Túl drága a D3x? - 1/2

A napokban megjelent a Nikon új, csúcskategóriás profi váza, a D3x. A lényeg, nagyon rövid és leegyszerűsítve:

  • Nikon D3 váz (kialakítás, gombok, működés, af-rendszer, kereső stb.)
  • Sony A900 szenzor (24,5 mp és 5 fps, illetve 10,1 mp dx mód és 7 fps)
  • 8000 dolláros ár

Sokan találgattak, hogy vajon mekkora az átfedés az A900 és a D3x szenzora között, melyik cégnek mekkora a szerepe a fejlesztésben, mennyit csiszolt rajta a Nikon. Mára nagyjából kiderült, hogy az érzékelőlapka teljesen azonos, egyedül az ún. low-pass filter lett a Nikon képfeldolgozó algoritmusaihoz igazítva. Tehát kapott egy saját AA- (és IR- stb.) szűrőt, és... kész.

Hirdetés

Láthatjuk, hogy tényleg nem túlzás azt mondani, hogy a D3x egy A900 szenzorral beoltott D3. Ehhez képest jött a hatalmas sokk: az eddig tradicionálisan 5000 dollárért debütáló pro vázakhoz képest a D3x drágább. Sokkal drágább.

Felhördült a fél világ. Michael Reichmann lemondta a D3x előrendelését, úr'sten, úr'sten! Thom Hogan balhézik! Ken Rockwell sem rendel elő! Persze Ken Rockwell azóta előrendelt, Thom Hogan is be fogja szerezni a vázat, ahogy eddig mindegyiket. Michael Reichmann pedig 20 éve alapvetően Canonra épít, és - véleményem szerint - sosem volt teljesen elfogulatlan a Nikonnal szemben. Persze, a D3 akkorát dobbantott, hogy nála is betalált. Talán épp ezért mégis probléma, hogy a D3x mégsem.

Miről is van szó? Plusz 12 megapixel  plusz 3000 dollárért? (Sőt, van az négyezer is, mert a D3 ára elég nagyot esett azóta.) Tényleg elég sok. Aztán... vegyek egy Sony A900-at Nikon felirattal, kicsit tökösebb vázban közel háromszoros áron? Tovább is van: a D3x árából kijön a Sony A900 vagy a Canon 5D Mark II és 2-3 pro objektív! Tény, hogy Nikon digi váz még sosem került ennyibe. Tény, hogy nem erre számítottak a userek. Mindenki egy enyhe, 500-1000 dolláros felárat várt a D3-hoz képest. Az is jól kalkulálható, hogy a D3x mibe kerülhet a Nikonnak - no, nem mintha Marx óta ez határozná meg egy termék árát, de akkor is: nem használ, hogy tudhatóan drágább volt előállítani a D3-at a maga idejében.

Kézenfekvő ellenérv, hogy a Canon 1Ds Mark III is pontosan ennyibe kerül, márpedig a Nikon újabb, és épp ezért minden bizonnyal fejlettebb. Meg hogy ezek pro műtermi felhasználásra szánt vázak, ennyi az áruk. Igaz. Ugyanakkor nem mondhatni, hogy viszik az 1Ds-t, mint a cukrot. A D3 eladásai sem igazán szárnyalnak, pedig az bő négyezer dollárért is megfogható.

Az ok? Három termék: Sony A900, Canon 5D Mark II és Nikon D700. Mindegyik 2500-3000 dollár körüli termék, ugyanaz a szenzor van bennük, mint a jóval drágább pro megfelelőikben, magyarán képminőségre azonosak vele, ha nem jobbak kicsit (mert újabbak, és több idő volt finomítani a jelfeldolgozón). Természetesen az 5D autofókusz-rendszere köszönőviszonyban sincs az 1Ds-ével, a Sony-nak nincs az A900-nál feljebb pozicionált váza (még), és szintén nem egy kimondott riportergép, már ami az autofókuszt illeti. A D700 viszont egy az egyben egy D3, még a 9 fps is majdnem elérhető markolattal.

A Nikon tehát tényleg két-háromszoros árat kér +12 megapixelért, arról nem is beszélve, hogy veszteség is van az egyenletben, mert a D3x természetesen nem lesz olyan magas érzékenységű, mint a D3/D700.

Egy szó mint száz: drága.

(a bejegyzés íróját ezen a ponton elszólították egyéb kötelességei, így inkább kizavarja az anyagot, majd az érdemi okoskodást egy nem sokkal későbbi időpontban pótolja, befejezi)

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Nikon

Azóta történt

Előzmények