ELSŐ OLDAL
Emlékszem, amikor régen egy ismerősöm magyarázta, hogy a Medal of Honor - Allied assault egy Playstation játéksorozat PC-s epizódja, hülye fejjel néztem, hogy egy FPS-t hogy lehet kontrollerrel irányítani. Aztán kipróbáltam a Halo-t, a Killzone-t és a Black-et, és cirka 30-40 perc játékidő után már nem is zavart, hogy kontrollerrel játszom billentyűzet-egér kombó helyett. Hozzászoktam, mint ahogy sokan mások, és megváltozott az ipar. Mára több konzol exkluzív FPS jelenik meg, mint PC-s. Most előjött ugyanez a gondolatmenet a csöpp kis fejemben az RTS-ekkel kapcsolatban is.
MÉGIS HOGY AZ ISTENBEN LEHET EGY STRATÉGIAI JÁTÉKOT XBOX KONTROLLERREL IRÁNYÍTANI?
Reppent fel a kérdés, aztán rájöttem, hogy mi a titok nyitja. "Ha a hegy nem megy Mohamedhez, majd Mohamed megy a hegyhez.", vagyis: ha a kontrollerrel nem tudnál normálisan játszani Starcraftot, akkor nem egy Starcraft szintű stratégiai játékot csinálunk hozzá. Tehát, nincs szükség 400 klikk/perces sebességre, egyszerűen kompenzáljuk dolgokkal. Pl.: az álló egységek a legmegfelelőbb taktikát használják, ha egy ellenfél a hatótávolságukba érkezik. Fedezéket használnak. A bázisépítés jóval egyszerűbb, mint azt más játékokban megszoktuk. Az egység kiválasztás a két főbb játékoscsoportnak lett optimalizálva, azoknak, akik kisebb csapatokkal szeretnek taktikázni, és azoknak akiknek a stratégia kimerül a Tankrush-ban, és még sorolhatnám. És most a válasz röviden? Könnyen.
Most, hogy ezt elmagyaráztam, térjünk is rá a következő fontos részre. Ha a Bungie fejlesztette a Halo trilógiát, és egy eszméletlen jó és epikus sztorit kialakítottak, vajon az Ensemble srácok tudják ezt űberelni, egy olyan játékban, ami a Halo incidens előtt játszódik 20 évvel, tehát kötött a kezük a végkimenetellel kapcsolatban? Elvégre itt még sok kis Master Chief rohangál a képernyőn, a Floodról senki semmit nem tud, a Covenant pedig messziről sem olyan erős, mint a Combat Evolved(Halo 1) alatt. A sztori szódával elmegy kategória, és ha már húsz évvel az eredeti történet előtt játszódik, legalább egy prológust betehettek volna, vagy valami hasonlót. Persze van egy idővonal, amit unlockolhatunk, és az elmagyarázza, hogy mi is történt eddig, illetve mi történik a két esemény között, de ez az egész olyan érzést kelt bennem, mintha a Microsoft tényleg csak annyit akart volna, hogy bővítse a frencsájz-t, és ezért rábökött egy pontra az akkorra már komolyan körbeírt univerzumban, hogy történjen itt, és legyen benne sok Flood, Covenant, intrika és és még több sok sok kis Master Chief.
Ami a karaktereket illeti, tudom, hogy most a borostás kopasz kommandós a divat, de talán pont ezért sem tudtam azonosulni a főhőssel. Aztán ott van a szárnysegéd kutatónő, akit (nem fogjátok kitalálni) elrabol a Covenant, és bár folyamatosan oltják egymást a főhőssel mégis egymásra kell, hogy hagyatkozzanak, és egyfajta romantikus vonalat is behoznak ezzel a sztoriba (kb akkorát, mint amekkora az ilyen filmes/játékos szituációkban lenni szokott), aztán ott a parancsnok, aki kiadja a parancsokat, és néha mondd valamit küldetés közben, és végül ott van a hajó fedélzeti intelligenciája, akinek briliánsan eltalálták a karakterét. Nem csak egy nagyszájú némber, mint Cortana az eredeti trilógia Mesterséges intelligenciája, Serina folyamatosan megállás nélkül úgy osztja a cinikus és szarkasztikus poénokat, hogy még én is csak néztem. Mellettük ott van még Alice, Douglas és Jerome, a három Spartan, és ennyivel ki is fújt a stáb az emberi oldalról. És ez még a jobbik dolog. A rosszabbik az, hogy a kampány kb. egy délutánt vesz igénybe.
MÁSODIK OLDAL
Bár lehet, hogy az első oldal picit lehúzóan sikeredett, el kell ismerni, hogy a játék nagyon sok mindenben előre mutat. A grafika gyönyörű, ahhoz képest, hogy mennyi minden van a képernyőn időnként, és mennyi mindent kell egyszerre megjelenítenie a gépnek. Tény, nem annyira részletes, mint mondjuk a Halo 3 volt, de istenem, ez egy RTS. Pont. Ezen felül még külön kiemelendő, hogy a játék talán az első olyan, amit úgy látok, hogy sikerült eltalálni az egyensúlyt az élettelen, és a giccses grafika között (bár a Covenant lilasága még mindig furi), teljesen reális, a páncélozott egységek fémesen néznek ki, és nincsenek agyon bumpmappelve, az organikus lényeket pedig nem azzal akarták organikusabbá tenni, hogy úgy néznek ki, mintha takony borítaná a testüket. Valljuk be, ez korunk egyik nagy átka. Minden játékban ezeket ez effekteket használják, mert ez így egyszerűbb.
A játékmenet elég egyszerű, bázisokat előre megszabott pontokra dobják le, és ami nekem kifejezetten tetszett, hogy az épületeket nem a bázis köré kell rakni, hanem a bázis külön pontjain lehet őket kiépíteni. Nem kell bányászni, mert a nyersanyagot az anyahajóról dobják le a Supply podokra, és mindegy, hogy melyik kiegészítőt hova építjük, minden egység a hangáron keresztül távozik. Az építgetés Tech-Tree alapon működik, ergo míg a gyalogosok előállításához és a Warthogokhoz nem kell semmi extra, hogyha egy scorpion tankot vagy valami egyéb komolyabb egységet akarunk előállítani, ahhoz már elengedhetetlenek a reaktorok. Tehát minél fejlettebb épületet, egységet vagy fejlesztést akarsz, annál több energiára van szükséged. Egységekből a stílusban megszokottnál talán kevesebb típus van, 3 fajta gyalogos, 3 fajta nehéz jármű, 3 fajta repülő egység plusz 3 speciális egység, és a 3 Mark1 Spartan. Mindenesetre ettől függetlenül erre azt mondanám, hogy még így is sokkal több, mint amire szükség van, főleg miután minden egységre több Upgrade fejleszthető. Pl.: a Warthog egyszerűen egy felderítő egység, Gyors, és kellemes tömegoszlatásra (értsd: gyönyörűen lehet vele gázolni) erre kifejlesztheted a gépágyús katonát, a gránátos katonát, a Gauss ágyúkat, és ha a gyalogosoknál a gránátokat felfejleszted rakétavetőkre, akkor azok itt is lecserélődnek. Persze ezekhez a fejlesztésekhez sok pénz, idő és energia kell. Viszont ha ezekkel a fejlesztésekkel kész vagy egy pár Warthoggal simán le tudsz rohanni egy ellenséges bázist. A másik hasonló, hogy a Scorpion tankokat át lehet alakítani igazi kombájnokká ha a kartács lövegeket kifejleszted. Ha 2-3 tank megereszt ilyen lövéseket a harctéren, alig marad gyalogos egység a lábán. Amint a töltet becsapódik, szétrobban kisebb darabokra, amik ezt megismétlik, gyakorlatilag egy nagyobb tűzijátékot csinálsz még nagyobb sebzéssel, és még sorolhatnám, hogy mi mivé és hogyan fejleszthető(tényleg logikusan felépített és szórakoztató) de inkább csak elmondom az elvet. Elvileg minden hasonló játékban vagy kiegyensúlyozott copy-paste-átszínezett egységek vannak(C&C), vagy kiegyensúlyozott előnyök hátrányok - kő-papír-olló(SC). Itt még tettek egy lépést, ugyanis az egységeket felfejlesztheted úgy, hogy amik ellen gyengék voltak, azokkal szemben is komolyan védve legyenek.
Végül a hangulat. Többé kevésbé sikerült visszaadni a Halo hangulatot, de sajnos túl sok dolog volt ami után álltam, és néztem magam elé, hogy "ezt mintha már láttam volna valahol". Sajnos a főbb motívumokat, katarzisokat, fordulatokat és ezen kívül kb. mindent próbáltak megfogni az eredeti trilógiából, de nem ettől lesz ez a játék "Halobb". az egységek, amik mozgásukban, Tűzerejükben és szinte mindenben egyeznek a régebben látottakkal, visszahozza azt az érzést, hogy ez tényleg Halo. Az, hogy a Spartanokkal egyedül végig lehet verni a térképeket, hogy másodlagos támadásként ráugranak az ellenséges járművekre, kiráncigálják a vezetőt, és beülnek helyette, hogy ismét egy színes virító vizuális látvány tárul elénk, és még sorolhatnám. Én konkrétan kedvet kaptam ahhoz, hogy most elővegyem a trilógiát, és végigjátsszam(de előtte még ki kell végeznem a Resident Evil ötödik részét...). Ami pedig a jövőt illeti, bár az Ensemble megszűnt, a Halo univerzum él és virul. Már most várom a következő nagy lépést a konzolok irányába, ami a Halo Universe Online lesz, és mint Xbox exkluzív játék megmutatja, hogy konzolon is lehet MMORPG-t játszani.
Értékelés | |
8.5 | Játékmenet: Nyilván nem összehasonlítható egy Dawn of Warral vagy egy Starcrafttal, de mindenképp kellemes kikapcsolódás, és igenis megmutatja, hogy nem csak PC-n lehet RTS játékokkal játszani. |
8 | Hangulat: Halo. Legalábbis próbál nagyon az lenni. |
9 | Grafika: a Látványvilág, az effektek és minden más is tökéletes összhangban van, még ha nem is lehet addig bezoomolni, hogy az izzadtságcseppeket lássuk az egységek arcán. |
8 | Hangok: a Soundtrack próbál az eredetire hajazni, sajnos kevesebb sikerrel. Serina hangja nagyon jól el lett találva, de a 10 éves shotgun hang már egy picit gyér. |
8.5 | Összességében: kellemes időtöltés, de ha nincs Live kapcsolatod, sajnos nem sokáig fogod élvezni a 13 pályából álló kampánnyal, amiből több olyan is van, amin 15-20 perc alatt is végig lehet rohanni. Emellett ha egy átlag játékhoz mérjük, a sztori megállja a helyét, de egy Halo játéktól ennél sajnos sokkal többet vártam volna. |