Külső, ergonómia
A Casio Exilim EX-FC100-as gépével nyit nálunk, s bár már nem friss termékről lesz szó, mégis igen érdekes ez a fényképezőgép.
Külsőleg semmi különleges részlettel nem találkozhatunk, amely árulkodna a burok alatt rejtőző tudásról.
Felépítése konzervatívnak tekinthető, klasszikus "tégla" forma lekerekített sarkakkal, ráadásul a kapható színárnyalatok sem hivalkodóak (világos és sötét szürke).
Az előlapon a szokásos részletek: vaku, AF segédfény, optika, mikrofon nyílása. Az ötszörös átfogású objektív kisfilmes számokban kifejezve 37 mm-ről indul, s 185 mm-nél áll meg, fényereje közepes: F3.6 és F4.5 a két végállás kezdőértéke.
A hátlap már izgalmasabb képet ad az átlagosnál, láthatunk pár érdekes kapcsolót az LCD mellett jobbra. A kijelző 2.7"-os átlójával, s körülbelül 230 ezer képpontos felbontásával a belépő szintet nyújtja. Más gyártók egyes gépén már találkoztunk olyan nyomógombbal, amely működési módtól függetlenül gombnyomásra indította a filmfelvételt, de olyat még nem, ahol külön kapcsolóval lehetett kiválasztani a felvétel sebességét. A HS feliratú kis kamera ikon a nagysebességű, a sima pedig a hagyományos felbontású és sebességű filmek rögzítését indítja a "felvétel" megnyomásával.
A képvisszanézés és a felvétel mód külön-külön gombot kapott, ha frissen rögzített fotóinkat nézegetjük, akkor nem elég a kioldót nyomkodni, a készülék nem lép ki az albumból - külön működtetni kell a kis piros fényképezővel festett kezelőszervet. Megszokást igénylő mozzanat, az egyszer biztos.
A multifunkciós kapcsoló és a menü mellett a BS gombbal is szembe találjuk magunkat. Utóbbival válthatunk működési módot, illetve választhatunk a sémák közül.
A masina jobboldalába bújtatva, kis műanyag ajtócska mögé rejtették a mikró USB aljzatot.
Alul a hangszóró nyílása, a műanyag állványmenet és az akku/memóriakártya páros fedele látható. A menetbe tesztünk során többször is sikerült véletlenül ferdén belekapatni az állványfej inzertjét, de szerencsére nem nyírtuk ki akciónkkal a meneteket. Sokkal biztonságosabb, ha ez a kis alkatrész fémből készül.
A készülék tetején a bekapcsoló, az exponáló, az azt körbeölelő zoomgyűrű mellett két különleges kapcsoló is helyet foglalt: az egyik a "slow", a másik a "30-as" feliratot kapta. Funkciójukra kicsit később, a működésnél fogunk kitérni.
Innen fentről látszik, hogy a váz felső sarkainak oldalában egy-egy csuklópántnak kialakított rögzítési pont található.
Annak ellenére, hogy eléggé aprók a nyomógombok, kezelőszervek, s kapcsolók, mindegyikük - a fényképezőt két kézben fogva - könnyen elérhető, és biztosan kezelhető. Jól érezhető nyomáspontja csak a váz tetején lévő különleges ("slow") gombnak nincsen, de határozott nyomással ez is tízből tízszer működésbe hozható.
A masina fogása meglepően kényelmes, viszonylag vastag váza jól megmarkolható. A tartó kéz hüvelykujja az LCD és a filmfelvételt indító egység közti mélyedésben jó tartást talál, a gép alja pont rátámaszkodik a hüvelykujj tövére. Középső ujjunkkal nem takarjuk ki a vakut, szinte bárhogyan megfoghatjuk a fényképezőt. A biztos kezelhetőséget persze ennél az ultrakompaktnál is úgy érhetjük el, ha két kézzel fogjuk meg.
Röviden: Konzervatív, kissé vaskos váz, amely pont "húsos" felépítése végett kényelmes fogást biztosít. A kapcsolók megbízhatóan működnek, egyedül a "slow" nyomáspontja érzéketlen.
Adatlap
Casio Exilim EX-FC100 |
|
Bruttó végfelhasználói ár | 70 000 Ft |
Érzékelő típusa, mérete |
CMOS 1/2.3" |
Effektív felbontás | 9.1 MP |
Optika | Exilim Optical (37 - 185 mm ekv.) 5x |
Optika kezdő fényereje (W-T) | F3.6 - F4.5 |
Képstabilizátor | van |
Képstabilizátor jellege | mechanikus, érzékelő eltolásos |
Záridő | 1/400 000 - 4 mp |
LCD | 2.5" - 230 400 képpontos felbontással |
Belső memória | van, n.a. |
Támogatott memóriakártyák | SD, SDHC, Eye-Fi támogatással |
AF típusa | kontrasztérzékeléses AF |
AF módok | szpot, szabad, mozgáskövető |
AF élességállítási tartománya | 3 cm-től |
ISO érzékenység-tartomány | auto, 100, 200, 400, 800, 1600 |
Fénymérés módja | többszörös, középsúlyos, szpot a képalkotó egység által megállapítva |
Fehéregyensúly | automatikus, napfény, felhős, félhomály, fehér napfény fluorescensz, napfény fluorescensz, izzó, manuális |
Vaku | n.a. |
Vaku üzemmódok | automatikus, ki, be, vörösszem-effektus csökkentés |
Exponálás | egy kép, nagysebességű képsorozat (30 fps - 6 MP felbontás mellett), lassított lejátszásból választott kép, önkioldó (2, 10 mp, x3) |
Üzemmódok | fényképezés, filmfelvétel |
Scene üzemmódok | auto, portré, tájkép, portré és tájkép, gyerekek, sport, háziállat, virág, természetes zöld, őszi levelek, naplemente, nagysebességű éjszakai jelenet, éjszakai jelenet portré, tűzijáték, nagysebességű remegés szűrő, mozgássorozat felvétel, nagysebességű legjobb kiválasztás, kilépés CS, belépés CS, előfelvétel (film), youtube-ra |
Első kép elkészítésének ideje | 3.5 mp |
Két kép közötti idő | 1.55 mp |
Felbontás | 3456 x 2592, 3456 x 2304, 3456 x 1944, 2816 x 2112, 2304 x 1728, 1600 x 1200, 640 x 480 |
Nyers (RAW) fájl | nincs |
Effektek | - |
Video felvétel | van, AVI (Motion JPEG) |
Video minősége | 1280 x 720 @ 30 fps, 640 x 480 @ 30 fps, 320 x 240 @ 30-210, 210, 420, 1000 fps |
Video maximális hossza | n.a. |
Extrák | nagysebességű sorozatfelvétel, nagysebességű filmfelvétel |
I/O interfész | USB 2.0, A/V out |
Áramellátás | Li-Ion akku (3.7 Volt, 1300 mAh) NP-40 |
Mérete | 99.8 x 58.5 x 22.6 mm |
Tömege | 146 gramm |
Működés
A Casio EX-FC100 a nagysebességű mozgóképek és sorozatképek készítésére lett kihegyezve, de tartogat ezeken felül más olyan funkciót, szolgáltatást is, amiért érdemes közelebbről is megtekinteni. Aki a filmfelvételi képességekre kíváncsi, az lapozzon - ezekkel csak cikkünk utolsó pontjában fogunk foglalkozni.
És akkor vágjunk is a közepébe! Fenti képen látható, amint a konyhai csapból elindul egy vízcsepp a mosogató felé. A funkciót a "30" feliratú gombbal lehet aktiválni. Ekkor a fényképezőgép visszaveszi a felbontást 6 MP-re, majd az exponáló lenyomására az előre beállított sebességgel (auto, 3, 5, 10, 15, 30 képkocka/mp) elkészíti a képsorozatot, amit végül teljes egészében, vagy csak egy-egy képet kiválasztva elmenthetünk.
Hirdetés
Szintén a hasznos szolgáltatások sorához tartozik a lassított visszajátszás funkció. Irányítsuk témánkra a fényképezőt, nyomjuk meg a "slow" feliratú gombot, így a készülék témánk mozgását leköveti, lassított felvételben újra és újra lejátssza a mozgássort egészen addig, míg az általunk kiválasztott képnél le nem nyomjuk a kioldót. Végül csak ez a kép kerül rögzítésre. A lassított visszajátszás sebessége a kijelzőn 1 és 8 fokozatok között állítható, hossza lehet 1 (30 fps), 2 (15 fps), vagy 3 (10 fps) másodperc.
Hogyan képzeljük el a folyamatot? Íme, egy példa: tegyük fel, sportlövők vagyunk, és egy sporttársunk lövését szeretnénk megörökíteni. Nincs más dolgunk, mint fegyvercsövét oldalról célba venni a készülékkel, majd elindítani a felvételi folyamatot, miközben ő leadja a lövést. Hagyományos módon nagy szerencsére és jó összhangra (meg reflexekre) lenne szükségünk ahhoz, hogy pont a fegyver elsülését, a lángcsóvát és a füstöt kapjuk lencsevégre. Viszont a lassított visszajátszásnak köszönhetően kényelmesen kiválaszthatjuk azt a képet a sok közül, amin pont ez az esemény látható.
Az ötszörös átfogású optika telecentrikus vége ekvivalens 185 mm, ami középtelének már elmegy. A gyártó ezért is gondolhatta, érdemes képstabilizátorral ellátni az EX-FC100 fényképezőt. Háromféle üzem közül választhatunk: automatikus (a gép maga választ), a kamera rezzenéseit, illetve a téma mozgását szűrő módok közül. Tesztünk eredménye érdekes, mivel pont a kamera mozgását szűrő módnak kellett volna a jó eredményt adnia, hiszen statikus témát (tesztábra) fotóztunk remegő kézzel. Ám az se baj, ha az automatikára bízzuk a döntést - bár a fehéregyensúly kicsit mellé ment, a kép éles és bemozdulásoktól mentesre sikerült.
Az EX-FC100 ugyan nem rendelkezik kifejezetten "szépítő" portré móddal, de a sémák közt találtunk sima "portrét", ezért összevetettük működését (és persze az eredményt) a hagyományos automata móddal. Mindhárom kép állványról készült időzítő segítségével, így a fotós oldaláról kizárható a bemozdulás. Szerintünk az automata módban készült képek, valamint a portré mód adta eredmény között nem látható lényeges különbség, mindkét mód egyformán alkalmas erre a feladatra.
A kis Casio makrózásra is alkalmas, legkisebb tárgytávolságunk 3 cm lehet. Azonban rossz fényviszonyok mellett érdemes az élességállítást manuálisra állítani, mert például esetünkben az automatika ritkán, vagy egyáltalán nem tudott élesre állni. Lenti képünket manuális fókusszal tudtuk csak kivitelezni.
A vaku fényereje ugyan állítható, és már láttunk apró villanótól is kisebb atomvillanást, de az EX-FC100 vakujának fényereje relatív gyenge. A vörösszemhatást sikerült kiküszöbölni a megfelelő működési mód kiválasztásával. Utólagos korrekcióra gépen belül nincs mód.
További hasznos szolgáltatások és sémák csokorba szedve, rövid magyarázatokkal:
- Nagysebességű éjszakai felvétel: a készülék képsorozatot készít, melyből egy végső fotót hoz létre. Akár állvány nélkül is használható képeket lőhetünk rossz fényviszonyok mellett, hiszen a sok rövid záridővel készült kép adatai összeadódnak, így olyan hatást ér el a gép, mintha egy hosszabb záridős fotót készítettünk volna.
- Nagysebességű válogatás: szintén sorozatfelvétellel kapcsolatos a funkció, itt az automatika azonban nem menti az egész képsorozatot, csak azt, amelyik a legjobban sikerült. A "válogatás" közben a gép olyan részletekre figyel, mint mosoly, nyitott szem, arcok, elmosódásoktól mentes kép.
- Késés korrekció: ha nem akarunk sorozatfelvételt készíteni, de fontos jelenet rögzítésére készülünk, akkor ez a funkció nagy segítség lehet. Gyakorlatilag egy igen potens "reflex-javító" szolgáltatással állunk szemben. Állítsuk be -0.3, -0.2, vagy -0.1 másodpercre a segédet, majd várjuk a pillanatot, amit meg szeretnénk örökíteni. Példa: teniszmérkőzést követünk, s pont azt szeretnénk elkapni, amikor a labda az ütő húrjaihoz ér. Ebben az esetben használjuk a -0.3 mp beállítást és kattintsunk akkor, amikor úgy látjuk, odaért a labda. A segéd nélkül valószínűleg lekéstük volna az eseményt, de a késés korrekcióval még pont elkaphattuk.
- Multi-motion: egy mozgásfolyamat egyes fázisait örökíthetjük meg vele egy képen. 5, 10, 20, vagy 28 kép vehető fel úgy, hogy a fényképezőgép ezeket egy végső fotóvá kombinálja.
- Move-in és Move-out: a Move-in gyakorlatilag egy fotócsapdát ad a fotós kezébe, azaz gépünk akkor exponál, ha az előre beállított (kurzorral mozgatható) négyzetbe egy mozgó tárgy érkezik. A Move-out ennek pont az ellenkezője, akkor történik a kioldás, ha témánk az adott négyszögből kimozdul.
Egy pár észrevétel a gép működésével kapcsolatban: érdekesség, hogy úgy is be lehet kapcsolni a fényképezőgépet, ha a képvisszanézés, vagy a fényképezés gombokat megnyomjuk. Ha képeket nézegetünk, csak a fényképezés nyomógombbal juthatunk vissza a fotózáshoz (hiába nyomkodjuk az exponálót). Ha a menüben egy paramétert átállítottunk, akkor utána a készülék kilép a menüből, így újra meg kell nyomni a menü gombot, ha több mindent szeretnénk beállítani.
Sebességi adatok: bekapcsolást követően 3.5 mp a kényszerpihenő az első kép elkészültéig. Két legjobb minőségű, legnagyobb felbontású fotó rögzítése között 1.55 másodperc telik el, az ötszörös átfogás végigzoomolásához 2.13 mp szükséges.
Végül álljon itt egy rövid film, amely a Casio EX-FC100 működését, menüjét bemutatja:
Pár szóban: A Casio EX-FC100 számos olyan hasznos és ötletes funkciót kínál, amely a gyors sorozatfelvétel köré épül. Kapunk fotócsapdát, sorozatfelvételt egy fotóra és több olyan segédet, amely a fotós "reflexeit javítja".
Menürendszer
A gyártó három fő részre osztotta az EX-FC100 menüjét: felvétel, minőség és beállítás. A felvétel menüpont alatt olyan funkciók találhatók, melyek ugyan a fotózással kapcsolatosak, de nem közvetlenül a képalkotást befolyásolják.
A fókuszálás módját is itt állíthatjuk be, így választhatunk AF, makró, PF, végtelen és MF közül. Az önkioldót is itt lehet aktiválni, mi jobban örültünk volna, ha ez a funkció is kikerül a multifunkciós kapcsolóra, onnan sokkal gyorsabban el lehet érni, ha szükségünk van rá. A Casio remegésszűrőnek hívja a képstabilizátort; ennek három működési módja van: automata, kamera szűrés, kép szűrés. További menüpontok a teljesség igénye nélkül: AF terület, AF segédfény, arckeresés, folyamatos AF, sorozatkép sebessége, sorozatképek mentése, digitális zoom, segédrács, ikon súgó és hasonlók.
A második címszó (minőség) alá olyan funkciók kerültek, melyek a kép minőségével kapcsolatosak. Ilyenek például: minőség (tömörítési szint), film minősége, nagysebességű film választható sebessége, fénymérés, megvilágítás, vakuerősség, színszűrő, élesség, telítettség (szaturáció), kontraszt.
A beállításokhoz olyan általános paramétereket soroltak, mint például az Eye-Fi támogatásának bekapcsolása, hangok, fájlszámozás, világidő, dátumozás, dátum és idő, dátum stílusa, nyelv, készenlét, automatikus kikapcsolás, USB működésének módja, videó kimenet, formázás, stb.
Képek visszanézésekor kapunk még egy adagot az elérhető funkciókból:
Diavetítés, Motion Print, mozgóképjavítás, fehéregyensúly, fényerő, DPOF nyomtatás, védelem, elforgatás, átméretezés, kivágás, másolat, csoport bontása, sorozatképek szerkesztése.
A Casio EX-FC100 működési módját, sémáit a BS (best Shot) gomb megnyomásával érjük el. Ekkor választhatunk automata fényképezés és a sémák közül.
A készülék rendelkezik gyorsmenüvel, ráadásul igen sok funkció érhető el innen közvetlenül. Ehhez nyomjuk meg a Set feliratú kapcsolót:
Kiválasztható a képméret (felbontás), az ISO értéke, a fehéregyensúly, az expozíció korrekció, a lassított nézet ideje, a lassított nézet sebessége, késés korrekció, a vaku módjai, és az idő megjelenítése.
A kijelzőn olyan adatok jeleníthetők meg, mint az élő hisztogram, a működési mód, a fennmaradó filmfelvételi hossz, a felbontás, a képminőség, az ISO érték, a fehéregyensúly, az expozíció korrekció, a nagysebességű film sebessége, a lassított nézet beállításai, a lassított nézet sebessége, a késés korrekció, a vaku módja, valamint az idő.
Összefoglalva: Magyarul is tudó, részletes menürendszer, amely logikusan van felépítve. Gyorsan kiismerhető, kezdőknek azonban akadhatnak eleinte kérdéses pontok.
Képminőség
A Casio kis fényképezőgépe nagyszerűen helytállt ötletesség, sebesség terén, de ezek a pluszpontok csak részét képzik annak az összképnek, amelyet azonban - fényképezőről lévén szó - a képminőség is jelentős részben befolyásol.
A gyártó az EX-FC100-ban is a jelenleg (sajnos) igen elterjedt apró 1/2.3"-os érzékelő méretet alkalmazza, de szerencsére nem estek abba a hibába, hogy 12+ MP felbontást erőltessenek rá, hanem megelégedtek a moderált 9.1 megapixellel. Azonban tartsuk szem előtt, hogy ez a döntés valószínűleg nem önzetlenségből született: a CMOS érzékelők ugyanis valamivel magasabb zajszintet produkálnak, mint CCD társaik.
37 mm ekvivalens kezdéssel nem nevezhető igazán nagylátószögűnek az optika, de cserébe nincs is észvesztően nagy hordótorzítása a lencsének.
Radikális helyzetekben ugyan látszanak becsillanások a képeken, de ezek mértéke minimális, így önfeledten fotózhatunk akár ellenfényben is az EX-FC100 készülékkel.
Kromatikus színi hibákkal a flare hatásnál sűrűbben lehet találkozni, amint az fenti képen is megfigyelhető. A téli évszaknak megfelelően pocsék időjárást fogtunk ki a tesztidőszakkal, így különféle trükkökhöz kellett folyamodnunk, hogy jól láthatóvá tehessük a CA képződést.
Hogy mire is képes az ötszörös optikai átfogás, azt a két kép szépen ábrázolja; igazából arra is kíváncsiak voltunk, hogy vajon a sötétebb homogén felületek (a házak fala) zajosodnak-e, ha igen, milyen mértékben. Mindkét kép ISO 100 beállítással készült. Sajnos az látható, hogy már ezen az alapértéken is elég magas a színzaj. Ezzel az átvezetéssel el is érkeztünk zajos képeinkhez:
Csak ISO 200-ig mondható jónak a képminőség, fölötte egyre erősebb mértékű lesz a szűrés, melynek ellenére jól látható marad a képzaj, ami jelen esetben nem csak monokromatikus jellegével jelentkezik.
ISO 400-on már kezdenek összemosódni a függőleges vonalak (vonalas képünkön a finom, függőleges irányú eredőknél látható), majd ISO 800-tól már egyáltalán nem lehet őket különállóként jellemezni.
Festményes képünk is azt támasztja alá, hogy ISO 400-on már jelentős a képi részletek elmosása, ami a vászon mintázatán is látszik.
Az optika felbontásával annyira nincs baj, hiszen a fák kisebb ágai, az aljnövényzet részletei is jól kivehetőek. A köd ehhez a vizsgálódáshoz jól is jött, mert megmutatja, hogy a színzaj az, ami esetenként bosszantóan megöli a finom részleteket.
Végül álljon itt még pár tesztkép, bár ezek sajnos már az évszaknak és a rossz időjárásnak köszönhetően nem olyan látványosak, mint nyári, vagy őszi képeink.
Összegezve: A Casio EX-FC100 optikája nem túl nagylátószögű, hordótorzítása moderált, felbontóképessége középen jó, a sarkok felé haladva minimálisan lágyul; a zajszint már alap ISO értéken is magas, ISO 200 fölött az erős szűrés miatt egyre erősebben mosódnak el a képi részletek.
Filmfelvétel és értékelés
Már mi magunk is alig vártuk, hogy végre elérkezzünk a filmfelvételi tulajdonságok leírásához. A Casio EX-FC100 ugyanis igen izgalmas lehetőségeket kínál ezen a téren. Alapvetően két részre oszlik a mozgóképek felvétele: az egyik a hagyományos (1280 x 720 @ 30 fps, 640 x 480 @ 30 fps), a másik a nagysebességű felvételi mód. Előbbinél van hangfelvétel is (mono), másodiknál - nyilvánvaló okok miatt - nincs, bár vicces lenne meghallgatni a 200-300 fps sebesség mellett rögzített beszédet.
Lássuk előbb az általános jellemzőket: a képminőség átlagos még HD felbontás mellett is. A kép enyhén zajos (színzaj) és nem túl részletgazdag. Az optikai zoom nem áll rendelkezésünkre, a hangminőség gyenge/közepes, a hangerő jó. Az elektronika gyorsan képes követni a fényviszonyok változásait (sötétből világosba váltás gyorsabban van kompenzálva). HD felbontásban kb. 3.6 MB tárhelyet igényel 1 másodpercnyi filmanyag.
A száraz olvasmány után jöjjön a móka!
30 és 210 fps között 480 x 360 képpontos felbontásban dolgozhatunk, 420 fps mellett már csak 224 x 168 pixelnyi méret áll rendelkezésünkre, míg 1000 fps mellett csak 224 x 64 képponttal dolgozhatunk. A leggyorsabb felvételi móddal lehet a legérdekesebb hatásokat elérni, de hamar rá kellett ébrednünk, hogy a sebességhez rengeteg fényre van szüksége a gépnek. Nem is csoda, hiszen 1000 képkocka másodpercenként az konkrétan 1/1000 mp-es záridőt jelent. Fenti "ezresünket" nappal vettük fel úgy, hogy az összes lámpát felkapcsoltuk, de még ez sem volt elég. Szóval: 1000 fps videó csakis napfényben, kint a szabadban!
Értékelés
Kemények leszünk, de igazságosak: a Casio EX-FC1000 képminősége nem győzte meg szerkesztőinket, de extra szolgáltatásai, melyek közül mind szinte kizárólag a gyorsaságra épül, hasznosak és ötletesek. A masina kezelésének elsajátítása egy-két napot biztosan igénybe fog venni, de miután kitapasztaltuk, mi hogyan működik, kezes bárányként tudjuk majd munkára bírni. Ergonómiailag nincs kifogásolnivaló a gépen, ráadásul külseje még egyeseknek akár be is jöhet (ízlések és pofonok, ugye?!).
A sorozatfelvétellel kapcsolatos szolgáltatások, valamint a nagysebességű filmfelvétel azonban elég határozottan kiemeli a kis kompaktot a tömegből, így egy "tetszett" plecsnivel szeretnénk virtuális kalapunkat emelni előtte.
Termék: |
Casio Exilim EX-FC100 |
Jellemzés: | Gyors, nagyon gyors! Sorozatfelvétel és nagysebességű mozgóképek a fő jellemzői. |
Pro: | + Akár 1000 fps sebességű mozgóképek felvételére alkalmas, + számos sorozatfelvételre épülő ötletes és hasznos funkció, szolgáltatás, + jó fogás, + manuális fókusz. |
Kontra: | - Állóképek minősége lehetne jobb, - vaku kissé gyengécske fényű, - körülményes a menü kezelése, - csak dedikált gomb megnyomásával lehet kilépni a képnézegetésből. |
Ergonómia: | 81 % |
Képminőség: | 78 % |
Ár/Érték: | 81 % |
Összetett érték: | 79.4 % |
A Casio Exilim EX-FC100 fényképezőgépet a Fast Hungary Kft.-től kaptuk bemutatóra.