VGA-CPU párválasztó

Konklúzió

Tesztsorozatunk harmadik részének elkészülte után megint egy kicsit okosabbak lettünk, legalábbis most már látszik, hogy egy új generációs videokártyához milyen processzort érdemes venni. Az már az első teszt után nyilvánvalóvá vált, hogy egy valamirevaló DirectX 9-es játék sebességét döntően a videokártya teljesítménye határozza meg, tehát egy játékos, aki a gépét főleg játékra használja, a videokártya mellé veszi meg a processzort, és nem fordítva. Tesztelhettük volna a játékokat 800x600-as vagy 1024x768-as felbontásban, élsimítás nélkül, azaz processzor- vagy vegyeslimitált beállításokkal, de mi értelme lett volna? Ha valaki vesz egy 80 000 forintos videokártyát, az nem 1024x768-ban akar játszani.

A Radeon X1950 Pro és az X1950 XTX érdekes módon nagyon hasonló eredményeket ért el. Az újabb játékokban ezekkel a kártyákkal az 1280x1024-es felbontás élsimítással egy olyan beállítás, ahol még elfogadható sebességet kapunk tőlük. Emellett az is látszott, hogy ez a beállítás egyben teljesen VGA-limites az X1950-esekkel, tehát a processzor cseréje mondhatni felesleges, nem fognak tőle gyorsulni a játékok. Eszerint elvileg a Radeon X1950 alá nem kell a 2 GHz-es X2-esnél gyorsabb CPU, de korábbi tesztünkben láthattuk, hogy az X1900 a magasabb órajelű processzornak hála a régebbi játékokban gyorsult, ezért ez esetben a 2,6 GHz körüli Athlon 64 X2 vagy a Core 2 Duo E6300 jó választásnak tűnik.

A Radeon HD 2900 XT-ről kicsit vegyes kép alakult ki bennünk, ez valószínűleg az új hardvernek és a kiforratlan drivernek tulajdonítható. Ami biztosan elmondható róla, hogy ezekben a játékokban az 1280x1024-nél magasabb felbontások illenek hozzá (élsimítással), 1680x1050-ben és fölötte az összes játékban élvezhető sebességet nyújtott. A teszteredmények azt mutatják, hogy a HD 2900 XT alá érdemes betenni egy 2,66 GHz-es Core 2 Duo processzort, ugyanis ezzel még egy relatíve magas felbontásban is képes tovább gyorsulni (tehát CPU- vagy vegyeslimites), viszont úgy vettük észre, hogy a 3,3 GHz-es processzorból kemény beállítások mellett már nem tud profitálni. Alacsonyabb felbontáson természetesen nem ez a helyzet, de alacsonyabb felbontáshoz nem is kell HD 2900 XT-t venni.

Ugyanez elmondható a GeForce 8800 GTS 640 MB-os változatáról, viszont a 320 MB-os verzió több játékban a kevés memória miatt nem bírja az extrém felbontásokat, ezért a kisebbik GTS-t inkább azoknak javasoljuk, akik az X1950-esek sebességét kevésnek tartják. A 320 MB-os 8800 GTS mellé is jól jön egy 2,66 GHz körüli Core 2 Duo processzor, az Athlon 64 X2 2,6 GHz-en már kevés hozzá.

A GeForce 8800 GTX egy nagyon gyors kártya. Egy GTX-szel vétek lenne 1280x1024-ben játszani, kivételt képez, ha 8x-os vagy 16x-os élsimítást használunk (aminek a látvány szempontjából nincs túl sok értelme, ugyanis a játék közben egyáltalán nem látszik a különbség a 4x-es és 8x-os élsimítás között), tehát egyértelmű, hogy a nagy monitorral rendelkező felhasználók számára érdekes kártyáról van szó. Persze ahogy jönnek az újabb játékok, úgy a 8800 GTX sem lesz elég az 1680x1050-hez, de jelenleg még megfelelő, és mi most ezt vizsgáltuk. A 8800 GTX a gyengébb beállítások mellett rengeteget profitált az egyre gyorsabb processzorból, volt, ahol 76%-os különbséget mértünk ki, pedig ugyanazzal a videokártyával végeztük a mérést, csak a processzor változott. Viszont azt is láthattuk, hogy 1680x1050 vagy efölötti felbontásokban, élsimítással, HDR-rel (ahogyan egy 8800 GTX-et használni kellene) már nem volt ekkora különbség a leggyengébb és a legerősebb CPU-val végzett mérések között. Valamekkora mértékű különbség mindig volt, de kevesebb, mint amire számítottunk. Úgy látjuk, hogy a 8800 GTX mellé is elég egy 2,66 GHz-es Core 2 Duo. Persze a kártya meghálálja, ha gyorsabbat teszünk alá, de ezt mi csak akkor javasoljuk, ha nem jár jelentős többletkiadással. Tehát szerintünk ugyanolyan jól jár az is, aki az E6300-at hajtja túl pl. 2,8 GHz-re, és az is, aki egy E6700-at vesz. Természetesen egy AMD processzor is képes meghajtani a 8800 GTX-et, de ismerve korábbi tesztjeinket, ehhez 15-20%-kal magasabb órajelen (3-3,2 GHz) kell járnia, mint egy Core 2 Duónak, ez pedig nem annyira általános órajel az X2 esetében, mint a 2,66 GHz (akár tuningolva) a Core 2 Duóval.

Reméljük, sikerült segíteni a vásárlás előtt állóknak: egy játékos számára teljesen felesleges gyenge processzor mellé erős VGA-t venni, mert nem tudja kihasználni a kártya kínálta lehetőségeket. Ha a játékélmény az elsődleges szempont egy konfiguráció összeállításánál, akkor mindig a videokártya mellé válasszuk ki a processzort, és ne fordítva.

fLeSs

A Sapphire videokártyákat az Expert Computer Kft.-től, az MSI X1950 XTX-et a HRP Hungary Kft.-től, a Point of View 8800 GTX-et a Kelly-Tech Kft.-től, az Albatron GeForce 8800 GTS-t pedig a Major Plus Kft.-től kaptuk tesztelésre.

Azóta történt

  • Megjöttek a kis Radeon HD-k!

    Passzív táp, felfrissített processzorhűtő, extra házak, akciós Samsung termékek és még sok minden más került aktuális piaci összefoglalónkba.

  • Kisebb Radeon HD 2000-esek - frissítve

    Az AMD ATI Radeon HD 2600 XT és HD 2400 XT videokártyáinak képességeit mértük fel. A sort most a HD 2600 Próval bővítettük!

  • Processzorok a felsőházból

    Ezúttal drágább CPU-k kerülnek terítékre, köztük az Intel négy maggal, illetve újabb, 1333 MHz-es rendszerbusszal ellátott modelljei.

  • Iskolakezdés a hardverpiacon

    Újdonságok tömkelegével és néhány érdekes akcióval készülnek a gyártók a nyári szünet utáni újrakezdésre.

Előzmények

Hirdetés