Nehéz az Operától búcsút venni

Egyszer elég volt

Melyik Opera-kiadás a kedvence?

Minden kiadás egyedi, de jellemzően az utolsó a legjobb. Kedvelem az Opera 11.50-et, jobban csinálja azt, amit a korábbi verziók, miközben néhány izgalmas funkciót is bevezet. Például a gyorshívó-bővítményekkel interaktív gyorshívókat lehet hozzáadni a kezdőoldalhoz. Ma már világos, hogy a gyorshívó nagy ötlet volt. De a jelszavak szinkronizálása szintén jó dolog.

Nagy rajongója vagyok a mobiltelefonos kiadásoknak – az Opera Mininek és az Opera Mobile-nak, melyeket gyakran használok – és a más készülékekre írt verzióknak is. A Wiihez készült Opera kiváló példa arra, hogy hogyan hosszuk ki egy készülékből a maximumot. Az Opera a televízión való böngészésre is kiváló, egyre több tévéhez mi adjuk a webes funkciókat.

Hirdetés

Kezdetben az Opera trialware volt, meg kellett vásárolni a próbaidőszak lejárta után, aztán hirdetések fejében ingyenessé vált, míg végül 2005-ben a reklámok is eltűntek belőle. Gondolta volna akkoriban, hogy egy ingyenes szoftverrel pénzt tud csinálni?

Amint megtaláltuk annak a módját, hogy miként tudunk pénzt keresni az ingyenes verzióval, ingyenessé is tettük az Operát. Az egy nehéz döntés volt, amikor áttértünk a hirdetéses modellre, féltünk ugyanis, hogy az emberek nem akarnak majd licenceket vásárolni – tévedtünk. Amikor a reklámoktól is megszabadultunk, már jóval magabiztosabbak voltunk, mert addigra már rendelkeztünk más bevételforrásokkal a keresőkkel és partnerekkel kötött megállapodások révén.

A konkurens Mozilla árbevételének oroszlánrésze a Google-től származik azért cserébe, hogy a Firefoxban a Google az alapértelmezett kereső. Az Opera is ennyire függ a Google-től?

Úgy gondolom, hogy a Mozillánál jóval sokrétűbb bevételi forrásokkal rendelkezünk. Számunkra is fontos a Google, de ezen túl számos keresővel és partnerrel kötöttünk üzletet. Hardvergyártó OEM-eknek is készítünk egyedi verziókat az Opera böngészőből, és származik bevételünk a mobilszolgáltatókkal kötött megállapodásokból is. Mindezeknek köszönhetően meglehetősen sok lábon állunk.

Az Opera rendkívül népszerű számos kelet-európai országban – például Grúziában, Oroszországban, Ukrajnában, de akár Lengyelországban és a Cseh Köztársaságban is –, van, ahol egyenesen piacvezető. Felteszem, gondolkodtak már azon, miért van ez így...

Nos, ezt a kérdés én is gyakran feltettem a felhasználóinknak. A válasz alighanem a közösség. Ezekben az országokban nagyon erős közösség áll a böngésző mögött, az emberek beszélnek az Operáról – amiért nagyon hálás vagyok. A világ más részein ez egyelőre nem működik ilyen szinten.

Valóban, ezek inkább a kivételek. Annak ellenére, hogy az Opera számos fontos újítást elsőként vezetett be, a böngésző asztali kiadásának globális piaci részesedése gyakorlatilag nem növekszik. Magyarországon például évek óta 3 százalék közelében mozog, miközben a Chrome rendkívül gyorsan bővül. Miért toporog egy helyben az Opera?

Én nem mondanám azt, hogy egy helyben toporog. Az asztali böngésző felhasználói bázisa 2009 eleje óta megduplázódott – ez azért szép növekedés. Ugyanakkor erős riválisaink vannak, jóval nagyobb pénztartalékokkal és jobb terjesztési csatornákkal. Nekünk csupán a szoftverünk van, azzal tudunk érdemben versenyezni. Ennek tükrében – úgy gondolom – meglehetősen jól teljesítünk, bár azért remélem: rá tudunk még jobban is kapcsolni. A srácok mindenesetre keményen dolgoznak.

Mik a tervei most? Marad a böngészőbizniszben?

Még nem döntöttem, egyelőre élvezem a nyári „szabadságot”. Vannak ötleteim, és számos megkeresést is kapok, de ezekről most még nem akarok beszélni.

Szóval nem fog újra próbálkozni az Atlanti-óceán átúszásával?

Elég volt egyszer... :)

- bj -

Azóta történt

Előzmények