Az örök háború: GeForce-ok a Radeonok ellen

Bevezető

Korábbi cikkünkben (Világok harca: Radeon 9800 vs. FX 5900) alaposan kiveséztük a két vezető videokártyagyártó cég akkori csúcskártyáinak teljesítményét. Abban a tesztünkben a képminőség elemzése is fontos szerepet kapott, és beigazolódott: nem minden az fps (frame per secundum / frame/másodperc ), hiszen a sebesség gyakran a képminőség rovására megy.

Időközben azonban – ragaszkodva a féléves termékciklus e piacon kialakult gyakorlatához – mindkét vezető grafikusprocesszor-gyártó cég (az NVIDIA és az ATI) új megoldásokkal jelentkezett.

Az ATI a Radeon 9700 Pro kiadásával talán túlságosan is nagyot alkotott, hiszen a tendencia azt mutatja, hogy azóta a csúcskategóriás ATI-kártyák nem különböznek jelentősen elődeiktől. Igaz, ami igaz, az utóbbi időben gyengélkedő konkurencia sem sarkallja komoly újításokra a kanadai vállalatot. Az NVIDIA egészen idáig nem tudott felmutatni egy valóban versenyképes alternatívát, hiszen a GeForce FX 5800 Ultra körüli csúfos hajcihő után bemutatott GeForce FX 5900 Ultra sem képes minden esetben felvenni a versenyt konkurensével, a Radeon 9800 Próval. A középkategória háza táján sincs ez másképp, hiszen a túl jól sikerült Radeon 9500 széria, főleg a 9500 Pro utódjai, a Radeon 9600 Pro jobbnak bizonyul még a GeForce FX 5600 Ultra megemelt órajelű változatainál is. Talán nem véletlen, hogy több, korábban kizárólag NVIDIA-chipes megoldásokat forgalmazó gyártó készít ATI alapú videokártyákat is (az ASUS után immár az MSI is).

ATI


Katt a nagyításhoz!

A nemrég bejelentett ATI Radeon 9800 XT is a már másfél éves ATI Radeon 9700 Pro alapjaira épül, ám a GPU órajele közel 100 MHz-cel, míg a memóriáé 55 MHz-cel magasabb. A különbségek ugyanakkor nem merülnek ki a megemelt órajelben, hiszen a Radeon 9800 XT a 9800 Próval egyetemben már a SmartShader és a SmoothVision továbbfejlesztett verzióit támogatják, amelyek még gyorsabb működést eredményeznek a DirectX 9-es pixel shaderek és vertex shaderek használatakor, illetve a 2x/4x vagy 6x-os FSAA esetén.

A Radeon 9600 XT a Radeon 9600 Prótól csak a 100 MHz-cel megemelt GPU-órajelben különbözik, ami maximálisan 25%-os teljesítmény-növekedést eredményezhet. Ezenkívül az új GPU mindent a 9600 Prótól örökölt, amely a Radeon 9800-as széria némileg butított változata. A Radeon 9800 XT-vel szemben a Radeon 9600 XT "mindössze" négy pixel futószalaggal rendelkezik, egyenként egy textúrázó egységgel, ami 2000 megapixeles pixel fillrate-et eredményez, illetve a 256 bites memóriainterfész helyett 128 bitessel rendelkezik; ez csupán 9600 MB/mp-es elméleti maximális sávszélességet biztosít. A Radeon 9600 XT 500/300 MHz-es órajeleihez képest a Radeon 9600 Pro 400/300 MHz-es, míg a sima Radeon 9600 325/200 MHz-es órajelekkel rendelkezik, tehát ennek megfelelően a teljesítménybeli különbségek is óriásiak lehetnek.

A lényeg tehát, hogy a két kártya azonos architektúrára épül, ugyanazokkal a funkciókkal bírnak, csak az RV360 az R360-nak némileg butított kiadása. A következőkben a GPU-k legfőbb tulajdonságait foglaljuk össze:

  • SmartShader 2.1

    • A DirectX 9-es pixel és vertex shaderek (2.0) támogatása, a DX9-nek megfelelő FP24-es (színkomponensenként 24 bites lebegőpontos, azaz 96 bites) precizitással

  • SmoothVision 2.1

    • 2x/4x és 6x-os multi-sampling anti-aliasing támogatása, emellett 2x/4x/8x és 16x-os anizotropikus szűrési módok támogatása

  • Hyper Z III+

    • Veszteségmentes Z-buffertömörítés (akár 24:1 arányban), gyors Z-bufferürítés és korai Z-teszt (Early Z test)

  • Truform 2.0

    • Második generációs N-Patch, folyamatos tesszeláció és displacement mapping

  • VideoShader

    • A pixel shaderek és a FullStream technológia együttes felhasználása, videojelzavar-szűrés, MPEG-2-dekódolás mozgáskompenzációval, DTV/HDTV-támogatás

A csúcskategóriás GPU, az R360 ezeken felül még támogat további bűvös kulcsszavakat, úgy mint a "SmartShader"-en belül az F-Buffert a végtelen shader utasításhossz képességével, illetve a "HyperZ III"- belül egy háromszintű hierarchikus Z-buffer- és Z-cache-optimalizációt az árnyékok rendereléséhez.

NVIDIA


Katt a nagyításhoz!


* nincsen arra vonatkozó információnk, hogy egy tömbön belül hány lebegőpontos processzor dolgozik párhuzamosan
** a GeForce FX 5800/5950-es széria futószalagja néhány esetben 8x1-esként, azonban az esetek többségében 4x2-esként működik
*** a GeForce FX 5600/5700-es széria futószalagja néhány esetben 4x1-esként, azonban az esetek többségében 2x2-esként működik
**** a DirectX 8.1-es specifikációknak a Ti4800 SE által támogatott pixel shader-verzió nem felel meg ( 1.3<>1.4 )

A GeForce FX aligha a legsikeresebb architektúra az NVIDIA történetében. A gyártó a GeForce FX 5800 Ultra kedvezőtlen piaci fogadtatása után az architektúrát jelentősen áttervezte (GeForce FX 5900 Ultra). Szélesebb lett a memóriainterfész, és csökkent a GPU órajele. Ezt a lépést azért engedhette meg magának az NVIDIA, mert bár a maximális fill rate így csökkent, a továbbfejlesztett LMA III és CineFX 2.0 technológiáknak köszönhetően a kipumpált frame-ek száma még így is megnőtt az elődhöz képest. A GeForce FX 5950 Ultra mindössze a 25 MHz-cel megnövelt GPU-, illetve az 50 MHz-cel megnövelt memória-órajelekben különbözik elődjétől.

A GeForce FX 5700 ennél némileg több újítást tartalmaz elődjéhez, a GeForce FX 5600 Ultrához képest. Az 5600-as széria nem sikerült a legjobban, és ezt végre az NVIDIA is felismerte. Így a CineFX motor és a Lightspeed Memory Architecture verziószámát a nagyokéhoz igazította, így elvileg a shaderekkel kapcsolatos műveletek, illetve az FSAA terén gyorsult valamelyest a kártya. Az órajeleket a második generációs GeForce FX 5600 Ultra kártyákhoz képest 50/50 MHz-cel növelte meg, így az Ultra 475/450 MHz-en jár, míg kistesója, a sima GeForce FX 5700 425/275 MHz-en.

  • CineFX 2.0 architektúra

    • DirectX 9-es optimalizáció, illetve -támogatás, beleértve a pixel és vertex shadereket, legfeljebb FP32 (színkomponensenként 32 bites lebegőpontos, azaz 128 bites) precizitással

  • Intellisample HCT

    • 2x/Quincunx/4x/4xS/6xS/8x-os FSAA módok támogatása, 4:1 arányú Z- és színtömörítés, gyors Z- és színpuffer-ürítés, dinamikus gammakorrekció, és maximum 8x-os anizotropikus szűrés

  • UltraShadow technológia

  • Újabb megjelenítési tulajdonságok

    • nView többképernyős technológia, Digital Vibrance Control, integrált TV-enkóder és MPEG-2-dekóder

Mindkét gyártó esetén találkozhatunk további modellekkel, amelyek rendszerint butított verziókat jelentenek, ezeket a táblázatban megtaláljuk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Nagyvas: Club3D Volari Duo V8 Ultra

    Kétchipes asztali 3D-gyorsítót a Voodoo5 óta nem láttunk, így az XGI új csúcskártyáját tárt karokkal fogadtuk laborunkban.

  • ATI Inside: Radeon 9100 IGP

    Cikkünk tárgya az ATI Pentium 4-es, integrált grafikus maggal rendelkező lapkakészlete, a Radeon 9100 IGP.

  • Csupa szem videokártyák

    Ezúttal egy új videokártya-gyártó, a MAD VIEW – már hazánkban is kapható – ATI alapú termékeit mutatjuk be.

  • Zajtalan Radeon 9800 Pro

    Bemutatkozik a hőcsöves hűtéssel rendelkező Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro Ultimate Edition.

Előzmények

Hirdetés