Az ACEA (European Automobile Manufacturers Association) jelentése szerint idén január és november között az EU-ban eladott összes új autó közel fele már elektromos.
Hirdetés
Az ACEA konkrétan az új autók regisztrációját vizsgálta az EU-ban, az elektromos autók közé pedig nem csak az EV-ket, de a plug-in hibrideket és a full hibrideket is odasorolja. Ezek így összesen az új autós eladások 47,6 százalékánál is többet tettek már ki novemberben az EU-ban.
A múlt hónapban 6,7 százalékkal több új autót regisztráltak a régióban, ez zsinórban a 16. hónap, hogy növekedés látható. A növekedés éves mértéke 13,3 százalék az elektromos járműveknél. Az EV-k esetében 16,4 százalékos a növekedés (úgy is, hogy a legnagyobb európai piacon, Németországban 22,5 százalékos csökkenés volt tapasztalható). A benzines autóknál 4,2 százalékos a növekedés, a dízeleknél 10,3 százalékos a csökkenés.
Az elektromos autók közül az ACEA szerint a fogyasztók a hibrideket részesítik előnyben, ezek kereslete 28,7 százalékkal nőtt egy év alatt, míg a plug-in hibrideké 22,1 százalékkal csökkent. Az új hibridek zömét a német, francia, olasz piac szívja fel.
A nagy elektromos hajrá ellenére az ACEA szerint Európa lemaradhat más régiókkal szemben az EV-versenyben. Korábbi figyelmeztetésük szerint komoly ipari stratégiára lenne szükség, mivel az ellátási láncban Kína, a kedvezményekben az USA dominál.
Több autógyártó is kongatta ráadásul a vészharangot, mert szerintük messze nem akkora az EV-k iránti kereslet, mint mindenki várta. A Volkswagen és a Mercedes is keresleti problémákat emleget.
Az ACEA szerint mindenesetre a Volkswagen s a Renault 11,4 és 6,1 százalékos növekedést tapasztalt novemberben, míg a Stellantis csoport 7,3 százalékos csökkenést. A Tesla 45 százalékos növekedés mellett az új EV-k regisztrációjának közel 22 százalékát adja az EU-ban.