Az elmúlt héten írtunk arról, hogy a Qualcomm hamarosan leleplezi a Snapdragon 820-as rendszerchipet és a várakozásoknak megfelelően ez meg is történt. Az új fejlesztés csak úgy sziporkázik, ha az innovációs faktort tekintjük, ugyanis szinte minden részegységből újat kapott.
Qualcomm Snapdragon 820
A Qualcomm a legkevesebb figyelmet az új, Kryo kódnevű processzormagoknak szentelte, amelyek az ARMv8 architektúrára épülnek, és összesen négy lesz a lapkában. A vállalat szerint ezek teljesítménye hozzávetőleg 35%-kal jobb a Snapdragon 810 SoC processzorrészénél, ami kifejezetten hízelgő adat, de a cég azt szerette volna, ha a piac nem erre figyel, hanem az igazán értékes részletekre, mint például az integrált grafikus vezérlőre. Utóbbi szerepét az új architektúrára épülő Adreno 530 tölti majd be, amely fejlesztés a Qualcomm szerint 40%-kal lesz gyorsabb a Snapdragon 810 IGP-jénél az elterjedt tesztprogramokban mért eredmények átlagolása alapján, miközben a fogyasztása 40%-kal alacsonyabb. Utóbbit a vállalat jobb feszültségvezérléssel, és a korábbiaknál jóval hatékonyabb színtömörítő algoritmussal érte el.
Hirdetés
Az Adreno 500-as sorozat az első olyan architektúra, amelynek tervezésében Eric Demers is főszerepet vállalt. Ha valaki nem ismerné a szakembert, akkor elég csak annyit említeni, hogy a Microsoft Xbox One és a Sony PlayStation 4 integrált grafikus vezérlőit tervezte, tehát komoly tapasztalat van mögötte. Ez a tapasztalat kellett is ahhoz, hogy a Qualcomm terveit sikerüljön végrehajtani, ugyanis a vállalat nem csak egy szimpla IGP-t akart, hanem konkrétan a két említett konzolba épített lapkák integrációs szintjének másolatát. A terveket sikerült végrehajtani és így a Qualcomm Snapdragon 820 lett az első olyan ultramobil lapka, amely egy új belső összeköttetés által támogatja az egységes virtuális memóriát a processzormagok és az IGP között, ezzel pedig támogathatóvá vált a HSA platform, illetve az OpenCL 2.0. Nem mellesleg szintén ez lesz az első olyan okostelefonokba szánt lapka, amely támogatja a WDDM 2.0-s felület IOMMU címzését, és ez a Windows 10 mobil verziójának egy nagyon fontos képessége lesz a DirectX 12-es API szempontjából. Annak érdekében, hogy ennek a képességnek legyen is előnye az Adreno 500-as sorozat architektúrája már nagy figyelmet szentel a compute hatékonyságnak, kifejezetten koncentrálva a komplexebb algoritmusok futtatására.
A fixfunkciós blokkok és az egyéb képességek szempontjából egy modernizált Snapdragon 810 köszön vissza, így elérhető a dekódolásra és kódolásra is használható HEVC segédprocesszor, a modern integrált LTE modem, az IEEE 802.11ac-s MIMO Wi-Fi és Bluetooth 4.1 vezérlő, illetve az NFC is. Támogatott a HDMI 2.0-s szabvány is, illetve vezeték nélkül is lehetséges a 4K-s tartalom továbbítása a kompatibilis kijelzők felé.
Nagy változásnak számít azonban az ISP, azaz a jelfeldogozó processzor, amely a Snapdragon 820-ban a Spectra kódnévre hallgat. Ez a 14 bites egység a jobb képminőség előállítását célozza meg, amiben segítségére lesz az integrált grafikus vezérlő is GPGPU-s számítások formájában. Az újítások kifejezetten rossz fényviszonyok mellett hasznosak.
Az új Snapdragon az érintőkijelzőkre vonatkozó kezelést is hatékonyabbá teszi, amely főleg esős időben jön jól, mivel ilyenkor az aktuális megoldások érzékelése rendkívül korlátolt, de a Snapdragon improveTouch ezt a problémát megoldja.
A 14 nm-es gyártástechnológiával készülő Snapdragon 820-ra a következő év első felében érkezhetnek meg az első telefonok.