Kipróbáltuk Közép-Európa legjobb Cessna 172 szimulátorát

Milyen a Cessna szimulátor?

Tavasszal jártunk a Pilots főhadiszállásán, ahol hihetetlenül élethűen felépített utasszállító gépek szimulátoraival repülhettünk, melyek belseje szinte egy az egyben megegyezik az eredetivel. Éppen akkor építették a Cessna 172 Skyhawk kisgép virtuális változatát, ami teljesen más, úgynevezett látás utáni – VFR – repülési élményt kínál. A napokban szóltak a fejlesztők, hogy kész a gép, lehet menni kipróbálni – és mi mentünk.


Tavaszal még így nézett ki a Cessna szimulátor

A Cessna 172 Skyhawkról illik tudni, hogy az 1950-es években tervezték a négyüléses, egymotoros, felső szárnyas konstrukciót, és azonnal óriási siker lett. Fokozatos fejlesztéssel, modernizálással máig gyártják; több mint hatvanezer darabot adtak el belőle, így a legsikeresebb kisgép, amin évtizedek óta rengeteg pilóta szerzi meg első repült óráit.


Három projektorral vetített, 190°-os kép

A Pilots egy Németországból származó, valódi repülőgép kabinját használta fel a szimulátor építéséhez; a legmodernebb Cessna 172 NAV III verzió mását készítették el eredeti szélvédővel, ülésekkel és más részletekkel. Különlegessége, hogy Garmin G1000 avionikát kapott, ami jellemzően csak a modernebb, komolyabb gépekben van, és önmagában nagyjából annyiba kerül, mint egy régebbi évjáratú Cessna 172, de szimulátorba való változata is közel hárommillió forintot kóstál.


Garmin G1000 integrált fedélzeti rendszer a valódi Cessnákban is ritka

Ennél is érdekesebb a kezelőszervek erő-visszacsatolási rendszere. Ezt az alapjaitól egyedileg építették meg, azt a célt szem előtt tartva, hogy a szimulátor minden körülmények között úgy viselkedjen, mint az eredeti, zuhanásból pont olyan nehéz legyen kihúzni, mint a valódi gépet. Ennek a megvalósításához ipari motort és mágneses munkahengereket vetettek be, melyek összesítve közel egy kilowattos teljesítményre képesek. Vezérlésükről egyedileg programozott I/O kártyák gondoskodnak, ahhoz hasonlóak, mint amilyen képrejtvényünkben volt.


Szervómotor a kabin elején és munkahengerek a kabin alatt

A képet itt is három projektor vetíti a kabin előtt felhúzott, ívelt falra, 190 fokos szögben, tökéletes illesztéssel – percekig kellett keresnünk, hol találkozik a három kivetítő képe egymással. Míg a korábban próbált Airbus és Boeing nagygépeket négy-négy számítógép vezérli, a Cessnánál elég kettő is, bár egyelőre még küzdenek némi teljesítménybeli problémával. Ha minden igaz, az extrém tuningos Achill3uS segít majd ennek megoldásában, akinek szintén nem idegen a repülés.


Két számítógép a szimulátor és I/O kártyák az erő-visszacsatolás működtetéséhez

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés