Hirdetés

Megkapta a több GPU-s módot a Vulkan API új frissítése

A Khronos Group az 1.1-es verzióval még nem készült el, de a leginkább igényelt funkciót azért beépítették az évfordulóra.

A Vulkan API az előző évi GDC alkalmával vált véglegessé, így a Khronos Group tulajdonképpen az első évfordulót ünnepli az aktuális GDC rendezvényen. Eredetileg az 1.1-es verzió bemutatását tervezték erre az eseményre, de sajnos ez a fejlesztés nem készült el, így a Vulkan API nem lépett szintet, viszont a konzorcium a leginkább igényelt funkciót beépítette, aminek valószínűleg sok játékos örül majd.

Hirdetés

A Vulkan legnagyobb gondja ugyanis a konkurens DirectX 12 API-hoz viszonyítva az volt, hogy nem támogatott semmilyen több GPU-s módot. Ezáltal a fejlesztők a játékosok PC-iből csak egy GPU-t tudtak kihasználni, holott a Microsoft API-ja ebből a szempontból igen sokszínű lehetőségeket biztosított. Eredetileg a több GPU-s mód a Vulkan 1.1-ben érkezett volna, de a következő nagy frissítés elhalasztásával bekerült az aktuális 1.0.42-es verzióba.

A Vulkan API aktuális változata többféle több GPU-s modellt kínál. Egyrészt ott a linkelt megoldás, amely gyakorlatilag az AMD CrossFire és az NVIDIA SLI másolata. Valójában ezek csak a működés szempontjából hasonlítanak a régi módszerhez, de közük nincs a CrossFire-höz és SLI-hez, mivel a működést nem a meghajtó, hanem maga az API biztosítja a WDDM felületen belüli linked display adapter módot aktiválva. Ebből az is kitalálható, hogy ez a rendszer csak Windows operációs rendszeren üzemképes. Alternatív megközelítés az explicit kontroll, amivel a fejlesztő maga alakíthatja ki a több GPU-s mód működését, ami lehet AFR vagy SFR, de lényeges, hogy a vezérlést az adott alkalmazás végzi. Végül újítás az eszközcsoportok létrehozása, aminél úgy vonhatók össze bizonyos VGA-k, hogy azok a program számára egy fizikai eszköznek látszanak. Ez tulajdonképpen az explicit kontroll kiegészítése további lehetőségekkel, így igen bonyolult több GPU-s lehetőségek is kialakíthatók.

Mindenképpen meg kell jegyezni, hogy a Vulkan új, 1.0.42-es verziójában a több GPU-s lehetőség, illetve számos más újítás az úgynevezett KHX kiterjesztésen keresztül érhető el. Ez azt jelenti, hogy a kiterjesztést maga a Khronos Group fejlesztette és hitelesítette, de a KHR jelölésű társakkal szemben ezek idővel kikerülnek az API-ból. Emiatt a konzorcium arra kéri a fejlesztőket, hogy ha szállítanak is olyan programot, amely KHX kiterjesztéseket használ, mindenképpen figyeljenek oda arra, hogy ezek később eltűnnek, és a helyüket KHR jelzésű verziók veszik át, akár némileg módosított formában, vagyis álljanak készen az adott alkalmazás frissítésére, ha az API-ra vonatkozó változások bekövetkeznek.

A KHX kiterjesztésekkel egyébként a Khronos Group fejlesztői visszajelzéseket szeretne kapni, így a konzorcium hatékonyabban tudja majd fejleszteni a Vulkan API-t.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények