Hirdetés

Fizikai processzorok a valósághű 3D-világokért

A kaliforniai Mountain Viewban alapított Ageia az elmúlt hónapban egy szakmai konferencián mutatta be PhysX névre keresztelt lapkáját, amellyel reményei szerint egy új „hardverműfaj” alapjait vetheti meg. A legtöbb felhasználó elsősorban a játékokban szembesül azzal, hogy egy valósághű virtuális világ kialakítása milyen sok tényezőből tevődik össze, és mennyire korlátozhatja minőségét a rendszer teljesítménye.

Hirdetés

Háromdimenziós játékok ma már elképzelhetetlenek grafikus processzorok (GPU), illetve grafikus kártyák nélkül, ám a legrészletesebb alakzatok és a legszebb felületek sem érnek sokat, ha esetlen, természetellenes mozgással párosulnak. Az Ageia által kifejlesztett lapka a testek és anyagok mozgásának kiszámítására specializálódott, s úgy tehermentesíti a központi processzort, hogy egyúttal a korábbiaknál sokkal kifinomultabb dinamikai modellek alkalmazását teszi lehetővé figyelembe véve az anyagok valós tulajdonságait.

A mérnökök által fizikai processzornak (Physics Processing Unit, PPU) keresztelt PhysX chip mintáit a tajvani TSMC készíti – jelenleg – 130 nanométeres gyártástechnológiával. A mintegy 25 wattos fogyasztású PPU 125 millió tranzisztort tartalmaz, és hasonlóan a modern grafikus processzorokhoz GDDR3 memóriát használ. A PhysX-et vagy GPU-k koprocesszoraként használnák, vagy PCI, illetve PCI Express bővítőkártyákon foglalhatna helyet.

Az Ageia megoldása merev és rugalmas testek, folyadékok mozgásának modellezésére is alkalmas, és akár több tízezer test kölcsönhatásait képes kiszámítani. A cég már korábban elérhetővé tette NovodeX nevű fejlesztői környezetét, amely lehetővé teszi a programozók számára párhuzamosított kódok írását.

Az Ageia kezdeményezése máris számos neves vállalat érdeklődésére talált, köztük például az Epic Gamesszel vagy az Ubisofttal, és a hírek szerint már az Unreal 3 motorja is támogatni fogja a fizikai processzort. A kereskedelemben 2005 karácsonyára várhatók az első olyan játékok, amelyek együttműködnek a PhysX-szel.

A PPU hardveres megvalósításáról és a lehetséges gyártópartnerekről mindeddig igen kevés információ látott napvilágot. A brit Hexus szerint a Club 3D – mellesleg az egyedüli vállalat, amelynek az ATI, az NVIDIA, az S3 és az XGI grafikus processzoraira alapozó videokártyák egyaránt megtalálhatók kínálatában – már dolgozik PhysX PPU-s PCI Express-bővítőkártyáin. A lap informátora szerint a Club 3D kizárólagos gyártói és disztribútori jogokat szerzett a PhysX-re Európában, és decemberben kívánja piacra dobni az újsütetű hardvereket.

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • Ageia

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés