A fotózás alapjai - első rész

I. Előszó

Olvasóink közül többen kérték, hogy jelenjen meg egy, esetleg több cikk a fotózásról, annak alapjairól, illetve egy tippek-trükkök szekció a jobb, szebb képek elkészítéséhez. Nos, megpróbáltuk összeszedni tapasztalatainkat, s kiegészíteni ezeket némi lexikális tudással, hogy egy cikksorozatban közkinccsé tegyük.

A fotózás gyönyörű hobbi, hivatás; minden egyes elkészített képpel egy újabb és újabb művészeti alkotást hozunk létre. Minden emberben ott lakozik az alkotó, aki csak arra vár, hogy felébresszék, s kiszabadítsák a mindennapok elnyomó, monoton és sajnos egyre inkább siető-rohanó terhei alól. Az alkotáshoz azonban elengedhetetlen némi "száraz" tudás elsajátítása is, amit itt majd megpróbálunk közösen megtanulni, kitapasztalni, elsajátítani. Igyekszünk minden cikk után apróbb "házi feladatot" adni, ami lehetőséget ad a gyakorlásra, s az egyes technikák, fogások begyakorlására.
Mostantól kedves olvasónkon a sor - mint azt egy bölcs ember már jóval előttünk megmondta: "én meg tudom neked mutatni az ajtót, azon belépni azonban neked kell!”.

Sorozatunk első részében egy kis technikai tudást fogunk elsajátítani. Nem kell megijedni, igyekszünk lassan, szájbarágósan írni, és minden szakkifejezést olyan közérthetően elmesélni, bemutatni, amennyire azt csak lehetséges és érdemes. Lássuk, mire számíthatunk:

I. Előszó

II. Az (d)SLR fényképezőgépek

  • (d)SLR fogalma, felépítése és működési elve,
  • az objektív,
  • Leica film és filmkocka méret, a "Full Frame" fogalma,
  • "kroppos" szenzorok (APS-C és APS-H),
  • FOV (Field of View), AOV (Angle of View) fogalma, képkivágás,
  • Bayer interpoláció (de-bayer eljárás), CFA (Color Filter Array),
  • CCD vs. CMOS.

III. Digitális kompakt fényképezőgépek

  • Rövid összefoglaló az eltérésekről a dSLR-hez képest

IV. Fototechnikai alapfogalmak

  • Blende, rekesz,
  • zár, záridő,
  • autófókusz működése,
  • tükörfelcsapás,
  • redőnyzár,
  • mélységélesség,
  • érzékenység, ISO értékek,
  • fehéregyensúly, színhőmérséklet.

E cikksorozatot azoknak ajánljuk, akik túl szeretnének lépni a teljesen automata üzemű fényképezőgépek adta szerény lehetőségeken, és maguk szeretnék kézbe venni a képalkotásért felelős paraméterek bátor állítgatását. Napjainkban már a digitális tükörreflexes fényképezők sem elérhetetlenek, s egyre több "átlagember" rendelkezik ilyen géppel.
A legelterjedtebb, köznapjainkban használatos rendszer a kisfilmes (erről később bővebben!) tüköraknás gép, ezért ezt fogjuk magyarázataink alapjául venni. Számos más méretű, tudású rendszer létezik, de azok az utóbbi években, a digitális technológia elterjedésével háttérbe szorultak, illetve egyre inkább célhardverré váltak (például műszaki fényképészet, divatfotózás, repró, közép- és nagy formátumú fényképezőgépek, stb.), vagy teljesen kihaltak, így velük nem fogunk foglalkozni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés