A tegnapi napon a Jon Peddie Research nyilvánosságra hozta a GPU-piacra vonatkozó eladási adatokat, míg ma a Mercury Research piackutatása is befutott. A két elemzés elég nagy kontrasztot mutat a GPU-piac esetében, ugyanis az utóbbi vállalat 120 millió eladott terméket számolt, míg az előbbi 140 milliót. A 20 milliós eltérés viszonylag soknak mondható, de nem lehetetlen, ha a Jon Peddie Research több viszonteladó visszajelzése alapján kalkulálja az eredményeket. Ebből a szempontból tehát a tegnap közölt elemzése tűnik hitelesebbnek, de nem akarunk pálcát törni az új adatok felett sem, így leközöljük, hogy a Mercury Research az Intel, az AMD és az NVIDIA részesedését rendre 55,4%-ra, 24,1%-ra és 19,9%-ra teszi. A kimutatás szerint minden vállalat kevesebb terméket adott el az előző negyedévhez képest, továbbá az AMD és az NVIDIA növelte százalékos részesedését, de hangsúlyozzuk, hogy csak a Mercury Research adatai szerint. Tekintve, hogy az Intel egyre több IGP-s processzort szállít le, igen valószínűtlen, hogy a Sandy Bridge tömeges forgalmazásának megkezdésével annyira esett volna az eladási rátájuk, hogy az részesedésben kedvező eredményeket szül a konkurensek számára.
A VGA-piac eredményeit tekintve a Jon Peddie Research nem kínál összehasonlítási alapot, így csak a Mercury Research adataira támaszkodhatunk. A globális mobil és asztali eladások 4,6%-kal estek az előző negyedévhez viszonyítva, és az AMD, illetve az NVIDIA részesedése rendre 45,4%-on és 54,6%-on állapodott meg. Ennél sokkal meglepőbb adat, hogy a rendszerszintű integráció hatása inkább az asztali termékekbe szánt GPU-k eladásán látható. Ez a szegmens ugyanis 15,2%-os visszaesést mutat. A Mercury Research szerint ez annak köszönhető, hogy az asztali PC-k piaca folyamatos átalakuláson megy át, és egyre több eladott számítógép tartozik a nettop, az LCD-PC illetve az SFF kategóriába, míg a hagyományosnak mondható, nagyobb méretű házba szerelt termékek piaca negyedévről-negyedévre szűkül. Márpedig a VGA-k elsősorban ide adhatók el. Az asztali PC-k növekvő szegmenseiben a grafikus kártyák beépítésére helyhiány, vagy csupán az adott alaplapi szabvány korlátozásai miatt nincs lehetőség. Az asztali termékekbe eladott 16 millió VGA esetében az AMD 40,8%-os, míg az NVIDIA 59,2%-os részesedést szerzett, ami az előző negyedév 40,6%-os és 59,4%-os eredményeihez képest nem túl jelentős változás.
A mobil VGA-k eladása meglepetésre növekvő ütemet mutatott. A szegmens eladásai összességében 6,7%-kal növekedtek az előző negyedévhez képest, ám éves szinten 1,9%-os a visszaesés. Ettől függetlenül a második negyedév általában az év leggyengébb három hónapja szokott lenni, de a Mercury Research szerint jót tett a piacnak, hogy az NVIDIA nemrég egy jelentős árcsökkentést hajtott végre a belépőszintű, és a középkategóriás mobil GPU-k esetében. Ezzel a notebookgyártók egyik legnagyobb problémájára sikerült megoldást találni, ugyanis régóta hallható az ODM-ek részéről, hogy a dedikált GPU nem hoz akkora sebességelőnyt, mint amekkora költséggel jár a beszerelésük, és ez nem jó. A beépítés költségei ugyan nem faraghatók le, de a GPU-gyártók jelentősen csökkenthetik a termékek árazását, ami összességében pozitív hatást fejt ki, hiszen az ODM-ek számára ez már az összköltségek csökkenésével jár. Az elsősorban beszállítóként ismert Clevotól megtudtuk, hogy az első negyedévben az NVIDIA hasonló teljesítményű termékei még az AMD megoldásai fölött helyezkedtek el az árazás tekintetében, de jelenleg a zöldek a konkurencia árai alá mennek. A vállalat szóvivője pontos adatokkal nem szolgálhatott, mivel a beszerzési árak titkosat, de szerintük ez az oka annak, hogy jelenleg sok gyártó szereli, vagy szerelteti fel a notebookokat olcsóbb mobil Geforce-szal. Az NVIDIA tehát megpróbálja lassítani a VGA-piac gyengülését, és a notebookgyártók igényeit kielégítve olcsóbban árazzák a termékeket, ami természetesen jót tesz az eladásoknak. Ez a mobil termékek részesedésén is látszik, ugyanis az NVIDIA az előző negyedéves 41,7%-os részesedésről 50,6%-ra ugrott, míg az AMD 58,3%-os részesedése 49,4%-ra esett vissza. A Jon Peddie Research előzetes adatait igazolva a Mercury Research az eladások 29,6%-os növekedését kalkulálta az NVIDIA számára, míg az AMD eladásai 9,6%-ot esetek. Összességében 19 millió mobil GPU talált gazdára.
Az aktuális negyedév abból a szempontból nagyon érdekes, hogy az NVIDIA komoly figyelmet fordít a notebookgyártók árazással kapcsolatos problémáira. Ezzel a zöldek egyértelműen érzékelik, hogy az új, rendkívül erős IGP-kel szerelt termékek fenyegetése komoly probléma, és agresszíven védik a piaci részesedésüket. Az AMD természetesen reagálhat erre a kihívásra, de jó esély van rá, hogy nem fognak, ugyanis a vállalat a teljes GPU-piaci részesedés tekintetében az NVIDIA előtt áll, így elsődlegesen a profitmaximalizálást tarthatják fontosnak, és az integráció bevezetésével a növekvő piacokra koncentrálnak.
A kisebb gyártók sajnos értékelhetetlen negyedévet zártak, mivel a Mercury Research kutatása szerint nem történt eladás. Ennek némileg ellentmond a Jon Peddie Research elemzése, ahol a Matrox esetében számoltak pár termék értékesítésével. Itt valószínűleg megint az a helyzet áll fent, mint a GPU-piac esetében, azaz a Jon Peddie Research több viszonteladó visszajelzése alapján kalkulálja az eredményeket.