- Itt vannak az Apacer Intel és AMD profilokkal konfigurált DDR5 tuningmemóriái
- 14 az 1-ben USB4 dokkoló jött a Razer fémjelzésével
- Asztali használathoz tervezett, masszív kapacitású külső SSD a Team Grouptól
- Egyelőre nem tervez Lunar Lake-hez hasonló dizájnt az AMD
- Két MSI alaplapban is leégett az AMD új Ryzenje
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Vezetékes FEJhallgatók
- Teszten a SteelSeries Apex Pro Gen 3 billentyűzet
- Gaming notebook topik
- Milyen TV-t vegyek?
- Nem indul és mi a baja a gépemnek topik
- Objektívek topikja
- Intel Core Ultra 3, Core Ultra 5, Ultra 7, Ultra 9 "Arrow Lake" LGA 1851
- Apple asztali gépek
- Androidos tablet topic
Új hozzászólás Aktív témák
-
dabadab
titán
"A szem kapcsán pedig szerintem arról van szó, hogy míg a kamera / tv az egész képen egyben kezel egy kontraszt értéket, addig a szem lokálisan képes kezelni."
Nem, a szem ilyen szempontból semmi extrát nem tud, tulajdonképpen pont ugyanúgy működik, mint a fényképezőgép. Viszont ez nem tűnik fel, ugyanis mivel csak egy nagyon kis területen látunk valójában (az éleslátás nagyjából egy 1 fokos területre korlátozódik), ezért a szemünk állandóan pásztáz és eközben a pupilla is tud alkalmazkodni a helyi fényviszonyokhoz - szóval az emberi látás alapvetően sokkal inkább úgy működik, mint a fényképes HDR: egy csomó képből rak össze egyet.
DRM is theft
-
Depression
veterán
Remélem tényleg megoldják, hogy tv-n nézett napfogyatkozás során a fél világ szemkárosodást szenved.
Orr alatt hordott szájmaszk pont annyit ér, mint a herére húzott koton.
-
lajthabalazs
senior tag
Pontosan
Annyi kiegészítéssel, hogy a több expozícióból egy kép csak egy a több HDR rögzítési eljárás közül. Például lehet szétosztani a fényt, és különböző érzékenységű filmekre irányítani, vagy különböző intenzitású szűrőkön áteresztve juttatni a szenzorokra.
(#52) Depression
Ki lehetne számolni, hogy hány wattnyi LED fényteljesítmény kellene ahhoz pixelenként, de szerintem annyit nem fognak beépíteni, mert ha technikailag lehetséges is FFFFF energia-minősítést kapnának a panelek. A technológia hasznosságával kapcsolatban én is szkeptikus vagyok. Hiszen ha nagyon világos a kép, akkor nagyon világos a szoba, és akkor nagyon világos a fekete, és oda a kontraszt egy komolyabb méretü kijelző esetén. Valószínüleg ez is olyan lesz, mint a 3D, a jelenetek 99%-ánál szinte észre sem lehet venni, és lesz 2-3 "HDR moment" amikor megdolgoztatják a pupillát.
[ Szerkesztve ]
-
azbest
félisten
Nem az éleslátásról beszéltem. A kurzuson a terem oldalán lévő ablak volt a példa. Ha kényképet csinálsz, akkor vagy az ablak ég be, vagy a szoba lesz sötét. Egy igazi kamerával is demonstrálta az előadást tartó operatőr. A világításnál ezt különböző fényekkel és derítéssel ellensúlyozzák, hogy a kültér világosságához felemelik a beltért világosságát.
Nézz valamit a beltérben úgy, hogy ott van a periférián a kültér képe is. Nem kell mozgatnod a szemed ahhoz, hogy a külteret is beégés nélkül lásd miközben a betér sem sötétül el.
De lehetne másik példa ha derűs napsütésben a nappal a háta mögött áll veled szemben valaki. Ha ezt filmezed, akkor a világos háttér előtt csak egy sötét alak látszik a képen derítés nélkül. Szabad szemmel viszont jól látod a környezethez képest sötét alak részleteit is.
Itt egy remek példa a lokális kontrasztra
-
-
azbest
félisten
érdekességképpen lefotóztam az eredeti képet kétféle módon, majd kivágtam a középső csíkot, ami eredetileg valójában egyszínű, csak a szem dolgozza fel úgy, hogy a bal oldal világosabbnak tűnik.
Felül a sima fotó, alul a hdr fotó kivágása.
A két szélén a betekintési szög miatt lehet kicsit elszíneződve, de azért remekül látszik a hdr hatás, amihez hasonlóan a szem is "becsapódik" az eredeti képet nézve. Bárki megismételheti, innen az eredeti kép
(#55) mzso
Mi? Ha egy picit utánaolvasnál a témának legalább...[ Szerkesztve ]
-
tundra
tag
Nincs baj a 10 bittel, sőt. Csak ez megint a marketingesek műve. A HDR lesz a hívószó, bármit is jelentsen.
Megnéztem a Bluray UHD formátum technikai leírását és sajnálattal vettem tudomásul, hogy a chroma subsampling marad 4:2:0.
Nem 10bit kellett volna, hanem legalább 4:2:2. És végre a valódi hd felbontáshoz is közelebb kerültünk volna. Azt a plussz bitrátát nem 10 bitre kéne használni, hanem 4:2:2-re.
Bocs, hogy nem fejtem ki, aki tudja miről van szó az érti, aki meg nem, az jobb is ha nem tudja.
Sajnos még mindig tartja magát az a trend, hogy a fogyasztói videotechnikát erősen le kell butítani a pro vonalhoz képest.[ Szerkesztve ]
-
tundra
tag
Kár volt beleugatnom. Most nézem, hogy az UHD BLURAY 4:4:4-es chromát is tudni fog. (persze tartalomfüggő) El se hiszem. Ez hihetetlen.
UHD felbontás, 4:4:4-es chroma, 10 bites színmélység!
Gyerekek ez minőségi ugrás lesz a hd BluRay-hez képest.
Ha csak hd felbontású tartalmat adnak ki rajta, az is kategóriákkal lehet jobb, mint a sima Bluray verzió. -
tundra
tag
Van egy kis probléma.
Idézet a hdmi.org oldalról:
"Does HDMI 2.0 support BT.2020 (rec.2020) colorimetry?
Yes. HDMI 2.0 includes support for BT.2020 Colorimetry with 10 or more bits of color depth.
Video Formats defined in BT.2020 and supported by HDMI 2.0 specification:
– 2160p, 10/12 bits, 24/25/30Hz, RGB/4:2:2/4:4:4
– 2160p, 10/12 bits, 50/60Hz, 4:2:0/4:2:2" -
mzso
veterán
A 4:4:4-hez nem igazán kell több bitrate modern enkóderrel. A blu-ray-eken eleve bitrate pazarlás megy. 4:4:4-vel, 60-120Hz-el legalább lenne értelme. Ha ehhez még az UHD-t is hozzáadod talán már kevés lenne. De lehet, hogy valami jól optimalizált HEVC enkóderrel (ami még nincs) még így is jó minőséget tudnának kicsikarni blu-ray méretből. (Exktráknak meg jöhet egy másik lemez.)
-
tundra
tag
Hivatalosan a BluRay szövetség még nem tette közzé az UHD BluRay műszaki specifikációját, csak sajtóhírek szintjén közölnek részleteket. Ezekben pedig nagyon sok az ellentmondás. Egyes cikkek kész tényként kezelik a 4:4:4-et, más cikkek szerint meg a HDMI 2.0 szűkös sávszélessége nem teszi lehetővé a 4:4:4 és a 10 bit együttes alkalmazását 50 és 60 Hz-en. És előkerült egy állítólagosan kiszivárgot táblázat is, amin az áll, hogy a chroma supsampling fixen 4:2:0. Szóval még nagyon zavaros az egész.
-
flugi
tag
jól értem, hogy a divatos HDR betűszó itt annyit jelent, hogy egy átlag 12 bites szenzor nyers képét majd meg lehet nézni kijelzőn is?
Eddig a legjobb definíció a HDR-re az volt, hogy olyan dinamikatartományú kép, amit nem lehet megnézni, mert nincs hozzá kijelző És persze tömegek keverik össze a tonemappinggel gyártott képekkel, meg a dinamikus világosítással, meg a többi dologgal, amire már marketingesek ráhúzták a HDR betűszót.
-
lajthabalazs
senior tag
Meg a hozzá tartozó nagyobb dinamika tartományú, a mostani LCD TV-knél 10-20x fényesebb kijelzők pixelenkénti háttérvilágítással.
A zseniális a dologban, hogy megvetetik a felhasználókkal a drága kijelzőt azért, hogy a tartalomelőállítás legyen sokkal egyszerűbb. Eddig szenvedtek azzal, hogy a HDR világot "hűen" ábrázoló SDR képeket csináljanak. Most csak kell egy drágább HDR képes kamera, és a világítás, szűrők és tónussal, intenzitással kapcsolatos utómunkálatoknak búcsút lehet mondani: a néző a valóságot kapja a HDR kijelzőjén.
-
titán
válasz lajthabalazs #75 üzenetére
Minden épkézláb kamera "HDR" képes, tehát nagyobb a dinamikatartománya, mint egy bármilyen kijelzőnek, nagyobb, mint a most érkező szabvány.
Ez akár jó is lehetne. De nem várok sokat. Úgyis csak a digitális dinamika lesz nagy, a kijelzőn megjelenő kép valós dinamikája úgyis jóval kisebb lesz. Pont mint hifinél. A digitális szabvány 24/32 bitet (144/192 dB) tud már évek-évtizedek óta (az annó negyed millás régi DAC-om már 2003-ban tudott 192/24-t), míg az a hifi rendszer, ami képes átvinni akár 15 bitet (90dB-t) analógon láncon át a fülig, az többmilliós tétel.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz lajthabalazs #77 üzenetére
Nem. Én 1 expozícióról beszélek. Egy mai random szenzor (FT méret és fölötte) saját dinamikája 12 bitet meghaladja.
Például Olympus E-M5 II: 12,4 bit [link]
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
lajthabalazs
senior tag
-
titán
válasz lajthabalazs #81 üzenetére
Egy Sony A7S még ISO6400-on is 10 bit fölött van. Szóval a képanyag elkészítése lesz a legkisebb probléma. Megjeleníteni, na az nem megy most sem rendesen
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
gepzene
csendes tag
Töménység alert: néhol kissé szögletes mondatok következnek!
Az AC3 hangstreamnek van egy olyanja, hogy hangosságinformáció, általában a DRC használja a lejátszókban. A DRC annyit tesz, hogy Dynamic Range Compression. A Dolby eljárása annyiból áll, hogy a tök jóra kevert hangsáv rövid időközönként tartalmaz egy pillanatnyi hangosságinformációt, amit azért célszerű így előre elmentve mellédobni, mert így a helyi implementációktól függetlenül, megfelelő számítási teljesítménnyel és nem valósidőben ott egy egységes "hangossággörbe", ami tényleg elég hű ahhoz, hogy a dinamikatartomány beállítására lehessen úgy használni, hogy semmi kellemetlen mellékhatás ne jöjjön elő. Mint egy frame-enkénti ReplayGain infó. A lejátszó dolga egy egyszerű szorzás elvégzése a megfelelő időpontokban, és hogy a köztes mintákon szabvány szerint interpolálva pár környező DRC értéket előállítsa a megfelelő szorzót. Ez nem valami számításigényes, és ezt inkább odalöki a Dolby kész implementációként, mint a házi RMS-mérő algoritmusát.
Amikor halkan nézzük a filmünket, akkor ahhoz, hogy a halk részek ne vesszenek a csendbe, kb egy 30dB dinamikatartomány-szűkítés kelleni fog. Ha zajban akarjuk hallani a halk részeket, akkor is ilyesmi a helyzet. Ha pedig hatalmas motyónk van, akkor megfelelő lejátszón (ami ezzel szabványon kívüli) egy szűk 15dB-t még büntetlenül rádobhatunk a legtöbb film hanganyagára, hogy egyébként is igazán jól kevert hangsáv esetén a párbeszédekre már fülelni kelljen, az akció után meg muszáj legyen üveges tekintettel belehúzni a sörbe vagy kétszer.
Miért részletezem ezt ennyire? Szerintem alapjában véve ugyanerről van szó, csak a fényerő dinamikatartománya a probléma. A képvisszaadás dinamikatartománya túl szűk, pont mint a kis hangerejű lejátszásé vagy a zajos környezeté. A különbség abban áll, hogy ezen kell élvezhetővé matekozni a sötét és világos részeket, és itt nem elég a dinamikatartomány (kontraszt) csökkentése (amit a panel grátisz meg is oldott nekünk) hanem a részletgazdag területeket jó lenne a szem számára hasonlóan részletgazdagnak megőrizni. Biztos vagyok benne, hogy itt előkerül egy szem-modell azért, és épp nem az a cél, hogy most mindenki pupillareflexe ki legyen gyúrva végre. Igazi fantáziát úgy látnék benne, hogy környezeti megvilágítástól függően, az emberi látás ismert sajátosságai alapján, a kijelző határain belül képes lenne a HDR formátumban (sokbitesen vagy lebegőpontosan) streamelt (vagy HDR kísérőinformációval ellátott) képet úgy lekonvertálni megjeleníthetőre, hogy mi azt éjjel-nappal minél hasonlóbbnak ítélhessük ahhoz, amit ha mi magunk lennénk a kamera helyén, a saját szemünkkel is látnánk.
Asszem imádkozzunk együtt, hogy ez még a mi életünkben sikerüljön legalább színhűen!
-
raskolnikoff
őstag
Ez az összehasonlító kép már röhejes
A gazdasági válság és az emelkedő energiaárak miatt arra kényszerültünk, hogy kikapcsoljuk a fényt az alagút végén. A kellemetlenségért elnézést kérünk.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
Állásajánlatok
Cég: HC Pointer Kft.
Város: Pécs
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest