VGA-variációk a középkategóriában

Új harcosok a hadszíntéren

Az NVIDIA alaposan felkavarta az állóvizet, amikor novemberben piacra dobta a GeForce 8800 GT-t. A 8800 GTX-hez közeli sebességet elérni képes videokártya szinte elvarázsolta a nagyközönséget, hiszen ezt a teljesítményt a GTX-nél jóval alacsonyabb áron nyújtotta. A probléma akkor kezdődött, amikor – rögtön a bejelentést követően – a kártyából világszerte hiány alakult ki, ezért sokan nem tudták beszerezni a jobb sorsra érdemes VGA-t. Nagyon úgy nézett ki, hogy megjelenése nem változtat egyhamar a dolgokon, mert egy beszerezhetetlen kártyával nem lehet játszani.

Az AMD lépése pár héttel később éppen kapóra jött, az RV670-es grafikus processzorra alapozó Radeon HD 3850 és 3870 szintén ígéretesnek tűnt, ráadásul kapható is volt. Ez főleg a HD 3850 esetében lényeges, ugyanis a tesztekből kiderült, hogy az olcsóbbik VGA ár/teljesítmény mutatóját tekintve felülmúl mindent a középkategóriában. Csupán egyetlen probléma volt vele, ami sokaknak szúrta a szemét, mégpedig a kevéske, 256 megabájtnyi memória – ezzel is megkülönböztetve a modellt az 512 MB-tal ellátott HD 3870-től.

Idővel a GeForce 8800 GT is elérhető lett (már Magyarországon is), sőt tovább tobzódtak a kártyák ebben az árszegmensben, miután néhány gyártó kiadta 512 MB memóriával szerelt HD 3850-esét, míg mások a 256 MB-os GeForce 8800 GT-re szavaztak. És itt még nem ér véget a történet, ugyanis partnereink árlistáit böngészve nemrégiben rábukkantunk a korábban ismeretlen GeForce 8800 GS-re, amely a 8800 GT-n is szolgálatot teljesítő G92-es GPU picit lassabb változatára épül. A történtek arra késztettek minket, hogy a különböző méretű memóriával rendelkező slágertermékeket újrateszteljük, és ha már belekezdtünk, akkor a GeForce 8800 GS-t is alaposabban szemügyre vettük.


Asus GeForce 8800 GT 256 MB [+]

A tesztben szereplő videokártyák paraméterei megtalálhatók a HD 3800-asokkal foglalkozó nagytesztünkben. A GeForce 8800 GT 256 MB-os verzióját az Asusnak köszönhetően kaphattuk kézbe; a videokártya nem csak a memória mennyiségét tekintve különleges, hanem egyedi tervezésű, Glaciator névre keresztelt hűtője miatt is. A réznek tűnő hűtőborda valójában alumínium, ebből kifolyólag az egész kártya pehelykönnyű. A gyári 8800 GT-n egy pici ventilátor teljesít szolgálatot, ami gyártótól függően gyorsul be 3D-s terhelés hatására, és ilyenkor fülsiketítő hangot ad ki, viszont ha nem pörögnek fel a lapátok, akkor az egész VGA felforrósodik. Az Asus megoldása szerencsére optimálisnak tűnik: nem is hangos, és elég jól hűt. Az EN8800 GT/HTDP meglehetősen egyszerű csomagolásban található, a videokártyán kívül egy leírást, VGA drivert, különböző programokat tartalmazó CD-t, PCIe tápkábel-átalakítót, analóg/digitális adaptert és komponens kábelt tartalmaz. A videokártya órajelei a referenciát követik, a GPU 600, a stream processzorok 1500, az 1,1 ns-os memóriák pedig 900 MHz-en ketyegnek.

Egyes híresztelések szerint a 8800 GS-nek nem kellene megjelennie a kiskereskedelmi csatornákban, minthogy az NVIDIA az OEM piacra (előre összeszerelt számítógépekbe) szánta, de jól tudjuk, hogy mindig van egy-két gyártó, amelyik „ellenszegül” a chiptervezőnek, és saját szakállára elkezd akciózni. Érdekesség, hogy a szintén Asustól származó 8800 GS (EN8800GS TOP/HTDP/384M) külsőre teljesen ugyanolyan, mint a GT (beleértve a csomagolást, hűtést, mindent), de a GPU belseje és az órajelek másképpen alakulnak. A GeForce 8800 GS-ben 112 helyett 96 aktív stream processzor található, és a kártyára 256 vagy 512 helyett 384 MB memóriát tettek, amely 192 bites buszon keresztül kapcsolódik a GPU-hoz. A 8800 GS központi processzora 550, a stream processzorok 1375, a memóriák pedig 800 MHz-en járnak, tehát a GS órajel tekintetében is lemarad a GT-től. Ha az árcédulát nézzük, akkor a jövevény a 8800 GT 256 MB-os változatánál olcsóbb pár ezressel, tehát reálisnak tűnik az árazás.

Annak ellenére, hogy a két Asus VGA külsőre teljesen megegyezik, tuningban eltérő eredményeket tapasztaltunk. A GT-t 700/1650/1000 MHz-ig sikerült túlhajtani, míg a GS-t „csak” 708/1770/908 MHz-ig. Érdekes, hogy a GS-ben található stream processzorok tovább bírták a strapát (relatív és abszolút értékben is), ez elég szorosan összefügghet a számukkal (112 helyett 96 darab).


Sapphire Radeon HD 3850 512 MB [+]

A Radeon HD 3850 512 MB-os kiadása nem olyan izgalmas, mint mondjuk a 8800 GS, ugyanis ez esetben mindössze arról van szó, hogy az eredetileg 256 MB memóriával bejelentett VGA-t 512 MB memóriával is kiadták, a történet éppen a 8800 GT fordítottja. A Sapphire megoldása egy ízléses dobozban található, a videokártya mellé csomagoltak egy leírást, egy HL2 Black Box kupont, egy CrossFire-hidat, négy CD-t (driver, 3DMark06, Cyberlink DVD Suite és PowerDVD), egy PCIe tápkábel-átalakítót, két analóg/digitális adaptert, egy kompozit/S-Video átalakítót és egy komponens csatlakozósort. Maga a videokártya külsőre teljesen azonos a 256 MB-os HD 3850-nel, és ez szintúgy igaz az órajelekre is, a GPU 670, a memóriák pedig 830 MHz-re lettek beállítva. Tuningban a HD 3850 gyári hűtéssel nem különösebben jeleskedik, ugyanis a ventilátor nagyon alacsony fordulatszámon jár (a csend érdekében), viszont emiatt jobban a melegszik a hűtőborda, a NYÁK. Ha HD 3850-esünket túlhajtani szándékozunk, kénytelenek leszünk egy külsős hűtőbe invesztálni.

A teszt a három újonccal kapcsolatban több dologra keresi a választ. Egyrészt érdekelt minket, hogy a GeForce 8800 GT 256 MB memóriával mennyivel lassabb, mint 512 MB-tal. Ez márcsak azért is érdekes, mert a G80/G92-es VGA-kat egy úgynevezett „memory leak”, azaz memóriatúlcsordulási hiba sújtja, melynek eredményeként amikor a futtatott játék eléri a videomemória határait, ahelyett, hogy a nem használt adatok helyére töltené az újakat, kifut belőle, és a központi memóriát kezdi el használni, ami természetesen jelentős teljesítményveszteséggel jár. A HD 3850-nek nincs ilyen problémája. Harmadrészt a GeForce 8800 GS teljesítménye kiváltképpen érdekes lehet, paraméterei alapján a 8800 GT-nél elvileg lassabb kellene, hogy legyen, mert kevesebb benne a stream processzor, és órajelei is alacsonyabbak, viszont nagyobb méretű memóriája révén azok a játékok, melyek több/nagyobb textúrával számolnak, gyorsabban futhatnak rajta. De ha lassabb, akkor sincs gond, hiszen ára is ezt tükrözi.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés