Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Batman2

    őstag

    Üdv. mindekinek !

    Épitettem egy erősitőt TDA2005-ös IC-vel, hidkapcsolásban, az alábbi módon !

    Pár problémám, illetve kérdésem van vele kapcsolatban:

    Mikor élesztettem, előszőr azt hidtem, hogy valamit elkötöttem, vagy a tápegység nem jó neki, mert azonnal gerjedni kezdett, mihelyst bekapcsoltam ! :U
    Aztán egy zselés akkuról próbáltam, arról is gerjedt, igy a tépegység problémát kizártam.
    Leföldeltem a bemenetét kisérlet képpen, hogy akkor is gerjed e, akkor nem gerjedt, viszont a zaja az elég tetemes akkor is ! :U
    Szóval az egyik kérdés a zaj, ez ennél az IC-né normális, vagy azért lehet valamit finomitani még rajta ? :F

    Mihelyst nyitottam a bemenetet, rögtön gerjedni kezdett. Aztán finomitottam egy kicsit a jelforrástól (ami egy mp3 lejátszó telefon fülhallgató kimenete) a kébalezésen, volt némi kis földelési probléma, igy már megszünk a gerjedés, de a zaj és az érzékenység a zavarokra még mindig nagy, hálózati bugást (akkuról megy), fütyülést, mindent bevesz !
    A bemenetet leföldeltem egy 120K-os ellenállással, az talán valamit csökkentett a zajokon és a gerjedékenységen.
    Aztán e helyett bettem egy 25K-os potmétert hangerőszabályzónak.
    A lejátszót maximumra véve a hangerőszabályozót minimumra csavarva kicsit torzitott a hang. Ahogy levettem a lehjátszó hangerejét a jel is tisztább lett. Gondoltam, túl nagy jelet kaphat a fülhallgató kimenetről, ezért, másrészt a továbrra is jelen levő zajokárt betettem egy 10K-os ellenállást a 25K-os hangerő szabályozó elé, a bejövő jelet és a zajokat csillapitandó.
    Most ez a jelen kiépitáse az erősitőnek !

    A zavar zajonokon -amiket bevesz az rősitő- tudok e segiteni netán, ha egy nehány nF, vagy egy nagyobb pF-os kondenzátorral leföldelem az erősitő menetét ? :F

    Továbbá max. hangerőnél (ami ugyan hangos, de azért nem is olyan nagyon), 12,4V-os akkufeszültségnél, 4 ohmos hangszóróval kicsit torznak tűnik a hang (hangszóró elvileg 50W folyamatos terhelhetőségű, Philips autó hangszóró) !
    Ez természetes egy ilyen IC-s erősitőnél, pláne ha hidba van kötve, vagy alakitsak még valamit ? :F

    A THD érték az a torzitás értéke gondolom, de melyik fajtáé ? :F

    A kapcsolást basszusgitár erősitőjének szánom kettő darab 8ohmos, párhuzamosan kapcsolt mélysugárzó hangszóróval.

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Batman2 #11159 üzenetére

    Ui. nem tudom, miért lett gyászkeretes a kapcsolás... :U

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz PH-User #11148 üzenetére

    És ha készitenénk egy viszonylag egyszerű, kvarc oszcillátorból (7404 IC CMOS változatával) és osztóból felépitett stabil 60Hertzes frekvencia alapot ?
    Szerintem 500Ft-ból kihozható, de nem tudom a pontos árakat.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Batman2 #11159 üzenetére

    Kipróbáltam az erősitőt a basszus gitárral is, hát nem voltam elragadtatva az eredménytől ... :(
    Ha csak kicsit penditem a húrt, akkor alig van hang, de tiszta, ha erősebben megpenditem, akkor a hang egy darabig határozattan torz, majd ahogy halkul egy érték alatt hirtelen kitisztul ! :U

    A 25K-os hangerő potmétert és a 10K-os előtét ellenállást kivéve, a gitár jelét közvetlen az erősitőre juttatva, a gitár saját hangerő szabályozóját tekergetve maximumon igen erős, de torz a hang, csak ha leheletnyit penditem a húrt, akkor torzitás mentes a hang, akkor nagyon szép rezonanciája van egy nagy "lavorral" szerelt hangfalat meghajtva !
    Az zajok úgy alakulnak, hogy a gitár hangerő szabályozóját maximumra, illetve minimumra téve kicsi a zaj, minden köztes esetben nagy a zaj !
    Amolyan hálózati 50Hertzet szed fel valahonnan, pedig akkuról van továbbra is táplálva.
    Ezzel tudok e valamit kezdeni? :F

    És bárhol hozzáérek az erősitőhöz, de akár csak az akku bármelyik pólusához, egyből erősebb lesz a zaj !
    Ez mitől van ?

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11166 üzenetére

    No a negativ tápfeszültség rendszer az érdekes megoldás !! :U
    Vajon miért csinálták igy, miért előnyös biz. esetekben a negativ táplálás ?? :F

    Előszőr és utoljára régi PC-nél hallottam negativ tápfeszültségről, ahol asszem a régi dinamikus RAMok tápfesze volt -5V, de hogy ez miért volt jó, az ott sem tudtam megérteni ! :F :U

    A jel nagyság az persze kérdés, de gondolom, hogy az óra IC adatlapjából megtudható, de legalábbis az, hogy TTL vagy CMOS jeleket igényel !
    A CMOS logika 0 és 1 jel nagysága persze adott határok között bármi lehet, de az meg talán az áramkörök tápfeszültségéhez igazodik, tehát az is megtudható, mondjuk méréssel, a lej áramereje pedig gondolom egy logikai kapu teljesitményénél nem nagyobb, igy egy kapuval meghajtható !

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11169 üzenetére

    Igen, nekem is rémlik valami hasonló, de hogy miért volt ez előnyös, azt nem tudom !? :U
    Netán azért mert igy forditott polaritású a logikai 0 és 1, vagyis a logikai 0 a pozitivabb és az 1 a negativabb. :U

    Az erősitő panelt az IC dokumentációban magdott nyákterv szerint készitettem el !

    Itt ügyeltek elvileg a földpont megfelelő kialakitására.

    Egyik kapcsolásban találtam hasonlót, mint amre én gondoltam, miszerint a bemeneten van egy 100K-os földelő, aztán egy 4,7K-os soros ellenállás és aztán egy 1nF-os (gondolom szűrő) földelő kondi !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz PH-User #11172 üzenetére

    Ha már megvettem az IC-t és el is készitettem vele a kapcsolást (1 teljes napi munkám volt) akkor már csak kikéne belőle hozni valamit ! :U

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Kiki18 #11170 üzenetére

    Szevasz

    Mivel a billentyüzet +5V tápfeszültséget kap, igy sorosan nem sok LEDet tudsz kötni, konkrétan attól függ, hogy egyáltalán lehet e szó soros kötésről, hogy milyen szinű LEDdel akarod a világitást megoldani, minden szinnek más a nyitó és a üzemi feszültsége !!
    Piros kb. 1,7-1,8V
    zöld 2-2,2V
    sárga 2-2,5V
    Fehér 2,9-3,3V
    kék 3,2-4V

    Szóval pirosból és még esetleg zöld. vagy sárgából van esélyed sorba kötni, a többiből nem lehet !

    Párhuzamos, leginkább egyenkénti soros ellenállásos (de takarákosságból lehet egy ellenállás is több LED előtt) kapcsolást tudsz rákötni a billentyüzet tápfeszére, ha kap +5V stanby feszültséget is, akkor akár a gép készenléte esetén is világithatnak a LEDek !
    Kb. 120-240 ohm közötti ellenállásokra van szükséged LEDenként, a kivánt fényerőtől függően !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Volkov #11179 üzenetére

    Annyival egésziteném ki Lompos hozzászólását, hogy az autó elektromos rendszerében járó motor mellett 13V fölött kell legyen a feszültség, tehát ha csak ekkor használod a LED lámpát, akkor abből vonj le legalább 2,5V de akár 3V feszültségesést, ami a stabilizátor működése során jön létre !

    Ha leállitott motor mellett is használod a lámpát, akkor viszont 12V-tal (max. 12,2V) számolj, aminél komolyabb fogyasztók üzemeltetése nélkül biztosan nem kevesebb a feszültség, ha az akku rendben van. ebből vont le a minimum 2,5V-ot !

    Ha pedig netán nagyobb fogyasztók mellett is változatlan fénnyel kell működjön a lámpád, akkor 11,5V max. feszültséggel kell számolj (-2,5V) !

    Fehér LEDekből az első két esetben 3-at köthetsz sorba, nehány ohmos (10-15) soros ellenállással, ami védi a LEDeket, a harmadik esetben pedig már inkább csak kettőt, de ha az IC stabilizált feszültségét 9,3-9,4V-ra állitod, akkor talán tudsz üzemeltetni 3-at is sorosan minden helyzetben, de a garantált fényerő miatt én itt már csak kettőt javaslok sorban.

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Kiki18 #11186 üzenetére

    Szevasz

    Itt a csatlakozók bekötése !

    Úgy emlékeztem, hogy külön kap +5V-ot és +5V stand by-t is, de csak szimplán +5V van, azt használhatod a LEDek táplálására !
    Ha csak kisebb fényerő kell, akkor 240-270ohmos elötét ellenállásokat használj !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Volkov #11199 üzenetére

    Másik gyári mérő ellenállás betételére nincsen lehetőség a blokkon, vagy hűtőn, nem tom hol mér ?
    Esetleg egyéb érzékelő kiszerelésével, ami a kalibrálás erejéig nékülözhető (pl. az én dizel w123-asomban az izzitás időrelé hőmérője) !
    A blokkban előfordul, hogy esetleg kettő helyre is betekerhető az érzékelő !
    Ha igy lenne, akkor tegyél be mégegyet és arra kötsd a másodlagos herkentyűt !

    Ahhoz, hogy mindkét mérő szerkezet működjön egy érzékelőről ismerni kell a mérő működését és a gyári szerkezet kapcsolását is !

    Miután megértettük a működését, eldönthető, hogy megoldható e két szerkezet egy érzékelőről, vagy sem !

    Az is megoldás lehet, hogyha a blokkban van a gyári szerkezet érzékelője, akkor a blokk felszinére ráragasztassz a lehető legjobb hőkontaktusban egy hőellenállást és kötsz rá egy maszek kapcsolást (hőmérő kapcsolások vannak neten), ami kijelzi a hőmérsékletet, ezután pedig bekalibrálhatod az eredetit !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Volkov #11203 üzenetére

    ...és imé itt is a válasz a saját és az én kérdésemre is ! ;)

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Batman2 #11159 üzenetére

    Nagyjából megoldottam a saját problémámat !

    A TDA2005 adatlapját jobban áttanulmányozva találtam infót az erősités, illetve a bemenet érzékenységének beállitására !
    A kettő darab 12ohmos ellenállás esetén 50dB az érzékenység, mindkettőt 39ohmosra cserélve 40dB.
    Nekem 10ohmosak voltak benn, mert nem volt épp 12-es és gondoltam, hogy a 10-es közelebb van a 12-eshez, mint a 15-ös, de ez igy önmagában hibás elmélet volt, mert 12 alá nem érdemes menni, viszont 12 fölé lehet, egészen 39-ig, tehát inkább 15-ös kellett volna.
    Igy tehát a 10ohmosokkal enyhén túl volt vezérelve az erősitő, még a 39ohmosokkal is igen érzékeny, teljesitmény erősitő létére !
    A bemenetre azért még tettem egy 3,2nF-os földelő kondit szűrőnek és egy 120K-os ellenállást földelőnek, egy 10K-osat pedig sorosan a bemenet stabilizálására.

    Megépitettem egy erősitőt TDA2040-essel is, szimpla táppal, annak sokkal kevésbé érzékeny a bemenete, ott jelentősen fel kellett venni a jelet, hogy ugyanolyan erősséggel legyen kivezérelve !
    A tapasztalat ezen túl annyi, hogy talán egy hajlszált nagyobb teljesitményre és tisztább hangra képes a 2040-es, mint a 2005-ös, de fülre nagyjából egyforma volt a hangerő max. kivezérlésen, mielőtt még erősebben torzitani kezdene.
    Mindkettőn egy PC tápból kiszedett, szabdalt széllű alu borda van, alig langyositják meg totál kihajtva is.
    Ezek ennyire képesek, viszont rednkivül egyszerűek.

    Ebből azért kettővel már lehet épiteni egy valamire való teljesitményű, sztereo erősitőt !
    De basszus gitárhoz ennél azért több kell, hogy mehgfelő zengéssel és tisztám megszólaljon az a mély hang, normálhoz bőven elég ez is.

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz hohoo #11210 üzenetére

    Nem a földelésre gondoltál ?? :U

    A 0 ág az természetesen megy vissza a hálózaton keresztül a legközelebbi trafóhoz.

    A földelés viszont hivatalosan azt szokta jelenteni, hogy egy vas rudat 6m mélyen a földbe szúrnak !
    Aztán hogy ez minden egyes háznál, külön-külön meg kell hogy történjék, vagy netán ezt is vezeti a hálózat egy darabig, ezt nem tudom biztosra, de pl. nálunk a ház mellett van leszúrva az oszlop, arra van kötve !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz sörösló #11216 üzenetére

    Szerintem is a transzformátoros készülékek károsodnak kevésbé a hirtelen, egy-egy pillanatra megugró feszültséglökésektől, még akkor is ha az 400V, mert a trafó ennyi idő alatt még nem képes túlmelegedni és egy rendes trafóban ez még nem okoz átütést sem a menetek között, a kisfeszültségű oldalon pedig rendszerint fesz. stabilizátorátorvédi a készülék többi részét a feszültség ingadozásoktól !

    De a kapcs. üzemű tápegységekben ez hirtelen akkora feszültség csúcsot tud elérni, hogy a félvezetők (FET-ek) a nagyfesz. oldalon azonnal túláram miatt az örök szilicium mezőkre távoznak !
    Legalábbis az összes gyengébb készülék igy reagál, legfeljebb azok ússzák meg, melyekben az alkatrészek minőségiek és nem a minimumra vannak méretezve, értem ez alatt főként a nagyfesz. puffer kondikat, melyek ez esetben átütés nélkül kibirják és képesek kismértékben csillapitani az ilyen hirtelen csúcsokat !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz sörösló #11222 üzenetére

    Azt nem tudom, hogy mivel csinálták, de itt bizony 6m mélyre nyomták le, és úgy tudom, hogy ez a hivatalos előirás !

    Presze lehet attól is függ, hogy mekkora földelést készitenek, hogy egy város közepén vagy, ahol száraz, betonnal, aszfalttal fedett a talaj, vagy pedig kertes házas övezetben vagy, ahol jórészt szabad a talaj felszin és rendszeresen jut viz be a talajba. igy nedvesebb, jobb vezető,
    másrészt attól is függhet, hogy mennyi földelési pont van rákötve, nálunk pl. az egész ház (kb. 15 lakás) van egy pálcára kötve, ahol sokkal több földelni való akadhat!

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11228 üzenetére

    Az égők, azok tényleg nem védettek az ilyen lökésekkel szemben.

    Az biztos, hogy sokmindent, főként védelmi alkatrészeket tudnak kispórolni kapcs. üzemű tápegységekből !
    Jónehány PC tápot szedtem már szét, tanulságos volt, amit bennük láttam ! :U

    Igen, hallottam én is sok háztartási gépről, melyek tünkre mentek, többségében kisebb településeken, ahol légvezetékek vannak és esetleg sok ház megy egy trafóról, másrészt hosszú a 230-as tápvezeték az utcákon, mert az áramszolgáltató folyamatosan bőviti a bekötéseket, de újabb trafókat ugyanakkor nem telepit !! :(

    Ilyen esetekben nem csak az áramellátásban bekövetkezett meghibásodások miatti áram csúcsok, löketek okozzák a bajokat, hanem a tartós alacsony feszültség is, ami miatt egyes készülékek, melyek egyébként szakaszosan működnek, túl hosszú periódusokkal működnek, illetve nem tudnak megfelelő teljesitménnyel működni, emiatt túlmelegedések és leégések következhetnek be.

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz onagyi #11232 üzenetére

    Szevasz

    A szünetmentesnek szüksége van vajon egyáltalán az USB +5V-jára ? :F
    Vagy arról érzékeli, hogy a gép be van kapcsolva ?

    Mert arra gondoltam, hogy a +5V-ot be sem kötöd !
    Vagy ha kell, akkor pedig minden gép +5V kimenetáre kell kkötnöd egy Schottky diódát, az okoz a legkisebb feszültség esést, talán még belefér és akkor minden gép el van választva egymástól, csak a szünetmentes felé megy a +5V !

    Viszont a nagyobb gondom a több géppel pont az adatvezeték, mivel hogy annak az elválasztását is meg kell oldani szerintem, mer ha nem teszed, akkor össze-vissza információk, amennyiben a gép is üzen vissza a szünetmentesnek, nem csak fogadja az adatokat a szünetmentestől (ennek nézz utána) !
    Szóval ha kétirányú az adatforgalom, akkor szerintem mindenképpen kell HUB és még lehet kell a +5V diódás elszigetelése, egyirányusitása is !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz atesss #11238 üzenetére

    Szerintem a lakk nem fogja le a mikorhullámokat ! :U

    A mobil telefon átjátszók antennái is burkoltak, az elejük is valami vastagabb nejlon szerű fóliával le van fedve, mint egy dobnak a rezonátor membránja !
    Ha meg műaynag dobozba betéve működik, akkor a lakk pláne nem jelenthet gondot szerintem, csak UV és időjárás álló fajtát használj !
    De próbáld ki ! :)

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Üdv. mindenkinek !

    Készítettem egy LED soros fordulatszámmérő kapcsolást:

    Forrás: [link]

    Ki akartam próbálni 50Hz-es váltórárammal, mint jellel, de az égvilágon semmit sem csinál ! :U

    A táp része rendben van, kap is megfelelően áramot, 20mA-t eszik, ez teljesen rendben, történik is változás a jelre, mérhető különbség az 555 kimenetén, de ha maxra tekerem a potit, akkor is csak 1,08V-ot tudtam belőle kicsiholni, és erre még egy LED sem világít ! :(
    Az a baj, hogy leírás gyak. semmi hozzá, nem tudom, hogy ez a jel nagyság megfelelő e, tehát az 555-ösnél keressem a hibát, vagy a 3914-eseknél !
    Nem tudom, hogy a 3914-eseknek mennyitől kellene mérniük, mikor gyulladna ki az első LED ?

    Osszam el az 5V-ot 20-al és az lenne az első LED kapcsolási feszültsége ? :F

    Ha igen, akkor már kellene világítson LED, mégsem megy egy sem. :U

    Azt sem teljesen értem, hogy ebben az esetben az 555 milyen jelet ad ki egy bemenő impulzusra, vagy szinuszjelre, fűrészfogat ? :F
    Az 555 kapcsolási módjából erre tudok következtetni.

    Mi a működési módja, hogy állít elő az impulzus sorozatból arányos feszültség változást ? :F

    Én elsőre egy nem 50% kitöltésű négyszög jelre gondolnék, hogy azt állítson elő az 555 bármilyen bemenő impulzusra (impulzus, vagy szinusz jel).
    Kicsi bekapcsolt és nagy kikapcsolt aránnyal, tehát a rövid négyszög impulzus megfelelne egy bemenő pozitív impulzusnak, ez töltené a kondit, nyilván minél sűrűbben jönnek a négyszög impulzusok, annál magasabb lesz a kondin kialakult feszültség !

    Bár még ez a része sem teljesen világos, mert a kondit folyamatosan kisütsni is kell, hogy ne töltődjön fel teljesen tápfeszre, mert eben az esetben felfutna a LED sor és úgy is maradna, mindegy hogy van e további bemenő jel, vagy sincs !

    Másik dolog, hogy tudtommal az 555 kimenete totempole, tehát hol a tápfesz pozitív, hol a pedig a negatív pólusához kapcsolja. Ilyen módon megvan ugyan a kondi folyamatos töltése és kisütése, de 50% kitöltésű négyszög jel esetében nem túl sok értelmét látnám, mert a kondin kb a tápfesz fele érték stabilizálódna, és a impulzusok váltakozásának gyakoriságától, tehát a frekvenciától legfeljebb csak a a kialakult fesz. hullámzásának mértéke változna (mint a kapcs. üzemű tápok ripple feszültsége).

    A fűrészfog, vagy háromszög jel esetében viszont nem tudom mi a helyzet, ott nem tudom milyen az 555 kimenete ? :F

    Tehát hogy ebben az esetben is az kimenet alap állapota a negatív tápfesz. (föld) és jel hatására egy pillanatra pozitívra vált, ami tölti a kondit ? :F

    Ebben a kondi kisütése megvan de igen sűrű impulzusokra van szükség, hogy feszültséget produkáljunk a kondin és a tápfesz értékét szerintem el sem tudja érni, mert ahhoz már folyamatos pozitiv periódus kellene.

    Az 555 frekvencia meghatározó (100nF-os) kondijának kapacitása igazából itt változtat valamit, ha egy bemenő impulzusra egy kimenő impulzus van ? :F
    Mit lehet itt a 100nF-os kondival szabályozni ? :F

    Szóval jól gondolom e, vagy hogy van ez a dolog, hogy működik itt egy 555-ös, milyenek a jel alakok ?? :F

    Üdv.:

    Én elsőre úgy gondolnám

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11439 üzenetére

    Szevasz

    A két IC-nél 1,27 és 2,53V-ot mérek !
    Ugyan nem vettem ki a 100K-os ellenállást, ami hozza át az impulzust az 555-ös kimenetéről, de megpróbáltam, hogy egy 2,2K-os ellenálláson ráadtam a +5V-ot a két IC bemenetére (5-ös láb), de semmi sem történt, egy LED sem világit továbbra sem !! :U

    Többször átnéztem a kapcsolást és a nyáklapot, de nem találtam elkötést, vagy panel zárlatot, nem tudom mi lehet a hiba ! :(

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz PHM #11437 üzenetére

    Szevasz

    Ezt körülbelül igy gondoltam én is, viszint azt nem teljesen értem, hogy hogyan fog az összes LED világitani, ha csak max. 1V feszültség jön létre ?? :F
    Gondolom, hogy kellene legalább 2,5V- ha a 3914-es max. ref feszültsége annyi !

    Viszont az 555 ebben a kapcsolásban nem fürész, vagy háromszög jelet produkál négyszög helyett ? :F
    Mert a négyszög generálás kapcsolásban a 6-os és 7-es láb között van még egy ellenállás, a fűrészfog kapcsolásban pedig direktben van a két láb összekötve, mint itt !

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11441 üzenetére

    Én is igy gondolom, de ezek meg sem nyikkannak ! :F
    Nem tudom mi lehet a baj ! :(

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11441 üzenetére

    Pont ezen csodálkozom én is, mivel egy másik kapcsolásban, ahol külső ellenállás láncot használnak, ott az RLO láb mindig a negativabb pólus (az elsőnél a föld), az RHI pedig a pozitivabb részére van kötve az ellenállás láncnak és igy érthető is,
    viszont itt az RHI is a testre van kötve, ami értelmezésem szerint a belső ellenállás felső pólusa lenne, vagyis nincs mi között kialakuljon feszültség létra ! :U

    Csak az a baj, hogy valamelyikk kapcsolás után egy-két hozzászóló azt irta, hogy megépitette és remekül megy a kapcsolás ! :F
    Ezt nem értem. :U

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11444 üzenetére

    Igen, ebben a kapcsolásban amikor a Treshold és a Discharge lábak között nincsen ellenállás, akkor a kimenet váltása mindössze egy impulzus, egy csúcs és már zhan is vissza.
    Ha van ellenállás, akkor pedig időbe kerül a kisütés és a töltés is, igy négyszög impulzus alakul ki.

    Ez eddig tiszta.

    A 3914-esnél a belső ellenállás osztó felső pontját (gondolom RHI) a +-ra kötném, az alsót (RLO) a földre, a két IC között pedig az RLO és RHI lábakat összekötném, hogy folyamatos legyen az ellenállás létra, de a belső referenciával nem vagyok tisztában, hogy mit kellene csinálni, hogy kell bekötni (gondolom az a REFA és REFO láb) ? :F

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11446 üzenetére

    Megpróbálom, jóéjt Neked is ! :)

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Szevasztok !

    Igen, még én is átböngésztem alaposan tegnap este (éjszaka) a 3914-es adatlapját és ugyan ezekre a megállapitásokra jutottam, tehát hogy az ellenállás láncnak a belső referencia táp adja a tápot és hogy az ellenállás létra és a referenciák is sorba vannak kötve, igy lesz 2 darab 10-es látrából egy darab 20-as ellenállás létra és 20 külömböző feszültség szint a 2x1,25 vagyis 2,5V-os feszültségből !

    A két ellenállás valóban a LEDek áramát szabályozza, tehát azok jogosan vannak a földre kötve, annyi eltérést találtam csak a dokumentációban, hogy alsó ellenállásnak 1,1K-osat ir a 2,2-es bizonyos kapcsolásnál (talán épp ennél a fajtánál).

    Ismét, már vagy tizedjére is alaposan átnézve a fóliás lapot sem találtam semmi hibát, aztán valamiért a LEDekre néztem és hirtelen orbitális hibát vettem észre !
    Az összes LEDet gondosan forditva kötöttem be :Y , valahogy ez lebegett a szemem előtt, hogy a negativ pólusuk kell közös legyen (általában mindig azt közösitem saját kapcsolásaimban), de ennéll az IC-nél a pozitiv a közös lábuk a LEDeknek !

    Több hasonló kapcsolást megnézve, volt, ahol 22K-osat ir az alsó ellenállásra, ezért kicseréltem, miután nehány LEDet bekötöttem helyesen és még mindig azzal álltam szemben, hogy nem világit egy sem.
    Nyilván 2,2 volt az a 22.

    Ma visszacseréltem az ellenállást és pozitiv tápot adva a 3914-esekre végre elkezdtek világitani a LEDek ! :C

    Annyi a szépség hiba mindössze a kapcsolásban, hogy valóban kevés az az egy RC tag a jel simitásra, mert alacsony frekvenciánál az első LEDek erősen vibrálnak, villognak. :U

    Megcsináltam a két RC tagos csilapitást (1K-22mikro, 33K-1mikro), de nem sokat javitott a helyzeten, lehet még nagyobb ellenállásokat kellene alkalmaznom, csak akkor meg nő a kapcsolás tehetetlensége, késése.

    Mindegy, a lényeg, hogy azért használhatóan működik ! :K

    Beállitottam 50Hz-es váltóáramról (1500-as fordulatnak felel meg) a kapcsolást úgy, hogy 5200-as fordulat legyen a maximum (ez a motorom maximuma), igy 260 fordulat egy LED.
    Dizel járgányom van, igy a generátor változó frekvenciájú szinuszjeléről akarom hajtani, remélem, ugyanúgy veszi, mint a hálózati váltóramot !

    Üdv

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz PHM #11437 üzenetére

    Szevasz

    3V-ot is lehet mérni az RC szűrön, úgyhogy bőven túl képes teljesiteni az 555-ös jelformáló az összekapcsolt 3914-esek 2,5V-os maximumát !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11455 üzenetére

    ...gurítanám, de nem lelek sajna ilyen szmájlit ! ;) :R

    Igen, az biztos, semmiképpen sem fölös értkezés volt, hátha a későbbiekben más is fel tudja használni ! :K

    Köszi ! :R

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Apropo,

    ha már szóba került az inverter trafó akkor lenne egy kérdésem !

    Valami kis egyszerű kapcsolásban (pénzvizsgáló neon, vagy hasonló) olvastam a következő meghatározást az inverter trafóra:

    "kicsi, sárga inverter trafó"

    Azt írja a leírás, hogy ez a neve, sárga színű és így kell kérni, így ismerik az elektro boltokban !! :U

    Na most voltam a Conradban és feltettem ezt a kérdést az eladónak, hogy van e ez a nevű cucc !

    A koma nézett nagyokat, fogalma sem volt, hogy miről van szó, aztán nagy nehezen találtunk katalógusban egy inverter trafót, ami valami 3-5V-ból hivatott 230-at előállítani, de már ezt sem gyártják és ennyi, semmi más nem volt ! :(

    Szóval mit tudtok erről a kis teljesítményű inverter trafóról (kb. 1x1cm), tényleg lehet e készen kapni és ha igen, milyen néven, melyik boltban ?? :F
    (nem lenne utolsó, ha nem kellene hézilag méretezni és tekergetni !)

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Batman2 #11464 üzenetére

    Eltévesztettem, "közepes sárga inverter trafó" a neve, de a lényegen nem változtat !

    Megvan a kapcsolás is: [link]

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11466 üzenetére

    Szevasz

    Ige-igen, az jó megoldás lenne, a scannerek nekem is eszembe jutottak meg az LCD monitorok is, mind tele van jó kis CCFL fénycsövekkel és inverterekkel !

    Autóbontót azt ismereke, de műszaki cikk bontót, ahonnan meg is lehet venni cuccokat, olyan nem tudok, hogy hol van, milyen néven kellene keresni !? :F

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz CPT.Pirk #11467 üzenetére

    Szevasz

    Lompos jól mondja :K , régóta készítek (elsősorban magamnak) nyákokat kézzel rajzolva, de egy ideje már készítek olykor-olykor foto maratott nyákokat is, ha nagyon szép külalak, vagy több kell belőle, vagy nagyon vékony vezető csíkok vannak rajta !

    Szóval több darab esetében már megéri fotomaratrással bajlódni !

    Küldd el mélben, vagy privátban, hogy pontosan mi, mekkora, hány darab kellene, aztán kalkulálom, hogy mennyiért és mennyi időn belül tudom elkészíteni !

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Üdv. mindenkinek !

    Megint csak azzal a bizonyos fordulatszám mérő kapcsolással van problémám, amit már korábban belinkeltem !

    Nos, most igazán nem is magával az áramkörrel van problémám, mert az tulajdonképpen működik, hanem inkább azzal, hogy vjon a jelforrásommal összepasszol el, illetve hogy mi okozhatja a az autó elektromos hálózatába bekötve a problémát ! :U

    A jelforrásom, dizel autó lévén, a generátorom, annak vezettem ki az egyik fázisát a 3 közül.

    A probléma pedig a következő:
    Ha jár a motor, akkor előszőr látszólag helyesen működik és jelez, a fordulatszám növelésére egyre több LED kezd világitani, aztán hamar megáll ez a folyamat, majd elindul visszafelé, tehát további fordulatszám növekedésre már egyre kevesebb LED kezd világitani !! :U

    Az áramkör látszólag helyesen működik teszt körülmények között, egy négyszögjelgenerátorralk szimulálva a megszakitóimpulzusokat szépen nő a világitó LED szám a frekvencia növelésére.
    50Hz-es, hálózati váltóáramra kapcsolva a szerkentyűt szintén jelez és helyesnek tűnik a jelzés a leirás szerint, bár itt nem tudom kipróbálni külömböző frekvenciáról.

    Arra gondoltam a viselkedést figyelve, hogy valami interferencia lehet a tápfeszültség és a váltóáramú jel között a szerkezetben és ez zavarhatja meg a kijelzést ! :U
    Erre azért gondoltam, mert ugyanaz az egység a tápforrás is, egyenirányitás után, mint ami a jelforrás direktben, egyenirányitás előtt !
    És a létrejött egyenáram sem teljesen frekvencia független, mivel hullámos egyenáram,tehát hordozza a váltóáramú részre jellemző frekvenciát, ami a szerkentyüben a jellel együtt érdekes dolgokat produkálhat !
    Magát az 555-öst is zavarhatja a némileg hullámos egyenáram, ami hibát okozhat a működésében, az impulzus előállitásában !

    Ezt látszik megerősiteni a következő kisérletem is !
    Kipróbáltam úgy a mérőt, hogy a tápellátását egy 12V-os zselés akkuról adtam és a járgány elektromos rendszerével nem kapcsolódott, csak a jelet kapta a generátrotól.
    Ebben az esetben helysnek tünt a kijelzés, rendben növekedni kezdett a motor fordulattal !
    Egyetlen apró hiba volt csak, az első felpörgetés után eltünt az össze kijelzés, csak akkor jött vissza, ha kézzel megérintettem a szerkezetem paneljét, akkor viszont helyes volt a kijelzés, anélkül csak sokkal magasabb fordulaton kezdett jelezni !

    Ebből arra következtettem, hogy mivel a föld pontokat sem kötöttem össze, igy nem volt testje a jelnek, ami a jel csökkenését, vagy az átvezető kondi tartós megtöltődését jelentette, külsülés nélkül, gy nem tudta rendesen átvinni a jelet !
    A kezem pedig már meg felelt elég földelének, mivel a jel igen kicsi, egy 100K-os ellenálláson jut a szerkezetre !
    Tehát föld összekötés az mindenképpen kell.

    A kérdésem viszont igazából az, hogy ha arraól van szó, amit gondolok, hogy nem stimmel össze a jel és a tápforrás, akkor ezen hogyan tudok segiteni, ezt a problémát hogyan tudom megszintetni ??? :F :F

    Én arral gondoltam, mivel nem elég sima az tápfeszültség, a fordulatszámtól és a jel forrás frekvenciájától függő impulzusokat hord, valahogyan meg kellene szűrni és kisimitani !

    A kapcsolásban a stabil táp bemenetén csak egy 10 mikrós kondi van, ezt megnövelném vagy 470mikróra és tennék a tápegység elé egy diódát is, ami egyrészt nem engedi a puffer kondiban tárolt áramot az autó elektromos hálózata felé vissza folyni, másrészt némi ellenállást is jelent, ami RC jellegű szűrőt hoz létre,
    de akár betehetek még mondjuk egy 0,33 ohmos ellenállást is és akkor tényleg van RC szűrő,
    a kapcsolásban a táp kimenetén van 100nF-os szűrő, ezt a bemenetre, vagy arra is tennék,
    illetve az IC-k, de mindenképpen az 555-ös tápvonalaira 100nF-os szűrő kondit tennék !

    Kinek, mi a véleménye, mi a leghatásosabb módszer a tápfesz. szűrésére ?? :F

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11475 üzenetére

    Köszönjük szépen és viszont kivánjuk !!! :K

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz fero02 #11473 üzenetére

    Szevasz

    Nekem pont 12V-ra kellene inverter !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11471 üzenetére

    Dehogy haragszom, sőt, köszönöm szépen a reklámot, hogy gondoltál rám ! :K :R

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz CPT.Pirk #11472 üzenetére

    Szevasz

    Rendben, képfájlban küldjed, mert nem vagyok túl jártas az Eagle-ben !
    És szükségem van a panel pontos méretére is, hogy mekkora kell legyen a kész méret !
    Furatokat kell e készitsek, vagy sem ?
    A leirást sem árt ha elküldöd, jó ha tudom, mit kell csinálnom !

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz PHM #11483 üzenetére

    Szevasz

    Itt a generátor kapcsolási rajza és a szerkentyűm bekötése:

    A pirossal jelzett pontrol veszem le a váltóáramú jelet és viszem a szerkezetbe !

    A gyanúm az, hogy hiába benne van a körben az akku is, ami folyamatos áramot szolgáltat, de a generátor által termelt áram feszültsége szükségképpen nagyobb az akku feszültségnél, emiatt a generátor működéséből eredő, fordulatszámmal változó frekvenciájú impulzusok rajta ülnek a tápfeszültségen !
    A tápfeszültségen mindhárom fázis impulzusai rajta vannak, mig a szerkezet jelként csak az egyik fázist használja, ennek a fázisnak a többi fázissal való interferálása, vagy valamilyen egymásra hatása okozhatja ezt a furcsa viselkedést, amit tapasztaltam !

    Ez lehet, hogy csak a bejövő jellel interferál, és ez okozza a bajt, de lehet, hogy magát az 555-öst zavarja és az bolomdul meg, e miatt csökkenni kezd az általa létrehozott impulzusok száma, igy a mérő feszültség is, ezért csökken a jelzés !

    Elgondolásom szerint, ha teljesen, vagy legalábbis egy szintnél lejjebb, nagyon kicsire sikerül szoritanom az tápfeszültségen ülő, zavaró fázis impulzusokat, akkor nem lesz probléma a kijelzéssel !

    Bár az nem teljesen világos számomra, hogy a jelként felhasznált fázis miként földelődik, tehát a szükséges másik pólus, a jelföld hogyan kapcsolódik a szerkezetemhez ??? :F :F

    Mivel közvetlenül a váltóáramú tekercsről nincsen másik pólus a szerkezetre csatlakoztatva, csak a dióda soron keresztül van kapcsolat, földelés ! :U
    E miatt felmerül bennem a kérdés, hogy ez nem okoz e eleve problémát a szerkezet működésében ?? :F :U

    Külön tápról táplálva ez biztosan nem okoz gondot, ez tiszta, de igy nem tudom átlátni a dolgot ! :U

    Akár hogy gondolkodom, ha megfelelő a zavar szűrés és impulzusoktól mentes, folyamatos egyenáramot tudok a szerkezetemre juttatni, akkor csak nem zavarhatja semmi a jelet és a szerkezetet ! :U

    Nagy kondi, 100nF-os szűrő, dióda és ha ez nem lenne elég, akkor akár két lépcsős RC szűrés, erre tudok gondolni, mint megoldás !

    Mi a vélemény ?? :F

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz fradi81 #11485 üzenetére

    Szevasz

    Az autóban járó, vagy álló motor mellett próbáltad ?? :F

    Próbáld meg még teszt ként egy külsü 12V-os forrásról, mondjuk egy kicsi 12V-os akkuról !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Batman2 #11487 üzenetére

    Most látom, hogy a gerjesztő tekercs vezetékeit a rajzon elkötöttem, a + pólusa a szabályozó elektronikára kapcsolódik, nem közvetlen a +-ra, de ez a lényegen nem változtat.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz fradi81 #11490 üzenetére

    Szevasz

    Vajon azt az áramerősség kijelzést hogyan végzi a telefon ?? :F :F

    Nem láttam még olyan telefont, amiben áramerő mérő volt beszerelve, de fészültséget sem szoktak kijelezni, csak a töltő áramkör mér feszültséget és az intézi a telefon többi részétől függetlenül tudtommal a töltést ! :U

    Az USB-ről tudtommal max. 500mA vehető le, tehát lehet, hogy valójában nem méri a telefon, hanem csak azt érzékeli, hogy az USB-re lett csatlakoztatava és akkor 500mA-t ir ki !

    Bár, ha ez egy telefontól független ketyere, nem része a telefonnak, akkor igazából nem tudom, hogy tudja e érzékelni a telefon, hogy milyen forrásból jön a táp.

    Ha viszont egy független ketyere, akkor szerintem abban keresendő a hiba, rossz, ki kell
    cserélni !

    A járó, vagy álló motort azért kérdeztem, mert járó motor esetében mindenféle zavarok, tűimpulzusok keletkeznek a járgány elektromos hálózatában, ami zavarhatja pl. egy táp működését, de ez álló motor esetében nem áll fenn !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Délután próbálgattam a mérőmet ismét, immár mindenféle kondival és diódával felszerelve, de továbbra sem volt jó az eredmény ! :(

    Sőt, külön tápról hajtva is hibásan működik !

    Amennyiben csak a váltóáramu jelet kötöm a ketyerére és semmi más kapcsolata nincsen az autó hálózatával, akkor ugyan a fordulatszámmal megfelelően változik a kijelzés, de elég remegős, és sokkal nagyobb jelnél kezd csak jelezni, tehát ez sem jó !

    Ha viszont külön tápról hajtom továbbra is, de a föld pontokat összekötöm (tehát van jelföld), akkor ugyan rendes, stabil lenne a kijelzés, de ekkor már megint ugyanaz a hiba jelentkezik, mikor a tápot is a járgány hálózatából kapja !

    Szóval számomra úgy tűni, hogy ez a szerkezet valahogy a generátor váltóáramáról nem tud megfelelően működni ! :(

    Ha valakinek van még ötlete, mit lehet tenni, ne tartsa vissza !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11493 üzenetére

    Szevasz

    Az tény, hogy valamelyest puffereli az akku a generátor szaggatott egyenáramát, de azért messze nem teljesen, ahhoz egy ólom akkunak túl nagy a belső ellenállása, ehhez már kondenzátor kell !

    Az viszont van a kapcsoláson, dióda-1000mikrós kondi, 100nF-os kondi a táp IC be és ki menetén, közvetlen az IC lába tövére forrasztva, 10mikrós kondi az IC kimenetén, és 100nF-os kondi az 555-ös tápvezetékein !

    Az tény, ha a generátor egyik váltóáramu tekercs vezetékét egy ferrit gyűrűn átbújtatva, a ferrit gyűrűn kis tekerccsel valóban meg lehet csapolni és akkor meg is van a két pólus (jel és jel föld) !
    Ha másképp nem boldogulok, akkor ezt is kipróbálom !

    A járó motor, és szimulált, négyszög impulzusos próba jogos ötlet, kipróbálom, ha máképp nem sikerül előrehaladnom, ezzel kizárhatnám a tép minőségi problamtikáját !
    A jelforrás négyszög generetárt ebben az esetben külön tápról hajtanám, nehogy a jel legyen a hibás, az biztos legyen, akkor már csak a mérő kapcsolás marad.

    A hamradik lehetőségnél arra gondolsz, hogy az egyik fázis szinusz hullám ellentétes periódusát használjam fel az opto csatoló meghajtására, mint amit a dióda átereszt, tehát az opto csatoló LEDjét az egyenirányító diódával ellentétes periódussal kössem be ? :F

    Ez is jogos és jónak tűnő lehetőség, szintén kirpóbálom, ha mással nem érek célt !

    Én két megoldásra gondoltam még tegnap,
    egyik, hogy a váltóáramú jelet egy 100-200nF-os kondin keresztül közvetlen az 555-ös trigger bementére vezetnémm, hátha az előtte levő tranyós rész hibázik,

    másik, hogy hagyom békén a generátort, és készítek egy opto jeladót, amit valahol rögzítek a motron és pl. a vezérmű tengely fok beosztásos, bevágott tárcsáját használnám fel jelforrásnak !
    Az eredeti dízel fordulatszám mérő is ide csatlakozik valahogyan.

    Köszi a hasznos ötleteket, jelentkezek, mire sikerült jutonom !! :R :K

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz PHM #11495 üzenetére

    Szevasz

    Igen, ez már nekem is megfordult a fejemben, hogy az 555 esetleg nem tudja követni a jelet, de nem teljesen világos számomra, hogy a kondi csere az megoldás lehet e, mit változtat a jelen !?? :F
    A fűrészfog szélességét csökkenti, vagy a meredekségét növeli, gyorsítja a lefutását ? :F

    És az sem teljesen világos, hogy ugyanaz a hatás, vagy más, ha a kondit kapacitását változtataom, vagy a potmétert tekergetem ?? :F

    Négyszög jel esetében elvileg mindegy, mert mindkettővel egyformán lehet növelni, vagy csökkenteni a jel frekvenciáját, bagyságát !

    Mindenesetre kipróbálom, hátha segít !

    Egy bemeneti szűrő kondin én is gondolkodtam, de aztán nem láttam értelmét, mert a bemeneti tranyós erősítő után igazából ott van a szűrés egy 47nF-os kondi formájában !

    Viszont a kondi mérete az kérdés, hogy mekkora is kell valójában, a 47nF-os sok, vagy kevés ?? :F

    Elgondolásom szerint minél nagyobb kapacitású szűrő kondit használok, annál nagyobb aplitudójú, annál szélesebb a trigger impulzus !
    Ez viszont azt jelenti, hogy egy adott frekvencia felett a kondi már folyamatosan vezető állapotban van, így folyamatos áramfolyás indul meg, ekkor pedig nincs, vagy éppenséggel túl sok a trigger jel az 555-ös számára !

    Az tény, hogy ez a kapcsolás egy négyütemű, négyhengeres motor megszakító impulzusainak mérésére lett szánva és méretezve, a generátor pedig az én járgányomnál kb. 2,3 szor nagyobb fordulaton pörög a főtengelynél, igaz, a három fázisból csak egyet hazsnálok fel, akkor akkor is értelmezésem szerint legalább 2,3 szor több impulzust kap !

    Mindenesetre jogos a szűrő és frekvencia alap kondi értékének változtatása, kipróbálom nagyobbal is, kisebbel is, aztán meglátom melyikkel merre változik !

    A generátor kapcsain jelentkező pulzálás, periodikus feszültség változás felhasználása szűrő kondival is jó ötlet, csak az még magasabb frekvenciájú jelet szolgáltat elképzelésem szerint, mint egy fázisnak a felhasználása, mivel abban mindhárok fázis csúcsai benne vannak. De elég kicsi, pl. az említett 15nF-os kondi hazsnálatával még lehet az is mérhető !

    Neten olvasgattam ilyen fordulatszám mérő kapcsolásokhoz fórum hozzászolásokat is (pl. BSS), van aki azt mondja, hogy ezek a kapcsolások csak a megszakitó impulzusaival dolgoznak, váltóáramú jelről nem, tehát a hitelesítését sem lehet 50Hz-es váltóárammal elvégezni, mások pedig azt állítják hogy lehet, és vannak akik azt állítják, hogy megy generátor fázisról is, mint jelforrásról ! :U

    Nekem 50Hz-es váltóáramról jelzett, tehát úgy tűnik, hogy megy róla, bár más frekvenciájú váltóáramról nem tudtam kipróbálni.

    Köszi a hasznos tanácsokat !! :R :K

    Üdv.:

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11494 üzenetére

    Vannak PC tápból kiszedett opto csatolóim, esetleg azok is jók lehetnek, bár ez profibb, amit linkeltél !

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11500 üzenetére

    Szevasz

    Igen, a három fázisos dologgal nem voltam teljesen tisztában, én úgy gondoltam, hogy egymást követően érkeznek a fázisok, tehát mindegyik között van egy 0 átmenet, amikor vált.
    Ez még talán igaz is lenne, ha csak a szinusz hullám pozitív félperiódusát nézem, dehát van annak egy negatív periódusa is, ami lehet átfed a következő fázis pozitív felére és akkor gyak. tényleg folyamatos az áramfolyás teljes egyenirányításnál (3 utas, 6 dióda).

    A szimpla szűrőkondinál igazad van, nem kalkuláltam be, hogy az negatív impulzusokat is átenged, csak a pozitív oldal járt az eszemben, a negatívot nyilván rövidre kellene zárni diódával.

    A mágneses jeladóra én is gondoltam, amikor is egy pici mágnes a főtengely tárcsán és egy pici tekercs jó közel hozzá, fixen rögzítve valamilyen álló részen.
    Az nem jutott eszembe, hogy ezt Hall érzékelőnek nevezik. :)
    Az biztos, hogy ez sokkal tisztább és üzembiztosabb megoldásnak tűnik egy optikainál, ahol a koszolódás bizony nagy probléma egy nyitott, szabadon levő eszköznél, bedobozolva már más lenne a helyzet, csak azt bonyolultabb kivitelezni.

    Mindenestre az eddig ötletekből alakítok valamit, végigpróbálgatom előszőr az kisebb módosításokat a szerkezeten, aztán ha sehogysem értem célt, akkor jöhetnek az alternatív jeforrás lehetőségek ! :K

    Mégegyszer köszi !!! :K

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Lompos48 #11502 üzenetére

    Szevasz

    Köszi az infókat !!! :R

    A gondolataimban valahogy csak a félutas egyneirányitásig jutottam el, annak a képe stimmel kb. ahhoz, amit én előszőr elképzeltem, aztán már nekem is eszembe jutott a negativ félperiódus is, hogy az is belejön a képbe a teljes egyenirányitásnál.

    A Hall jeladó működési elve, fizikája tényleg elég bonyolultnak tűnik, de a használata bizonyára nem az.
    Én is arra gondoltam, hogy majd neten utánanézek.
    Gondoltam, hogy van benne pici erősitő is, igy a legkevesebb a zavarjel, szinte csak hasznos jel van, mint az előerősitővel egybe épitett infra vevőnél !

    Szerintem az álló tekercses-forgó mágneses megoldás is használható, ha elég közel tudom tenni a kettőt egymáshoz,
    vagy még az a módszer is, mint a bicikli kilóméter óránál, ahol szintén mágnes van a keréken, de az egy pici kapcsoló érintkezőjét rángatja, persze ez nagyon labilis megoldás, még közelebb kell legyen a mégnes és az érzékelő egymáshoz, és nagy fordulatnál már lehet nem is alkalmazható.
    A biciklinél is csak akkor működik helyesen, ha kb. 1-2 milliméter a hézag a két elem között !

    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

Új hozzászólás Aktív témák