Hirdetés

2019. március 21., csütörtök

Útvonal

Hírek » Videokártya rovat

Idén érkezhet a shader modell 6.5

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: PROHARDVER!

Az újítás a compute eszközökre fókuszál, így leginkább az AI-ban rejlő lehetőségeket célozza.

A DirectX 12 megjelenése óta a Microsoft komolyan fókuszál a shader modell fejlesztésére is. Jelenleg shader modell 6.3-nál tart a specifikáció, amely lényegében kimerül a DirectX Raytracing függvényeinek támogatásában, ugyanis ennek megfelelően kell megírni a szükséges HLSL shadereket. Ezért is kötelező a Windows 10 októberi frissítése a sugárkövetéses effektekhez, mivel a korábbi operációs rendszereknek nem része a shader modell 6.3.

Hirdetés

A redmondi óriáscég azonban már javában fejleszti következő lépcsőt, amely a shader modell 6.5 lesz. Ez lényegében a szintén készülő DirectML API-hoz való, és tulajdonképpen bevezeti a compute eszközök kihasználhatóságát.

A compute eszközöknél egy picit érdemes elidőzni. Technikailag a mai grafikus vezérlők is ilyenek, és a hatékony programozhatóságot a compute shader biztosítja. Ugyanakkor a DirectX API nem tud olyan hardvert detektálni, ami csak compute shadert tud futtatni. Emiatt a Microsoft létrehoz egy új eszközszintet, amely a grafikai specifikációktól teljesen mentes. A jövőben tehát nem csak a grafikus vezérlők futtathatnak compute shadereket, erre képesek lesznek azok a speciális lapkák, vagy szimplán egy adott chipen belüli részegységek, amelyeken belül nem találhatók grafikai számításokhoz szükséges fixfunkciós blokkok. Ezt egészítik még ki a metaparancsok, amelyek lényegében olyan algoritmusokra kínálnak konkrét parancsokat, amiket az adott gyártó hardvere valamilyen módon gyorsít.

Az újítások láthatóan nagyrészt a gépi tanuláshoz kötődnek, ennek nyilván szerepe lesz a grafikus vezérlőkön belül is, viszont a grafikai specifikációktól mentes eszközszint lehetővé teszi azt, hogy például dedikált AI gyorsítót alkalmazzon a felhasználó, vagy esetlegesen egy processzorba beépített hardvert vessen be erre a célra. A Microsoft tehát alaposan kiterjeszti itt a lehetőségeket, amiből érdekes dolgok születhetnek a jövőben.

A shader modell 6.5 tesztelés szintjén része lesz a tavaszi Windows 10 frissítésnek, míg a végleges változat jelen állás szerint őszre várható.

Gyártók, szolgáltatók

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.