Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • lenox

    veterán

    válasz Dare2Live #79 üzenetére

    A sony mostanaban full 4k workflowt mutogat mindenhol (utoljara interbee-n), szoval szerintem jonnek a filmek. De mondjuk az meg messze van, hogy az A kategoria nagy resze 4k-s legyen.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Dare2Live #79 üzenetére

    Igen kihagytam a nézési távolságot, de írtam például 23-24" méretű monitort is, melynél be lehet lőni egy átlagos távolságot. De igazad van (ahogy a másik kollégának is aki megjegyezte), hogy ezt nem írtam le külön.

    A Japan Display (több japán gyártó közös konzorciuma, melyben a Sony, Hitachi, stb cégek vannak) már bemutatott egy 600+ PPI képernyőt (2,3" - 1280×800), melynél már a nézési távolság is irreleváns, mert ha belehajolsz sem vagy képes elkülöníteni a pixeleket. Ez a 600+ PPI majd a 8K felbontással lehet reális egy ma átlagosnak mondható képernyőméret mellett (akár televízió esetében is, mert a 33 megapixel elég sok pixelt jelent). Ezek arra is alkalmasak már, hogy például a papír alapú fénykép felbontóképességével vegyék fel a versenyt. Ezért sem lehet azt mondani, hogy ez csak arról szól, hogy vegyük meg az újat, drágát és a gyártók értelmetlen költekezésbe akarnak minket hajszolni, mert ne csak a televíziós, házimozis vagy videojátékos felhasználásból induljunk ki.

    Ki tudja mi lesz 8-10 év múlva mikor a 4K után a 8K-ról fogunk ugyan így vitatkozni... alig pár éve azt sem tudtuk mi az a táblagép, most meg már nem csak magazinokat lapozgatunk rajtuk, hanem olyan felbontás mellett tesszük, mintha egy nyomdai kiadvány lenne. Retina iPad-en ránézel egy erre optimalizált magazin fotóira és... hát és... :) Látványos és kész, pedig itt még mindig nem beszélünk olyan PPI értékekről, melyek tényleg túl vannak az emberi szem felbontóképességén az átlagos szemlélési távolságból. Az enyémen például nincs túl (talán majd ha romlik a szemem, akkor).

    4K tartalmak:

    A Sony/Paramount páros (és a hozzájuk közeli partner stúdiók) azért is érdekesek, mert ezek egészen biztosan forgatnak RED és más 4K kamerákkal. A Sony Entertainment a gyökerei ellenére nem csak Sony kamerákat alkalmaz, de azt is hozzá kell tenni, hogy már a Sony is rendelkezik 4K digitális mozis kamerákkal (méghozzá igen brutális darabokkal, például a nemrég bemutatott CineAlta F55 nagyon csúnyán brutális, csorog is utána a nyálam, de 40 ezer dollár nem kevés pénz egy olyan rendszerért). Tartalom van, de nem adják még ki. Mellesleg a Sony is mutatott már be saját 4K Bravia televíziót, saját demó videókkal.

    Azt kell látni, hogy a nagy víz túloldalán a filmgyártás epicentrumában pont az hozta meg a digitális forgatásra a hajlandóságot, hogy megjelentek a 4K (és több, mint 4K) felbontású kamerák, melyek ezek mellett dinamikában is megközelítik az analógot. Ez pedig nem pár hónapja, hanem már hosszú évekkel ezelőtt történt. A RED ONE rendszert 2006-ban jelentették be és 2007 óta forgalmazzák és ez már akkor tudta a 4K felbontást. Kapott is sok stúdió belőle ajándékba (például egy pár tucatot a Hobbit csapata, melynél meg is szívta a RED, mert majdnem kaszálták a produkciót a forgatás megkezdése előtt, de néhány évnyi állás után mégis megcsinálták), ez pedig üzletileg veszettül bejött nekik. A digitálisan forgatott mozifilmek, melyek 1080p FHD-ban jelentek meg Blu-Ray-en, jó eséllyel eleve 4K-ra forogtak, mert a filmrendezőknek (illetve főleg az operatőreiknek) igen erős ellenérzéseik voltak a csak 2K (illetve 1080i/p) kamerákkal szemben, ezért ezek még nem voltak képesek komoly alternatívát nyújtani az analóggal szemben, legfeljebb csak az alacsonyabb költségvetésű produkciókban.

    A 1080p váltás pedig csak nálunk nyögvenyelős. Mit gondolsz, az USA-ban még aggódik valaki azért, hogy mikor lesz elég tartalom Full HD-ra? Ők már rég nem agyalnak ezen, mert már a televízióból, online on-demand szolgáltatásokból és lemezen is hozzájutnak szinte minden tartalomhoz. Ne Magyarországból indulj ki! Korábban is leírtam, hogy nálunk a 720p HD-ra majd akkor áll át az RTL Klub, mikor a világ más tájain már a 4K lesz a standard.

    Az egyetemen az egyik tanárom a HD műsor szolgáltatásért felelős bizottság egyik tagja volt. Öröm volt mindig hallgatni a történeteit arról, hogy milyen messze vagyunk attól, ami az USA-ban már évek óta alapvető. Nálunk a felek egymásra várnak... a fogyasztó arra vár, hogy legyen tartalom, a szolgáltató meg arra, hogy legyen elég fogyasztó. Ennek a kettőnek együtt kellene fejlődnie és nem egymásra várni.

    Én meg majd megveszem a 4K monitort és televíziót amikor már elfogadható áron lesz, akkor is ha magyarhonban nem lesz hozzá saját tartalom, mert külföldről minden beszerezhető. Az eBay, olcsó házhozszállítás és az on-demand disztribúció korában élünk. Nálunk még a magyar filmek is csak alig jönnek ki Blu-Ray-re... megjelenik egy film és jó esetben DVD kópiára kerül, de jellemzőbb, hogy semmilyen fizikai terjesztésre nem kerül, mert úgysem térülne meg a gyártás költsége, helyette bekerül egy on-demand csomagba (pl: UPC és T-Home videótár), de jellemzően oda sem HD-ban.

Új hozzászólás Aktív témák