Sencor 48F1OM4: egy olcsó LCD tévé tesztje

Képminőség

A színvilágnak köszönhetően első pillantásra rögtön a négy-öt évvel ezelőtti LG és Samsung tévék ugranak be az embernek . A tónusok tehát rendkívül élénkek, olykor természetellenesen túlszaturáltak, és ezen csak mérsékelten lehet segíteni a kontrasztarány, illetve a színtelítettség csökkentésével. A fehéregyensúllyal kapcsolatos paraméterek módosítására egyébként nincs is mód, egyedül az állítható be, hogy a színhőmérséklet hideg, közepes vagy meleg legyen. A bőrszín-megjelenítése nem a tévé erőssége, a kelleténél többször tűnnek fel a képernyőn hullasápadt, vagy éppen ellenkezőleg, túlságosan pirospozsgás arcok

A betekintési szög horizontálisan és vertikálisan is 160-170 fok körül alakul, tehát a sötét árnyalatok csak akkor kezdenek fakulni, torzulni, ha valaki túlságosan oldalról vagy felülről nézi a képet. A felhősödést nem sikerült száműzni, a háttérfény eloszlása láthatóan nem egyenletes, és a sarkoknál is átszűrődik némi világosság. Utánhúzás effekttel viszont nem találkoztunk, azaz a képernyőn átszáguldó objektumok nem vonszolnak maguk után zavaró csóvát. Az interpolációs képmódosító technológiát kispórolták a készülékből, de erre szerencsére nincs is sok szükség, hiszen akadozás szinte egyáltalán nem jelentkezett.

Zajosodás viszont már annál inkább, és ami még szomorúbb, hogy olykor még nagyfelbontású, jó minőségű forrásból származó videók, tévéműsorok esetén is produkálta. Ezen némiképp lehet segíteni a zajcsökkentés funkció bekapcsolásával, ám az hajlamos túlzottan összemosni egyes képrészleteket. Néha pillanatokra fel-feltűnik a gyorsan mozgó objektumok körül halvány auraféleség, ami szintén nem válik előnyére. Mindössze három előre programozott képmód került bele a kínálatba, ezek közül ráadásul a Fényes otthoni körülmények között nem az igazi az óriási fényerő miatt, de mondjuk egy kirakatban, üzletben vagy akár egy vendéglátóipari egységben jól jöhet. A Szabványos és a Lágy között nincs sok különbség, azt leszámítva, hogy utóbbinál kisebb a háttérvilágítás mértéke, azaz a kép sötétebb.

Egy kalibrátorral, illetve a LaCie Blue Eye Pro névre hallgató alkalmazás segítségével vettük szemügyre tüzetesebben az előzetes beállításokat. Sorrendben ezek a következők: Fényes, Lágy, Szabványos. A kép jobb oldalán látható, hogy a bemért 18 szín milyen mértékben tér el a referenciától. Ennek meghatározására használatos a delta E, ami egy olyan numerikus érték, amely két különböző szín távolságát határozza meg egy színrendszeren belül. Minél kisebb a delta E értéke egy adott színnél, annál közelebb áll a referenciához, vagyis annál jobb.

Mivel a fehéregyensúllyal kapcsolatos paraméterek nem állíthatóak, ezért értelemszerűen nem is tudunk az ideális beállításokkal kapcsolatban sok mindent elárulni azon kívül, hogy a kép talán akkor a legszebb, ha a színhőmérséklet Normálra van állítva, a Fényerő  48, a Háttérvilágítás 21, a kontraszt pedig 55 körüli értékre. Mivel bele-bele lehet futni kisebb-nagyobb mértékű zajosodásba, ezért a Zajszűrést érdemes lehet bekapcsolni. A 16:9 és a 4:3 mellett egy, a valós felbontás méretéhez igazodó mód is kiválasztható a képarány menüpont alatt, viszont az automata kitöltés funkció hiányzik.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés