg mennyi idő alatt tölti fel az akkut, rendszerint este ráteszem a töltőt az akkura és reggelre készen van !
A kis akkukat 0,8A-rel tölti, szerintem 5-6 órát tölthette, bár egy 12Ah-ásnál ez bőven több mint 10 óra lenne levileg, a lényeg az, hogy a készülék feszültség kijelzése és multiméteres mérés, próba terhelés alapján is feltöltötte az akkut !A kézi töltés nálam azt jelenti, hogy fogo egy trafót, aminek a kimenetére egynirányító híd is van kötve, és 1-2A-t ad, ezzel töltöm egy-két percig a nagyon lemerült akkut, hogy emelkedjen a feszültsége, majd utána ezt levettem róla, és rátettem a hivatalos töltőt.
Ha az akku feszültsége az "injekció" által már meghaladta a töltő 12V-os programjának minimum észlelési feszültség küszöbét, akkor gond nélkül 12V-osként azonosítja és elindul a 12V-os töltő program.Igen, a 3,6A a maximum.
A töltő leírásában minden műszaki paraméter benne van, a töltőfeszültség, a töltőáram, az is hogy milyen feszültség tartományokban azonosítja az akkukat 6 illetve 12V-osnak, stb.
E szerint az "autó" akku töltőprogramban (ami csak 12V-os módban van) konstatns, tehát folyamatos 3,6A a töltőáram, a motor akku üzemmódban 0,8A, ha jól emlékszem.
6V-os programban csak "motor" akku töltőprogram van, gondolom, az is 0,8A-res.
A töltőáram az a megadott 2 érték valamelyike minden programban, a végfeszültség az a "hideg" akku programban magasabb, mint a többiben.
Saját magam nem mértem a töltőáramot, hogy valóban annyi, amennyit megad.
Vlóban kevés a töltőárama még a 44Ah-áshoz is, de azt ennek ellenére teljesen rendben töltötte fel, igaz, nem volt teljes töltés, mert mélykisülve, csak 50-60%-ig merülve.Ige, valóban hiba van a mondatomban, elkezdtem, közben gondolkodtam és másképp fejeztem be (a "nem" nem kell bele) !
A lényeg az, hogy hiába adtam egy rövid töltést az akkunak, még nem volt ideje elég áramot felvenni ahhoz, hogy meg is tudja tartani a magasabb feszültségét, folyamatosan csökkent a feszültsége az akkunak, miközben a készülék a megfigyelést (próbatöltést)végzte, ezáltal biztonsági okok miatt a 6V-os programot indította el.Igen, a töltés befelyeztével azonnal átáll csepptöltésre és így rajta lehet hagyni a töltőt az akkun elvileg korlátlan ideig !
A módokat és jeletésüket feljebb már írtam.
Egy darab gomb van rajta, ezzel lehet indítani a töltést, váltani a módokat és kikapcsolni a töltőt készenléti állapotba.
Hálózatra csatlakoztatva készenléti módban kezd a töltő, aztán gombnyomásra "motor" módba kapcsol (érzékelés szerint 6, vagy 12V.os módba), majd megint gombnyomásra "autó" akku és újabb nyomásra "autó, hideg" akku módba, újabb nyomásra pedig vissza készenlétre.
A kijelzőn a módok piktogramok formájában jelennek meg és multiméter szerűen, egy tizedes jegy pontossággal jelzi az akku pillanatnyi feszültségét.Egyszerű, praktikus, bár a 6 és 12V felismerést fölöslegesnek tartom, ami picit ront a gyakorlati használhatósági értékén. E helyett külön 6V-os és 12V-os "motor" akku módot programoztam volna bele, 6V-os autó akkuhoz módja pedig nincs, tehát ahhoz elvileg nem jó (pedig régi járgány tulajoknál hasznos lehetne), mert túl kicsi lenne hozzá a jelenlegi egyetlen 6V-os program töltőárama.
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz totya694 #14582 üzenetére
Szevasz
Az kapacitás 1/10-ede (0,1C) töltés az nem túl gyors, az a normál, ez ugye annál a legtöbb esetben kevesebbet tud, ezt te is megállapítottad ! Még a 0,2-0,3C is emmegy soavas akkuknál, a kötött elektrolitosra rá is van írva, hogy gyors töltés a kapacitás 1/3-adával, vagyis 0,33C !
A standard töltés tartománya 0,1C-től 0,05C-ig terjed tehát 1/10-ed-1/20.
A csepptöltés pedig 1/30, úgy tudom.Amit Te emlegetsz, hogy megolvadnak a lemezek az ezeknél sokkal nagyobb áramnál következik be, illetve leginkább túltöltéskor !
Gáz képződés szintén leginkább a túltöltésre jellemző, 14,4V a gázképződés határa, ezt figyelik a töltők és az autó töltésszabályozója is, ha ennél magasabbra megy az akku feszültsége, akkor gázképződés indul meg !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz atesss #14584 üzenetére
Szevasz
Nézdd, én ennyit tudok a papírja alapján, további infóknak nézz utána Te magad, biztossan megvan valahol neten is a leírása, nem én készítettem a készüléket !
Nylíván, ha mindent tudna, akkor nem ennyibe kerülne.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Üdvözlet !
Egy generátoros kézi hajtású áramtermelőt akarok építeni !
A termelt áramot zselés akkban gondoltam tárolni, majd ezt a tárolt áramot leginkább laptobhoz szeretném elhasználni !Több dolgon is gondolokom, és több kérédésem is van !
A zselés akkuk vajon mennyire bírják a rövid ideig tartó nagyobb árammal való töltést ?
12V-12Ah-ás akkujaim vannak, 3,6A max. töltő áram van ráírva. A kérdés, hogy rövidebb ideig, ami 10-20 perc lenne, elvisel e többet ?
Ha nem, akkor kettő akkut vetek be egyszerre, akkor 7,2A a max..A másik kérdés bennem az, hogy bár eredetileg 12V-os személyautó generátorra gondoltam megoldani az áramtermelést, de mivel laptop táplálására szeretném főként felhasználni, amihez 19,2V kell, akkor vagy a 12V-ot kell kapcs. üzemű, step up tápegységgel "feltranszformálnom", és mindezt vagy 3,5-3A-rel, ami nem a legegyszerűbb, azon túl a hatásfoka kérdés,
vagy pedig 24V-os teherautó generátort szerzek,és sorosan kötve két 12V-os akkut töltök vele, akkor csak csökkentenem kell a feszültséget, vagy normál, lineáris táppal, vagy kapcsolóüzemű, step down táppal, de mindenképpen egyszerübbnek gondolom és jobb hatásfokúnak, mint a feltranszformálást !
A 12V-os eszközöket pedig a két akku párhuzamos kapcsolásával ekkor is minden további átalakitás nélkül tudnám használni.A dilemma azért is fenn áll, mert 12V-os, 55A-es generátort az könnyen, valszeg olcsón tudok szerezni, 24V-os generátort az egyelőre nem tudom, hogy honnan.
Bár ha 12V-os generátort használok, párhuzamosan töltöm vele az akkukat, majd a termelt áramot az akkuk soros kötésével használom fel, akkor is megvan a 24V-amiből könnyebb a 19,2V, mint 12V-ból.
További kérdésem, hogy milyen szabályozót használjak a generátor és a töltés szabályozására úgy, hogy a töltést is rendesen végezze, tehát mint egy normál autó feszültség szabályozó, de e mellett tudjam szabályozni a töltőáramot is hogy be tudjam állapítani, hogy mekkora ellenállást fejtsen ki a henerátor a meghajtással szemben !?
Bocs a hosszú kifejtésért!
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Az enyémen, ahogy írtam is, 0,33C a max. áram, amit ír az akku felirata.
Az igazából a kérdés, hogy ezt folymatos, hosszú idejű töltésre érti, de rövid távon, pár percig lehet jóval többel tölteni, vagy minden körülmények között ez a max. ?Ha ez a max. akkor valszeg más akku után kell nézzek, ami bír többet is, vagy maximálni kell a töltőáramot és a kifejthető terhelést.
Ez utóbbi azért rosszabb, mert ha bírom hajtani akkor aenergiával, hogy több áramot produkál, mint amit az akku elvisel, akkor rövidebb idő alatt is fel tudnám tölteni adott értékre.Gondoltam arra is, hogy egy autó indító akkut használok fel hozzá, annak van elég nagy kapacítása és kapacitásánál fogva eleve nagyobb töltőáramot is elvisel, csak abból nincs kettő darabom, nem tudom sorba kötni őket, hogy 24V legyen, tehát úgy meg a 19,2V előállítása a macerásabb.
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Gondolom azért kell ilyen magas feszültségű táp, hogy garantáltan, minden körülmények stabilan tudja tartani a feszültséget a gép a kül. alkatrészei számára !
Bár a én laptopom, és még sok hasonló laptop 14,8V-os akku csomagjának töltési végfeszültsége 16,8V, ami mér csak szűk 2V-ra van a masina tápfeszültségétől, tehát ez is lehet indok, pláne mivel a stabilizátor áramkörökön is rendszerint esik 1,5-2V, tehát már meg is van a helye annak a plusz feszültségnek !És mivel ez a 19V körüli feszültség egy standardnak látszik, ami szabványosítja, csökkenti a változatok számát a masinákhoz szükséges adapternek, így ezzel is indokolható, hogy a 10,8V-os akku pakkal rendelkező gép tápfeszültsége is 19V !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Pl.
Ebben igazad lehet, bár fogalmam sincs, hány darab step dow, esetleg step up konvertere van, az biztos, hogy a laptop egységek többnyire csak +5V-ot igényelnek (vagy kevesebbet).
Ebben az esetben az utóbbiak az indokok, a szabványosítás és az akku max. töltő feszültsége + az áramkörökön eső feszültség (esetemben mindenképpen).Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Üdv.
Tudna valaki ajánlani feszültség szabályozó kapcsolásokat váltakozó áramú, három fázisú generátorhoz ?
Az eredeti értékeit ugyebár nem lehet állitani, ezért kéne házi készitésű szabályozó.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #15189 üzenetére
Szevasz
Pont ez az, hogy a gyári fesz. szabályzó placsniknál nem tudok szabályozni semmit, az most is van a generátoron, amivel kivitelezni akarom a dolgot !
De az csak arra van, hogy a maximális kakaóval töltse az akkut, amíg az teljesen fel nincs töltve.Nekem viszont arra van szükségem, hogy e mellett változtatni, szabályozni tudjam a maximális töltőáramot, ne a generátor maximuma és a fordulatszáma határozza meg !
A szabályozásra részeben az akkuk miatt részben pedig a funkció miatt is lenne szükség, hogy szabályozni tudjam, mekkora erővel kelljen hajtani azt a generátort, ami pedig a leadott áram erejétől függ !A lényeg és az elképzelésem az, hogy egy szobabiciklit készítek, a régi, kiszuperált bicikliből, aminek a hátsó kereke helyére építem be a generátort !
Természetesen sehová nem fogok vele menni, egy tám vázzal, amit szintén magam készítek hozzá, teszem földön megállíthatóvá, hogy egyesúlyozni ne kelljen, csak tekerni.Mivel vannak fölös kilóim, ebből kifolyólag elégethető fölös kalóriáim is, (és többnyire nem állom meg, hogy esténként ne egyek) és egészséges a mozgás, a testedzés, de akkor már nem akarom elfecsérelni az energiámat (surlódás, hővé alakítás, stb.), hanem áramot szeretnék belőle előállítani, amit akkukban akarok eltárolni és főképp az esténként úgyis használatban levő laptopom táplálárása szeretnék fordítani !
Ugyan foritnban nyilván nem egy ökör ára, amit így meg tudok spórolni, de csak spórólok valamennyit (pláne hosszabb távon), ami már a közérzetemnek is jót tesz, nem csak a fizikumomnak !!
E mellett demonstrációs célból, kihívásból is meg akarom csinálni, másnak is megmutatni, hogy mennyi lehetőséget rejtenek még az alternatív energia termelő-tároló módszerek, megoldások !
Amúgy meg szeretek biciklizni, tekerni, nyáron ezt teszem is rendes biciklivel, de télen begyullad az arcom és fülem, beszívnám az jó szennyezett városi levegőt, így többet ártana, mint használna.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #15214 üzenetére
Szevasz
Igen, pontosan erről van szó !
A gyári fesz szabályozók csak a maximum rendszer feszültséget szabályozozzák (korlátozzák), az alatt ami a csövön kifér, vagyis annyi áramot engednek a rendszerbe, amennyit a generátor megtermel és amennyit a rendszer elfogyaszt !
Namost ezt a leadott áramot szeretném beállíthatóvá tenni, maximalizálni, hogy állítható legyen a terhelés mértéke, amit kifejt a generátor a hajtással szemben.
Elgondolásom szerint valahogy úgy lehetne ezt szabályozni, hogyha a max feszültség alatt sem a teljes áramot kapná meg a gerjesztő tekercs, csak kevesebbet, így csökkenne a kimeneten az áramerő, vagyis egy kisebb teljesítményű generátort kell szimulálnia a feszültség szabáylozónak.
Azt még nem látom át teljesen, hogy a gerjesztő tekercsen keresztül lehet e a kiemenet áramerejét ilyen módon szabályozni, vagy mindenképpen csak a feszültésget, mert az változik csak, ha korlátozom a gerjesztést ??Eddig nem sok mindent találtam, hiába búvárkodtam.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #15239 üzenetére
Szevasz
A dinamós rendszerben a biciklin elől 6W-os, hátul pedig 0,6W-os ízzó van, tehát összesen 1,1A-t, 6,6W-ot produkál a dinamó teljes teljesítménnyel !
Azért érezhető ám a terhelése, nem csak a dörzs hajtás miatt, hanem a fogyasztás miatti terhelés által !Próbáld meg, hogy megtekersz kézzel egy dinamót üresben, aztán terhelten, meg fogod érezni a különbséget !
Azt még én sem tudom, hogy mekkora terhelést jelent meghajtani a biciklit, ha mondjuk a generátor termel vagy 7A-t, vagyis kb. 85W-ot, de ha azt számolom, hogy egy ember kb. 300W-ot tud megtermelni, akkor ez még nem túl nagy terhelés, ezért is kellene az áram korlátozás, no meg az akkuk védelmében, mivel a kettő darab együtt 7,2A-rel tölthető max. a feliratuk szerint !
Igazából az lenne a célom, hogy rövid ideig tekerem (10-15 perc), viszonylag nagy erővel (amennyivel csak bírom), ennyi idő alatt 2-3 üzemórányi áramát megtermeli a laptopnak.
Viszont ha más tekeri a biciklit akko9r valszeg kisebb terhelésre van szükség, legfeljebb tovább tekeri (már ha van kitartása).Igen, a gerjesztő tekercs szabályozása a kimementi feszültség szabályozása
által szabályozza az akku áramfelvételét, épp ezért lenne arra szükség, hogy nöhessen a feszültség a maximum értékig, de csak lassan, korlátoltan, így folyamatosan kicsi áram mellett nő a feszültség, nem rövid idő alatt, nagy árammal !
Tehát nem arról van szó, hogy leviszem a max. fesz küszöböt 14,4 helyett, mondjuk 13,8-ra, mert ebből csak az következik, hogy az akku nem tölt fel teljesen, viszont amíg a 13,8V-ot eléri, addig nagy áramot vesz fel.
Hanem e helyett a max. feszültségnek maradnia kell 14,2 vagy 14,4V-on, de azt nem gyorsan, nagy árammal töltve kell elérje az akku, hanem kicsivel, lassan, tehát nem max. gerjesztő áramra van szükség a max. feszültség eléréséig, hanem folyamatosan emelkedő kell legyen, így emelve a kimeneti feszültséget és gyak. folyamatos kis áramfolyást eredményezve.De hogy ezt milyen elektronikai kapcsolással kivitelezzem, az még nem teljesen világos.
Elsőként a gerjesztő tekercs megjató tranyója bázisa elé egy ellenállást tennék, ami korlátozza a tranzisztor által a tekercsre engedett áramot, de lehet, hogy ezzel egy adott értéknél megáll a feszültség és nem éri el a max. értéket.
A másik gondolatom, hogy valami komparátorral egy referencia értékhez hasonlítom, valaminek, mondjuk a kimenettel sorba kötött sönt ellenállásnak a feszültségét és ahogy azon csökken a feszültség, úgy rögtön növeli a gerjesztő tekercs áramát a maximum fesz eléréséig.
Valami egyéb ötlet a szabályozásra ?
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Keresgéltem, de nem igazán találtam infót arról, hogy egy hagyományos, illetve egy zselés akkut rövid távon (15-20 perc) mekkora árammal lehet tölteni ?
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #15257 üzenetére
Igen, ez is egy lehetőség, de ekkor az energiám egy részét csak elvesztegetem.
Az is eszembe jutott, hogy egy PWM szabályzóval is lehetne vezérleni a gerjesztő tekercset, minél nagyobb az akku feszültség annál kisebb kisebb lenne az impulzus szélessége.
De ha az áramot is korlátozni akarom, akkor egy adott impulzus szélességgel hajtom csak a gerjesztő tekercset, majd a max. feszültség elérésekor lekapcsolom, vagy egészen keskeny impulzusokkal hajtom csak.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
-
Batman2
őstag
TDA 2040-ben van fordított polaritás elleni védelem ?
Reggel véletlen fordítva kötöttem az erősítőmet a zselés akkumra, és azon túl, hogy a puffer kondi fortyogni, sisteregni kezdett, azóta meg se mukkan.
A TDA2030-nak két BD-s végtranyóval való nagyobb teljesítményű kapcsolásának mennyire jó a hangja, torzítás mennyire emelkedik, mennyire ilyen tekinteteben kihasználni a plusz teljesítményét ?
Egyáltalán mennyivel lesz több a teljesítménye, mekkora feszültség kell hozzá, megy a szimpla tápról, vagy csak szimmetrikusról ?
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Apropo, ha már szóbakerült a TDA2040, akkor lenne egy kérdésem !
Az adatlapja szerint 22W teljesítményű, ebből azt vártam, hogy jó sok hőt fog termelni, ha maxon hajtom, ezért egy szép, PC tápból származó bordát tettem rá, de elig érezhetően langyosítja a bordát mindössze a maxon is, igaz, az nálam egy 12V-os zselés akkuról való táplálást jelent, bár próbáltam már 20V-os trafó táplálásról is, de semmivel nem volt nagyobb a hangereje akkorsem, talán egy nagyon picivel szólt tisztábban, mint 12V-ról.
Szóval nem tudom, hogy akkor ilyen kicsi a hőtermelése 22W ladott teljesítmény mellett is, vagy nem sikerült így sem eléggé kihajtanom, és ezért volt szerény a melegedés (tápfeszültség, vagy bemenőjel nem elég) !
Vagy nem képes valójában 22W-ra !Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
Új hozzászólás Aktív témák
- Vicces képek
- Musk átirányította a Teslának szánt AI-chipeket
- Ukrajnai háború
- Milyen okostelefont vegyek?
- Computex 2024: a jövőt vázolta fel az NVIDIA
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- Kerékpársportok
- Azonnali VGA-s kérdések órája
- PlayStation 5
- ThinkPad (NEM IdeaPad)
- További aktív témák...
- Suzuki Swift 2005 1.3 GLX CD AC - AndroidAuto & CarPlay
- Bomba ár! HP Elite X2 1011 G1 - m5 I 8GB I 256GB SSD I 11,6" FHD Touch I CAM I W10 I Gari
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T490 - i5-8GEN I 8GB I 256GB SSD I 14" FHD I Cam I W10 I Garancia!
- 8db GeForce RTX 3090 Egyben
- VAST AI - VAST AI - VAST AI - GeForce RTX 3090
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs