- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Furcsa EPYC CPU-kkal készül az AMD
- Milyen CPU léghűtést vegyek?
- Milyen videókártyát?
- Milyen TV-t vegyek?
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- OLED TV topic
- SSD kibeszélő
- AMD Navi Radeon™ RX 6xxx sorozat
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
Hirdetés
-
Augusztustól nagyot változik a Shein élete
it Onnantól kezdve lesz a platformra érvényes az EU-ban a DSA, így számos kötelezettséget vesz a vállára a Shein.
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
-
Mozgásban a 33 Immortals
gp A legújabb bemutatóban egy boss harcot láthatunk a készülő roguelike játékból.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Az A.I. szerint az az óra pontosabb amelyik naponta 2x a pontos időt mutatja (ez az álló analóg óra) mintsem amelyik késik 2 másodpercet.
Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat [175cm/104kg.]
-
kikikirly
senior tag
Gondolom azon sofőrökkel összevetve akik nem használnak semmilyen vezetés segítő rendszert, lévén ez nem Tesla privilégium, más márkák autóiba is van(pláne abban az árkategóriában).
Jó lenne látni statisztikát mit duda Tesla Autópilot VS többi gyártó vezetés segítő rendszere felmutatni. -
mjani1172
addikt
Tesla aktív autopilot rendszere is sokkal jobb, mint az emberi vezetők 99%-a.
Nem gondolom hogy ez valós.
A vezetők sem egyformák, és én eddig nem láttam egy normális, tempós vezetést pl városban az önvezetőktől.
Biztos, hogy jobb lesz mint a vezetők 90%a, de az még szvsz legalább 15 év. -
freeknight
őstag
Azért ez így nem igaz, a Cadillac SuperCruise rendszere például sok tekintetben fejlettebb, és nem mellesleg sokkal hülyebiztosabb, mivel a rendszer megköveteli, és ellenőrzi, hogy a szemedet az úton tartod-e. Illetve nagyon okosan nem engedélyezik az önvezetést, csak városon kívüli autópályán.
-
félisten
Ja, és elfelejtettem a lényeget: elég sok baleseti anyagot néztem úgy át, hogy vajon mi lett volna, ha van gépi segítség. Az esetek nagyon nagy többségében még az akkori, mai szemmel primitív megoldások is nagy valószínűséggel mentették volna a helyzetet.
És azért akadt profi vezető is szép számmal, aki az adott pillanatban banális hibát ejtett, amibe talán belehalt valaki.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
bambano
titán
az alapvető probléma kettős:
1. messze nem volt tisztességes és világos kommunikáció arról, hogy az autopilot micsoda. ha nem autopilot, miért nevezik autopilotnak?
2. az autóiparban eddig nem volt meg a szoftveripar rákfenéje, hogy a programozó semmiért nem vállal felelősséget. Ha egy önvezető autó önvezető módban balesetet okoz, miért a balegyben ülő humán a felelős valamivel kapcsolatban, amivel kapcsolatban nem hozott döntéseket és nem csinált semmit? Gyakorlatilag ez az első (valójában második) eset, hogy valaki olyan programkódot farag, aminek fizikailag lehetősége van gyilkolni. Akkor legyen érte felelős. A boeinget hogy elővették a 737 MAX/777 esetek miatt mostanában. Az autopilotok programozóit miért nem?Két további dolog:
1. ha a tesla szerint az autopilotja nem autopilot, akkor oldja meg, hogy ne lehessen bekapcsolni.
2. ha nem ülnek a balegyben, akkor álljon meg az autó. Azért odáig talán eljutott már az önvezetés, hogy autópályán ki tud sorolni és képes megállni.Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
#16820480
törölt tag
Hát igen, de a profi vezetők magabiztosságáról mindig az jut eszembe, amikor az Über önvezetője elütötte azt a sötétben kivilágítatlanul az autópályán keresztbe biciklit toló valakit. Azonnal jöttek a kommentek, hogy mert egy jó sofőr simán kivédte volna. Hát nem tudom, megnézve a videót, kb félúton lehetett volna a lában a fékpedál felé, amíg már a motorházon csattan az illető, annyire kevés reakcióidő volt ott. De fotelből mindenki Schumacher meg Hamilton.
freeknight: Én azt a verziót ismertem még, hogy az automata rendszer úgy vette, hogy le akar szállni a pilóta és nem engedte növelni a magasságot valamiért, így a gép szépen berepült a fákba.
Hoplitész. Ennyi erővel akkor már nem csak megáll, hanem kereshet egy alkalmas parkolót, vagy haza is viheti az utasát A lopásgátló feltételezi, hogy a tolvaj a sofőrülésben van és képes kormányozni, így ha lassul a kocsi akkor félrehúzódik esetleg vele, de legalábbis nem egy autópálya közepén kipattan és elrohan. Ennél az hírben szereplő esetnél meg olyanokat is feltételezni kell. De amúgy is, ugye nem zárult még a vizsgálat, azt sem tudni be volt-e kapcsolva egyáltalán valami automatika, ugye nem kötelező ezeket használni.
dabadab: Az amúgy azért fura, mert pont nemrég volt olyan baleset, ahol szanaszét repültek darabjai az akkunak, úgy összetörte a kocsit valaki és ott sem gyulladt ki igazából (hanem a forró akku darabok gyújtottak fel egy ágyat, ha jól emlékszem).
mjani1172: A jövőben az is lehet, hogy az autó mellé jár biztosítás, ami a gyártóra vonatkozik, nem rád.
[ Szerkesztve ]
-
bambano
titán
"A Google autói a kedvező körülmények között folyó üzemben is sokkal jobban teljesítenek, mint az emberi vezetők.": pontosan ezt mondtam én is. amire céloztam, de lehet, hogy nem ment át, hogy a google autói a NEM kedvező körülmények között pocsékul teljesítenének, ezért parancsolják ki őket a forgalomból. tehát ha van egy statisztika, hogy az ember 1 millió utaskilométerenként 5 halálos áldozatot csinált, a google meg egyet se, az nem valós, mert lehet, hogy az ember mind az 5-öt olyan időjárási körülmények között csinálta, amikor a google a garázsban dekkol. statisztikát hamisítani tudni kell, ezt már churchill is megmondta.
én meg kitartok amellett, hogy a jelenlegi rendszerek valós képességéről senkinek sincs semmilyen információja, kifejezetten és kiemelten az itt emlegetett teslának SE.
ezt még tetézi, hogy a csúnya rossz bácsiknak sokkal extrémebb ötletei vannak, mint azt bárki józanul feltételezné. például hálózatot feltörni screensaverből.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
"A jogi probléma jóval kisebb, mint amint az a bulvársajtóban megjelenik, a felelősség kérdése jogilag kifejezetten jól kezelhető ": nem, nem az.
Veszel egy procit, amiről nem tudod, hogy milyen bugok vannak benne. Ráteszel valami alap oprendszert, amiről szintén nem tudod, hogy milyen bugok vannak benne. Erre rárakod a saját fejlesztésedet, amit egy olyan rendszeren buildeltek meg, ahol musk1 volt a root jelszó, a buildelő szoftverről sem tudsz semmit, stb. stb. stb.gyakorlatilag a komplett infrastruktúra egy bazi nagy biztonsági lyuk. Erre kellene a gyártóknak felelősséget és garanciát vállalni. Ott van a hadi repülő ipar, annyira frankón üzemelnek, hogy egy komolyabb támadást mindig minimum kétszeres, de inkább háromszoros túlbiztosítással terveznek meg, mert mire felszállnak a gépek és elérik a célterületet, a túlbiztosító létszám már nincs ott. Nem lelövik, megrohad még a földön vagy visszafordul.
Ehhez képest a személyautók szoftvere még ilyen se, miközben a sorozatméret miatt nagyságrendekkel nagyobb mértékben folyik az ócsítás, mint az f-35-ösöknél (az önmagában rotfl, hogy az f-22-eseket majdnem megfürdették anno...), a szoftver fejlesztése is silányabb, de beengedik emberek közé. Amit meg okoz, mindazért a tulajdonost akarják felelőssé tenni, akinek pont semmi köze ahhoz, hogy mibe ült bele.
a kikapcsolást úgy értettem, hogy az autopilot beavatkozási lehetőségét kapcsolják ki. egy csomó autóról lehet sejteni, hogy folyamatosan megy bennük az önvezetés, csak nem ugatnak bele, és ha a sofőr mást csinál, mint amit a szoftver csinált volna, akkor megy a jelentés a központba.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
-
Márton
nagyúr
köszi, nyilván ha olyan közel jössz be elém, hogy esélyem sincs a satufékezésed miatti ütközést a lassításommal elkerülni akkor nálad a felelősség
Emlékszem, mikor meglátogattam a vidéken élő nagymamámat, azt mondta: "fiam, egy napon még emberek fogják pazarolni az idejüket arra, hogy elolvassák amit írsz"
-
bambano
titán
"A Google és a Tesla végtelen adatsorai nagyon jól definiáltak, messzemenően támogatják az ilyen szelektív adatelemzést, összehasonlítást.": nincs ilyen fogalom, hogy jól definiált. A teslák nagyjából végtelen mennyiségű adatot töltenek fel a szerverekre, egyértelműen esély sincs, hogy mindegyiket kielemezzék. A feltöltött adat zöme szemét lehet.
"Ez a semmilyen azért egy kicsit erős.": én például tanultam, hogy hogyan kell bebizonyítani egy programról, hogy helyes. Egy buborékrendezés méretű programról be is tudom bizonyítani. Az önvezetésről ezt el lehet mondani?
Tehát például van rá bizonyíték, hogy a tesla algoritmusai időben felső korlátosak? Magyarul hogy minden helyzetben befejeződik és meghozza a döntést? Van rá bizonyíték, hogy a tesla algoritmusai teljesek? Vagyis hogy minden helyzetre fel vannak készítve? Nyilvánvaló, hogy ennek az ellenkezőjére van bizonyíték, hiszen ha az algoritmusuk teljes lenne, nem töltenék fel a kocsikból a különböző helyzeteket, amikor a vezető mást csinált. Az is nyilvánvaló, hogy azokon a helyeken, ahol jó minőségű az út és sok tesla jár, az önvezetése jobban vezet, mint ahol nem. Vagyis egyes helyeken jobb, máshol rosszabb. Következéskép nem teljes.A másik, hogy jelenleg arra van bizonyíték, hogy a tesla képértelmező rendszere hibázik. Tehát az autó nem lát a szó emberi értelmében. A nyugdíjba vonuló sofőr meg igen. És a fő probléma az, hogy ha a sofőr emberi mivoltából kifolyólag téved (értsd: fáradtan vezet, nem tette fel a szemüvegét, elvonta a figyelmét a telefon) az a jelenlegi kresz szerint outlier, tervezésen kívüli esemény, amit a kresz megtartásának szigorításával lehetne kezelni. A teslánál meg tervezési tény, hogy az autó nem lát. És ezen nem tudsz változtatni, mert nem tudnak jobb látást faragni bele. A teslában nincs mesterséges intelligencia (nem is lehetne, hiszen olyan nem létezik), hanem statisztikai módszerekkel hoz döntéseket. Nem azt tanulja meg, hogy mit lát és annak megfelelően a szabályrendszer szerint mit kell cselekednie, hanem azt, hogy amit lát, az az adatbázisa szerint melyik esetre hasonlít, és azt hogy kezelték. Oszt ha nekimegyünk a kínai autópályára ráborult kamionra, akkor nekimegyünk.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
mjani1172
addikt
Ne haragudj, de a statisztikából nem lehet mindenre következtetni.Kiragadsz egy részletet és arra ráhúzol mindent.
Teljesen más a Tesla helyzete, mások a körülmények, mások a tulajok, a felhasználás módja, más a vezetési stílus. (és nem mindenben jobb, legtöbbször bosszantóan lassú) Persze, hogy kevesebb hibát okoz.
Pl: A pótos IFA a leggyorsabb, mert záróvonalnál mindig az van a sor elején.
És azzal sem értek egyet,hogy mindenki béna.......
Az hogy rossz a képzés, és rossz az irány az megint új vita lehet.[ Szerkesztve ]
-
btprg
senior tag
Ezekkel a statisztikai dolgokkal jó nagyot lehet csúsztatni. Statisztikailag lehet mindenben jobb (azért kíváncsi lennék milyen laboratóriumi statisztika ez), de az önálló vezetésre alkalmatlan, és még nagyon sokáig (vagy örökre) az is lesz, így viszont nincs nagy előnye.
Kicsit olyan, mintha a multifunkciós konyhai robotgépről próbálná valaki bizonygatni, hogy lassan ki fogja váltani a szakácsot, mert jobban aprít, jobban pürésít, jobban szeletel mint az ember. És azt jótékonyan kifelejtené a történetből, hogy ez csak egy része a főzésnek, az egész feladat végrehajtásának képességétől még fényévekre van. Ami a szomorú, hogy a konyhai robotgépes csúsztatás nem kerülhet emberéletekbe, az önvezető autós 0.01 pre-alfa tesztelést meg egyesek szerint simán forgalomba kéne engedni.
"Tepid! Tepid is no good for a star, but it'll do for stardust." (nmlorg/naim)
-
bambano
titán
azt tudjuk, hogy a jelenleg előforduló forgalmi szituációk egy részében az önvezetés mit produkál.
nem tudjuk a következőket:
- marad-e az önvezetés ezen a szinten, vagyis azokban a szituációkban, ahol az önvezetés egyszer már szerepelt, a jövőben mit fog produkálni
- nem tudjuk, hogy az önvezetés mit produkál a jelenleg ismert szituációkban, ahol az önvezetés még nem szerepelt
- pláne nem tudjuk, hogy jövőbeni szituációkban az önvezetés hogyan szerepel
- és kifejezetten nem tudjuk, hogyha elterjed az önvezetés, akkor milyen olyan szituációk kerülnek elő, ami nélkülük nem, illetve hogy az önvezetés miatt várhatóan megnövekedő forgalmat hogyan kezelik.például egy csomó humán között egy önvezető nem tétel, de ha mind önvezető lesz, mit csinálnak az ostorcsapás jelenségével? össze kell tolni egy hatvan kocsiból álló kocsisort ahhoz, hogy az önvezetőket programozó programozóknak ez is eszébe jusson? ugyanez másik n darab nem ismert szituációra... és mit fog csinálni a komplett rendszer, ha például találnak egy bugot a teslában és hirtelen x millió teslát kellene azonnal frissíteni? betérdel a hálózat? felborul minden más, aminek szintén kellene a sávszélesség (lásd iot nevű elmeroggyantság)?
mi fog történni akkor, amikor a tesla már elég elterjedt lesz ahhoz, hogy megérje foglalkozni a törésével? nem ilyen influenszer szinten, hanem komolyabban. [link]
szerk: nyilván a kérdés nem tesla specifikus.
[ Szerkesztve ]
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Ha csak 100 évente csinál 1 halálos balesetett, én már akkor nem bizom rá magam. Érted. Éngem nem boldogit az, h ritkán balesetezik.
Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat [175cm/104kg.]
-
pakesz
aktív tag
> "Azok, akik legalább azt megteszik, hogy fékeznek (többnyire nem elég erősen), ezt 1-1,5 másodperces késedelemmel teszik meg."
a reakcioido ~ 210 ms, utana meg elmegy ~ 500 ms azert hogy atrakja a labat es felepuljon a feknyomas
a 210 ms -ot leviszi az elektronika 50 ms -al es talan a labatrakasnal is megsporolnak 100 ms -ot?
de a maradek 400 - 500 ms -al mi van? hogy lesz abbol nagysagrendekkel jobb mint ahogy te azt sugallod?
de nezzuk meg az Arpad hidi esetet, ha en ott a kulsoben megyek akkor a labam mar a feken van amint eszreveszem hogy az a Volvos ott all, erre a Teszla ugyanigy keszult volna fel?
erre tenyleg kivancsi vagyok leirod hogy ismered akkor fejtsd ki hogy ilyenkor felkeszulten varja, es visszaveszi a sebesseget?[ Szerkesztve ]
-
bambano
titán
akkor ez nem azt jelenti, hogy az emberi sofőr alapértelmezésben rosszabb, hanem azt, hogy képzetlen.
az, aki "semmilyen döntést nem hoz", az nem rossz sofőr, hanem fogalma sincs, hogy döntést kellene hoznia."Ennél szinte minden működő rendszer jobb.": nem, nem az. azt sokkal könnyebb javítani, hogy az ember reagáljon, mint azt, hogy gagyi hardveren megírjanak egy nemlétező algoritmust, amihez olyan hardver kellene, ami talán soha nem lesz.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
"Sajnálatos tény, hogy a vezetők 99%-a semmilyen gyakorlati képzésben nem részesül.": nem érzed úgy, hogy ez akár bűncselekmény is lehet? elég súlyos állítás.
"Egyszerűen nevetségesen lassú a hardverünk.": az önvezető hardver nevetségesen lassú az agyunkhoz képest, és soha nem is lesz érdemben gyorsabb.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
pakesz
aktív tag
elfaradtal a hozzaszolasom vegere?
segitek anno ezt is kerdeztem toled:
"de nezzuk meg az Arpad hidi esetet, ha en ott a kulsoben megyek akkor a labam mar a feken van amint eszreveszem hogy az a Volvos ott all, erre a Teszla ugyanigy keszult volna fel?
erre tenyleg kivancsi vagyok leirod hogy ismered akkor fejtsd ki hogy ilyenkor felkeszulten varja, es visszaveszi a sebesseget?" -
pakesz
aktív tag
>> " Az a kísérlet, ami alapján ezt a 700 ms-ot tartják etalonnak, éppen erről szólt: egy csomó embert leültettek, hogy figyeljenek, és így produkálták ezt a reakcióidőt."
tehat leultettek egy csomo embert (gondolom asztalhoz) es szoltak nekik hogy figyeljetek mert nezzuk a reakcioidotoket?
es akkor elejeraktak egy olyan valamit ami lemeri a reakcioidejet? pl. ennek a korai megfelelojet? https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime
mert akkor 180 ms lenne az atlag (en magamnal 210 ms volt...)
en mondjuk nem ertem hogy lesz abbol 1.5 masodperc de a szagertok mindig sokkal jobban tudjak es megmagyarazzak....
Új hozzászólás Aktív témák
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Xiaomi Smart Band 8 - folyamatosan
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- Tőzsde és gazdaság
- Furcsa EPYC CPU-kkal készül az AMD
- Milyen CPU léghűtést vegyek?
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Óra topik
- Milyen videókártyát?
- További aktív témák...
- Vostro 3591 15.6" FHD i5-1035G1 GeForce MX230 16GB 512GB NVMe magyar bill., gar
- ELADÓ 32 DB Nvidia RTX 3060 Ti és 8 DB Zotac Gaming Geforce RTX 3080 Trinity / KOMPLETT BÁNYAGÉP
- Intel NUC5CPYH (Celeron N3050, N3060, J3060) - 4GB RAM, 120GB SSD
- Corsair TX650 V2 650W 80+
- XPS 15 9500 15.6" 4K érintő i9-10885H GTX 1650Ti 32GB 512GB ujjlolv IR kam gar