Olympus XZ-1 – velkám bek, Olympus!

Működés

Első dolog, ami feltűnt az Olympus XZ-1 használata során, hogy roppant gyors a működése. Bár feléledési ideje – tehát, mire elkészül bekapcsolás után az első kép – nem tartozik a leggyorsabbak közé (3,5 mp), sőt meglepően lassú volt a mezőnyben, a többi működési késleltetés száma alacsony és rövid intervallumú. Így például az egyes képek készítése között csupán 1,71 mp-et kellett várni független attól, hogy csak JPEG, csak RAW, illetve JPEG és RAW képeket lőttünk. A készülék rendelkezik többféle sorozatkészítési móddal, a leggyorsabb 15 képet készít másodpercenként, azonban ennél a módnál csökkentett felbontással kell számolni (képek maximális mérete 1600x1200 H2, illetve 2560x1920 H1 módban). Az „igazi” sorozatfelvétel 2 kép/mp-re képes, de ez lehet RAW és JPEG egyaránt.

Főleg a nappali fények mellett hosszú záridőt használni kívánóknak hasznos szolgáltatás a beépített, 3 FÉ-s ND szűrő. Fenti kép teljesen manuális módban készült a hatás szemléltetése végett.

Az XZ-1 másik nagyon vonzó funkciója a panorámasegéd. A sémák között található a legutolsó helyen; működése az első exponálást kivéve teljesen automatikus: elkészítjük az első képet, majd bal vagy jobb irányba fordítjuk el a fényképezőt. A kijelzőn látni fogjuk a hivatkozási pontokat, amire, ami felé mozgatni kell a gépet. Minél körültekintőbb a mozgásunk, annál pontosabb lesz az eredmény. A házakat ábrázoló panorámaképet sebtében készítettük, de még így is csak az utolsó kép eltérő dőlésszöge kirívó. A beltéri képeket lényegében hibátlanul fűzte össze a beépített szoftver.

Az XZ-1 az Olympus E-5-ben bevezetett művészi szűrőket is megkapta: szemcsés film, dioráma, pin hole, lágy fókusz, pop art és az általunk is kedvelt drámai színek állnak rendelkezésünkre.

További képi stílusok segítségével a JPEG képek színvilágát befolyásolhatjuk. Alapvetően érdemes a természetes módot választani, ez általában minden helyzetben megfelelő szaturáltságot eredményez. Továbbiak: élénk, csendes, portré és fekete-fehér. A fekete-fehér képeknél használhatunk további színszűrőket, amivel egyes árnyalatokat nagyon szépen kiemelhetünk.

Szintén gépen belül megoldható a JPEG és a RAW fotók szerkesztése. Nyilván nem kapunk olyan széleskörű szolgáltatást, mint számítógépünkön az adott grafikus célszoftverekkel, de a legfontosabb módosításokat így is elvégezhetjük.

Az XZ-1 maximális gyújtótávolsága ekvivalens 112 mm. Ez az érték önmagában még nem feltétlenül indokolná a képstabilizátor szükségességét, de a gyártó szenzormozgatásos megoldását mégis beépítette a gépbe. Körülbelül 1,5 -2 FÉ előnyt tudtunk kicsiholni a rendszerből, ami nem kimagaslóan jó eredmény, de a semminél mindenkép több.

A beépített vaku sok esetben nagyon jól jön. Fényereje nem kimagasló, sőt, valamivel gyengébb a kategória többi gépénél.

További hasznos dolgok:

  • Teljesen manuális működés;
  • a nagy objektívgyűrű segítségével egy-egy adott funkció paraméterezhető. Azonban ez a gyűrű mindig rögzített feladatot lát el (pl. rekeszprioritásos módban a rekeszértéket, zársebesség-prioritásos módban a zársebességet, P módban az ISO értéket stb.), nem lehet szabadon hozzárendelni kívánt funkciót. Érdekesség: a teljes körforgás alatt 47-szer kattan a tárcsa;
  • makró és szupermakró mód;
  • automatikus expozíciós sorozat;
  • 18 séma;
  • többszörös expozíció, ahol legfeljebb két képet összegezhetünk;
  • Bulb üzemmódban akár 16 perces expozíciós idő;
  • erős AF segédfény;
  • képárnyalás négy fokozatban (automata, világos, normál, sötét);
  • vezeték nélküli vakuvezérlés (1 csatorna, 1 csoport lehetséges);
  • 12 bites RAW képfájl;
  • többféle képarány: 4:3, 3:2, 16:9, 6:6;
  • csatlakoztatható kiegészítők (pl. EVF, mikrofon) az accessory portnak köszönhetően;
  • saját üzemmód, ahol beállításainkat tárolhatjuk;
  • TruPic V jelfeldolgozó processzor;
  • iAuto mód kezdőknek több apró segédlettel.

Az Olympus XZ-1 nagyszerű fényképező lett, melynek tudástára lenyűgözően sokrétű. A masina képes kezdők, haladók, de akár „profik” másod- vagy esetleg harmadgépeként funkcionálni. A már korábban megszeretett művészi szűrők, a panorámasegéd, az F1.8-ról induló optika, a két paraméterező tárcsa, az OLED kijelző és teljes manuális használhatóság verhetetlenné teszik az XZ-1-et.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés