Hirdetés
Az Európai Űrügynökség (ESA) vezetője, Jan Woerner szerdán jelentette be, hogy a nemrég üzembe helyezett, de egyelőre még csak korlátozott módon működő európai navigációs rendszer, a Galileo több műholdján az elmúlt két év során egymás után több atomóra is leállt, így egyelőre kétséges, hogy mikor tudják folytatni a rendszer bővítését. Egyelőre nem tudják, hogy mi okozta a 72-ből tíz óra leállását, ezért egy hosszadalmas és szisztematikus vizsgálat következik, és amíg ez sikerrel le nem zárul, addig nem folytatják a programot, ugyanakkor elkötelezettek amellett, hogy a következő négy műholdat még idén pályára állítsák.
A jelenleg 18 műholdból álló rendszerben kétfajta órát használnak, a meghibásodás mindkét típust érinti: három rubídiummal működőt, illetve hét hidrogénmézer órát, ez utóbbiak közül az egyik újraindult a leállás után – mindkét típust a svájci Spectratime gyártja, akik egyelőre nem kommentálták a történteket. A vizsgálat az ESA technológiai központjában, a Hollandiában található ESTEC-ben zajlik, részt vesznek benne a Spectratime szakemberei mellett a műholdak gyártóinak (Airbus, Thales Alenia Space OHB, SSTL) munkatársai is.
A redundancia miatt minden műholdon négy atomóra van (kettő-kettő a két típusból), és mivel csak egyetlen esetben történt meg, hogy egy műholdon két óra is leállt, a rendszer működőképes, mivel a feladat ellátásához egy óra is elég. A vizsgálat során az összes órát ellenőrzik. Egyelőre úgy vélik, hogy a hibákat valószínűleg rövidzárlat okozta, és a ki- és bekapcsoláshoz lehet köze, ugyanis jelenleg egyszerre csak két óra működik mindegyik műholdon. Mivel a kínaiak és az indiaiak is ilyen órákat használnak saját rendszerükben, az ESA felvette a kapcsolatot Indiával, hogy egyeztessenek a problémáról.