Vélemény: tényleg válság elé néz a gaming piac?

A vészharangok már konganak, de egyelőre csak kisebb korrigálás látszódik.

Az utóbbi években talán a gaming szegmens volt az a terület, amelyre az érintett cégek erőteljesen számíthattak, hiszen mindenféle kisebb-nagyobb válság mellett jöttek az eladások. Sőt, maga a pandémia ennek a piacnak jót is tett, hiszen a kormányok időszakonként kötelezték arra az embereket, hogy otthon maradjanak, és az időt valamilyen szórakozással el kell ütni, amire jó ötlet volt maga a játék. Mostanság  viszont már az új típusú koronavírus nem jelent akkora veszélyt, mint két éve, ami valószínűleg több tényezőnek tudható be, és ezek között is a vakcinák elérhetősége lehet domináns. Ilyen formában már nem feltétlenül kell az otthoni életre kötelezni az embereket, így lassan visszaállhat az élet az úgymond normál kerékvágásba.

A legtöbb elemzés erre épít akkor, amikor a gaming piac tekintetében kedvezőtlen irányt prognosztizálnak, és kétségtelen tény, hogy ebben lehet valami. A konzolgyártók maguk mondják, hogy a számok jelenleg nem olyan biztatók, míg a PC-piac szereplői is csökkenő VGA-eladásokkal szembesülnek.

De mit jelent ez konkrétan?

Ha a hardvereket nézzük, akkor a Sony PlayStation 5 eladásai éves szinten növekednek, míg a Microsoftnál némi csökkenés lehet, abból kiindulva, hogy 11%-kal kevesebb bevételt értek el a konzolok leszállításából. A Nintendo is gyengélkedő eredményeket mutatott fel, de a cég jó előre megmondta, hogy a beszállítói nem képesek a megfelelő mennyiségű komponenseket biztosítani, tehát itt nem feltétlenül a piaci igény hiányzik, egyszerűen nem tudnak több gépet gyártani. A szoftvereladások tekintetében sem teljesít jól a három nagy szereplő, de tragédiáról messze nem lehet beszélni, inkább arról van szó, hogy a piac kezd visszarendezkedni a pandémia előtti állapotra.

PC-s szinten már érdekesebb számok jönnek, mivel az NVIDIA nemrég tette közzé, hogy a játékosokat kiszolgáló üzletága szezonálisan várhatóan 33%-os visszaesést fog produkálni. Ez azért érdekes, mert éles kontrasztot mutat az AMD eredményével, amely vállalat gaming részlege 32%-ot nőt éves szinten. Látszólag elég nagy az ellentmondás, de valójában a megfejtés a részletekben rejlik.

Az AMD az előző negyedévre vonatkozó konferenciáján azt közölte, hogy a PC-s VGA-k eladásai csökkennek, viszont ezeket masszívan ellensúlyozzák a semi-custom megrendelések. Ezt több szempontból is érdemes kifejteni, ugyanis fontos figyelembe venni, hogy a Sony és a Microsoft minden évben az ünnepi szezonra készül a legnagyobb konzolmenyiséggel, de ennek legyártásához már a második negyedévre vonatkozóan is nagyobb megrendeléseket kell leadniuk a komponensek tekintetében, ideértve a konzolokhoz használt AMD rendszerchipet. Ez azonban az előző évben is ugyanígy történt, ráadásul akkor még PC-be szánt GPU-kat is jóval nagyobb áron adhatta el a vörös oldal az aktívan futó bányászláz miatt. Valószínűbb tehát, hogy az előző esztendőhöz viszonyítva a Sony és a Microsoft igényei nem változtak jelentősen, míg a VGA-knál a cég vallotta be, hogy csökkent a kereslet. De akkor honnan a növekedés? Nos, egy esztendővel korábban még nem volt Steam Deck, amelyhez a Valve az AMD-től rendeli az egyedi tervezésű rendszerchipet, ráadásul pont most pörög majd fel ennek a gyártása.

Az NVIDIA a VGA-piac változását nem tudja így ellensúlyozni, mivel a szóban forgó üzletáguk nem áll több lábon, és ezért náluk erőteljesen látszódik a szegmens átalakulása. De valóban a játékosok tűnnek el? Nos, nem valószínű, már csak azért sem, mert pont akkor történik ez a folyamat, amikor a kriptopiac éppen összeomlóban van. Bár az NVIDIA sokszor mereven tartotta magát ahhoz a kommunikációhoz, hogy a kriptovaluták bányászatához szükséges hardvert a CMP sorozattal biztosítják, az rajzolódik ki inkább, hogy a nagyon-nagyon sokan GeForce-szal bányásztak, talán azt is megkockáztatnánk, hogy a nagy többségre ez volt a jellemző, mert a GeForce könnyebben eladható, ha a kriptopiac esetlegesen bezuhanna, például most.

Ezt érezheti az AMD is, és ugyaninnen származhat a saját maguk által bevallott visszaesésük, mert Radeont is vettek azért a bányászok, csak messze nem akkora mennyiségben, mint például GeForce-ot. Ezen túlmenően a gyártóknak nem csak azzal kell megküzdeniük, hogy szimplán kevesebb a potenciális vevő, hanem azzal is, hogy sokan a használt piacon nézelődnek, ahova éppen beszabadul egy hatalmas mennyiségű VGA-tömeg. A kriptopiac bezuhanásának, gyártókra nézve negatív hatása tehát egy gerjeszt egy másik, szintén negatív hatást, ami a jövőben akár elég nagy problémává is kinőheti magát. De fontos, hogy a játékosok ettől még nem hiányoznak, vagy tűntek el nagy számban a piacról.

Minden bizonnyal az NVIDIA és az AMD is számolt azzal, hogy a kriptopiac egyszer durvábban megzuhan, csak azt nem tudták meghatározni, hogy pontosan mikor. Most ez utolérte az érintetteket, bármennyire nem akarnak beszélni róla. Ugyanakkor a pénzügyi értelemben látható hatás jelentősen eltérhet, mivel ez függ attól, hogy az adott cég mennyire erőteljesen épített a bányászokra, illetve attól is, hogy a játékosoknak szánt VGA-kra szabott üzletágon belül van-e még más olyan piaci terület, ami esetleg éppen növekszik, ellensúlyozva a VGA-piacon tapasztalható visszaesést.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés