Az S3 Graphics a régi idők egyik nagy harcosa, ez nem vitás. Noha a Savage széria sosem állt a helyzet magaslatán, ami a teljesítményt illeti, mégis rengeteg ember szívébe lopta be magát alacsony árával. Az első (és utolsó) igazán használható megoldásuk, minden hibája ellenére a Savage2000 volt, az azt megelőző Savage4 és Savage3D kártyákról inkább most nem emlékeznénk meg...
...de a Savage2000! A pengeéles 2D képével, a szinte tökéletes DVD lejátszásával, a nagyfelbontású, tömörített textúrákkal és a MeTaL driverrel Unreal Tournament alatt... nos, a Savage2000 a halott T&L motorja ellenére igazi nagyágyú volt a maga kategóriájában.
Talán ezért is várták sokan évekig az új S3 chipet, a SavageXP-t (Zoetrope). Lássuk, mire futotta:
- 0.15 mikronos gyártás
- 64/128 bit DDR SDRAM memória-interfész
- Maximum 64 MB RAM támogatása
- 166 MHz-es GPU, 366 MHz-es (183 MHz DDR) SDRAM
- 2 pixel pipeline, pipeline-onként két textúrázó egységgel
- A 2 pixel pipeline-ból lehetséges egyet csinálni, 4 textúrázó egységgel
- Bilineáris és trilineáris szűrés támogatása
- S3TC/DXTC textúra tömörítés támogatása
- FSAA támogatása, programozható "sablonokkal"
- Vonalmenti AA
- Hardveres T&L egység
- 350 MHz-es RAMDAC
- DVI kimenet, beépített NTSC/PAL TV-enkóder
- Két képernyős megjelenítés, bármilyen kombinációval
- PowerWise energiatakarékos üzemmód
- AGP 2x/4x támogatás
A 0.15 mikronos gyártás mellett a fenti specifikációk nagyon szerények. Gondoljunk bele, hogy a GeForce4 a maga kb 60 millió tranzisztorával, dupla ennyi pipeline-jával és a DirectX 8-as shadereivel szintén 0.15 mikronon készül. Kétség nem fér hozzá, hogy a SavageXP ott folytatja, ahol az S3 anno abbahagyta: sok feature, alacsony ár. Ez az ár egyébként 15 dollárt jelent per chip. Nem rossz, hiszen így 10-15.000 Ft-ból a teljes kártya kijön...
Az S3 szerint a SavageXP a Radeon 7500 ellenfele lehet, amit a prohardver bennfentesei kétlenek, de nem zárnak ki.