Vélemény: újabb Intel üzletág beszántását pedzegeti a Jon Peddie Research

Ezúttal az AXG került fókuszba, ami eddig tényleg csak ette a pénzt, de nem csak a dedikált GPU-k oldaláról szól az egész.

Jon Peddie, a Jon Peddie Research vezetője nemrég egy érdekes blogbejegyzéssel állt elő, amelyben felteszi a költői kérdést, hogy az Intel AXG üzletágát elkaszálja-e Pat Gelsinger? Maga a felételezés abból a szempontból reális, hogy az említett, előző év elején kinevezett új vezérigazgató csak úgy vagdossa le az Intelről a saját tervébe nem illő, veszteségesen működő részlegeket. Legutóbb például a 3D XPoint technológiával dolgozó terület esett áldozatul a virtuális fejszének.

Jon Peddie bejegyzése konkrétan kifejti, hogy Pat Gelsinger érkezése óta az Intel hat üzletágat választott le magáról, ami egyébként abszolút igaz. Józanul gondolkodva ez nem annyira rossz dolog, mert lassan az Intelnek is el kell gondolkodnia azon, hogy mibe invesztál, ugyanis a gyárépítések jelentős költségeket emésztenek fel, tehát már nem fér bele minden potenciálisan kedvezőnek tűnő területet lefedni, várva arra, hogy hátha beválik egyszer.

A fentiek alapján viszont sok elemző elkezdheti azt vizsgálni, hogy hol sújt le legközelebb Gelsinger kaszája. Jon Peddie a blogbejegyzésében a dedikált GPU-kkal foglalkozó területet jelöli meg potenciális célpontként. Mint ismeretes az Intel nagyjából fél évtizede sző erőteljesebb álmokat a dedikált GPU-k piacára való belépésről, amit formálisan el is értek az Iris Xe MAX-szal, még akkor is, ha erre a VGA-ra a vállalat is egy nulladik generációs termékként tekint.

A szegmens már az előző esztendő első negyedéve óta része az úgynevezett AXG (Accelerated Computing Systems and Graphics Group) üzletágnak, amely hivatalosan eddig a 2,1 milliárd dollár veszteséget termelt, de Jon Peddie szerint a deficit mértéke közelebb lehet a 3,5 milliárd dollárhoz, és nem kizárt, hogy ennél is többel kellene számolni, függően attól, hogy az Intel hogyan számolja el a TSMC-nél felmerülő költségeket. Eközben maga az üzletág gyakorlatilag semmilyen sikert nem tudott eddig felmutatni.

A fentiekre építve Jon Peddie úgy gondolja, hogy valószínűleg az AXG üzletág lesz az, amit legközelebb levág magáról az Intel. Erről már vannak is pletykák, noha megjegyezte, hogy Raja Koduri a Twitteren továbbra is elkötelezetten kiáll a szóban forgó részleg mellett.

Mindehhez azonban hozzátennénk pár dolgot, mert a bejegyzés alapján maga az AXG nagyon úgy van beállítva, hogy csak dedikált GPU-kra vonatkozik. A valóságban ez nem teljesen igaz. Kétségtelen tény, hogy láthatóan nem a terv szerint alakulnak a dolgok, amit bizonyít, hogy az Intel múlt novemberben törölte az Xe-HP termékcsaládot. Ettől eredetileg nagyon sokat vártak, hiszen ez célozta volna meg az általános szerverpiaci igényeket. Az Xe-HPC dizájn túl drága és túl bonyolult ahhoz, hogy kvázi a tömegpiacon labdába rúghasson, míg az Xe-HPG nem igazán a szerverekbe készült, vagyis az Xe-HP kivégzésével az Intel elengedte az AXG üzletág fő fejőstehenét. Ez nyilvánvalóan nem tűnt bölcs döntésnek, de lehet, hogy nem is működött igazán a hardver, tehát a részletek ismerete nélkül nehéz megítélni a vállalat lépését.

A fentiektől függetlenül az AXG még mindig életképes maradhat, ugyanis belsőleg három részterületre osztható fel. Ezek közül csak az egyiket fedik le a játékra, valamint a professzionális igényekre való dedikált GPU-k, amelyek mellett még megtalálhatók a multimédiára és analitikára szánt hardverek, példaként említve az Artic Sound kódnevű fejlesztést. Utóbbi a maga piacán valószínűleg sikeres lesz, a kérdés inkább az, hogy elég nagy-e a célozható potenciális ügyfélkör, hogy relatíve sok bevételt hozzon. Ezeken túlmenően az AXG nagyágyúja maga a HPC és AI terület, ahova készül a Ponte Vecchio és a HBM-es Sapphire Rapids, illetve a Falcon Shores.

Ha tehát az AXG elkaszálásáról beszélünk bizonyos pletykák nyomán, akkor az nem csak a dedikált GPU-kat jelenti, és ezt fontos észben tartani, mert ez egy elég sok hardvert magába foglaló üzletág. Ennek megfelelően az sem túl szerencsés, ha csak a dedikált GPU-k miatt leírjuk az egészet. Az ugyanakkor nem kizárt, hogy bizonyos termékcsaládokat esetlegesen lelőhet az Intel. Például a Ponte Vecchio, vagy ennek a Rialto Bridge kódnéven készülő utódja nem annyira fontos. Ezek inkább presztízstermékek, mintsem nagy mennyiségben eladható fejlesztések, és egyelőre az Intelnek a presztízs valóban nagy luxusnak tűnik. Az Arctic Sound által megkezdett vonal sem kritikus, de ez nem jelent külön hardveres fejlesztést, elvégre a játékosoknak szánt GPU-kat használják máshogy. Ilyen szempontból ennek a sorozatnak a költségei bőven vállalhatók. Más a helyzet a HBM-es Xeonokkal, illetve különösen a Falcon Shores kódnevű dizájnnal. Ezek rendkívül kritikus hardverek, amelyek kiadásában persze van kockázat, de a reálisan várható előnyök is nagyok, tehát igen valószínűtlen, hogy az Intel csak úgy megválna tőlük.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés