Az Intel megint dobbantott: Gulftown, a hatmagos asztali processzor

Tuning, fogyasztás

  Core i7-980X EE tuning
Processzor órajele 3,33 GHz + Turbo Boost (max. 3,6 GHz) @ 4,26 GHz különbség (18-23%)
WinRAR tömörítés (mp) 64 47 -27% (időben)
Cinebench 11.5 pontszám 8,93 9,6 +7%
Sony Vegas konvertálás (mp) 45 40 -11% (időben)
x264-es konvertálás (fps) 72,76 79,42 +9%
Apache webszerver benchmark (KB/s) 5042,96 5682,84 +13%
Far Cry 2 - 800x600 DX9 medium (fps)
1280x1024 DX10 high (fps)
1600x1200 DX10 very high / 4xAA (fps)
173
110
70
190
111
71
+10%
+1%
+1%

A rendelkezésünkre álló idő rövidsége miatt csak egy nagyon alapszintű túlhajtásra futotta tőlünk, de ettől függetlenül is azon a véleményen vagyunk, hogy aki egy i7-980X-et szeretne venni, az vagy munkagépbe veszi, amit nem szokás tuningolni, vagy benchmark-csúcsdöntögetésre, ahhoz pedig nem léghűtéssel fog hozzá. Inkább azt néztük meg, hogy meddig húzható az Intel DBX-B felhangosítása nélkül a rendszer, és így végül 4,26 GHz-ig jutottunk 1,4 V-os feszültség mellett. Alapfeszültségen 4 GHz körül megállt a tudomány. Annyit még hozzá kell tennünk, hogy csak a CPU órajelét emeltük (szorzóállítással), vagyis az uncore, a memória és a QPI-órajeléhez nem nyúltunk hozzá. Így a 28%-os órajelemelés hatására a processzor átlagban 13%-kal gyorsult (a játékot leszámítva), ami igen gyenge eredmény, ennél sokkal többet vártunk volna, azt azonban figyelembe kell vennünk, hogy a Turbo Boostnak hála hat maggal az idő túlnyomó többségében 3,46 GHz-en, két maggal pedig 3,6 GHz-en jár az alapórajelen járatott processzor (alapórajelről már nincs is értelme beszélni). Vagyis az a 28% valójában csak 18-23%. A túlhúzott processzorral pont abban a WinRAR-ban mutattuk ki a legnagyobb különbséget, ami egyébként máskor szinte meg sem moccan túlhajtásnál (könnyen lehet, hogy azért, mert korábban a benchmarkot teszteltük). A játékra, a Sony Vegas és az Apache tesztre még rá lehet fogni, hogy azért nem skálázódott jól, mert optimalizációban lenne mit javulniuk, de a Cinebench és az x264-es enkódolásban illett volna ennél többet mutatni, még az is lehet, hogy valamit elnéztünk. Már csak utólag jutott az eszünkbe, hogy a BIOS-ban a TM2 (Thermal Monitor) be volt kapcsolva, márpedig ha így túlmelegszik a processzor, akkor az órajel észrevétlenül csökken egészen addig (throttling), amíg a hőmérséklet a processzort nem károsító tartományba nem esik. Talán ez volt a gond. Ez viszont azt jelentené, hogy ez a processzor csendes ventilátorral 4 GHz környékéig tuningolható.

A fogyasztásmérés során elért eredmények is meglepetést okoztak. Szerintünk valami nincs rendben ezzel a processzorral, mert az i7-870-hez viszonyítva túl sokat fogyaszt. A két rendszer közötti különbségek a következők: plusz két mag, 4 MB-tal nagyobb gyorsítótár, harmadik memóriacsatorna, harmadik memóriamodul, X58-as északi híd az alaplapon (65 nm), és ezt nem tudhatjuk biztosan, de az alaplap is beleszólhat az eredménybe. Nem tagadjuk, hogy az i7-980X hatmagos létére jól viselkedik üresjáratban, de az arányok nem stimmelnek.

Terhelve már más a helyzet, ezekben az esetekben az elvárható szintet hozta a tesztprocesszor. Végülis hatmagos létére arányaiban nézve alig fogyaszt többet, mint a Core 2 Extreme QX9770-nel szerelt rendszer. A 7-Zip-es és a Far Cry 2-es eredményekből azt is ki lehet venni, hogy itt a legkomolyabb a CPU-erő, a többi processzor esetében a játékteszt közben mértük a legmagasabb értékeket (elvégre itt a VGA is dolgozik), míg a Core i7-980X esetében a 7-Zip-es tesztben magasabb eredményt kaptunk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés