Az elmúlt negyedévi adatok alapján az Egyesült Államokat mögött, megduplázva korábbi részesedését, Oroszország érdemelte ki a „spam második legnagyobb hatalma” kétes értékű címet – állítja a Sophos biztonságtechnikai cég legújabb, tegnap közzétett felmérése. Az oroszok által elért drasztikus emelkedés azt jelenti, hogy ma minden 12 e-mailből egy tőlük érkezik a postaládánkba. Carole Theriault, a Sophos elemzője szerint robbanásszerű növekedés legfontosabb oka, hogy a rohamosan bővülő orosz informatikai piac és a terjedő szélessávú hálózatok mind nagyobb hardver- és technológia bázist jelentenek, a felhasználói felkészültség mindezt csak csigatempóban követi, ezért igen könnyű zombigépek hálózatait létrehozni Oroszországban.
2007 utolsó negyedévében még mindig az USA területéről indítják a kéretlen reklámlevelek több mint 21 százalékát, de ha a kontinenseket nézzük, akkor Ázsia áll az élen (32 százalék), őket követi Európa (27 százalék), s a két állam által elfoglalt Észak-Amerika a harmadik (26,5 százalék).
Hirdetés
A „piszkos tizenkettő” 2007. október–december
Egyesült Államok | 21,3% |
Oroszország | 8,3% |
Kína+Hongkong | 4,2% |
Brazília | 4% |
Dél-Korea | 3,9% |
Törökország | 3,8% |
Olaszország | 3,5% |
Lengyelország | 3,4% |
Németország | 3,2% |
Spanyolország | 3,1% |
Mexikó | 3,1% |
Nagy-Britannia | 2,5% |
A listán szereplők többé-kevésbé stabil helyzetére utalva Mike Haro, a Sophos szakértője arra figyelmeztetett (finoman utalva a kormányzati felelősségre is), hogy adott a feladat: ezekben az országokban sokkal szigorúbb lépésekre van szükség, hogy visszaszorítsák a kéretlen levelek áradatát, mivel a spamek igen gyakran nem csak idegesítő és időrabló terheket ruháznak a felhasználókra, nem csak az adathalászatnak nyújtanak terepet, hanem már önmaguk is hordozhatnak kártékony programokat, illetve elvihetnek ilyen programokkal fertőzött oldalakra, s így a zombigépek, bothálózatok ördögi, folyton bővülő körét építik és erősítik, amely már az internetes kommunikáció stabilitását és megbízhatóságát teheti végletesen kérdésessé. A módszerek fejlődéséről – mely területen a spamküldők mindig előbbre járnak, minta az ellenük védekezők – csak annyit említett meg Haro, hogy a legújabb trend a neves zenei sztárok nevével jelzett hangfájlok küldése, melyek valójában hirdetéseket tartalmaznak.