Szokatlan, ha egy amerikai sztármenedzser magyar magáncéghez szerződik. Dominic Gallello, a Graphisoft új vezérigazgatója a jóval nagyobb konkurenstől érkezett, és eltökélt abban, hogy a kiválasztott célterületeken a Graphisoft legyen a világon a legjobb. A cég stratégiájáról a vezérigazgatóval és Bojár Gábor elnökkel beszélgettünk.
Az it-szektor tündöklését és mélybe zuhanását Magyarországon a Graphisoft egymaga testesítette meg. A négy éve a BÉT-re bevezetett Graphisoft árfolyama a 6000 forintos indulás után – a külföldi it-papírok nyomán – a 600 forintos mélységeket is megjárta, a cég az elemzők kedvencéből a befektetők nagy csalódása lett. Két nehéz év után idén februárban ismét pozitív – 2,6 millió eurós nyereséget tartalmazó – gyorsjelentést adott a cég, bár a bevétel – legalábbis euróban – még mindig ötödével elmarad a 2000-es csúcstól. A piac már korábban beárazta a gödörből való kilábalást, így mostanában – újabb "nagy hír" híján – 1300–1400 forint között mozog a Graphisoft-ár.
– Milyen célokat tűzött ki a Graphisoft 2004-re?
Dominic Gallello: Idén nem az azonnali növekedés, hanem a hosszabb távú, stabil fejlődés alapjainak lerakása a célunk. A világ építőipara hatalmas piac, amelyen egy ilyen kis cégnek, mint a Graphisoft, nincs egyszerű dolga, ha globális versenytársakkal kell szembenéznie. Amikor fél éve elvállaltam a Graphisoft vezetését, három alapkérdésem volt. Elég nagy-e a piac? Van-e olyan terület, amelyen a Graphisoft terméke lehet a nyertes? Megtalálom-e a szenvedélyemet a munkában? Mára mindhárom kérdésre nagy igennel tudok magamnak válaszolni.
– Miként rázódott össze a Graphisoft régi gárdája és az új, Amerikából frissen érkezett vezérigazgató? Mennyire volt könnyű az alapító, részleteket is irányító tulajdonos-menedzserből "csak" tulajdonossá, és nem operatív elnökké válni?
Bojár Gábor: Az összerázódás problémájával igazán Ray Smallnak, a két éve kinevezett vezérigazgatónak kellett szembenéznie. Két vezetési kultúra feszült egymásnak az első hónapokban, ami nem ment konfliktusok nélkül. Értékes emberek, régi munkatársaim estek áldozatul a változásoknak, de ezen mára túl vagyunk, Dominic így ennyiben könnyebb helyzetet örökölt. A felső vezetők közül az utóbbi fél évben senki sem távozott, viszont mindenki sokkal keményebben dolgozik, mint valaha. A vezérigazgató 45 nap alatt a cég 20 felső vezetőjevel közösen mintegy 500 munkaóra ráfordításával újrafogalmazta a cég stratégiáját. Ezután került egy részleteiben is kimunkált anyag az igazgatóság elé. Nehéz volt számomra – a korábbiaktól eltérve – kimaradni a stratégia kialakításához vezető ötletbörzén és a többi it-taggal együtt csak a jóváhagyásra szorítkozni, de ez szükséges,ahhoz, hogy hideg fejjel, távolságot tartva tudjuk ellátni a kontroll szerepet. Ha valaki benne van a döntés-előkészítésben, óhatatlanul elfogulttá válik. Ennek hátrányait a saját bőrömön éreztem a korábbi évek akvizíciós döntéseinél, amelyek fele külső szemmel aligha tűnik szerencsésnek...
Dominic Gallello: A változást az jelzi, hogy néhány hónapja még azt kérdezték, mi az új stratégia. Mára a jellemző kérdés, hogy hol tartunk a megvalósításban.
–Milyen szervezeti változásokra volt szükség?
Dominic Gallello: Meg kellett tanulnunk, hogy ha új piacra lépünk, ahhoz új, az adott területet ismerő emberek is kellenek. A létesítménygazdálkodási szoftvernél (ArchiFM) például kizárólag a már meglévő ArchiCAD-es csapattal kezdtünk, ez komoly időveszteséghez vezezett.
– Földrajzilag is keresnek új piacokat?
Dominic Gallello: A legnagyobb piacaink hagyományosan Németország és Japán, két olyan gazdaság, ahol évek óta pang az építőipar. A legnagyobb építkezések jelenleg Kínában zajlanak, abban az országban, ahol eddig a Graphisoft szinte egyáltalán nem volt jelen. Ebből egyértelműen következik, hogy Kína az első számú célország, de itt idén még csak a komolyabb jelenlét megalapozása lehet a cél. Emellett erősíteni szeretnénk Malajziában, Koreában és Thaiföldön is.
– És Amerikában, ahol már 15 éve jelen van a Graphisoft?
Dominic Gallello: Sajnos az USA-ban nincs igazán erős márkanevünk. A 120 ezer amerikai építész többsége még most is a kétdimenziós rajzokkal tervez, a 3D felé csak most indul el a szakma zöme. A többség először a jól ismert Autodesket próbálja ki, és ha rájön, hogy annak megoldásai a legtöbb problémára nem alkalmasak, akkor jut el hozzánk. Ahhoz azonban, hogy fogadni is tudjuk őket, kevés a meglévő húsz viszonteladó, és a Graphisoft korábbi – az építészek leginnovatívabb, de vékony szeletére koncentráló – amerikai szervezete sem volt megfelelő. A hálózatbővítés ugyanakkor meglehetősen időigényes, de azt hiszem, két-három év alatt meglepően jó eredményeket érhetünk el ezen a – számomra hazai – piacon is.
– Tehát megduplázható az évi 5 millió dolláros eladás?
Dominic Gallello: Azzal még nem lennék elégedett. Éppen a napokban indulunk egy amerikai építészeket megcélzó road show-ra az Apple-lel együtt. Az új piacoknál egyébként egyetlen vezérelve van a Graphisoftnak: csak olyat célzunk meg, ahol mi lehetünk a legjobbak. Az időm 40 százalékát arra fordítom, hogy amit eddig csináltunk, ott a legjobbak legyünk, 60 százalékát pedig arra, hogy kitaláljam, mit kínáljunk az új piacokon.
– Milyen időtávlatban gondolkodott, amikor elfogadta ezt a kihívást jelentő állást, és mekkora motivációt jelent mindebben a magyar viszonylatban szokatlan nagyságú menedzsmentopció?
Dominic Gallello: A webes üzletágban 6 hónap alatt talán lehet gyökeresen új dolgokat sikerre vinni, de ahol a Graphisoft ténykedik, ehhez több idő kell. Ha három év múlva visszatekintve azt mondom, hogy amit elvégeztem és amibe belekezdtem, sikeres volt, elégedett leszek. Ez sokkal fontosabb, mint az, hogy hány részvényem van, noha természetesen abban bízom, hogy addigra az árfolyamnyereségem is tekintélyes lesz.
***
Graphisoft ki kicsoda
Bojár Gábor: A Graphisoft alapítója (1982) és elnöke, aki 2002 elejéig a vezérigazgatói posztot is ellátta. Tulajdonában van a társaság részvényeinek 25 százaléka.
Ray Small: Amerikai menedzser, korábban a Gartner Group európai divíziójának egyik vezetője. 2001 novemberétől konzultáns a Graphisoftnál, 2002 márciusától 2003 szeptemberéig a Graphisoft vezérigazgatója.
Dominic Gallello: Amerikai menedzser, világszerte ismert CAD szoftverszakember. Korábban a Macromedia termékfejlesztési elnökhelyettese volt, tíz évet dolgozott az Autodesknél, tízet az Intergraphnál. Kiterjedt távol-keleti tapasztalatokkal bír. 2003 szeptemberétől a Graphisoft vezérigazgatója. Ötvenezer részvénye mellett további 500 ezer Graphisoft-részvényre szól az opciója.
Mark Sawyer: Korábban a Graphisoft fő konkurensének számító Autodesk építészeti üzletágának vezetője, 2003 szeptemberétől a Graphisoft értékesítési és szervizhálózatát vezeti.