Tesztkonfiguráció és fogyasztás
Videokártya / driver | Radeon HD 3870 512 MB (775/1125 MHz) / Catalyst 7.11 Radeon HD 3850 256 MB (670/830 MHz) / Catalyst 7.11 Sapphire Radeon 2900 GT 256 MB (600/800 MHz) / Catalyst 7.11 MSI GeForce 8800 GT OC 512 MB (@ 600/1500/900 MHz) / Forceware 169.12 MSI GeForce 8600 GTS 256 MB (675/1458/1008 MHz) / Forceware 169.12 Asus Radeon HD 2900 XT 512 MB (740/825 MHz) / Catalyst 7.11 Sapphire Radeon X1950 Pro 512 MB (575/690 MHz) / Catalyst 7.11 |
Processzor | Core 2 Duo E6700 2,66 GHz (4 MB L2 cache) |
Alaplap | Asus P5W64-WS Professional – 975X chipset |
Memória | Corsair TwinX 2x1024-6400 C4 – 2 x 1024 MB órajel: DDR2-800 (400 MHz); időzítések: 4-4-4-12 |
Merevlemez | Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
DVD-meghajtó | Pioneer DVR-111 |
Tápegység | Cooler Master 550 Watt |
Op. rendszer | Windows Vista Ultimate 32 bit |
Játékok
- Splash Damage/ID Software / Activision - Enemy Territory: Quake Wars
- Irrational Games / 2K Games - Bioshock
- Crytek / EA Games - Crysis
- Epic Games / Midway - Unreal Tournament 3
- Valve / EA Games - HL2: Episode 2
- Massive Entertainment / Vivendi - World in Conflict
- Epic Games / Microsoft - Gears of War
- EA Games / EA Games - Need for Speed: Pro Street
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, a (szögfüggetlen) anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk, ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékokat általában maximális részletesség mellett teszteltük, ahol nem, ott ezt külön jelezni fogjuk a grafikonon.
Az Enemy Territory: Quake Wars, HL2: Episode 2, Crysis játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Bioshock, Gears of War, NFS: PS) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.
A játéktesztek előtt szokás szerint a fogyasztást mértük le. Üresjáratban a HD 3850 kevesebbet fogyaszt, mint a 8600 GTS, és a HD 3870 is csak alig van lemaradva; tekintetbe véve a két VGA közötti architekturális különbségeket, ez nem is rossz. A 8800 GT fogyasztása sem annyira vészes, hátránya a HD 3870-hez képest 17%-os. Az RV670-alapú kártyák kis fogyasztása annak köszönhető, hogy a GPU üresjáratban mindössze 300 MHz-en jár, a memória viszont marad az eredeti órajelen, legalábbis a Catalyst Control Center szerint, tehát a PowerPlayen még van mit csiszolni. A Radeon HD 2900 GT 2D-ben 505/515 MHz-re veszi vissza órajeleit, de még így is közel annyit fogyaszt, mint a HD 2900 XT (elvégre ez utóbbi is 505/515 MHz-en jár üresjáratban).
Terhelés alatt picit változik a kép, a mindössze 32 shaderes 8600 GTS vezeti a mezőnyt, a HD 3850 pedig a második helyre csúszik vissza, ami viszont érdekes, hogy a HD 3870 többet fogyaszt, mint a GeForce 8800 GT, igaz, a különbség az egész tesztrendszerre vetítve mindössze 5%. Az RV670-alapú HD 3870-et összehasonlítva az R600-alapú HD 2900 XT-vel a különbség megdöbbentő, a 2900 XT szinte lelóg a grafikonról, tehát az AMD ezen a téren nagyszerű munkát végzett. Annyit még hozzátennénk az eredményekhez, hogy a grafikonon úgynevezett csúcsértékeket tüntettünk fel, tehát néhány pillanatig elért maximális fogyasztásról van szó, a HD 3850-nel szerelt rendszer általában 160–170, a HD 3870-es konfiguráció pedig átlagosan 200–210 watt körül fogyasztott, miközben játszottunk.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!