Webáruház-razzia
Az Európai Unióban működő műszaki webáruházak több mint fele megbukott azon az ellenőrzésen, amely azt vizsgálta, hogy az üzemeltetők betartják-e a közösségi fogyasztóvédelmi előírásokat. A páneurópai akció látókörébe vont 369 internetes boltból 203-nál találtak hiányosságokat – mondta el mai tájékoztatóján Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi biztos. A leggyakoribb szabálytalanság a fogyasztók jogaival és a termék megvásárlásának összköltségével kapcsolatos megtévesztő tájékoztatás, illetve a vállalkozás elérhetőségi adatainak hiányos feltüntetése.
„Ezúttal a műszaki termékeket árusító weboldalakat vettük célba, mivel a saját postafiókom és az Európai Fogyasztói Központokhoz befutó panaszok magas száma is azt mutatja, hogy e területen rengeteg problémával találkoznak a fogyasztók. Kiderült, hogy az elektronikai cikkeket interneten áruló kereskedők több mint fele becsapja a vásárlókat. Ez egy Európa-szerte fennálló probléma, amelyet európai szinten kell megoldani. Az elkövetkező hónapokban sok lesz a tennivalónk, hogy megtisztítsuk ezt a szektort, de az európai fogyasztók jobbat érdemelnek” – idézi az EB által kiadott közlemény Kuneva értékelését.
A páneurópai ellenőrzés során – melyben Szlovákia kivételével az összes EU-tagország, valamint Norvégia és Izland vett részt – számítástechnikai alkatrészeket, MP3-lejátszókat, digitális fényképezőgépeket, mobiltelefonokat, DVD-lejátszókat és játékkonzolokat kínáló boltokat vizsgáltak. E szegmens online értékesítési forgalma megközelítőleg 6,8 milliárd euróra rúgott 2007-ben, és ugyanebben az évben az Európai Fogyasztói Központokhoz befutó vásárlói panaszok több mint harmada is e termékkörrel volt kapcsolatos.
Magyarország leszerepelt
A merítésbe 10 magyarországi bolt került, melyek közül 9 megbukott a fogyasztóvédelmi vizsgán, ennél egyedül Ciprus tudott felmutatni hervasztóbb eredményt. Ráadásul az akadályt első körben sikeresen vevő egyetlen áruháznál is további vizsgálatot rendelt el a hatóság – tudtuk meg Klima Katinkától, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság sajtóreferensétől. Az ellenőrzött webáruházak neveit a vizsgálatot végző nemzeti hatóságok többsége nem hozta nyilvánosságra, hazánkban is az a gyakorlat, hogy erre csak az eljárást lezáró jogerős határozat kihirdetését követően van mód – tette hozzá. Azt azonban tudni lehet, hogy elsősorban a legnépszerűbb és legnagyobb, illetve a legproblémásabb oldalakat választották ki.
Egy jó példa: tájékoztatás az elállási jogról az edigital.hu oldalán
A magyar mezőnyben a legjellemzőbb probléma az volt, hogy az oldalon hibás (jogszabálysértő) információkat közöltek a fogyasztók elállási jogával (erre 6 boltban volt példa), illetve a jótállás, szavatosság feltételeivel kapcsolatban (erre pedig 4-ben). Három webáruház egyáltalán nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy joguk van elállni a vásárlástól.
Nem, vagy megtévesztően
Ugyanezek voltak a leggyakoribb szabálytalanságok Európa-szerte is. Első helyen a fogyasztói jogokkal kapcsolatos téves tájékoztatás vagy a tájékoztatás teljes hiánya áll. Azaz a kereskedők jellemzően nem tüntetik fel az oldalon a vásárlástól való elállás feltételeit, azt, hogy a vásárlónak joga van a kézhezvételt követő 7 (Magyarországon 8) munkanapom belül az árut indoklás nélkül visszaküldeni a bolt üzemeltetőjének, és visszakérni a termék árát. Ugyancsak gyakran hiányoznak a jótállás feltételei is.
A szabálysértő európai oldalak 45 százaléka megtévesztő módon tájékoztat a termék vásárlásának összköltségéről is. Például a vásárlás előtt egyáltalán nem vagy csak hosszas kutakodás után deríthető ki, hogy milyen díjat számolnak fel a termék házhoz szállításáért: az összeg csak a fizetés végső fázisában válik láthatóvá. Néhány olyan oldalt is találtak, amely ingyenes házhoz szállítás ígéretével hitegeti a látogatókat, a vásárlásnál azonban erről az ígéretről megfeledkezik.
Ilyen egy rossz webbolt az EB szerint. A felkiáltójelek a szabálytalanságokat mutatják.
További jellemző hiányosság – a rostán fennakadt boltok 33 százalékánál ez a helyzet –, hogy a kereskedők nem vagy csak hiányosan tüntetik fel az oldalon az elérhetőségüket: a vásárló hiába keresi a postai vagy e-mail címet, a telefonszámot, ezért panasz esetén nem tudja elérni a vállalkozást.
Eredményhirdetés egy év múlva
Az ellenőrzés következő állomása az lesz, hogy a nemzeti hatóságok megkeresik azokat a boltokat, ahol szabálytalanságokat tapasztaltak, és felszólítják őket azok korrigálására, illetve hatósági eljárást folytatnak le ellenük. Ez bírság kiszabásával vagy akár az áruház bezárásával is zárulhat – figyelmeztet az EB közleménye. Mivel koordinált páneurópai fellépésről van szó, ezért a hatósági eljárások eredményei csak a jövő év közepére várhatók.