Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #54625216

    törölt tag

    válasz ddekany #8 üzenetére

    " Eddig se tiltotta törvény ám."

    Konkrétan FAA engedély kell rá, hogy egy magáncég embereket utaztathasson a járművén. Föld körüli pályára egyedül a SpaceX-nek van ilyen engedélye az USA-ban (mivel a Boeing űrhajója még mindig a teszt fázisban tart).

    "A pénzt oda lehet adni csendesen is"

    Ez nem adományozás volt, hanem adomány gyűjtés. Persze azt is lehet csendesen csinálni, csak úgy kevésbé hatékony. Ráadásul itt nem csak közvetlen felajánlásokról van szó, hanem a Netflix által forgatott dokumentumfilm jogdíjairól is.

    "De azért ezeket a normális helyen irreleváns tényeket 100x elismételték."

    Miért lennének ezek irreleváns tények?
    Még akár 20-30 évvel ezelőtt is teljesen lehetetlen lett volna, hogy:
    - akármennyi pénzed is van, bérelsz egy űrhajót és negyedmagaddal három napig keringsz a Föld körül
    - hogy egy amatőr kisebbségi színes bőrű nő, aki nem milliárdos valaha is az űrbe jusson
    - hogy egy amatőr rák túlélő, aki nem milliárdos valaha is az űrbe jusson
    És mindebből egy gyerekkórház $210 milliót profitáljon.

    Arról nem is beszélve, hogy ez az út bebizonyította, hogy a civil űrhajózás már valóban elérhető lehetőség bárki előtt, aki meg tudja fizetni.

    [ Szerkesztve ]

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Tigerclaw #38 üzenetére

    Az űrturizmus azért fontos, mert az űrtechnológiát fejleszteni és tesztelni kell, ami brutális költség.
    Na most lehet választani, hogy mindezt jól kiépített korrupciós csatornákon keresztül, 100x költségekkel teszik állami pénzből (tetű lassan), vagy magáncégek részben saját tőkéből, részben meg gazdag emberek befizetéseiből, akik cserébe tesztalanyai lehetnek a kísérleti technológiának.

    Üzemanyag:
    Jelenleg kerozin meghajtásúak a rakéták, mert az a legolcsóbb és a legjobb az energia sűrűsége, de már dolgoznak az új meghajtásokon, mivel a Hold és Mars missziók során ott helyben szeretnék előállítani az üzemanyagot.
    A Blue Origin fejlesztés alatt álló B-4 hajtóműve hidrogén+oxigén hajtású, a Starship metán+oxigén, amiből a metánt napenergiával fogják előállítani CO2-ből és vízből, így a környezeti lábnyoma minimális lesz, mert ami CO2-t a légkörbe juttat, azt előzőleg onnan vonják ki. A metán előnye a hidrogénnel szemben, hogy alacsonyabb hőmérsékleten folyékony, így olcsóbb előállítani és tárolni, kisebb a robbanás veszély és jobb az eneriga sűrűsége.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz ddekany #47 üzenetére

    "Biztosan lényegesen felhasználóbarátabb a rendszer, mint régen."

    Konkrétan az egész rendszer önműködő vagy távvezérléssel üzemel (az ISS dokkolás is tök automatikus), az űrhajó személyzete csak felügyeli a folyamatot, hogy technikai gubanc estén közbeléphessenek.

    "Meg hát fél év kiképzés, na."

    A kiképzés a vészhelyzeti protokollok begyakorlásához kell, illetve hogy bírják a fizikai terhelést, nem a rendszer irányításához.

    "És még ott volt a SpaceX-nél az a teremnyi ember, meg akiket nem látsz, aki folyamatosan résen voltak. Eszem ágában sincs lebecsülni a dolog technikai vetületét, csak a retorika zsibbasztó, hogy innentől "bárki" mehet."

    Egy repülőtéren is több ezer ember dolgozik és repülőgépet sem vezethetsz kiképzés nélkül, de attól még bátran kijelenthetjük, hogy bárki repülhet mint utas.
    A SpaceX gyakorlatilag eljutott erre a szintre, csak mivel a Dragont profi űrhajósoknak fejlesztették az ISS missziókhoz, így nincs elkülönítve a pilóta és az utas, és a saját érdekében mindenkinek tudnia kell, hogy mi a teendő vészhelyzetben, ami némileg több, mint egy autó vagy repülőgép esetében.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz ddekany #53 üzenetére

    A jövőben drasztikusan csökkenni fognak az űrbe jutás költségei.
    Starship-el pl. max. 100 embert tudnak majd felvinni kb. $2-$10 millió , azaz $20-100ezer / fő költségen. Ez már magánrepülő bérlés kategória.
    Nyilván nem holnap, de kb. 10-20 éves távlatban már reális.
    Szvsz 5 éven belül meg fogják oldani 10-20 ember felküldését $100 millió alatt, amiből 5-15 már valóban csak utasként vesz részt a műsorban.
    A mostani út azért fontos, mert bebizonyították, hogy egyáltalán meg lehet csinálni és van rá kereslet.

    "Vagy ha kell súlytalanság kutatáshoz cégeknek, akkor egy ilyen körút talán költséghatékonyabb mint az ISS-re felküldés."

    A jelenlegi terv az, hogy fokozatosan privát modulokat aggatnak az ISS-re addig, amíg azok önállóan is képesek működni, aztán leválasztják az egészet az ISS-ről, amit így végre le lehet selejtezni. A mikrogravitációs kutatásokat pedig teljesen átveszi a privát szektor a NASA-tól, ami - hasonlóan a rakéta üzletághoz - már csak mint megrendelő lesz jelen a piacon.

    "Szóval nekem semmi gondom nincs ezzel, csak a sok BS-el amit parasztnak mutatnak."

    Az USA-ban teljesen máshogy látják az űrkutatást, mint a világ többi részén. Nekik fontos része a nemzeti önbecsülésnek, elvégre már gyerekkoruk óta azt nyomatják, hogy ők az a nemzet, ami embert küldött a Holdra. A hype pedig keményen az USA belpolitika része, különben nem nagyon tudnák lenyomni a társadalom torkán, hogy százmilliárdokat költenek NASA projektekre, amikből a többség egy szót sem ért.
    Tehát ők erre a fajta "ömlengésre" vannak kondicionálva, ezért bármi, ami eredmény az USA űrkutatásában ilyen stílusban jelenik meg a médiában.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Syl #58 üzenetére

    Projekt költségekről beszéltem, nem éves költségvetésről.
    Az ISS pl. 2010-ig 150 milliárdba került az USA-nak.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz ddekany #65 üzenetére

    "Bár olyan szempontból, hogy milyen jellegű megrendelések lehetnek, szinte mindegy is... ilyesmi beteg összeg."

    Na most képzeld el azt a csókát, aki $28 milliót fizetett aukción egy 10 perces suborbital utazásért Jeff Bezossal. ;]

Új hozzászólás Aktív témák