Hirdetés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Bad Pritt

    félisten

    Anthropoid

    Kevés film készül a 2. világháborúban németek által megszállt országok ellenállásáról, most így hirtelen a Defiance, az Inglourious Basterds egy része és ez az Anthropoid jut csak eszembe, pedig rengeteg sztorit fel tudnának dolgozni ehhez hasonlóan.
    Még nagyobb baj, hogy a Basterds nyilvánvalóan kitaláció, a másik két film pedig a közepesnél épp jobb, nekem a Defiance néhol pátoszos, máshol kifejezetten buta története nem tetszett annyira, az Anthropoid jóval érdekesebb, viszont egy okból azért itt is felhúztam a szemöldököm, de erről később.
    A történet dióhéjban rém egyszerű: a Londonba menekült csehszlovák kormány ledob efy maréknyi képzett ügynököt Prágába, hogy likvidálják a megszállt országot vezető, könyörtelen Reinhard Heydrich-et, a náci Németország harmadik emberét.
    A film szerencsére nyílegyenesen viszi előre a nézőt, egyértelműen felosztható három jól tagolt részre és nem akar többnek látszani, mint ami: habár kapunk a szereplőkről némi háttérinfót, a tetteik is érthetőek, illenek a személyiségükbe, de nincs hollywood-i lelkizés, a morális kérdések is a valóságosak, nem kezd bele senki végtelen filozofálgatásba, a néző, ha szeretné, eldöntheti magában, hogy helyesen cselekedtek-e embereink az adott helyzetekben, de szerencsére a film ezt nem teszi meg helyettünk, sőt, még ki is mondatják az egyik karakterrel, ami mindenképpen jó pont a szememben.
    Ami szintén meglepő, hogy egészen sok kifejezetten művészi jelenetet hoztak össze, pont annyit mondanak és mutatnak bizonyos helyzetekben, ami elég, nem lesz túl terjengős, pátoszos a végeredmény. Ez azért is fura, mert máskülönben a jelenetek többsége egészen hihetetlenül rossz egy dolognak köszönhetően: állandóan mozog a kamera.
    Nem tudom, miért hiszik azt egy ideje az operatőrök, hogy ez egy jó és szükséges gyakorlat, mert nem az. Egy ilyen történelmi filmnél végképp nem, az állandó mozgás, akciójelenetek közben rángatás engem kizökkentett, ez a reality jelleg nem illik a 40-es évekbe. Azért is fájó, mert a korabeli Prága remekül fest, jól felépített minden set (főleg a merénylet a kanyarban remek jelenet, csak utána a menekülés megint ez a rángatózós Transformers utánérzet lett).
    A színészek külön szót érdemelnek: noha megértem az okát, de nem vagyok híve annak, mikor angol nyelvű színészeket alkalmaznak olyan filmekben, mikor más nemzet fiait és lányait kell megszemélyesíteni, itt annyira nem zavart, a két főszereplő nagyon jó volt (főleg Jamie Dornan meglepetés nekem, Cillian Murphy-ről másfél évtizede tudjuk, hogy remek színész), a többiek is ügyesek voltak.
    És hogy ajánlom-e a filmet? Mindenképp, kevés jó 2. világháborús filmet látunk, ami nem csak a mértéktelen erőszakról szól, az Anthropoid pedig egy jól összerakott, történelmileg elég hű, de azért mégis játékfilm, néhány kiemelkedő részlettel (fentebb említett merénylet mellett a végső ostrom szintén jól összerakott jelenetsor, úgy tartja fenn az érdeklődést, hogy az ember sejti, vagy tudja a végkifejletet).

    Some motherf*ckers are always tryna ice skate uphill.

Új hozzászólás Aktív témák