Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz Realradical #48 üzenetére

    A Valve nagy ívben leszarja, hogy mi jó neked. Ez megint csak arról a 30%-ról szól meg Gabi kisebbrendűségi komplexusáról a MS-al szemben.

    Az hogy egy fizetős játékost miért hatna meg, hogy meg egy játék fut Linuxon még nem adtak épkézláb választ.

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz leviske #52 üzenetére

    Nagyon elfogultak az érveid

    -(1)
    A Valvue ugyanúgy -illetve szerintem még sokkal jobban- gyerekként kezel téged mint az MS

    -(2)
    A közösség bár sokszor lassabban, de jobb megoldásokkal áll elő problémákra. Erre remek példa a Spectre esete, amivel a Microsoft gond nélkül dobott kuka közelébe egy rakás gépet.

    Ez így van, de a játékok nem az a terület ami ide tartozik.

    -(3)
    A nyílt alapoknak köszönhetően _idővel_ potenciális esély volna arra, hogy sokkal minőségibb és jobb teljesítményű szoftverek kerülnének piacra pusztán csak abból fakadóan, hogy hibakeresésnél tovább látnak a fejlesztők a saját szoftverük forráskódján.

    Ez szintén _nagyon_ naív: A játékfejlesztők fizetésért dolgoznak munkaidőben. Csak végső esetben nyúlnának bele idegen kódba. Egyszerűen elvárják, hogy működjön a grafikus-API illetve a játék platform amibe beleintegrálták a játékukat (Steam, EA, akármi) API-ja illetve maga az oprendszer úgy egészében. Na a Linux-szal illetve az ilyen API-virtualizációs megoldásokkal kapnának még egy hatalmas potenciális problémaforrást a nyakukba.

    -(4)
    Wisfull thinking és a cipő esete az asztalon. Nem valós problémákra akarnak _megint_ N+1-szerre nem valós megoldásokat adni.

    -(+1)
    Ezt tartanám az egyetlen értelmes érvnek, de ugye van az a kiadás amin nincs értelme spórolni...

    Én a kezdetektől fogva követem nyomon ezt a Valve vs MS keresztes háborút, és nem látom azt hogy a Valve a játékpiacon bármiféle erkölcsi fölényben lenne az MS-szel szemben.

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz leviske #55 üzenetére

    1,
    Dehogynem kezel minket gyerekként a Valve:

    i, játékfejlesztés

    Sok éve tesznek úgy, mintha ők még játékfejlesztő cég lennének, pedig már rég nem azok, hülyítik néha a népet a HL3 hintekkel, pedig egyértelmű, hogy sosem fognak már nagyszabású játékot fejleszteni. Mert nem ebből van már nekik a pénz, hanem a 30%-ból.
    Igényt tartanak arra a pozitív image-re amit a CS, HL, Portal, L4D szériák hoztak nekik, közben ők is csak egy félig meddig monopolista platformszolgáltatóvá váltak/szeretnének/szerettek volna válni mint amilyen a többi. (Apple, Google)

    A Valve a 30% forgalom utáni részesedésből él, ami brutális és jól kiszámítható haszon aránylag kevés munkával. Ki a fenének jutna eszébe ilyen kényelmes pozícióban pénzt kockáztatni valami kétes megtérülésű játékfejlesztéssel?

    ii, Valve <-> MS

    A Valve <->MS ellentét pedig már a kezdetek kezdete óta arról szól, hogy a MS a W8-cal belengette, a W10-zel pedig elhozta a MS Storet, a Valve pedig anélkül, hogy a MS ráutaló magatartást tett volna, hogy a nyílt Windows 32 platformot bezárja és csak a saját alkalmazásboltján keresztül teszi elérhetővé custom applikációk (itt játékok) számára maximálisan be van szarva ettől a lehetőségtől mivel ebben az esetben a MS elvenné tőlük a zsíros 30%-os bizniszt. Ennek megfelelően a Valve kétségbeesetten keres alternatívákat a Windows mint platform leváltására, hogy a MS véletlenül se tudja kisajátítani a PC játék bizniszt. Az hogy a MS-nak erre nem igazán volt eddig kísérletene zavarja a Valve-ot. Erre a Linuxot látja a Valve mint megoldást.

    Itt nem arról van szó, hogy a MS meg a Windows a rossz fiú a Valve meg a Linux pedig a jók és nemesek tábora, hanem arról, hogy az egyik kapitalista-monopolista cég fenyegetve érzi magát a másik által és most kapálódzik. Az, hogy Gonosz-rossz windows, fejlesszük a Linuxot meg open-source-ot hívószavak mögé bújva teszik mindezt, az nem változtat a lényegen. Brutálisan megfejik a játékipart. 30% minden forgalomból.

    Hogy kontextusba helyezzem: Én PC-mre mindennel együtt költöttem mondjuk ca 500E forintot anno, grand total (ennél nyilván sokkal kevesebbet ér most). Egy Windows 7 meg mondjuk volt 30E Forint, szóval 6%. Na most akkor ki szipolyozza ki jobban a népet?

    iii, Valve <3 Linux
    A Valve igazából leszarja a Linuxot. Minimálisat ad bele és maximálisat akar kiszedni belőle. Úgyanúgy mint a többiek (ugyanúgy mint a MS az Azure-val, bár a MS éppen többet tesz a Linuxért mint a Valve). Csináltak egy Steam-Boxot úgy hogy a szakmai közösség éveken át hangosan éljenzett és várta a nagy áttörést, aztán annyi volt az egész, hogy csináltak egy custom Linuxot rajta a Steam-mel... Évekkel később pedig bevallották, hogy igaz, hogy nem lett nagy durranás és áttörés a dolog, de nem baj, mert munkaórát sem raktunk bele, így nem került sokba.

    Szóval csak hülyítettek, megnézték lesz-e valami az áramlatból de igazi munkát nem raktak bele.

    Ők ugyanúgy kivenni akarnak a Linuxból mint az összes többi profit orientált cég, ezzel persze semmi baj nincsen, így működik a világ. A különbség csupán annyi, hogy az ő ötleteléseikhez megy a tapsikolás a szakmai újságírás és a fanboyok által.

    iiii, Valve = 30%
    Tolja az arcomba az 12-egytucat indie szarokat, letilthatatlanul, mintha nem tudnám eldönteni mi kell nekem, mert neki abban (is) van plusz pénz, közben igazi kurátori munkát és ügyfélvédelmet nem végez.

    Szóval, de, hidd el, gyerekként kezel minket a Valve és az esetek többségében ez igencsak beválik nekik. A Valve mint a PC játékipar megmentője a Linux nagy támogatója éppen olyan messze vagy közel van a valóságtól mintha azt mondanám, hogy a Valve a PC játékipar kiszipozója.

    2,

    Ez is tény, de amikor a Valve a Linux-ot támogatja, annak a fő mondanivalója az, hogy jobb platformnak tartják általánosságban.

    Ezt elhinni megmosolyogtató. A Valve nem azért erölteti a Linuxot mert az "jobb platform általánosan" hanem a fent leírt okok miatt. Biztosan meg akarják tartani a brutto 30%-ot. Amikor brutto 30%-ról van szó, akkor a management nem szakmai érvek alapján fog dönteni.

    3,
    A játékokat fejlesztők írják pénzért határidőre. Nekik stabil platformra és toolokra van szükségük. Nem akarnak 3-4 féle platformot szupportálni főleg nem olyanokat amelyeknek minimális a részesedése. Ezek mellett eltörpül az, hogy "valahova esetleg bele akar a fejlesztő nézni". Nyilván előfordul, de huszadrangú kérdés a supporthoz képest.

    _____________________________________________

    Úgy gondolom, hogy a Valve tevékenységét névértéken kéne kezelni és nem valamiféle jóságos köntösbe csomagolva illetve, "ha jó a Linuxnak akkor az csak jó lehet" megközelítést ráeröltetve a témára.

    Én játékos szemmel kifejezetten károsnak tartom a Valve aknamunkáját. A Linuxot lehet, hogy kismértékben segíti, de a játékostársadalom számára _szerintem_ káros, mert megpróbálja a Linux erőltetésével fragmentálni a PC-s játékosbázist, ami a fejlesztők részére masszív többletköltséget fog jelenteni a jelenleg bruttó 30%-on felül is. Ez a tipikus más faszával verni a csalánt esete.

    A legocsmányabbnak azt tartom az egészben, hogy egy masszívan kapitalista oligopól helyzetben levő és mind a fejlesztőkön mind a játékosokon masszívan kaszáló -mégy egyszer: 30%- cég helyett a PC-játékos piac jóságos fenegyerekeként és az asztali Linux messiásaként vannak számon tartva.

    [ Szerkesztve ]

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz leviske #59 üzenetére

    Te most komolyan azt tartod negatívumnak a Valve munkájában, hogy nem akarja tálcán adni a PC-s játékpiacot a Microsoftnak?

    Azt tartom negatívnak, hogy a legtöbb felhasználó nem tudja szétválasztani az alábbi három kérdést:
    -(1) Mi jó a játékosnak és mi jó a Valve-nak
    -(2) Mi jó/rossz a Valve-nak és mi jó/rossz az MS-nek, illetve ez hogyan fog engem érinteni mint gémert
    -(3) Mi jó a linuxnak és mi jó a játékosnak és hogy kapcsolódik ehhez a Valve

    és a dolgok wishful thinking meg saját nézőpontból történő értelmezése helyett a tényállásra koncentrálni. Itt nem csak rólad, sőt nem elsősorban rólad beszélek, de az a kijelentés, hogy a Valve kevésbé néz bennünket gyereknek mint a MS az megmosolyogtató. A Valve egy nagyon szemét cég, amelynek a megítélése és az üzleti gyakorlata között szakadékok vannak.

    Amíg a 30%-uk megvan, addig a többiek is élnek és erősödhetnek, amikor pedig a Microsoft esetleg lenyja a Valve-et, akkor valószínűleg mindenki más is a sorsára jut, akkor pedig a Microsoft-é lesz a 30% vagy több.

    Az gondolom megvan, hogy a Valve előtt senki sem szedett 30%-os vámot a PC géming piacról? A MS-nak pedig nem nem volt semmilyen ráutaló magatartása, hogy a Win32-t bezárnák a 3rd party (nem saját) játékok előtt és a Valve-ot kinyírnák (Az, hogy a saját játékukat megpróbálják a saját storejukban értékesíteni az még nem az).

    Nyilván nem azért mert a MS olyan buta, hogy eszükbe sem jutott, vagy pedig olyan aranyos gyerekek gyülekezete, hanem kivitelezhetetlennek vagy csak rossz ötletnek gondolják.

    Ez a dolog a Valve egyoldalú viszálykodása a MS-tal amihez én nem tudok tapsolni, főleg nem, ha az eddig jól működő status-quót egyoldalúan olyan irányba akarják megváltoztatni, ami nekik nyilván nagyon jó, de nekem nem feltétlenül.

    A Valve nem kerülne más helyzetbe Linux-on, mint amiben most van. Ez egy teljesen logikátlan érv. Linuxon is kitudja vinni a játékait a Bethesda a Steam-ből, ahogy az Activision is átpakolhatja Linuxon is a teljes COD sorozatot a Battle.net felületére.

    Ez a dolog még mindig nem a Linuxról szól elsődlegesen, akkor sem ha Linux szerepel a címben. Ezt kell megérteni. Ez a dolog úgy tűnik a SteamOS második felvonása lesz a Valve <-> MS viszályban.

    Az Activisiont, a Bethesdat meg mondjuk az EA-t egyelőre nem érinti közvetlenül, ezért "logikátlan érv" idekeverni őket. Figyelik hogy mi történik, de ez a Valve főztje az MS ellen. Ha az Activision meg a Betheda annyira érintve lenne Linux kontra Windows ügyben akkor már lenne nekik platform kliensük vagy hivatalos Linux támogatással rendelkező játékuk Linuxra és nem arra várnának, hogy az általuk a Microsoftnál sokkal jobban gyűlölt szereplő a Valve csináljon valamit.

    Az általad idekevert cégeket elsősorban nem az érdekli, hogy Windows vagy Linux (ha a Linuxnak lenne nagyobb részesedése, akkor boldogan fejlesztenének Linuxra) hanem hogy ne kelljen sehova sápot fizetniük. elég sokat fizettek már a Valve-nak, az EA ezt már megelégelte. Mivel a MS eddig tudtommal még nem próbált sápot szedni az EA-tól PC fronton, ezért komolyabb EA-MS összezördülés eddig tudtommal még nem volt. Vonatkozik ez az összes PC-fejlesztőre.

    Az meg, hogy játékokat tol az arcodba, nem fedi le azt, amit a Microsoft művel a felhasználóival. A Steam dolga az, hogy vásárlásra szólítson. Más módon, de megteszi ezt az összes többi launcher&store keverék is.

    A Valve egy rendkívül ocsmány cég ocsmány gyakorlattal és a vásárlókhoz való ocsmány hozzáállással. A MS-t sem kell félteni, de Isten kegyelmezzen, hogy az MS a Valve szintjére süllyedjen.

    Kezdésnek ajánlom ezt: https://www.polygon.com/2017/5/16/15622366/valve-gabe-newell-sales-origin-destructive

    Azt sem tartom kizártnak, hogy abban fog kimerülni, hogy Wine jelenléte esetén enged a Linux-os Steam kliens only Windows játékokat telepíteni.

    Én is kb csak ezt tudom elképzelni. Persze tényleges a fejlesztő oldaláról érkező szupport nélkül.

    Sokra nem számítanék, a Valve a Linuxba (lásd SteamOS) eddig minimális munkát tett eddig be hatalmas médiavisszhanggal, aztán meg hagyták az egészet a francba amikor elsőre nem jött az áttörés/könnyű pénz. Jó eséllyel most is ez lesz.

    Azt pedig nem tudom miből szűrted le, hogy akár én, akár bárki más megváltóként tekintene a Valve-re.

    Nem feltétlenül Te, de elég általános ez a (téves) vélekedés.

    [ Szerkesztve ]

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz leviske #90 üzenetére

    Ne haragudj meg, de én azt látom, hogy benned van egy nagyon erős Valve ellenes érzület és ennek oltárán beáldoznád a jelenleg nem létező piaci versenyt.

    Nem haragszom és úgy gondolom, hogy a Valve-val kapcsolatos ellenszemvem jogos és nem befolyásolja azt a képességemet, hogy a témát elfogulatlanul elemezzem illetve hogy el tudjam dönteni, hogy melyik piaci szereplőnek (közöttük a vásárlókkal) mi a jó anélkül, hogy a világnézetem és egyéb preferenciáim befolyásolnának.

    és ennek oltárán beáldoznád a jelenleg nem létező piaci versenyt

    Nem értem, hogy miről beszélsz. A videójátékiparban és ezen belül különösen a PC játékiparban nagyon is létezik a szabad és korlátozatlan verseny. Bármelyik fejlesztő garázscégtől AAA stúdióig szinte bármilyen szemetet vagy gyöngyszemet elkészíthet és azért megfelelő csatornán keresztül pénzt kérhet.

    A PC játékpiac ma is majdnem ugyanannyira szabad ebből a szempontból mint 20 évvel ezelőtt. A Windows illetve a windowson keresztül a MS 25 éven keresztül (mikor kb először játszottam PC-n játékkal) soha nem próbált a platform oldaláról belenyúlni a játékstúdiók között a pénzünkért folytatott versenybe. Soha nem próbált a Win32 platform erejére támaszkodva (a la Google és Apple) a PC játékok árából sápot szedni. Meg vagyok róla győződve, hogy ez nem a "MS kedvességének" köszönhető, hanem a MS nincs és soha nem is volt abban a piaci pozícióban, hogy erre komoly esélye legyen. Ha megpróbálnák kapnának az eddigieknél egy sokkal nagyobb anti-tröszt pert.

    Amiről te beszélsz az a szabad operációs rendszer választás a játékok futtatásához. Te azt szeretnéd, ha (lehetőleg) minden játék futna Windows mellett Linuxon is és a játékos szabadon választhatná ki, hogy milyen oprendszeren kíván játszani.

    Nos ennek nem a MS meg a Windows a legnagyobb akadálya, hanem az hogy:

    1,
    A felhasználók tömegeit nem érdekli ez a lehetőség. Szakmai fórumon van egy nagyon hangos kisebbség aki követeli, de a többség nem hajlandó áldozatokat vállalni (áldozat == gyenge vagy hiányzó szupport, több teljesítménybeli vagy egyéb probléma, problémás konfigurálás, ha képbe jön a Wine) azért hogy Linuxon játsszon Windows helyett. A szomorú igazság az, hogy a játékosoknak jelenleg nem elegendő motiváció az, hogy Linuxszal kikerülhetik a Windowsos licenszdíjakat. Ehhez nyilván köze van annak is, hogy egy Win Home licensz ára csupán egy csepp a teljes gép költségéből, ami ráadásul lehet egy brand laptop is.

    2,
    A fejlesztők fizetésért dolgoznak munkaidőben (meg túlórában) és pénzt kell látniuk a termékből, mégpedig a játékból befolyó bevétel döntő többsége (átlag 12-egytucat játékot feltételezve) a kiadást követő egy éven belül realizálódik. A játékpiac sokkal jobban hasonlít a filmiparhoz ebből a szempontból mint az egyéb kereskedelmi szoftverekhez.

    Az hogy Linuxon a community még sokáig tákolgatja a futtatókörnyezetet és 20 éves játékokat is működésben tudnak tartani a legújabb platformon a fejlesztő számára irreleváns.

    Amíg nincsen komoly vásárlói igény arra, hogy Linuxra is ki legyenek adva a játékok, addig a stúdióknak anyagilag egyszerűen nem éri meg ezzel foglalkozni. És itt nem a gonosz MS meg a Windows "zártsága" (ami egyébként a legnyitottabb kereskedelmi (fizetős) OS) a kerékkötő, hanem a fizetős kereslet hiánya.

    A fizetős játékosoknak 25 éven keresztül megfelelt a Windows mint futtatókörnyezet, ami ráadásul az összes platform közül folytatólagosan a legjobban szerepelt mind teljesítmény mind támogatottság terén, ezért most nehéz lesz a játékosbázist rávenni, hogy ezt a platformot cseréljék le valami új, kevésbé jól működő és támogatott alternatívára a játékosok számára megfoghatatlan előnyökért. A játékos játszani akar a szabadidejében és nem platformháborúkban állást foglalni a pénzével.

    Eközben azt sem alapozod meg, hogy mivel jobb a Linux a Valve-nek. Lévén abból indulsz ki, hogy senkit nem erőszakol UWP-re a Microsoft, így viszont kb esélytelen, hogy lassabban vagy gyorsabban veszítenének a piacukból Linux-on. Sőt, platformváltás idején nagyobb az esélye, hogy a vásárlók elfogadóbbak újdonságokkal szemben, ami új lendületet adhatna a Uplay és Origin terjedésének és önállóságának.

    Ha hozzám hasonlóan egész tapétákat írsz és elvárod hogy a másik el is olvassa és reagáljon rá, akkor légyszíves Te is olvasd el és értelmezd amit írtam.

    A Linux azért jobb a Valve-nak, mert (szerintem és az eddigi tapasztalatok alapján alaptalanul) félnek attól, hogy a MS bezárja előttük a Windows platformot. Ha követed az eseményeket, a jobbreményű SteamBox és SteamOS előtt mikor jött a Windows store a Valve nagyon aktívan riogatta ezzel a népet. Ha a MS majd tesz tényleges lépéseket, akkor ráérünk mi is megijedni.

    Ettől függetlenül én személy szerint leszarom a Valve kínját, engem mint játékost a játékok érdekelnek, nem az, hogy melyik Windows-zos szoftverplatformon (Ubi, Steam, Origin, GoG) jönnek a játékok.

    Az meg, hogy senki nem szedett 30% vámot a PC piacról a Valve előtt... nem is volt ilyen méretű és komplexitású felület a fejlesztők számára.

    Dehogy nem volt, kiskereskedelmi értékesítésnek hívták, de ez a múlt. A digitális értékesítés a következő evolúciós lépcsőfok, amit PC-fronton a Valve-nak sikerült nagyban meglépnie. Kb mint a Windows az x86 piacon.
    Attól függetlenül, hogy mennyire kényelmes vagy jó a Steam, a játékpiac 90%-át lefedi úgy hogy a játékok döntő többsége csak Steamen keresztül elérhető. Ez majdnem hogy monopólium, de az ogliopólium fogalmát mindenképpen lefedi, ráadásul úgy hogy a Valve a legerősebb szereplő. Jelenleg senki nincsen aki meg tudná a Valve-ot versenyeztetni a 30% bevétel alapú részesedésért amit szakítanak. Szerintem egy monopól piacnak mindenképpen, de egy ogliopól piacnak is némi szabályozásra lenne szüksége.

    A "gyereknek nézés" alatt meg úgy tűnik mást értünk. A Valve egy kapitalista cég, aki szeretne konstans bevételt. Ezért kérnek részesedést a játékokból és ezért találták ki a marketet is, ahol a sok steames vacakra lehet a pénzt költeni. Ezzel ők nem gyereknek néznek, hanem szeretnének annyi pénzt kiszedni a zsebedből, amennyit csak lehet. Ugyanez a gondolkodásmód igaz az EA-re, Ubusoftra, Activision-Blizzardra.
    A Microsoft viszont megszabja, hogy neked mégis milyen felhasználási módnak kell kényelmesnek lennie és ha ez nem egyezik a saját preferenciáiddal, akkor szívsz.

    Igen, mást értünk gyereknek nézés alatt.

    Az én értelmezésem a következő:
    Felnőtt-felnőtt kapcsolatban az egyik fél elmondja a szabályokat, a másik pedig ebbe vagy belemegy vagy elmegy. Nem muszáj hogy neked testszenek a szabályok, ebben az esetben el tudsz menni.

    Egy felnőtt gyerek kapcsolatban a szabályok és erőviszonyok egyoldalúak, a szabályok folyamatosan -ahogy a helyzet követeli- változhatnak. Másrészt a felnőtt fél valótlan célokkal, ígéretekkel és állításokkal hülyíti a gyereket.

    A Microsoft viszont megszabja, hogy neked mégis milyen felhasználási módnak kell kényelmesnek lennie és ha ez nem egyezik a saját preferenciáiddal, akkor szívsz.

    Igen, felnőttnek néznek. Odarakják eléd a protékájukat, te pedig el tudod dönteni, hogy kell-e vagy sem. az hogy van egy prekoncepciójuk arról, hogy mi az a bonyolúltsági szint amivel egy átlag user meg tud bírkozni, még nem gyereknek nézés.

    Ezzel szemben a Valve pld a F2P Dota2 kapcsán a user created contentekből kezdetben 75% nyereségre tartott számot ami "hogy is nevezzük nem kevés". De azt mondom ezek voltak a szabályok, elmegy. De az már nem járja, hogy menet közben egyre homályosabbá teszik a kifizetést illetve a kifizetett pénz elosztását, majd egyszer csak egy verseny előtt közvetlenül egyoldalúan a 75-25% megosztást 87,5-12,5%-ra módosítják, amibe a content creator vagy belemegy vagy nem, mindenesetre úgy, hogy a content már kész van és heteket dolgozott rajta.

    Számomra még az is gyereknek nézés, hogy a refunddal (pénzvisszatérítés) törvényi szabályokat évekig nem tartották be, ment a millió dolláros pereskedés, de Pistikének 10$-os visszatérítés nem volt ha benézett valamit, mindezt úgy, hogy törvény szerint járt volna. Még a szaros EA is jóval előbb vezette be mint ők. Na ez számomra egyértelműen az egyenlőtlen erőviszonyokkal való visszaélés. Pont mint egy felnőtt-gyerek kapcsolatban.

    [ Szerkesztve ]

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz leviske #96 üzenetére

    Elbeszélünk egymás mellett:

    -Én a Valve tevékenységét nem Windows vs Linux oldalról közelítem meg, hanem elsősorban "kinek mi az érdeke" alapon (ezek között nekem mint PC gamernek mi a jó).

    -Én úgy látom, hogy Te ezt az egészet Linux vs Windows szemüvegen át látod, és nem hiszed el, hogy az átlag gémernek ötödrangú kérdés, hogy a Linux mennyivel nyíltabb meg szabadabb és ezért milyen jó lenne ha nagyobb lenne a Linux elterjedtsége. Meg meg vagyok róla győződve, hogy a játékosok 95%-át tökéletesen hidegen hagyja ez.

    Az összes hozzászólásom arról szólt, hogy megpróbáltam rávilágítani arra, hogy a kérdést nem lehet fekete-fehér Linux vs Windows kontextusban vizsgálni, mert ennél mélyebb dolgok vannak a háttérben.

    A mondanivalóm lényege, hogy azért mert egy mocskos üzleti gyakorlatot folytató ogliopól piacon vezető és a jó fiú szerepében tetszelgő cég (itt most a Valve) ami foggal körömmel meg akarja tartani vezető pozícióját egy távoli fenyegetést jelentő de nála sokkal erősebb de nem közvetlen rivális ellen (ez lenne a MS aki persze hasonlóan mocskos üzleti gyakorlatokat folytatott korábban és kisebb mértékben nyilván mostanában is, és ezért kénytelen betölteni az ügyeletes rosszfiú szerepet) csak azért mert a zászlajára tűzi a "Linux" meg "szabad" szavakat még nem kell automatikusan tapsolni.

    Az hogy valami "Linux" meg "free as sex" az még nem lehet önmagában érv egy vitában, hogy valami miért jó.

    Ezen felül a Linuxos gaming erősítése szemmel láthatóan a Valve szívügye (amibe ennek ellenére a hangoskodáson kívül tényleges $$-t még nem fektettek) mert ezen keresztül akarják magukat a Windowstól jobban függetleníteni, két platformon állni. Nos az nagyon szép és jó, de nem látom, hogy azért mert valami jó a Valve-nak, miért lenne az jó egy átlagos gémernek, a gaming piacnak vagy mondjuk ezeken belül nekem.

    A PC gaming nagyon szabadon és jól működik mióta megírták x86-ra az első játékot -mikor még Gabe is csak kisiskolás volt- és még most is a PC a legszabadabb videójáték platform. Linuxszal vagy anélkül. A Valve ehhez annyit tett hozzá, hogy saját platformjukra sikerült összpontosítaniuk az iparág szinte teljes disztribúciós forgalmát és ennek erejére alapozva szakítanak minden nem Valve játékon 30%-ot.

    [ Szerkesztve ]

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz CPT.Pirk #98 üzenetére

    ezt viszont kijavítanám, mert a SteamOS fejlesztése felszínre hozott egy csomó problémát amin azóta sokat dolgoztak, elég csak az OpenGL problémáit említeni amiből először az OpenGL next, majd a Vulkan lett.

    Ez igaz, ettől függetlenül egy vállalat elkötelezettségét én elsősorban abban mérném, mennyi munkaórát ölnek valamibe és nem abban (a Linux számár most egyébként pozitív dologban) hogy ráirányítják a figyelmet valamire azért hogy mások dolgozzanak rajta. Ami persze nagyon szép és nagyon jó, de nem konkrét energiabefektetés. Inkább olyasmi mint amikor valaki elkezd nagy hangon ordítani a lelkes hallgatóságának, hogy "ezt meg az meg kéne csinálni".

    A SteamOS-be és a Steamboxba amelyek ugye a Valve gyermekei voltak, a Valve konkrétan alig tett bele munkát. Erről volt is valami nyilatkozatuk (már nem tudom előkeríteni, tehát vagy elhiszed vagy nem), szabadon idézve: "Kár hogy nem futottak be, de végül is nem olyan nagy baj, mert igazából nem öltünk bele pénzt".

    Oké, és előtte/közben a SteamOS-ről károgott a szakma éveken keresztül, másról sem lehetett hallani csak arról, hogy itt mekkora játékos kánaán lesz... :U

    Nekem az ilyesmi nem szimpi és ezek után nem nagyon tudom elképzelni, hogy most komolyabban gondolnák.

    [ Szerkesztve ]

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz attila9988 #126 üzenetére

    Fordítva gondolkozol... :) (ilyen magyar vállalkozó logikával... sajnos)
    Az nem úgy van, hogy én vagyok a sikeres vállalat, és ha valami már sikeres, akkor beleugrok, és utána én leszek a legjobb.

    Naív gondolatok. A realitás az, hogy a Valve egy nagyon sikeresen managelt cég. Sok más nagyon sikeres céghez hasonlóan folyamatosan keresik a kínálkozó lehetőségeket, de saját pénzüket ha csak lehet nem fektetik bele egy-egy projektbe, csak ha nagyon muszáj vagy ha nagyon biztosak a dolgukban. ezen felül az összes ezen a területen ténylegesen sikeres cég igyekezik nem a teljes értékű játékok által generált fluktuáló bevételekre (pünkösdi királyság), hanem valami platform vagy IP által biztosított nehezen megkerülhető pozícióból állandó, kiszámítható bevételt generálni. Fordítva is igaz: arányaiban nagyon kevés cég lesz úgy hosszú távon sikeres, hogy saját pénzüket kockáztatják egy jó ötlet birtokában.

    A Valve-ra mindkettő jellemző, már a kezdetek óta. A Half-Life franchise (ami pozíciót teremtett a Steam felfuttatásához) sem az ő egyedüli érdemük és nem ők voltak az egyetlenek akik finanszírozták a projektet és nem ők adták hozzá a kockázati tőke egészét. a sztorira már nem emlékszem pontosan, de volt ott egy Vivendi aki részt vett a finanszírozásban, marketingben és dobozos értékesítésben, miközben a Valve megteremtette az online platformot (ami elszipkázta a Vivendi dobozos értékesítését). A Vivendi, nyilván anno managerek és marketingesek gyülekezete nyilván nem látta akkoriban, milyen veszélyt is jelent egy párhuzamos, nem saját kézben lévő online értékesítési platform az ő üzleti modelljükre. Ez után jogi csata kerekedett, amiben a Valve biztosította magának, hogy a Vivenditől korábban megszerzett franchise jogot (ami NEM volt mindig az övék) ők egyedül használhassák tovább.

    Szóval így indult az egész Steam, nem sok köze volt a saját pénz kockáztatásához. Azt nem mondom, hogy lopás volt, de véleményes a dolog.

    Jelenleg a Valve játékfejlesztő-kiadó cégből teljes mértékben átpozícionálta magát egy a platform erejére és megkerülhetetlenségére alapozó, értékesítési jutalékból élő, a bevételekhez mérten minimális innovációt felmutató platformtulajdonossá. Talán az összes szoftvercég közül a Valve-nak van a legmagasabb egy dolgozóra eső árbevétele (igen, több mint az MS-nek, az SAP-nak, IBM-nek, Oracle-nek a Google-nak meg az Apple-nak). Totál nem értem a sok szoftverkommunista (itt most nem rád gondolok) hogyan tudja ezt a világképébe beilleszteni.

    Jó példa erre a masszívan kockázatkerülő, de a kiépített pozíciókat bebetonozó és abból konstans hasznot húzni igyekvő hozzáállásra mondjuk a DOTA2:

    A DOTA a Blizzard féle WC3-ra épülő community mod volt. A fejlesztést 1-2 community ember végezte (ezekhez nem volt köze a Blizzardnak) a marketingben viszont miután a közösség felkapta a DOTA-t jelentősen részt vett a Blizz is illetve egyéb koreai szervezetek, mivel a DOTA-t beemelték az e-sport repertoárba (Blizzcon, WCG) ezek bizony masszívan előfinanszírozott rendezvények.

    Nah a Valve leszerződött a DOTA mod egyik készítőjével (valami Frogg) illetve levédette a DOTA2 nevet mint sajátját. Mindezt úgy hogy "A DOTA a communitié" meg "mi csak megvalósítjuk a DOTA új generációját, mert ezt igényli a nép" jelszavak mögé bújva, természetesen a teljes IP-tulajdonjogot és a hasznot magának követelve. Nem tudom ismerős-e a helyzet? Lett is nagy jogi perpatvar a Blizzardal, de a Valve-nek hasonlóan a HL esetéhez, most is sikerült megszerezni egy fontos IP-hez a tulajdonjogot.

    A DOTA2 jött, látott és győzött. Jelenleg a DOTA2 a Valve egyik legnagyobb fejőstehene a Steamet leszámítva, népszerűek a "community created skinek" ezek a Valve-val munkajogi kapcsolatban nem álló emberek készítik, mégpedig úgy hogy először elkészítik a munkát, és ha a Valve-nak tetszik amit csináltak (ha nem tetszik akkor nem látnak semennyi pénzt) akkor kapnak a skinek utáni bevételből 25%-ot (a Valve 75%-ot) illetve csak kaptak, mert a Valve egy verseny előtt (ilyenkor van nagy forgalma ezeknek) mikor a munkák már készen voltak, megváltoztatta az arányt 12,5%-87,5%-ra, elfogadod vagy elhúzol alapon. A Valve zéró előfinanszírozást végez és a haszon döntő többségét zsebre rakja. Meg még annál is többet, mert mindig vannak ocsmány erőből-elveszem húzásaik.

    Nah szóval mit akarok ebből kihozni: A sikeres cégek ha csak lehet nem kockáztatják a saját pénüket, a sikert maguknak követelik és ráülnek amennyire csak lehet. Szerinted a Microsoft az MS-DOS fejlesztésekor (onnan indult az egész Win32+Office ökoszisztéma) vagy az Intel a 808x tervezésekor kockáztatott? Gyakorlatilag semmit nem kockáztattak és egy-egy saját platform nőtt ki a dologból (az IBM kárára).

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák