Bemutatkozás
A 2004 nyarán nálunk járt SyncMaster 173P az egész szerkesztőséget levette lábáról, főképp külső megjelenésével hódított az ultravékony kávájú monitor, de a képminőséggel kapcsolatos szubjektív benyomások alapján is úgy tűnt, hogy a Samsung egyértelműen egy kiváló terméket adott ki kezei közül, mellyel egyetlen bajunk volt csupán: az ára. Lássuk, hogy 19 colos testvére, a 193P változott-e valamiben.
Samsung SyncMaster 193P specifikációk
Monitor típusa | Samsung SyncMaster 193P |
Technológia | PVA |
A panel gyártója | Samsung |
Válaszidő | 20 ms |
Felbontás | 1280x1024 (pixelméret: 0,294 mm) |
Kontrasztarány | 800:1 |
Fényerő | 250 cd/m2 |
Vízszintes betekintési szög | 178 fok |
Függőleges betekintési szög | 178 fok |
Színek száma | 16,7 millió |
A panel mérete | 19 hüvelyk |
Csatlakozók | D-Sub, DVI |
Bruttó kiskereskedelmi ár | kb. 170 000 Ft |
Gyártó honlapja Termék honlapja |
Samsung Samsung SyncMaster 193P |
Az 173P eleganciájáért kapott díjat a 193P könnyedén megörökölheti, hiszen külsőleg testvérével 100 %-osan megegyezik. A nálunk járt szürke verzió is nagyon szép, de a többféle színben (piros, fekete, kék, bordó stb.) kapható monitorból igazán kuriózum egy szürkétől eltérő verziót birtokolni.
Külsőleg
A kb. 10 kg-os csomag kibontása után elsőként a becsomagolt alkatrészeket pillanthatjuk meg. A monitor mellé egy-egy DVI és D-Sub kábelt, egy falra való rögzítőelemet, egy tápkábelt, egy tápot (tehát a táp nincs beépítve a monitorba), egy rövid felhasználói útmutatót, egy meghajtóprogramot és segédprogramokat (MagicTune, Pivot Software) tartalmazó CD-t kapunk.
A Samsung SyncMaster 193P szemből [+]
A monitort az asztalra téve egyértelműen látszik, hogy a 193P a 173P-vel megegyező felépítésű, extravagáns – egyszerű és mégis nagyszerű benyomást kelt az emberben. Semmi felesleges csicsa; 17 colos képátlóhoz szokott szeműeknek a 193P az első napokban megszokhatatlanul nagynak tűnik.
A monitoron egyetlen kezelőszerv található, az érintésre működő bekapcsológomb, mely a sötétben kéken világít. Ezzel el is érkeztünk a 193P egyik leginkább vitatott előnyéhez, mely többek szerint inkább hátrány. A gombtalan élet a Windowst alkalmazó felhasználók számára könnyen megszokható (1-2 nap), hiszen a MagicTune szoftver segítségével az általunk előre beállított profilok egészen pontosan mindössze két kattintással bármikor elérhetőek a Windows asztalról. No de mi a helyzet azokkal, akik nem Windowst használnak? A kérdés jogos, és nem is igazán értjük, hogy a Samsung mit is gondolhatott, mikor egy olyan monitor tervezett, melyet a Linux-felhasználók gyakorlatilag nem tudnak kényük-kedvük szerint beállítani.
A borítás hátulról szintén elegáns, a 193P egy szépen berendezett iroda gyöngyszeme lehet. Ha fontos a leendő vevő számára, hogy irodájában bárhonnan nézve tökéletes látvány fogadja a vendégeket, akkor a 193P ideális választásnak bizonyulhat.
Ezzel el is érkeztünk a monitor csatlakozóihoz, melyek a talapzat hátoldalán kaptak helyet. A DVI és analóg bemeneten kívül egyedül egy külső tápcsatlakozó található, a megoldás példás, a csatlakozók minden helyzetben nagyon könnyen elérhetőek, és nem kell a monitor hátából kiálló vezetékek látványát sem kényszerűen megszoknunk.
A Samsung nemrégiben vezette be Dual Hinge névre keresztelt technológiáját, mely a kettős hajlíthatóságot hivatott biztosítani: a képernyő magasságát, dőlésszögét nem egy, hanem két csukló segítségével állíthatjuk be. Ez elméletileg egy nagyon hasznos újítás, azonban a gyakorlatban igen ritkán állítgatjuk a monitor pozícióját ide-oda, és még ritkábban nézzük a képet felülről.
Az animáción a képernyő legmagasabb és legalacsonyabb beállítható helyzete közti különbség látható. Ezzel kapcsolatban meg kell jegyeznünk, hogy véleményünk szerint a képernyő a legmagasabb pontra állítva is túl alacsonyan áll, vagyis szemünkkel kénytelenek vagyunk az egyenes helyett enyhén lefelé-átlósan nézni (vagy beszerzünk egy monitorállványt).
A 193P ismeri a pivot funkciót, azaz lehetőségünk nyílik a képernyőt saját tengelye körül tetszőleges szögben elforgatni. A képernyőt 90 fokkal elfordítva tökéletes munkaasztalt kapunk szövegszerkesztéshez vagy egyszerű webböngészéshez. Az 1024 képpont szélességű PROHARDVER! weboldal sokkal átláthatóbb ebben a helyzetben, mint egy alaphelyzetbe állított (nem elforgatott) monitoron, ellenben játékokra ez a beállítás nem alkalmas.
Végül lássuk a 193P talpát, amely a képernyő után a monitor egészének legnehezebb alkatrésze. Miért is van erre szükség? A Dual Hinge-nek köszönhetően akár előre is dönthetjük a képernyőt, így a monitor súlypontja megváltozik, viszont a komoly tömegű talapzat megakadályozza a monitor billegését. A talp műanyag bevonatú, négy szivacsocska érintkezik közvetlenül az asztallal.
Képminőség
A korábban már bemutatott MagicTune szoftver szolgál a monitor fényerejének, kontrasztjának, színeinek beállítására. Tartósabb használatra 20-as fényerő mellett a 68-as kontrasztot találtuk megfelelőnek, ez a beállítás a filmek lejátszása alatt, játék közben és egyszerű munka során is kiváló színeket eredményezett, és még éjszakai használat mellett sem találtuk túl erősnek a képernyő fényerejét.
Sávosodás a szürke gradiensben
Több órás bemelegedés után elővettük a PH! TFT-tesztprogramját, és megkezdtük elemzésünket. A szürke árnyalatai a fehértől egészen a feketéig példásan jelentek meg szemeink előtt, ezzel szemben a szürke gradiensben átlósan enyhe sávosodást vettünk észre, ez azonban a mindennapi használat során egyszer sem volt észlelhető.
A Samsung SyncMaster 193P feketéje
Összehasonlításul egy elsőgenerációs TN+film paneles monitor feketéje
A teljesképernyős fekete tökéletesen feketén jelent meg előttünk, foltokat sehol sem láttunk (ez főleg a magas kontrasztaránynak köszönhető, ami az MVA/PVA panelek jellegzetessége).
A zöld átmenetei
A piros átmeneteiben is mindent kitűnőnek találtunk, ezzel szemben a zöld és a kék átmeneteiben a szürke gradienshez hasonlóan függőlegesen enyhe sávosodást fedeztünk fel. Ezt egyetlen esetben vettük észre a mindennapi használat során, amikor a Windows asztal hátterét a „Windows XP”-re cseréltük le, ezen enyhén látszódtak a színátmenetek.
Oldalról
Fentről-oldalról
Az MVA/PVA panelek komoly előnyeként a széles betekintési szöget hozhatjuk még fel, a Samsung 193P esetében a gyártó ezt 178/178 fokban határozta meg, ami annyit jelent, hogy teljesen oldalról nézve sem veszünk észre sötétülést, lilulást vagy inverz színeket a képen. A 193P esetében a gyártó korrektnek bizonyult a specifikációk meghatározásánál, ugyanis ezt a panelt bárhonnan néztük, sehonnan nem vettük észre semelyik fentebb felsorolt negatívumot.
Mindennapi használat
A TFT-monitorok mindennapi használatának megörökítését még gyakorolnunk kell, ennek ellenére megpróbáltunk néhány „screenshotot” készíteni a Samsung 193P mellett végzett munkánkról. Photoshop alatt elsődlegesen a kékes-zöldes színek és a szürkék megjelenítésére voltunk kíváncsiak, a 193P példásan vizsgázott, gyönyörűen, élethűen adta vissza a színeket.
Később elővettük a Doom III-at, és a pokolban (ami jellemzően vörös), illetve egy átlagos pályán (Doom III-ban az átlagos alatt a sötétet lehet érteni) készítettünk képeket. A Samsung 193P ezekben a helyzetekben is példásan viselkedett, a színhűségre nem lehetett panaszunk.
Far Cry alatt is kipróbáltuk a monitort, a photoshopos képhez hasonlóan itt is a kékre és a zöldre, illetve ezek árnyalataira voltunk főleg kíváncsiak, a Samsung 193P azonban nem ingott meg a feladat súlya alatt.
Végezetül két kép a FlatOut és a Quake III játékprogramokból. Ha már a játékoknál tartunk, akkor térjünk rá az utánhúzásra, ami a Samsung SyncMaster 193P negatívumai közé sorolható. Úgy vettük észre, hogy a játékok főleg sötétebb/feketésebb részein lehet komolyabb utánhúzással számolni, Doom III-ban ez jórészt annyit jelentett, hogy szinte mindenhol utánhúzást kellett tapasztalnunk, viszont Quake III-ban a vörösebb, sárgásabb pályákon már elviselhető mértékű volt a jelenség. Annyit még észrevettünk, hogy a Quake III-at ablakban futtatva akár fél centis utánhúzásnak lehettünk szemtanúi a képernyőnek még a világosabb részein is. Ugyanakkor a 193P filmnézésre tökéletes, a monitort nálunk jártakor rengeteg videó megnézésére használtuk fel, és sehol nem vettünk észre komolyabb, zavaró utánhúzást.
A jelenség érzékeltetésére felvettünk két videót, egyet Quake III, egyet pedig Doom III alatt. A Quake III-as videóban érdemes a félköríves boltozatot (mint a képernyő sötétebb területét) figyelni, a Doom III-asban pedig ugyancsak a sötétebb és világosabb területek határvonalait. Az előbbi linkekről letölthető avi fájlokat DivX 5.2.1 kodekkel tömörítettük, a forrásként szolgáló, Quicktime-mal megtekinthető mov videók itt érhetők el: Doom III (12,7 MB), Quake III (18,5 MB).
Végezetül...
A Samsung a 173P után a 193P-vel szintén nagyot alkotott, hiszen egy olyan monitort adott ki a kezei közül, mely csak a hardcore játékosok és a Linux-felhasználók számára nem jöhet számításba. A 193P véleményünk szerint tehát mindenre jó a gyors mozgású játékokon kívül, hiszen tökéletes színreprodukciójával, lenyűgöző feketéjével megfelelő monitor a tervezők számára, irodai munkára és rajzprogramokhoz is ideális választás, emellett filmnézésre is kiváló.
Ami tetszett:
-
gyönyörű színek,
-
magas kontrasztarány, tökéletes fekete,
-
felépítés és ergonómia,
-
gombtalanság,
-
3 nap pixelhiba garancia és 3 év garancia.
Ami nem tetszett:
-
gombtalanság (főleg a Linux-felhasználók számára),
-
magas válaszidő, fps-játékosok számára nem ez a megfelelő választás,
-
19-esek között is drága.
Samsung SyncMaster 193P |
fLeSs
A Samsung SyncMaster 193P monitort a CHS Hungary Kft.-től kaptuk bemutatóra.