Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Gyantusz

    tag

    válasz #65675776 #918 üzenetére

    Inkább gazdaságpolitikai...
    1990-es évek legelején nyílvánvalóvá vált, hogy az MN-t nem lehet fenntartani (egyébként valami reformtervezet volt 1989-ben is, hasonló okból :F ). Az év végén megszavazott kv-ből egyre kevesebbet kapott a honvédelem, így ki kellett agyalni, hogy miket kell megnyírbálni. Persze hogy a magasban levő zsírsütögetők hullottak ki utoljára.
    Egy "jó" megoldás volt erre a 2006 őszén bevezett "kényszernyugdíj" kieszközölése: aki 2007. jan. 1-étől megyen nyugdíjba, az kevesebbet fog kapni. Egy fél percre sem tudtam őket sajnálni, kíváncsi lennék, hány nehézvállapos ment idejekorán nyá-ba emiatt.
    Eztán amire az adott kormány pénzt ad, abból garázdálkodik a HM. Ilyen a parlamentáris demokrácia. Az más (ill. nem más, hanem maga a valóság) hogy a szakértői tanulmányok rendre a kukákban landolnak...

    El is fognak gondolkodni az orosz koncepció életképességeiben, ill. gondolkodnak folyamatosan. Egyébként több (konkrétan 3) katona-műszaki (lánctalpas) emberkével beszéltem már ezügyben az elmúlt kb. 10 évben, persze magyarok, hogy mi a véleményük e témában és egyöntetűen azt mondják, hogy a T-72 alapvetően jó kocsi.

    "Kihasználva a T-72-es azon tulajdonságát, hogy támadásban nyújtja a legjobb teljesítményt, harcászatilag érett vezetés alatt, jól képzett személyzettel, agresszívan használva, a harckocsi gyakrolatilag bármely más harckocsival a siker reményével szállhat szembe." - Péter Zsolt HT 2003/4, 79. o.

    Legnagyobb előnyei a gyorsaság, kis homlokfelület és a nagy tűzgyorsaságú ágyú (7,5 másodperc/lövés). Viszont ahhoz, hogy ezek kiaknázhatóak legyenek, a 2A46 Mo-n rendszeresített lövedékei lófingok (azaz nem valósul meg az "egy lövés egy ölés" elve). Ne mondja azt nekem senki, hogy nem lehet hatékony lövedékeket fejleszteni hozzájuk, pláne hogy "komoly" 5 mm-rel nagyobb az átmérője a nyugati 120-asokhoz képest. Űrmérethossza megint jó érv lenne. Ez megint fegyverbeszerzési téma, de annak a 15 kocsinak ez igazán nem lényeki kérdés...

    Ha belegondolsz, a lenagyobb probléma a torony miatt alakul ki: mivel alacsony (kedvezően alacsony homlokfelület), így a skulókat a testben kell tárolni => robbanásbiztonságilag nulla a test. Mivel kisebb az alváz is, mint a nehezeké (ami megint kisebb felületet jelent), eleve kevesebb hely van benne. Viszont ha a tornyot, mint alapvető "ütközeti felületet" lecserélnék mondjuk egy Ariete-hez hasonlóra, mindjárt több probléma is megoldódna, a jármű kedvező irányban módosulhatna.
    Az az egyetlen kérdés:
    Megéri ezzel pöcsölni anyagilag, vagy végleg hagyni a picsába?
    Gyakorlatilag ez a farokharapdálás megy már 10-15 éve. A nehézkhk-k üzemeltetési költségei nem ismertek számomra, de jó eséllyel nem kisebbek, mint ezeké. Emígyen a dilemma nyitott.
    Manapság a békefenntartásból eredő járőrözés a legfontosabb "harctéri" feladat, ezért a kiegészítő pótpáncélok felaggatása mindenképpen kötelező az utcai támadások kivédése érdekében.
    Lásd csecsenföldi szivatás. Lőtték ki hegyre-halomra RPG-kkel az akkor új T-80-akat. Lövésztámogatás nélkül a hk-k nem életképesek városban. A nehezek még csak-csak.
    A nagy páncélosütközeteket meg jó eséllyel el lehet felejteni.

    Magyarán tisztázni kell az igényeket és erre forrásokat összehozni.
    Akarunk-e kivinni hk-kat külhoni operációba, vagy nem (egyértelműen elsődlegesen a saját kontingens védelmére, és ezzel tehermentesíteni a többieket)? Szükéges-e a nehézhk-k beszerzése, vagy lehet toldozni-foldozni a meglévőket (gyak. még lesz vagy 100-150 db így is a tender idejére). Ha nem kell, akkor egyértelműen nyílvános megsemmisítés a CFE-szerint.

    vilmoci:
    - A Gépjármű Beszerzési Programban közölt összeggel (mint számadatokra éhes egyén) nekem annyi gondom van csupán, hogy nincsenek tételre lebontva. [link]
    - Az emlegetett országok - a finneket kivéve - kizárólag nyugati technikákat üzemeltettek. Így nem okozott nagy fejtörést, hogy milyen irányban induljon a fejlesztés. Mivel a németek az A4-ek jórészét akkor kezdték kivonni, hogy bevezesség az A5-öt, így ezek a használt, de kellő potenciállal rendelkező jművek kapósak lettek a piacon. Pláne, hogy azóta is üti a vasat a Rheinmetall, szóval a fejlesztés töretlen, felvevőpiaca is a legjobb mind közül.
    Nekünk akkor nem lett volna ésszerű meglépni az átvételt. Még tán hely sem lett volna, ahova elrakjuk, bár a MiG-eket elnézve, nincs lelkiismeretfurdalás a "csillaggarázs" ügyén az illetékeseknek. Gebasz, hogy mrd HUF-okról beszélünk...

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

Új hozzászólás Aktív témák