Trendek, meg ami mögöttük figyel

Hirdetés

Miután a múlt héten az ATI végre bemutatta új videókártya-sorozatát, az első példányokról készült képekből is jutott mindenkinek. Láttuk mi is, ám a dobozolás, a 3dfx utolsó próbálkozásaihoz képest, mondhatni nem nagy szám, magán a kártyán pedig tényleg nincs túl sok látnivaló.. (a HydraVision miatti kimenet-kavalkád, valamint az -érdekes módon itt is- EliteMT DDR RAM-okon felül)

A doboz egyik felirata azonban nem hagyott minket nyugodni, amikor először olvastuk, kapásból azt kezdtük latolgatni, vajon miért került rá egyáltalán? Jó, újabban a Rover-ek típusjelzése alá is odabiggyesztik a brit zászlót, tehát egy "built by ATI" logón meglepődni elvileg semmi értelme, bár ha hozzátesszük, hogy idáig ezt minden ATI kártyáról el lehetett volna mondani, ám mégsem mondták, akkor már kicsit érdekesebb a helyzet. Persze lehetne mindez merő öncél, de nyilván nem az, arról nem írnánk ilyen hosszan. :)

Ugyanis arról van szó, hogy eztán az ATI is inkább a GPU-k termelését preferálná, a chip-ek köré egyéb márkák építenék a kártyákat, a lá NVIDIA. Ugyan mindezt nyilván nem máról holnapra (holnaputánra?), azonban már eddig is tucatnyi gyártó jelezte, hogy vevő az elképzelésre. Köztük a legnagyobbak, ami nagyon komoly fegyvertény! Mert ha egy kezdeményezést olyan társaság vesz a szárnyai alá, mint az AOpen - ASUS - MSI - Prolink - Leadtek - Gigabyte - DFI - FIC - USI - LiteOn - Palit - Super Greece - PowerColor brancs, akkor azt mindenképp komolyan kell venni.

Úgy fest tehát, az ATI és az NVIDIA egyre inkább közös lapra kerül, a kanadai cég minden marketing-szkepszis ellenére állja a sarat; pedig az NVIDIA anti-utópisztikus jövőképe szerint az év elején erre még csak reménye se volt.. Lehet, hogy az ATI-s fiúkat is meg kellett volna hallgatni?

Ez eddig rendben. Azon is csak mosolygunk, hogy hiába volt első a Ge3, DX8-as játékokból még mindig alig akad.. Az ATI-nak most kifejezetten jót tett a késés: ez a pár hónap épp elég volt arra, hogy kártyája már ne DirectX 8.0, hanem 8.1 alá készüljön, ami látszólag ugyan nem túl nagy különbség, "gyakorlatilag" azonban mégis csak az. A DX8.1 ugyanis pont annyival több, amennyi már jóval használhatóbbá teheti ezt a revíziót a fejlesztők körében. Más kérdés, hogy ez az egész látszólag erőltetett fejlesztői menet valahol kicsit öncélú, hiszen most már mindenki a Ge3 Ultrára gyúr, pedig még a sima verzsön sem kapta meg az őt megillető alkalmazásokat.

Persze mindkét helyen ügyesek a mérnökök, hiszen rendre olyan fícsörökkel turbózzák fel a termékeiket, amelyek visszamenőlegesen is jótékonyan működnek, ráadásul, ezek többnyire elég látványos megoldások: mind az NVIDIA féle Crossbar Memory Controller, mind a High Resolution Anti-Aliasing, mind pedig az ATI Truform implementuma, vagy SmoothVision néven futó anti-aliasing megoldása ilyen.

Mi egyelőre inkább a kivárás taktikáját preferálnánk, persze ha mindössze felhasználói szemmel kéne néznünk a történéseket, hiszen a videókártyapiac elrugaszkodott szegmense inkább tűnik öncélú, mint értünk folyó csatározások helyszínének, amihez kapásból hozzá kell azonban tennünk, hogy a lényeg feltehetőleg mégiscsak itt dől el..

A jövő trendjeinek óriás jégtörői (ATI, NVIDIA) tehát továbbra is full gőzzel haladnak előre, ám a sétahajókázók népes csapatának (tehát nekünk, fogyasztóknak.. :) ) itt még kevés a látnivaló.

Hirdetés

Hirdetés