Hirdetés
-
Biztonsági aggályok miatt késik a Microsoft hatalmas AI-újítása
it A Microsoft úgy döntött, hogy biztonsági aggályok miatt elhalasztja a Recall AI funkciót, így azt csak szűkebb körben tesztelik egyelőre.
-
OneSport OT05 - finomhangolás
ma Mit hiányoltunk eddig a kedvező árfekvésű kínai bringákból a leginkább? A nyomatékszenzort. A OneSport újdonsága végre megkapta ezt a megoldást.
-
A Palit fekete VGA-szörnye nem kér a színes pislákolásból
ph Az AD103-as szilíciumra épülő óriás meglehetősen konzervatív az órajeleit illetően.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
Igen gyanús a dolog, hogy valahol valami fogyasztó nem megfelelően működik abban a járgányban, és szipákolja az áramot !!!
ha pedig ez van, akkor hiába teszel bele egy 90Ah-ás akksit is, azt is leszedi max 4-5 nap múlva !!!
Állásban, legalábbis pár hét, de két három hónap időtartamra nézva sem szabad hogy lemerüljön egy normális ólom akku, ha pedig mégis ezt teszi, semmi fogyasztás, és mégis lemerül, akkor az hibás, valszeg cellazárlatos !
Szóval megpróbálhatod, hogy magában, lecsatlakoztatva tárolod az akkut egy hétig, és megnézed, hogy mennyire esik a feszültsége !?
Aztán akkor lehet következtetni, hogy a járgányban, vagy az akkuban van e a hiba !
Ha az indítózáshoz elég energiát biztosít a 44Ah-ás is, akkor nem az a baj, bár véleményem szerint egy 1,6-os motorhoz azért már körülbelül egy 55Ah-ás akku dukál, még egy benzineshez is, nemhogy, ha dízel lenne !
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz vakondka #7525 üzenetére
Ahogy írták, T5-ös vékony csövek, elektronikus előtétekkel,
vagy kompaktból bányászva, vagy veszel külön előtétet és
szellőztetés , mondjuk egy pc-táp ventivel, vagy annak megfelelő 220-as ventivel, akkor nem kell külön trafó a ventihez !Nekem simán megy egy T5-ös, 8W-os cső egy 8, vagy 9 W-os, tönkerement, OSRAM kompakt fénycső előtéttel, és nagyon jól világít !!!
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
A lemezjátszó piezo hangszedő még nem jutott eszembe, de elég érzékeny egy valami.
A gázgyújtót mire érted ?
Gáztűzhely, vagy gázboiler ?
Vagy gáz öngyújtó ?Én gáz öngyújtóból bányásztam ki a piezo gyújtót !
Szétszedtem, úgy értem, hogy a kalapácsot kivettem belőle és az alsó fém tuskót is lebányásztam, maradt a közte levő kis "rúd", de hiába ütögetem, nem csinál semmi látható szikrát már !Lehet az aljában levő nagy fémkocka kell bele a "rúd" működéséhez ??
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Üdv. mindenkinek !
A kapcsolóüzemben működtetett bipolár tranyó és FET esetében a teljes terhelést a rajta eső feszültség és a rajta áthaladó áramerő szorzataként kell számolni ?
Tehát nem érdekes, hogy pl. a fogyasztó, amit kapcsolgatunk megeszik 2000W-ot, csak az a lényeg, hogy ebből a kapcsolóelemre eső rész ne haladja meg a max terhelhetőséget, pl. az említett 150W-ot !?
Elvileg még a bekapcsoláskor jelentkező áramcsúcsot is kellene bírja pl. egy teljesítmény FET, mivel csúcsáramban akár több száz A-t, így akár a közel 2000W-ot is elviseli értelmezésem szerint !
A hűtőbordát feltételezem, hogy a folyamatos bekapcsolt állapot, vagyis a max. kitöltési idő során keletkező, disszipálandó hőre kell tervezeni !
Így van?
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
(bár nem hobby elektronika, de hátha tudtok segíteni)
Van egy kis laptop akku problémám !
Van egy közel 4 éves gépem, de az akkuját legfeljebb csak 30-40 szer ha lemertítettem és ennek ellenére mostmár csak a töredékét teljesíti a valamikori idejének !
Ugyanolyan gyorsan tölt fel a gép, mint amilyen gyorsan merül le, tehát a töltési idő is jeletősen lerövidült a kisütési idővel egyetemben !
A kérdésem, hogy lehet e még valamit kezdeni ezzel az akkuval, vagy ez már a kor jele, amiket tapasztalok, mindegy hogy alig volt használva ??
(egyébként mindíg a gépben volt az akku, nem nem volt kivéve belőle)
Van valami újraformázási lehetőség is, erről tudna e nekem valaki infót adni, hogyan kell ??
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Jól emlékszel !!!
Csak már nem emlékszem, hogy akkor kielégítő választ kaptam e rá, vagy sem.
Akkor nagyon, jó, mert nagyon nagy terheléseket, fogyasztókat lehet vele kapcsolgatni, mivel a FET kicsi bekapcsolt állapotú csatorna ellenállása miatt igen kicsi teljesítmény vész el, disszipálódik rajtuk !
(nem csak a megadott max. teljesítményüknek megfelelő fogyasztókat)A másik válaszod miatt, viszont szomorú vagyok, hogy akkor gyak. dobhatom el a laptopm akkuját, mert nem lehet mrá mit kezdeni vele.
Azt gondoltam, hogy ezeknek is az a legjobb, hogy ha max.ra töltve tároljuk, de ezek szerint nem.
Azt pedig tudom, hogy az egyszer használatos szárazelemek tovább tartanak, ha használaton kívül hűtőben tárolom őket, mert lelassul a bennük az amúgy folyamatosan zajló reakció, viszont az, hogy ez a jelenség fenn áll egy akkunál is, legalábbis az össz élettartamára vonatkozóan, azt nem tudtam !!!A NiCd és a NiMH akkukra is ugyanez vonatkozik ??
Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
AND, vagy aki tudja !!
Van egy stroboszkóp kapcsolás amit megépítettem, működik is, de a leírásban is említett 1A-es áramerősség mellett igen erősen melegszik benne a tranyó, hiába FET !!!
A kapcsolás: [link]Bordát már tettem rá, de így is fortyog, és amiért ez igazán zavaró, az az, hogy ez egy öngerjesztő kör, tehát attól hogy elkezdd melegedni még több áramot vesz fel, ami még erősebb melegedést okoz !!
Tehát valami hőmegfutás ellenei védelem, vagy valahogy a hőtermelés redukálására lenne szükségem !
Mondjuk nincsen a kapcsolásnak visszacsatolása, lehet, az is segítene a dolgon !
Itt egy másik kapcsolás [link], ami nagyban hasonlít az előbbihez, ebben van visszacsatolás, ezt vajon lehetne e használni az előzőhöz ??Előre is köszi !
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz !
Frekvenciát nem tudok mérni.
Elvileg ki lehet számolni, az 555-ös adatlapján meg van adva, hogyan kell az alkalmazott ellenállások és a kondi értékéből kikalkulálni a frekvenciát, de eddig nem tettem meg.Többféle alkatrész kiépítésben is próbálkoztam a kapcsolással, de mindegyikben tetemes a melegedése !
Első próbálkozás:100mikrohenrys, 1A-es induktor és 10-12nF körüli C1 kondi (az induktivitás tüzesre melegedett, az ellenállások a megadottak voltak)
(áramfelvétel valahol 800-900mA-nél indult és felment legalább 1,1-1,2-re, csak ekkora meghajtással volt elég szapora a villogás üteme számomra maximumon)Második próbálkozás: 170mikrohenrys, 1,9A-es induktor, kondi ugyanaz.
Harmadik próbálkozás: 330mikrohenrys, 1A-es induktor, ezzel induláskor csak 70mA-t vett fel így a C1 értékét kicsit növeltem, olyan 350mA-ig eljutottam vele, de még elég lassú volt a kondi töltése a tápnak.
Negyedik próbálkozás: szereztem nagy teljesítményű induktivitást 120mikrohenry, 5-7A !
Ezzel kapásból volt vagy 1,1A az áramfelvétel, viszont ekkor a C1 értéke már 40-45 nF volt és jelenleg is, az alábbiak miatt.
(a nagyteljesítményű induktorok ellenállása 70-100milliohm)Még előtte megvariáltam az ellenállás hálózatot is !
Azon törtem a fejem, hogy ha a 10K-sat növelem, akkor merre megy el a frekvencia, jelalak !
(ezt a C1 kondi 100mikrósra cserélésével, lassítva, vizuálisan végeztem)
A frekvencia csökkent a jelalak még eltoltabb lett, tehát a FET bekapcsolt állapota rövidült a kikapcsolthoz képest.
Aztán potira cseréltem a 4,7K-osat is, azzal meg még jobban lehetett szükíteni az impulzust, ezekkel ugyan csökkent az áramfelvétel, de a táp teljesítménye is.
Azért kezdtem el variálni a kitöltési tényezővel, mert az volt a feltételezésem, hogy túl hosszú ideig van rákapcsolva a tekercsre a tápfesz., a tekercs ennek csak egy részét tudja elraktározni mágneses mező formájában, a többi már csak felesleges egyenáram folyás és ez okozza a hatalmas melegedését, mind a tekercsnek és mind a FETnek !
De nem igazán jött be az elméletem, már csak azért sem, mert az állítgatások közepette a frekvenciát is változtattam akaratlanul, ami pedig mindenképpen teljesímény csökkenést okozott.
Igazából mindegy, hogy mekkora a jel kitöltése, a lényeg az hogy olyan frenkevciával kapcsolgassam a tekercsre, hogy a bekacsolt idő az éppen a hasznos energia elnyelődése legyen a tekercsben és ne legyen fölös áramfolyás, ami már csak hőt gerjeszt !
Legalábbis én erre a következtetésre jutottam.
Arra mindeképpen jó a potméter, hogy a 4,7K-os helyén levővel szépen be tudtam állítani egy olyan frekvenciát és kitöltési ténezőt, ahol épp a legmagasabb villogási sűrűséget észleltem, tehát a leghatékonyabb a nagyfesz táp működése.Így most ezzel a kiépítéssel 600mA körül fogyaszt, gyakorlatilag már stabilan, gondolom azért is,,mer ekkora áramfelvétel mellett még nem olyan nagy a hőtermelődsé, ami mindeképpen beindít egy öngerjesztő folyamatot, másrészt talán köszönhető a stabilabb, nagyobb teljesítményű induktivitásnak is.
Szereztem be még 150mikrohenrys, szintén nagy teljesítményű induktorokat is, de azokkal még nem próbáltam és van egy valamivel kisebb, 2-3A körüli 150mikrohenrysem is.
Viszont a tároló (az ábrán 22mikrós, 350V-os) kondi továbbra is erőteljesen melegszik, legalábbis amikor egy 4,7mikrós, 400V-os, asszem 105fokos kondit alkalmazok !
Most ez a magas frekvenciának, a nagymértékű hírtelen kisütésnek, vagy a kapcsolás folyamatos, visszacsatolás nélküli, fölös töltésének köszönhető (amit "eltüzel" a kondi)??Márcsak azért is kérdés, mert ha lecsavarom a villogási tempót, akkor ugye csak ritkán sül ki, mégis ugyanolyan meleg, ha nem még melegebb, tehát nemigazán az az oka !
Egy 10mikrós, 350V-os példányt alkalmazva valamivel már kisebb a kondi melegedése.
Nagy (230-470mikrós, 360-450V-os) kondit alkalmazva pedig egyáltalán nincs melegedés, a max feszültség, amire ilyenkor a kondik töltődnek, az olyan 390V, ezután sül el a cső (leglasabb állás).
Viszont a 4,7mikrós, 400V-os kondinál mértem legamagassabb, 620V-ot is, amire képes volt feltöltődni !!!
Ez a kondi jóságára, a töltötten jó szigetelő képességére utal ?Jah, a nagyfesz részen a cső villogási tempóját befolyásoló hálózatot is módosítottam, mert túl sokat vett le és a poti fél tartományában már egyáltalán nem villant a cső, a max. tempó meg túl kicsi volt.Mértem a glimm lámpa lábán a feszültséget, néztem, hogy kb mekkora feszültségnél nyit (kb. 157V) és azt már nem érte el a csomópont feszültsége, ha a potit fél állásnál lejjebb csavartam.
Ezért a negatív pólus felöli 470K-s ellenállást egy 560 vagy 680-asra cseréltem, a felső 470-est pedig elhagytam, helyette rövid zár van.Fáradozásaidat előre is köszönve: Batman2
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Egy segédtekercses trafóval, egy darab tranyóval ,egy jóval egyszerübb kapcsolást lehet építeni, mint ez, és valszeg a tranyó melegedése is sokkal kisebb (ahogyan ez van a szokványos vakukban is), hiába normál tranyó, és nem FET, csak ott meg a trafó méretezését nem tudom, és lehet nem tudnék könnyen ekkora teljesítményü tápot építeni vele !
Egy ilyen vaku trafó méretezéséről tudsz valami infót adni ??
Köszi !
Batman2Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Batman2 #9195 üzenetére
Az 555-ös kimenetére pedig érdemes tenni egy kisebb teljesítmény tranzisztort, vagy egy kisebb FET-et, hogy ne az IC végfokozatát terheld, ha magad készíted a kapcsolást, ha egy kész terv alapján dolgozol, akkor abban valszeg benne van, ha mégsem, akkor tegyél be egyet !
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
A frekvencia viszonylag magas lehet, füllel elég magas hangot lehet hallani az induktortól, de lehet, hogy stimmel nagyjából a 7KHz.
Köszi a linket !
(én ilyen kőkorszaki vagyok, hogy gyakorlatban szeretek mindent kikísérletezni )A C2, ahogy említettem 4,7mikrós, 400V-os volt, ahhoz max. olyan másodpercenként 10 -15 villanás tartozhat.
De ha lecavarom úgy kb. 1-1,5 másodpercenkénti 1 villanásra, akkor is ugyanúgy melegszik a kondi !A soros ellenállásra (ESR) én is gondoltam, hogy esetleg némelyiknek túl magas lehet a belső ellenállása, és azok melegednek erőteljesebben.
Tegnap este még próbálkoztam tovább.
A 10mikrós, 350V-os energiatakarékos fénycső előtétből kivett puffer kondi egész szolidan melegszik csak, viszot kipróbáltam az egyik kisebb vakuból kivett foto kondit is, az rendesen felforrt (80mikró, 330V)És még azt vettem észre, hogy amikor két 4,7mikrós, 400V-os kondit kötöttem sorba, akkor még magasabbra nőtt valamivel a villogási sebesség, fogyasztás csökkenés nélkül, de a melegedés a két soros kondi esetében is hasonló maradt.
A villogási sebesség igen magas, már szinte folyamatos fény volt, olyan 20-25 lehetett.
Lehet, hogy csökkent picivel a kapacitásuk sorosan kötve a megnövekedett ellenállás miatt és ezért a sebesség növekedés ??Szóval akkor lehet, hogy LOW ESR kondit kellene szerezzek, vagy kisebb kondikat párhuzamosan kössek !
A polaritás nélküli, kerámia tokozású (pl. egy 105-ös jelzésű 1mikrós) kondiknak esetleg kisebb az ESR értékük, érdemes azokból többet beletenni ??
A magas frekvenciás, pláne segédtekercses trafók tervezéséhez én sem értek, az a baj,
egyet ugyan sikeresen készítettem egy másik stroboszkók kapcsolásba, de a második már nem akart összejönni.
És egyet korábban sikerült készítenem egy fénycső inverterbe, de az is csak véletlen jött össze.Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Batman2 #9197 üzenetére
AND, további vélemény, javaslat ?
Akkor semmivel sem tudom csökkenteni a hőtermelést a FET és az induktornál (bár ez most elviselhető), illetve a tároló kondinál ??
A tároló kondinál előnyös lehet, javíthat a helyzeten, ha LOW ESR példány ?
Üdv.: Batman2
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
AND !
Tudsz nekem még valamit tanácsot adni a stroboszkóppal kapcsolatban ??
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz KeNTaGoN #9273 üzenetére
Esetleg valami erősebb, agresszív szerves oldószer pl. kromofag
Bár mintha már próbáltam volna vele és még az sem oldotta le.De próbálkozhatsz benzollal (nagyon veszélyes, mérgező), aceton, abszolút alkohol (99.8% körül), etil-acetát (műanyag ragasztóként szokott szerepelni), kloroform, stb.
Illetve ezekenek a keverékével, de akkor az aceton és az alkohol is víztelen kell legyen, ha azt is bele akarod tenni a keverékbe, vagy csak az apoláros szerves oldószereket kevered !Ha sikerült valami kikísérletezned, légyszi velem is osztd meg !
Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Üdv. mindenkinek !
Adott egy Asus A6-os akku (asszem A42-es) ami most kb. 20percről megy lefelé, anno 2és negyed órát bírt.
Fel szeretném újítani, mert az új nagyon drága.
Utánanéztem a felújításnak és közben eszembe jutott, hogy házilag én magam fel tudom e újítani ?Csak az akku cellákat kellene cserélni értelmezésem szerint és gondoltam hogy veszek új cellákat és megcsinálom magam !
Tud valaki jó cella forrást ?Viszont olvastam olyat a felújításnál hogy a pakk vezérlő újra programozása !
A krédésem, hogy azt vajon el lehet e intézni azzal, hogy beteszem az akkut a gépbe a műtét után és újrakalibráltatom az akkut ??Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Olcsó Li-ion akku forrást tud valki ??
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Köszi a linket !
Egy laptop akkut szeretnék felújítani, de még nem szedtem szét, így nem tudom pontosan, hogy milyen, mekkora cellák kellenének bele (méretileg)!
Annyit tudok, hogy 14,8V-os és 4400mAh-ás a pakk, ez 2x4, tehát 8 db. párhuzamosan és sorba kötött, henger cellát jelent.Magyar céget próbltam keresni, ahol olcsón be lehetne szerezni a cellákat, de ezeknél a cégeknél többre jön ki, ha megveszem a cellákat és magam csinálom a felújítást, mintha rájuk bízom a felújítást !
Szóval ezeknél olcsóbb áron keresnék cellákat.
Ez az oldal ugyan olcsóbb árakat ad meg, de hogyan fizessek én Magyar honból ezeknek?
(dollárban,postai utánvét (bár nem hiszem), vagy utalással, jah és micsoda postaköltséget számítanak vajon fel ??)Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Felváltva melengetve és aprókat billegetve ide-oda óvatosa ki lehet szedni a kondit az alaplapból !
Én már cseréltem és működőképes az alaplap.
A beforrasztás lehet fordítva ugyanígy, hogy aprókat tolod,billegtve befelé, vagy ha mázlid van, akkor kevés a cin a szemen és üres lesz a lyuk !De sokat szedtem már ki alkatrészként is, akkor mondjuk nem érdekel, hogy ha kicsit jobban meggyötröm a forr. szemet, de 95%-ban épen jönek ki a kondik !
Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #9847 üzenetére
No az jó !
Mondjuk hitelkártyám az nincs, meg PayPal account sem, bár ez utóbbit könnyen lehet készíteni gondolom.
Az ebay-en vannak új cuccok is, szóval találhatok új akku cellát is ?
Nekem a vatera jut rögtön az eszmbe, ahol inkább a használt, vagy saját készítésű cuccokat adják-veszik, ezért kérdezem.
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #9851 üzenetére
Presze-persze, lehet 100%, csak türelem is kell hozzá, ami nekem nem mindíg van kellő !
Nekem általában a kondi épsége a lényeg, mert rossz alaplapokból szedek ki, nem puposodott, újszerű LOW ESR, nagy kapacitású kondikat, sokfelé fel lehet még azokat használni !
Egyébként pillanat pálkával szoktam művelni ezeket a dolgokat, ha persze SMD alkatrészeket forrasztok, akkor tű hegyű, hőfokszabályozós forrasztóállomást használok, és ha alaplapot javítok, akkor is inkább.
Nem weller, de kisfeszültségű, trafós, jó a CMOS dolgokhoz is és jól lehet vele dolgozni, egyetlen gondom szokott lenni, hogy hamar leég a cin a hegyről, tehát hamar elveszti a hegy a cinnel való tapadóképességét és akkor lehet játszani, mire újra megtapad rajta.
Folyósítószerként gyantát szoktam használni, 250-260 fokon használom a hegyet, nagyobb szünet esetén lecsavarom 150-re, nagyobb felület esetében pedig olyan 280 körülre teszem fel.Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #9893 üzenetére
Köszi szépen a linkeket !
Főképpen a sok tönkrement kompakt fénycső miatt érdekel, van egy rakás, még teljesen üzemképes csövem, és azon túl, hogy jó lenne üzembehozni ezeket, jó lenne, ha nagy fény teljesítménnyel tudnám ezt megtenni 12V-os autóakkuról is !
Másik persze, hogy egyéb nagyfesz célból is próbálkozgatok inverterekkel, pl. villanócső, vagy akár egyéb gázkisüléses csövek meghajtásához (glimm, nixie cső, varázsszem, VFFD)
Mindezt persze takarékosan, és nem erődítmény hűtőbordákkal, amennyire lehet !Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Amennyire tudom a prociknak olyan 0,75-0,7V a minimumuk (talán 0,6xx-esről még olvastam valahol), mivel sziliciumalapú félvezetőkből épülnek fel és azoknak 0,7V körül van a nyitó feszültségük, csak a fém-szilicium kapcsolat (pl. Shottky dóda) esetén megy le 0,3-0,4V-körülire !
Vagy a CMOS procik képesek erre ?
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
A következő lenne a kérdésem !
Egy 0 és 1V közötti egyenáramú jelforrásnak kellene a jelét feszültségben flerősítenem mondjuk 0-10V-osra !
Mivel tudtommal a tranzisztor nem tud mit kezdeni a 0,7V alatti feszültséggel (mivel nem nyit ki), ezért az első kapcsolásban egy ellenállásos osztóval emelném a jel szintjét a bázis előtt 1V-ra.
Csak ebben az esetben az a kételyem, hogy az 1V-os feszültséghez nem fog hozzáadódni a jel feszültsége, csak ha több mint 1V lenne !
Audió jelnél, kondenzátorral a bemeneten valóban + feszültség lenne a jel a pozitív periódusában és hozzáadódna a kondi töltése az alapfeszültséghez.Ezért készítettem a második kapcsolást ahol az erősítőt dupla tápfeszről hajtanám ami -1 - +11V feszültséget adna rá és ekkor a jel 0V-os szintje már eleve +1V lenne a tranzisztor számára, ami már nyitja a tranyót és tudja erősíteni.
A további jelszint emelkedés pedig valóban hozzáadódna az alapértékhez !Jól értelmeztem ezeket ??
Ha igen, akkor mennyi fokozatra lenne szükségem, hogy elérjem az 1V-os bemenő feszültségre a 10V-os kimenő értéket ??
Mondjuk + még egy ilyen dupla trayós fokozat ?Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Ahogy néztem, ennek a procinak is 0,85V a minimuma !
Az, hogy be lehet állítani elméletileg alacsonyabb feszültséget, csak elvi dolog, mivel a bitmintával ugyan lehetséges,de a gyakorlatban igencsak fagy szerintem akkor.Lehet már azóta megoldották, de legalábbis 2-3 éve pont ez volt a félvezető és különösen a processzor gyártók nagy problémája, hogy a szilicium alapú félvezetők említett nyitófeszültség korlátja miatt nem ngyon mehetnek 0,7V alá, pedig ha tovább tudnák csökkenteni a fszültséget, akkor jeletősen cökkenne az áramfelvétel is és ezáltal a fogyasztás és melegdés is !
220-on jobb mint 110-en ??
Pedig 220-ról többe kell ledolgoznia, min 110-ről, tehát a veszteségis több elvileg.No, hát akkor ilyen gold tápegységet vegyél !
Én a régebbieket ismerem, azok még csak az említetteket tudták.Viszont azt is vedd figyelembe, hogy a hatásfoka terhelés függő, tehát csak akkor a maximum, ha az ideális terhelésen hajtod !
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #9908 üzenetére
Végülis igazatok van, bizonyára egyszerűbb és az erősítés beállítása szempontjából is praktikusabb a műveleti erősítős megoldás, csak néha nagyon röghöz kötött, szemellenzős a gondolkodásom.
De az elgondolásom jó ?
Tehát csak dupla táppal lehet mgoldani, az ellenállásos feszültségosztóval való jelszint emelés itt nem jó ?741-es, TL071-es , vagy LM324-es műveleti erősítő nem jó erre ?
(Már csak azért mert az éppen van otthon elfekvőben.)Jó a -1V - +11V-os elgondolás ?
Akkor a műveleti erősítő táp kivezetései mennek a -1 - +11V-ra az invertáló lába pedig a 0V-ra és a jelföld is ?
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Vamilyen szinten már biztos megoldották ezt a küszöb feszültség problémát, ha más nem, lejjeb tudták tolni kicsit, csak én vagyok már lemaradva.
Azért nagyon alacsony feszültségen a tejesítmény még nagyon kicsi, mint írtad is a példában.Igen, lomposnak is igaza lehet, nagyobb feszültségealóba kisebb az áramerő, már ami a kapcsoló FET-eken át megy, így tényleg kicsivel kevesebb lehet a veszteség.
Igen bizony, a 80% vagy 90%-nak hosszabb távon nagy a külömbsége, nem mindegy !
Hát csak okosan dönts, szerintem a honi példányok közül vedd meg a legjobbat !
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #9960 üzenetére
Szevasz
Meg lehet próbálkozni foto technikával fóliarajzot készíteni SMD alkatrészekhez, de akár szabad kézzel is lehet próbálkozni, persze azért nem egy 24 lábú cuccnál !
Én 8 lábú SMD IC-nek és a hozzá szükséges 6db kiegészítő alkatrésznek készítettem nyákot szabad kézzel !
Nem mondom, hogy nem pepecseltem kicsit vele de azért egész szép lett !
Az elkészített áramkört már nagyító alatt kell nézni.
Az alkatrészeket tű heyű SMD forrasztóval forrasztottam.Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #9998 üzenetére
Egyszerű akrill modell festéket szoktam használni, alkohollal, lúggal (szappannal) lemosható és a marató vegyszert rendesen állja, még a 20%-os sósavat is, hidrogén peroxiddal együtt !!
Mindíg frissen rajzolt lapot maratok, mert úgy vettem észre, hogy hoszabb száradás után már kicsit rideg, könyebben lepattogzódós lesz a festék.
Amúgy jó a fedőképessége, ha rendesen fel van keverve.Foto technikához pedig TN-20-as lakkot használok, előtte jól zsírtalanítom a lapot acetonnal.
Hátránya hogy, nagyon macerás a lakk egyenletes felvitele, a megfelelően fedő, de még nem túl vastag, megfolyt réteg kialakítása, a megfelelő levilágítási idő eltalálása (réteg vastagság függő) és nagyon érzékeny az előhívó lúg koncentrációjára !
Ha kicsit istöményebbre sikerült a lúg oldat, akkor azt is előhívja, amit nem kell és minden minta eltűnik.Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Az egyik ilyen SMD-s próbálkozásom, ezen csak 2x3-as IC van: [link]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #10004 üzenetére
No ez megint egy problémás dolog !
Ugyanis, ha nincs kellő fedettsége a nyomatnak, akkor ngyon játszani kell a világítással, hogy az ideális pontot eltaláld, ha egyáltalán van ahhoz is elég fedettség !Én tintasugaras nyomtatóval szoktam átlátszó nyomtatófóliára nyomtatni, de mivel egy folóiára nemigazán lehet, vagy érdemes kettőnél többször nyomtatni, mert akkor sem lesz igazán erősebb, jobb a fedettség (nem vesz fel több festéket), így 2-3 ilyen nyomatot szoktam készíteni, amiket pontosan egymásra illesztek és a széleit celluxal összeragasztom, így már van kellő fedettség, hogy ne kelljen a lapot kikapkodni az UV alól, nyugodtan lehet világítani, csak az exponálódik aminek kell !
Vékony vonlaknál nehéz a pontos összeillesztés, de csak egyszer kell megcsinálni, onnantól kezdve mehet a sorozat gyártás !A megvilágítást egy 15W-os arcbarnító szolicsővel szoktam végezni, aminek van egy kis ablaka is, azzal a lap felé fordítva, még a szememet sem zavarja.
Olyan 5-8cm-ről világítom a lapot, kb. 3,5-4,5 percig, amire a nyomatot átlátszó CD lemez tokkal szorítom le.
Ez UV-t átengedő műanyag.Az előhívót pedig magam készítem, asszem 0,15M-os NaOH oldat.
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #10006 üzenetére
Nincs harag persze.
Valóbban nem a legszebb közelről nézve, nem gyári az biztos, ez volt asszem az első próbálkozásom.
Még a cin hagyján, a gyanta maradvány különösen csúnya számomra.
Volt némi problémám a cin megtapadásával a lapon, de méginkább a forrasztó hegyén, ahogy már a múltkor említettem is.A derótok csak a próba ereéjig voltak rajta, aztán beépítettem egy modell mozdonyba.
Majd legközelebb igyekszem ügyesebb lenni !
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #10006 üzenetére
]Szevasz
Azért tudok ilyet is gyártani, itt vigyáztam a külalakra és foto maratással késztettem a fóliás lapot is !Így nézki egy foto lakkal lefújt, levilágított és előhívott lapom:
És ilyen lett maratás után: [/L[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #10070 üzenetére
Van posta !
Ha gondolod, jutányosan készítek Neked.Viszont én a nyomtatott áramköri fóliarajzot nem tervező progival szoktam készíteni, és nem is azzal nyomtatom, hanem egyszerű rajz programban rajzolom meg és képként nyomtatom ki.
Próbálkoztam tervező programban fóliarajzot készíteni, de magas volt nekem annak a programnak a használata, így maradtam a kőkorszaki megoldásnál.
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Batman2 #10069 üzenetére
Üdv. mindenkinek !
Az előző hozzászólásomban linkelt kapcsolás egy LED-es feszültség jelző kapcsolás,
jól használható 12V-os akkuval táplált rendszereknél az akku állapotának, töltöttségének figyelésére ( akku monitor ) !Autónál, motornál alkalmas az akku generátor általi megfelelő töltésének folyamatos (menet közbeni) figyelésére, vagy megfelelő helyre bekötve (pl. szivargyújtó csatlakozó) a 12V-os elektromos hálózat terheltségének, állapotának folyamatos figyelésére is !
Ha valakinek megtetszett a kapcsolás, szeretne egyet, nálam megrendelhető,
a szükséges információkat, beszerelési segédletet mellékelem hozzá !Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
A kőkorszakit természetesen a számítógépes programhoz képpest értettem, nem akartalak megsérteni !
Nagyon jó, gyors, egyszerű a kézzel való rajzolás, mindíg úgy csinálom, csak bonyolultabb, nagyobb kapcsolások esetén merült fel bennem az igény egy progival való tervezéshez, illetve, ha foto maratást akarok csinálni, de arra meg tökéletesen jó az, ha rajz programban megrajzolom, és azt nyomtatom a lapra.Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
Új hozzászólás Aktív témák
- ASUS ROG STRIX Z790-H GAMING WIFI - Új, Gari 2026.06.09. -ig - Eladó! 105.000.-
- Új Bontatlan iPhone 15 128GB Kék Független/1 Év Apple Gar./p3450/
- XFX Radeon Speedster SWFT 210 RX 6600 XT 8GB GDDR6 128bit (RX-66XT8DFDQ) Új ventillátorokkal
- ÚJ ASUS ROG Ally (AMD Z1 !!Extreme!!) + 3 hó XBOX pass + 19k Ft értékű Dokkoló
- iPad Pro M2 12,9 128GB wifi bontatlan 1 év Apple garancia