Humanoid robotok: Kína legyőzné a Teslát

2025-re tömegesen gyártanák Kínában a dolgozókat kiváltó humanoid robotokat, a héten közel 30 cég mutatott saját alternatívát a Tesla megoldására. Vagyis már nem csak az EV-piacon szorongatnák meg a Teslát.

Kína nem csak az EV-piacon igyekszik megszorongatni a Teslát, és domináns szereplővé válni az ágazatban – hanem az akkumulátoros, humanoid robotok piacán is.

Bár a médiában a humanoid robotok kapcsán általában Elon Musk és a Tesla neve bukkan fel, időközben a kínai cégek nagy erőkkel dolgoztak azon, hogy lekörözzék a céget.

Hirdetés

A kínai World Robot Conference alkalmából több mint két tucat kínai cég mutatott be olyan robotokat (közel 30-at), amelyekkel emberi dolgozókat váltanának le, gyárakban, raktárakban, EV-üzemekben.

A jelentések szerint kormányzati támogatással, kíméletlen árversennyel, egy rakás új belépővel és igen komoly ellátási lánccal akarnak betörni az ágazatba. Elemzők szerint az ellátási lánc és a tömeges gyártás kapcsán is nagy előnyben van a kínai robotipar, amelyet a helyi politika támogat. Két nagy kínai város is elkülönített már 1,4 milliárd dollárt ezekre a robotokra idén.

Az új robotokhoz olyan beszállítók is hoznak alkatrészeket, amelyek az EV-rohamban már bizonyítottak.

A Goldman Sachs szerint 2035-re a humanoid robotok piaca 38 milliárd dolláros üzletág lesz, 1,4 millió eladott robottal. Az óriási költségeket gyors ütemben faragják, a mostani kiállításon már volt olyan robot, amelyet gyárakba szánnak, és olcsóbb lesz, mint 30 ezer dollár.

Szakemberek szerint ahogy a Tesla kínai EV-gyára igazából csak még gyorsabbá tette a kínai riválisokat, úgy az Optimus robotnál ugyanezt az effektust láthatjuk majd.

Az ágazat jelentőségét jelzi, hogy Elon Musk korábban azt mondta: a humanoid robotok idővel nagyobb üzletet jelentenek majd a Teslának, mint a járműipar.

Míg a Tesla az FSD-t modellezte az Optimusra, elemzők szerint az AI-lemaradásban lévő kínai riválisok a költségeket faragnák le látványosan. Pekingben egyébként az Optimust is kiállították, egy Cybertruck mellé – jövőre már több mint 1000 darabot dolgoztatnának gyárakban.

Az UBTECH Robotics eközben már Geely gyárakban teszteli a robotjait, hamarosan az Audi kínai gyárába is visz ilyeneket, jövőre akár 1000 darabot is, ami a cég szerint az első lépcső lesz egy nagyszabású terjeszkedés előtt. Ők NVIDIA chipeket használnak, de az alkatrészek több mint 90 százaléka kínai.

A jelenlegi, nagy karokkal szerelt gyári robotok piacán a japán Fanuc, a svájci ABB és a német Kuka (kínai Midea-tulajdonban) a meghatározók. A gyárba telepített termelő robotok piacán ugyanakkor Kína uralja a szektort, mondja az International Federation of Robotics.

Azóta történt

Előzmények