A processzorok típusai (CPU, GPU, APU)

Bár a processzor mint fogalom általánosan kezelendő, vagyis minden esetben egy számolásra alkalmas lapkát jelent, ám a gyakorlatban azért ez nem ilyen triviális, hiszen a különböző feladatok különböző hardveres felépítést is igényelnek. Ennek hála szinte már követni sem lehet a CPU, GPU, illetve a SoC mellett felmerülő rövidítéseket, ugyanakkor ezek kellően logikus elnevezések ahhoz, hogy könnyű legyen megérteni, adott rövidítés mögött mi rejlik.

Nagyon leegyszerűsítve mindegyik processzor ugyanazt csinálja, vagyis a bemeneti információkon, illetve adatokon különböző feladatokat végeznek, majd az eredményt a kimenetre továbbítják. A főbb különbségeket az adja, hogy ezt hogyan teszik meg.

CPU: A CPU (Central Processing Unit), azaz a központi feldolgozó egység talán a legrégebbi fogalom, és jellemzően csak processzorként szokás emlegetni. Sokan a számítógép agyaként jellemzik, ami kétségtelenül egy végletekig leegyszerűsített és sarkított meghatározás, de nem áll távol a valóságtól. Ez az egység minden számítógépben megtalálható, és lényegében az egész rendszer működéséért és a programok futtatásáért felel. A CPU alapvető eleme a processzormag, ami lényegében elvégzi az adott feladatokat. Ezen a ponton beszélhetünk egymagos, illetve homogén többmagos CPU-ról. A rendkívül egyszerű meghatározás definiálja a lényeget, vagyis előbbi esetben a CPU-nak csak egyetlen processzormagja van, míg utóbbinál már több mag is található a lapkában.

Hirdetés

A CPU-kban található processzormag teljesítménye igen széles skálán mozoghat, és eszerint változik az adott egység teljesítménye és fogyasztása. Nyilvánvaló, hogy a nagyobb teljesítmény több energiát is igényel. A processzormagok általános jellemzője, hogy kevés, jellemzően egy vagy két feldolgozási szállal dolgoznak, de nem kizárt, hogy esetenként a szélesebb futószalagra több szálat érdemes bevetni. A szoftver a CPU-t a feldolgozási szálak alapján kezeli, és mindegyik szálra amolyan logikai feldolgozó egységként tekint. Mivel minden program más, így előfordulhat, hogy az adott feladat csak egy szálon hajtható végre, így ilyenkor a CPU többi erőforrása kihasználatlan marad. Mivel manapság már a többmagos CPU-k időszakát éljük, így törekedni kell arra, hogy az adott program a lehető legtöbb feldolgozási szálat hasznosítsa, amivel optimálisabban használható ki a jelenkor hardvereinek tudása.

A CPU-kat egyébként alapvetően úgy tervezik, hogy a lehetőségekhez mérten magas legyen az egy szálon leadott teljesítményük, így ez a processzortípus főleg a soros és a feladatpárhuzamos feldolgozást kedveli, ám kevésbé hatékony az adatpárhuzamos forma mellett. Utóbbi probléma nem a funkcionális működés során merül fel, hanem az energiahatékonyság területén, ugyanis a mai CPU-kon egy operáció végrehajtása több mint 1000 pJ energiát is felemészt. Ez a szám a többi processzortípus paramétereihez képest borzalmasan magas.

GPU: A GPU (Graphics Processing Unit), azaz a grafikus feldolgozó egység egy speciális igény kielégítésére született meg. Ahogy fentebb említettük, a CPU kifejezetten nem hatékony az adatpárhuzamos feladatok végrehajtására, márpedig a számítógépes grafika pont ilyen elvű feldolgozást igényel. Ennek megfelelően pár évtizeddel ezelőtt speciális chipek kezdték ellepni a piacot, melyek lényegében csak a grafikai feladatok feldolgozására törekedtek, és ezen a területen nagyságrendekkel gyorsabbak, illetve hatékonyabbak voltak a CPU-knál. Az évek során a piac kinőtte magát, és ma már gyakorlatilag elképzelhetetlen egy modern számítógép működése nélkülük.

Az általános fejlődés nem csak egyre gyorsabb, de egyre okosabb GPU-kat is szült, így a kezdeti, kifejezetten butának tekinthető, ám az úgynevezett bedrótozott grafikai számítások szempontjából nagyon is jó grafikus chipeket olyan GPU-k váltották, melyek egyre inkább arra törekedtek, hogy a lapkán belüli fixfunkciós részegységeket általánosabb feldolgozókkal helyettesítsék. Ezáltal a GPU-kat egyre hatékonyabban lehetett programozni, és ma már ott tartunk, hogy a legmodernebb megoldások logikai felépítése nem sokban különbözik egy CPU processzormagjától. A mai GPU-k esetében a processzormaghoz hasonlítható feldolgozót multiprocesszornak szokás nevezni, és ezzel egy új fogalom is született, ami a GPGPU (General-Purpose computing on Graphics Processing Units). Ez lényegében arról szól, hogy a grafikus feldolgozó egység számítási teljesítményét nem csak grafikai számításokra lehet befogni.

Ha a logikai felépítésben nem is, de az elvi működés szintjén már komoly különbségek vannak a processzormagok és a multiprocesszorok között. Nagyon leegyszerűsítve az egységek előnyei és hátrányai cserélődnek fel. Ahogy fentebb említettük, a CPU processzormagja a jellemző felépítés okán nem éppen ideális az adatpárhuzamos számításokhoz. A GPU-k tehát kifejezetten itt domborítanak, mivel a multiprocesszorok rendkívül sok feldolgozót használnak, és száz vagy akár ezer szálat is kezelnek egyszerre. A más elvek szerint működő felépítés az energiahatékonyságra is nagy hatással van, mivel a GPU-k esetében egy operáció végrehajtása kevesebb mint 200 pJ energiát igényel.

A GPU-k ugyanakkor nem kifejezetten kedvelik a soros, valamint a feladatpárhuzamos feldolgozást, noha nyilván képesek végrehajtani ezeket, ahogyan a CPU is képes az adatpárhuzamos feldolgozásra.

APU: Az APU (Accelerated Processing Unit), azaz a gyorsított feldolgozó egység egy relatíve új fogalom, és alapvetően arról szól, hogy a CPU és a GPU előnyeit egy lapkában egyesítse. Ennek megfelelően elsősorban az a célja, hogy a soros és feladatpárhuzamos feldolgozás a központi processzormagokon, míg az adatpárhuzamos számítások az integrált grafikus vezérlő multiprocesszorain legyenek végrehajtva. Elméleti szinten így érhető el a leggyorsabb és leghatékonyabb feldolgozás, mivel bizonyos feladatok nem bonthatók több szálra, míg számos algoritmus kifejezetten jól párhuzamosítható. Az elv hatékony működéséhez azonban a processzormagoknak és a multiprocesszoroknak közös címteret kell használniuk, továbbá az is szükséges, hogy teljesen koherens memóriát osszanak meg egymással.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.