Radeon 9700 - a nagyvizit

Teszt -- OpenGL

A 9700-as Radeon driverein egyébként még akad mit csiszolni, 1600-ban 6xAA mellett a kártya használhatatlanul lassú, nem mintha ez lenne a kedvenc beállításunk. Elmondható, hogy a 7.78-as driver (Catalyst 2.4) már viszonylag korrektül működött, de legyen ez a mindenkori minimum! A régebbi verziókkal voltak kellemetlen tapasztalataink.

Nem ezek közül való volt a desktop akár 2048*1536-os fellövése, amely után a driver készségesen görgette "monitorunk alatt" az asztallapot.. Érdekes módon a 7.78-asban ezt már nem tudtuk elérni.

Tesztmetodikánkkal ugyanazt a régi, jól bevált modellt követtük, mint már annyiszor: a rendszer (FSB) és a VGA túlhajtását egyaránt forszírozva igyekeztünk feltérképezni, milyen vas kell a 9.7-es Radeon alá, mekkora tartalék lapul a VGA core-jában/RAM-jában, hol húzza meg az fps-limitet egyértelműen a CPU, a VGA, vagy e kettő együttesen.

Elsőként az OpenGL alatti teljesítményt vizsgáltuk, már amennyire erre egy Quake3 bencsmárk következtetni enged. Általánosságban elmondható, hogy a Radeon majd' mindenütt egy szinttel magasabban végez, mint a Ge4: az 1./2. táblát figyelve egyértelműen ez jön le. De mit is jelent ez az "egy szint"? Annyit, hogy ahol a Ge4 már egyértelműen VGA limitált, ott a Radeonon még segít, ha húzzuk a rendszert, és ahol a Ge4 vegyes (CP&VGA) limittel bír, ott a Radeon még csontra CPU-limitált. Nem semmi.

Tudjuk, a leghálásabb beállítások a vegyes limitáltak, ott ugyanis mind a CPU, mind a VGA tuningja hoz újabb fps-eket, míg egy-egy VGA limitált beállítás szinte teljesen feleslegessé teszi az über-procit: az itt is izzított 2.6GHz mit sem ér. Itt tűnt fel elsőként, hogy kis felbontásoknál (640..) még nyerő lehet a Ge4, ez azonban kevéssé mérvadó.

Kizárólag itt időztünk hosszasabban a core/RAM egyenkénti túlpörgetésével. Azt tapasztaltuk, hogy a Radeon RAM-ját érintetlenül hagyva, csak a core túlhajtása is jelentős eredményeket hozott, sőt: arra jutottunk, a többi helyen produkált látványos frame rate többletből is oroszlánrészt hozhatott a húzott GPU. Mindezt, korábbi megfigyeléseink tükrében fölöttébb izgalmasnak találtuk.. Persze továbbra is igaz, hogy ha csak lehet, igyekezzünk(..) minden paraméteren javítani.

A legmegdöbbentőbb tábla itt talán az 4., ott ugyanis azt látni, hogy a Radeon 9700 még 1600*1200-ben is -részben- CPU limitált, másképpen: 1024-ben 4xAA mellett is van annak még jelentősége, hogy 2 vagy 3GHz-es proci zakatol az alaplapban! Egészen elképesztő.

A rendszert potom 45%-kal toltuk meg, míg a GPU húzása több mint 20%-os volt. A RAM-ra viszont csupán csekélyke 11% került. Ebből egy valami rögtön látszik: FBGA-s RAM-jaink a névleges 700MHz-en már nem életképesek, bár mint többször elhangzott, az R300 nem DDR MHz-ekre gyúr..

A két "versus" tábla a talán leglátványosabb eltéréseket énekli meg, ráadásul igyekeztünk hasonló órajeleket választani - no comment!

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • GeForce FX - a trónkövetelő

    Ahogy azt várhattuk, ma lehullt a lepel az NV30 kódnevű, új generációs nVidia grafikus chipről. Radeon 9700 Pro vagy GeForce FX? Mostantól már ez itt a kérdés.

  • Club3D, Gigabyte Radeon 9500 - fej-fej mellett?

    Sok hírünk foglalkozott az ATI Radeon 9500-zal, ugyanis ez a széria nem mindennapi lehetőségeket rejt. Ha rejt.. +4 pipeline vajon mire jó?..

  • Nagytestvér: Connect3D Radeon 9700 Pro

    Radeon 9700 Pro járt már laborunkban, ki is veséztük, a tőlünk telhető legalaposabban. Azóta tudjuk, érdemes volt, a 9700 Pro még mindig a legerősebb grafikus gyorsító.

  • Radeon 9800 Pro, Geforce FX 5600

    Március 6-án az ATI három, az nVidia pedig két új grafikus chipet jelentett be. A háború ismét elkezdődött, nem vitás.

Előzmények

Hirdetés